Däcktryck tubeless gravel?

Ljungberg90

Aktiv medlem
Vilket däck tryck kör du på din gravel tubeless?
Är lite fundersam inför finmarksturen.
Har ett par 44mm med däck inserts,
Väger 96kg.

När jag kollar på filmer på vad andra körde på Cykelvasan eliten med mtb blir jag tämligen fundersam. Åkare på 65kg ligger och kör på 1.2-1.5bar.

Åkare på 65kg ligger och kör på 1.2-1.5bar”

Det där låter som en missuppfattning om syfte eller underlag. Jag väger av och till 65, bägge mina grushojar har tubeless och har en däckbredd över 2.0” och jag kör oftast med 2.5 bar för cykling på och av vägarna.

Mina 2 cent: Om underlaget är mestadels slätt så är det väl ok att köra 2.5 bar i däcken, men då blir det stötigt och ineffektivt när det vägen blir ojämn. Och eftersom dina däck är över 2 tum breda så bör deras luftkammare räcka till mer än väl även vid lägre tryck.

Som referens väger jag runt 90 kg och körde Cykelvasan på gravel med 1 bar i framdäcket (2.2 tum) och 2 bar i bakdäcket (45 mm). Upplevde inte att det rullade långsamt eller var nära genomslag någonstans, men däremot att jag hade bra grepp och att det var relativt o-stötigt över de ojämnheter som finns som ändå tas i ganska höga hastigheter. När jag kör smalare däck, exvis 40mm, har jag något högre tryck men då endast eftersom mina rundor här hemma har relativt stora inslag av asfalt. Då kör jag 1.7 bar fram och 2.2 bar bak.

Mitt tips är att testa runt lite med olika tryck och se hur det påverkar dels din upplevelse men även din tid och din ansträngningsnivå om du har den möjligheten. Lycka till! :)

Jag kör 1,6 bar fram och 2 bar bak på mina Continental Terra Competition 40 mm för blandat underlag med lite mer prio komfort än fart. Mäter 44 mm på 32 mm inner.
På mer asfalt kör jag 1,8 och 2,2 bar för lite bättre rull.
Egentligen skulle jag nog köra lite mer tryck fram men har lite problem med händerna så kör medvetet lite lägre för att få bort lite vibrationer.

edit: systemvikt 87-90 kg

Nja.

Kör jag under 2 så blir styrningen oprecis. Vem vet, min pump är förjävla gammal nu och kanske är det den som blivit oprecis.
Det kan bero lite på däck och slang också. Ett par bra och följsamma däck som körs slanglöst funkar väldigt bra med lågt tryck.

Sämre kombinationer kan bli gungiga och krängiga vid lägre tryck.

Som skrivet, använd Silcas kalkylator som utgångspunkt. På ojämnt underlag rullar det lättare ju mindre lufttryck man har. Kolla Ben Delaney o the Bicycle station på Youtube när de testar däck o däcktryck IRL.

Jag hade nog testat runt 1,5–1,7 fram och 1,8–2,0 bak med 44 mm och inserts. 2,5 bar känns rätt högt på grus med så breda däck. Sen är det ju mycket en smaksak, så testa dig fram lite innan Finmarksturen och se vad som känns stabilt utan att bli stötigt.

Tycker Sram har en bra kalkylator för ett lämpligt utgångsläge:
Sett många andra som använder Silca kalkylatorn.
Som skrivet, använd Silcas kalkylator som utgångspunkt.
Jag tycker att både SRAMs och Silcas kalkylator har brister,
den som jag tycker fungerar bättre är Jan Heines

Men självklart är resultatet från alla varianter av däckstryckskalkylatorer enbart ett utgångsvärde som man får anpassa.

Tillbaka
Topp