[OT] Hantera fräsande surgubbar på trottoaren

miyatafarfar

Aktiv medlem
Inleder med att säga att 95% av folk jag möter på gångbanan/trottoaren inte är några problem alls.

Som bekant ska man i Sverige hålla vänster på gemensamma gång och cykelbanor (om detta inte känns bekant är det dags att uppdatera dig). Är man en riktig paragrafryttare kan man dock läsa mellan raderna och dra slutsatsen att det inte är reglerat vilket håll man ska hålla på enskild gångbana/trottoar. Där får man alltså göra lite hur man vill eftersom det inte står något, och det uppstår ibland att flera personer man möter alla gör olika, och går det snabbt eller om någon är ouppmärksam så kan det uppstå en situation där man nästan krockar och det blir en sorts stand-off där båda dansar lite åt båda hållen innan man hittar en lösning och båda väljer varsitt håll och fortsätter. High chaparral alltså och inget en vän av ordning som jag riktigt uppskattar.

Småirriterande? Visst. Förstör det hela min dag? Knappast. Ibland blir det till och med lite komiskt eller roligt.

Nu då till ”problemet”:
Som sagt är 95% av interaktionerna på trottoaren inget problem alls, dom flesta interaktioner löser sig långt innan man ens korsar varandras vägar och folk byter sida, men dom där sista 5% uppstår konflikt. Och det är alltid just sura gubbar som fräser och skriker, fäller sura kommentarer och ska felaktigt säga att jag minsann ska gå på rätt sida och både det ena och det andra.

Confidently incorrect är ett uttryck jag tycker passar utmärkt för att beskriva fenomenet.

Jag håller oftast vänster eftersom det är lättast om någon håller samma kurs så inte båda byter och inget löser sig, och vänster är mest korrekt eftersom det är vänster som gäller för gående överallt där det är reglerat, tex gemensamma GC-banor eller på landsväg där det saknas trottoar och gångbana. Det är alltså enklast om man är konsekvent är mitt resonemang. Det innebär att beroende på riktning så går jag ibland närmast körbanan och ibland närmast gräset.

Oftast är det just när jag håller kurs längs med gräset som gubbarna fräser och ska spela Allan. För just där vill dom också gå, men håller då alltså höger som dom har fått för sig är ”rätt” och att jag ”gör fel”. Jag har nästan alltid hörlurar på mig så jag hör inte alltid vad dom säger tyvärr, bara enstaka ord, och dom går alltid fort därifrån eller lägger kommentaren medan dom går förbi/redan gått förbi mig. Men jag ser på både ansiktsuttrycket, kroppsspråket och att det flyger saliv från munnen att dom inte uppskattar att just dom ska byta sida.

Jag brukar alltid sakta in lite när vi befinner oss på kollisionskurs och se till att min kant blir så slickad att det inte finns utrymme att gå förbi på ”fel” sida (om man inte vill gå ut på gräset då, och be my guest om du vill det). Visar min intention och underlättar, tänker jag. Det funkar i 95% av fallen och folk byter oftast sida tidigt innan vi möts. Om ingen viker sig så stannar jag till slut upp och inväntar att den andra kliver förbi, och ofta är det demonstrativt för att folk som har ansiktet i mobilen ska inse att dom visst höll på att gå in i någon (funkar, och blir ofta komiskt med skratt/leende från båda).

Enda undantagen jag gör är för folk som har funktionshinder, hundar som går längs gräset eller tex äldre med rullator/käpp.

Jag har funderat lite på hur man ska bemöta eller hantera dessa fräsande surgubbar som, om jag inte stannar, gärna hade gått rakt in i mig. Ibland får man en armbåge släpandes i sin sida som ett slags ”hot” (?), och som sagt är det mer regel än undantag att dom även blir högljutt frustrerade och fäller kommentarer och fräser till. Tyvärr är ju interaktionen över innan man ens hunnit registrera detta sjuka beteende annars hade jag ju gärna diskuterat med dom på plats, men om jag förbereder mig på det så är det betydligt enklare att fälla en snabb comeback eller säga/göra nåt för att trigga dom lite ytterligare. Av egen erfarenhet är folk snabba med att spela Allan när dom tror att den andre ska vika sig, men lägger sig snabbt om det skulle eskalera eller konfronteras/uppmärksammas. Men OBS, jag är alltså inte ute efter bråk utan bara trött på gubbar som har fel och blir så sura.

