[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Utifrån detta kan jag inte råda dig till något alls. Jag tycker ex30 är en designmässig katastrof både invändigt och utvändigt och stor (liten) som en Ryan Air anpassad kabinväska.😅 Däremot, de jag åkte i har inte haft några störande ljud. Funkar väl som optimistjolle i stan, men jag har inte behov av bil där...
Jag har haft allt från små tvåsitsiga cabbar till feta jeepar. Man vänjer sig med olika genres.

Vad var det med förvaringen du tyckte var katastrof?

Fast just ex30 är inte värst i klassen. Mycket färre menyer på den än många.

Men det finns flera bilar nu med en fysisk knapp för allt.
För mig som kikar lite på elbil endast för att det är för dyrt med diesel (kör 14 mil om dan) så är det där en av de viktigaste egenskaperna på hela bilen. Jag accepterar helt enkelt inte en bil där jag inte väldigt lätt och snabbt kan stänga av alla uppfostringsfunktioner eftersom jag vill köra själv och avgöra exakt vad jag ska göra när och hur.

Det vill säga, genom att inte orka utveckla EN knapp som kan stänga av allt, förorar man mig (och säkerligen väldigt, väldigt många andra) som kund. Å andra sidan är designen på 9 av 10 nya bilar så eländig att jag undrar vad det är för ufon som utvecklar bilar nu för tiden. De verkar ha tappat all kontakt med verkligheten.

För mig som kikar lite på elbil endast för att det är för dyrt med diesel (kör 14 mil om dan) så är det där en av de viktigaste egenskaperna på hela bilen. Jag accepterar helt enkelt inte en bil där jag inte väldigt lätt och snabbt kan stänga av alla uppfostringsfunktioner eftersom jag vill köra själv och avgöra exakt vad jag ska göra när och hur.

Det vill säga, genom att inte orka utveckla EN knapp som kan stänga av allt, förorar man mig (och säkerligen väldigt, väldigt många andra) som kund. Å andra sidan är designen på 9 av 10 nya bilar så eländig att jag undrar vad det är för ufon som utvecklar bilar nu för tiden. De verkar ha tappat all kontakt med verkligheten.
Utan att ha kört den, men väl levt med systerbilen XC40, tror jag att du skulle kunna uppskatta Polestar P2. "Traditionell" interiör. Ingen SUV. Inte massa fippel. Rejäl förarmiljö snarare än en Ipad-soffa. Köper du en årsmodell före -24(?) slipper du fartplingandet också.

Det var en sån jag hade velat ha istället för Ex30n men kalkylen blev tyvärr sämre.

Utan att ha kört den, men väl levt med systerbilen XC40, tror jag att du skulle kunna uppskatta Polestar P2. "Traditionell" interiör. Ingen SUV. Inte massa fippel. Rejäl förarmiljö snarare än en Ipad-soffa. Köper du en årsmodell före -24(?) slipper du fartplingandet också.

Det var en sån jag hade velat ha istället för Ex30n men kalkylen blev tyvärr sämre.
Den är helt klart på listan av intressanta bilar! Dessutom nästan snygg. :oops:

Edit: För min del är det begagnat och kontant som gäller, så det blir rätt mycket pluringar. Alternativet är att behålla nuvarande bil och komplettera med en elektrisk pendel-burk som inte behöver ha så stor kapacitet.

Edit 2: Och innan nån hugger på att jag brukar gnälla på folk som byter bil i onödan: Jag vill egentligen inte byta. 😁 Men det är lite ohållbart på flera sätt att köra fossilt när man har så lång pendelsträcka.

Edit: För min del är det begagnat och kontant som gäller, så det blir rätt mycket pluringar. Alternativet är att behålla nuvarande bil och komplettera med en elektrisk pendel-burk som inte behöver ha så stor kapacitet.

Edit 2: Och innan nån hugger på att jag brukar gnälla på folk som byter bil i onödan: Jag vill egentligen inte byta. 😁 Men det är lite ohållbart på flera sätt att köra fossilt när man har så lång pendelsträcka.
För en gångs skull håller jag med allt du säger. Plötsligt händer det! Trevlig helg!

Jag har haft allt från små tvåsitsiga cabbar till feta jeepar. Man vänjer sig med olika genres.

Vad var det med förvaringen du tyckte var katastrof?
Designen, den är skitful helt enkelt. Sen är den ju för liten som enda bil, i alla fall för mig som är själv. Dendär slänger man inte in cykeln i när det behövs. 😂 Men det är samtidigt bra med mångfald, så kör på. Jag kör så extremt lite att min gammelbil får duga ett tag till.

Håller absolut med om designen. En interiör som får en att vilja öppna dörren och gå, en exteriör som får en att byta riktning. Inte alla, men alla med rimlig prislapp. Det är som att det inte finns en enda linje längre. Transformers och supercars (spelet) verkar vara inspirationen. Tom en gammal Citroen känns mer innovativ (fortfarande) än en 32" tv på högkant. Vissa märken (inget nämnt) har ju inte ens ett 'instrumenthus' (skärm) på rätt ställe. Förklarar ju varför de ofta framförs som om operatören (det är inga förare i dessa...) har nått en promille i och för sig... Och denna utbredda idioti att ligga under lagstadgad på fin sommar väg för att bilen har räckvidds ångest.... 😂

Kanske vänder nu. Såg en liten skitbil som såg rätt normal ut idag. Hyundai kanske. Vad heter deras småbilar?

