Men när jag kollade vad jag borde ha med min systemvikt på strax över 100kg med 57mm däck, så ligger sweet spotten på ca. 1,4bar för bra rull och grepp över grus.
Hur kollade du? Alltså vilken däckstryckskalkylator?
För som jag har skrivit här
tidigare har jag jmf tre olika däckstryckskalkylator ffa map vikt
Jag tycker inte att vare sig SRAMS eller Silcas däckstryckskalkylatorer fungerar särskilt bra för den som cyklar med MYCKET tyngd på hjulen, dvs alltså särskilt för den med mkt packning och/eller rejält med vikt.
Kanske inga problem för cyklister under svensk medelvikt som cyklar utan packning. Men kan vara bra att veta innan man rekommenderar dem generellt
Varför inte jmf själv?
Vi börjar med en 75kg cyklist på en 10kg cykel
| Silca | SRAM | René Herse |
| indata | "85kg", "Category 1 Gravel", "45mm", "High perf tl", "Fast group ride", "Gravel Bike" | (samma som Silca) + hooked 23i-fälg | (samma som Silca) + "Smooth gravel" |
| 75kg + 10kg | F: 2,35 B: 2,45 bar | F: 2,15 B: 2,29 bar | F: 2,1 B: 2,1 bar |
Inte så stor skillnad (max 0,35 bar/~17%).
Men om man dubblar vikten på både cyklist (150kg) och cykel (20kg) blir resultatet och skillnaden en annan.
| 150kg + 20kg | F: 2,75 B: 2,85 bar | F: 3,14 B: 3,34 bar | F: 4,0 B: 4,0 bar |
| skillnad | F: +17% B: +16% | F: +46% B: +46% | F: +90% B: +90% |
Nej, trycket ska förstås inte bli dubbelt så högt.
Har man kommit fram till ett däcktryck som fungerar finns det förstås ingen anledning att ändra, men om man skall cykla med mkt tung packning, eller rekommendera däckstryckskalkylator till andra kan det finnas anledning att tänka efter...