Bromskonfiguration med gammal ram - nya bromsar?

Bygger om en äldre mtb-ram till gravel åt min son. Har lite svårt förstå hur och vilken bromsuppsättning jag kan ha.
Ramen är en mtb, stål tidigt -90 tal. Hade cantileverbroms, inga disc-fästen såklart.

Tanken är bockstyre med gravel-bromsreglage och V-bromsar.
Postitivt om reglagen även har intergrerad växel bak (1 x 7, 8 eller 9 vxl).

Går det och vad ska jag ha koll på?
Är det en udda och dyr setup eller finns standardprylar?

(Och jo, jag har koll på geometrin med bockstyre på mtb. Ramen är en small och kommer funka bra).

Cantilever är modernare och bättre än V-broms, så det verkar onödigt att byta.
Menar du att växeln ska sitta i navet? Inte utanpåliggande? Den frågan överlåter jag gärna på andra, men antar att du då må byta en hel del, bl a bakhjulet och kanske främre drev. - Behåll du utanpåliggande växlar!

Med 'integrerad' menas väl integrerade broms och växelreglage, 'STI'.

V-broms kom senare, men kräver väl ett annat vajerdrag än man får med landsvägsreglage. Man kan fortsätta köra med canti, byta till 'mini-v', eller laborera med såna här makapärer som ändrar utväxlingen.

Med växlarna skall det väl fungera upp till 8-delat om jag minns rätt.

Det som är bra med cantilever är att de drar lika mycket wire som en vanlig fälgbroms till skillnad mot en v-broms som drar mer. Det betyder att du kan köra med vilka växelreglage som helst för landsväg med fälgbroms om du behåller cantilever. Dessa går ju att para med en grx bakväxel för tillräckligt omfång.

Edit: såg att ttfh redan skrivit det jag skrev…

Cantilever är modernare och bättre än V-broms, så det verkar onödigt att byta.
Menar du att växeln ska sitta i navet? Inte utanpåliggande? Den frågan överlåter jag gärna på andra, men antar att du då må byta en hel del, bl a bakhjulet och kanske främre drev. - Behåll du utanpåliggande växlar!
Nej, jag menar vanlig utanpåliggande växel. Menade att växeln sitter på bromsreglaget, dvs så som typ alla moderna bockstyre-reglage är numera.

Menade att växeln sitter på bromsreglaget, dvs så som typ alla moderna bockstyre-reglage är numera.
Numera?
Sådant har det varit sedan 1992!
Eftersom du skall ha vajerdragna bromsar kan du inte använda STI-reglage för hydrauliska skivbromsar. Det betyder att du fritt kan välja STI-reglage som matchar den kassett du har tänkt att använda.
Jag byggde en pendlarcykel med STI-reglage och V-bromsar för flera år sedan, för att matcha bromsarnas vajerdrag med STI-reglagens använde jag en TravelAgent
TravelAgents kan vara svåra och dyra att få tag på, men kopior verka finnas hos tex AliE, läs mer här
https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-soma-grand-randonneur-inkorsporten.3696515/post-4326714

Numera?
Sådant har det varit sedan 1992!
Eftersom du skall ha vajerdragna bromsar kan du inte använda STI-reglage för hydrauliska skivbromsar. Det betyder att du fritt kan välja STI-reglage som matchar den kassett du har tänkt att använda.
Jag byggde en pendlarcykel med STI-reglage och V-bromsar för flera år sedan, för att matcha bromsarnas vajerdrag med STI-reglagens använde jag en TravelAgent
TravelAgents kan vara svåra och dyra att få tag på, men kopior verka finnas hos tex AliE, läs mer här
https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-soma-grand-randonneur-inkorsporten.3696515/post-4326714

Travelagent undviks gärna genom att köpa mini v-broms, som skrevs ovan. Ger kanske lite begränsning av däckstorlek.

Travelagent undviks gärna genom att köpa mini v-broms, som skrevs ovan. Ger kanske lite begränsning av däckstorlek.
+1
Som jag skrev var det en pendlarcykel och då hade den även skärmar.
Jag provade först med cantilever, men det funkade uselt eftersom ramen jag utgick från inte hade de vajerstopp som behövs.
Sedan provade jag med mini v-bromsar och pga skärmar och vinterdäck funkade det inget bra.
Men med riktigt bra v-bromsar (XTR med parallellogram) och TravelAgent fungerade det riktigt bra och med minimalt underhåll och service. Jag valde även KoolStop laxfärgade bromsgummin, jag har fortf kvar cykel och även om den inte används särskilt ofta längre fungerar bromsarna fortf riktigt bra.

Tillbaka
Topp