Ev9 är ju också nice...men skammen, the shame!

MG är billiga och sjukt mycket rimligare än vad folk påstår. Hade gärna behållit min, men de vill inte köra tre leasingvändor på samma bil.

Den har inga varningsljud och knappar till allt. Trots det har den enpedalskörning, adaptiv farthållare, auto broms om man tar kurvor för fort med farthållare etc.

Sen är det kul att trolla MG entusiaster genom att verka oförstående när de påpekar att det inte är riktiga MG.

Ett annat plus är Litium Järn batteri, kan ladda till 100% varje dag utan att det slits.

Senast ändrad:
Designen, den är skitful helt enkelt. Sen är den ju för liten som enda bil, i alla fall för mig som är själv. Dendär slänger man inte in cykeln i när det behövs. 😂 Men det är samtidigt bra med mångfald, så kör på. Jag kör så extremt lite att min gammelbil får duga ett tag till.
Jag har ju valt att inte skaffa en, och heller aldrig pratat om enda bil. Var bara nyfiken på vad i förvaringen du tyckte var dåligt, eftersom det och säten är det enda som man bryr sig om. Och att helst slippa iPad såklart.
”Ful” är inte det samma som opraktisk, så jag skriver av det som klassiskt internetbrus 😅

(Är en bil inte en Alfa så är inredningen per definition ful. Den kan vara mycket ful eller lite ful. Men aldrig snygg, det kan bara Alfor.)

Men visst går en cykel in. Har slängt in hojen i bra mycket mindre bilar.

Jag har ju valt att inte skaffa en, och heller aldrig pratat om enda bil. Var bara nyfiken på vad i förvaringen du tyckte var dåligt, eftersom det och säten är det enda som man bryr sig om. Och att helst slippa iPad såklart.
”Ful” är inte det samma som opraktisk, så jag skriver av det som klassiskt internetbrus 😅

(Är en bil inte en Alfa så är inredningen per definition ful. Den kan vara mycket ful eller lite ful. Men aldrig snygg, det kan bara Alfor.)

Men visst går en cykel in. Har slängt in hojen i bra mycket mindre bilar.
Jag har ingen bmx 😉 Men som sagt, välj det som lockar. Det stör inte mig. Få nya bilar lockar mig däremot.

MG är billiga och sjukt mycket rimligare än vad folk påstår. Hade gärna behållit min, men de vill inte köra tre leasingvändor på samma bil.

Den har inga varningsljud och knappar till allt. Trots det har den enpedalskörning, adaptiv farthållare, auto broms om man tar kurvor för fort med farthållare etc.

Sen är det kul att trolla MG entusiaster genom att verka oförstående när de påpekar att det inte är riktiga MG.

Ett annat plus är Litium Järn batteri, kan ladda till 100% varje dag utan att det slits.
Om MG:n är så bra är det väl bara att köpa en? Lär väl finnas begagnade och inte så dyra, och då slipper du ju fundera på vad du ska ha för bil framåt. Eller skrotas de efter två leasingrundor?

Hur bra/dåligt är BMWs och Mercedes bakhjulsdrift ? Min enda erfarenhet av bakhjulsdrift är Volvo 940 och 240 och ja det var ju kul när man var 20 men rätt opraktiskt och väldigt lätt att fastna.

Har haft en 2006 BMW, funkar utmärkt med bakhjulsdrift. Inga problem alls egentligen.
Mercedes från dem perioden har jag inte kört själv men rimligen funkar de också utmärkt.
På min 316 -98 utan antisladd fick man tänka till lite mer, men även den var ljusår från 240.
Så på bilar från detta årtusendet skulle jag inte vara rädd för bakhjulsdriften.

Vet inte vilken MG du har, men MG5 har fått bottenbetyg av sina ägare:

Alla jag känner har iaf inte kunnat förlikas med tillkortakommanden i MG-bilarna och det finns nog ett skäl till att det kryllar av dem till rätt vassa priser på begagnatmarknaden om det inte vore för att det var just en MG man får för pengarna.

Vet inte vilken MG du har, men MG5 har fått bottenbetyg av sina ägare:

Alla jag känner har iaf inte kunnat förlikas med tillkortakommanden i MG-bilarna och det finns nog ett skäl till att det kryllar av dem till rätt vassa priser på begagnatmarknaden om det inte vore för att det var just en MG man får för pengarna.
Jag känner flera nöjda MG-ägare. Det är nog frågan om förväntningar. Det är en billig enkel bil, och de har egenskaper därefter.
Stör man sig på tråkiga långsamma skärmar, buller etc finns det bättre bilar, men de är också dyrare.
Det enda jag hört riktiga klagomål på är filhållningssystemet.
Men är man nöjd med en MG är man nog en tacksam kund. Vad som helst funkar väl om det inte är för dyrt?

Edit: och en Cybersteer villhöver jag trots att den är småful och fått dålig kritik. Hoppas det kommer konkurrenter som man kan köpa begagnade om 10 år!

Skoda peaq lär dra många med förmånsbil ett tag framöver.

Jag byter privatleasing om ca ett år. Hade det varit idag hade jag nog tagit en P4 på leasing 5995:- inkl v-hjul, ID4 GTX 5495:- exkl v-hjul eller någon av VAGs phev, Superb, A5, Passat osv som alla finns till rimliga priser och räckvidd som täcker vardagen (vår) med marginal.

Den här dealen var ju inte heller dålig. https://www.blocket.se/26505433

Tillbaka
Topp