Styrspärr(?) för att hålla styret rakt vid parkering.

groda

Medlem
I min ungdom rullade jag runt på min mosters gamla hoj från 60-talet. Tror det var en Crescent och den hade en rasande finurlig anordning för att spärra styret när man skulle ställa ifrån sig den:
Två metallbleck satt fästa på ramen respektive gaffeln. Den ena hade ett spår, den andra hade en liten tunga. Vred man styret hela vägen till höger så hamnade tungan på utsidan av spåret och när man vred tillbaka till mitten så fastnade den i en liten grop. Men en kort vridning till vänster hoppade tungan loss igen, och så var styret fritt.

Jag har insett att jag saknar den där lilla detaljen. Jag har kollat i gamla kataloger och hittat ordet "styrspärr" och det låter ju en rimlig benämning. Ligger någon slags mopeddel ute på tradera med samma namn, men den ser inte riktigt likadan ut.

Är det någon som vet vad det rätta namnet är? Och är det någon som har ett foto eller en ritning på en?

Nåt sånt här, men det är kanske för modernt:
Jag har ett svagt minne av att frågan varit uppe förut.
Till mitt mekställ följde med en klumpigare men bättre variant. - Inget man tar med sig på hojen.

Den där är ju helt klart en okej lösning tillfälligt hemma, men den här var så jäkla nätt och satt på plats. Knappt så den syntes.

Screenshot 2026-09-21 at 23.02.52.webp

Åtminstone en modell av militärcykeln (m42?) har en sån funktion. Finns en del bilder i militärcykeltråden, t ex https://happyride.se/forum/threads/militarcykeltraden.521117/post-4096814 .

Är det tänkt att användas när man (a) ställer cykeln i ett cykelställ, (b) ställer ifrån sig cykeln med stöd utfällt eller (c) när man lutar cykeln mot något?

Visa bilaga 854201
Är det en sån här mackapär som avses?
Försprång på Husqvarna cyklar var själv centrerade så behövdes inte för det man styrde långt till höger då ploppa fjäder på ovansidan i och vid rakt fram fanns en spärr grop var tänkt för parkering med dubbel stöd mitt på drog man till vänster poppa den fri ur och la sig bakom lås plåten då var den styr fri.

Trevligt med många svar.

Den på militärcykeln har rätt annorlunda design, men liknande handhavande och eventuellt till och med bättre funktion.

Tack för också tips om fjädrar och annat, men det var just låsfunktionen jag var ute efter.

Tillbaka
Topp