Jag själv bryr mig inte nämnvärt mer än att jag stör mig på den självsäkerheten som dom har när dom har fel och ska säga till mig. Förutom det är det ju dessutom obehagligt/oacceptabelt att ta emot armbågar i sidan osv när det finns GOTT om plats att mötas tre-fyra stycken på samma trottoar. Och det är ju alltid lite kul att ragebaita eller tilta nån som redan gått i taket för nåt så litet icke-problem.

Har ni själv några liknande erfarenheter eller tips på nåt kul att göra/säga? Typ att citera ”kan du inte cykla eller”-videon, ”har du fått körkortet i flingpaketet?”, ”där kan du inte parkera”, fast nåt mer lämpligt för gående då…

Tacksam för tips! I gengäld kan jag testa tipsen och rapportera hur det gick här i tråden.

Jag har aldrig någonsin råkat ut för att någon har klagat på vilken sida av trottoaren jag går. Inte en enda gång i hela mitt liv. Märkligt hur olika upplevelser man kan ha. 🙂
Då är du förmodligen en av dom som byter sida. Jag har varit där också, men är nu trött på att alltid vara den som byter sida och få zick-zacka hela vägen. Jag hade heller inte mycket problem innan jag flyttade till området jag bor i nu, förutom en incident med en rabiat powerwalkande kvinna som bestämt skulle gå till höger på en rätt tätt trafikerad GC-bana där det var rent felaktigt att hålla höger, och skrek att ”det är högertrafik! gå på rätt sida!”. Efter det bestämde jag mig att hålla vänster, och är som sagt nästan aldrig ett problem.

Sen vet jag iofs inte om det är samma gubbe eller flera olika. Jag tror det är olika men det är så sällan jag stöter på honom/dom, och oftast är det på vägen hem från affären under lunchen när jag jobbar hemifrån. Så mycket möjligt att det rör sig om en enda person jag möter då och då. Vilket gör det ännu roligare att tilta honom isåfall.

Jag upplever också att en del "folk" inte väjer på trottoaren. De går bara rakt fram, och tillslut väjer jag.

Jag funderade på om de har ett ego som säjer att de inte ska väja, eller vad det kan vara.

Jag testade en period att helt enkelt "titta åt ett annat håll", men fortfarande så att jag kunde se hur personerna reagerade. Helt plötsligt väjde ALLA.

Vetenskapligt värde i detta kan u ifrågasättas eftersom det med all sannolikhet inte var samma personer jag mötte i de olika situationerna.

Jag håller alltid höger på trottoar. Jag inbillar mig att de flesta andra med gör det, då jag vad jag kan minnas aldrig har varit nära en kollision. Jag har, under 20+ års promenerande på trottoarer i storstad i könsmogen ålder, viss erfarenhet av att färdas till fots på trottoar.

Den som i regel håller vänster på trottoar är nog oftare med om potentiella kollisioner.

Jag upplever också att en del "folk" inte väjer på trottoaren. De går bara rakt fram, och tillslut väjer jag.

Jag funderade på om de har ett ego som säjer att de inte ska väja, eller vad det kan vara.

Jag testade en period att helt enkelt "titta åt ett annat håll", men fortfarande så att jag kunde se hur personerna reagerade. Helt plötsligt väjde ALLA.

Vetenskapligt värde i detta kan u ifrågasättas eftersom det med all sannolikhet inte var samma personer jag mötte i de olika situationerna.
Ja, det är en bra taktik! Oftast har jag mobilen uppe när jag går och läser nåt men har ändå konstant koll på vad som händer framför mig. Kanske är det detta som triggar gubbarna/gubben(?) som fräser åt mig. Kanske tänker dom att jag är en sån ”typisk ungdom med näsan i mobilen som inte håller koll”?

Men ja, det handlar nog om ego. Många kanske då läser mitt inlägg och tänker att det är jag som har ego, men jag lägger mig också platt inför faktumet att det inte finns några rätt eller fel. Så vem ska väja, och när? Finns det inga regler ska man spontant komma överens hela tiden, vilket också blir jobbigt till slut.

Och visst finns det en viss rättspatos mitt beteende ibland, tex när man möter två barnvagnar i bredd som vägrar lämna plats för någon och folk nästan kastar sig i dikena för att dom prompt ska fram. Men jag skulle aldrig få för mig att börja fälla kommentarer eller knuffas, utan väljer hellre en fredligare metod likt Gandhi eller ”the tank man” vid himmelska fridens torg och stannar helt enkelt upp och tvingar den aggressiva parten att kliva åt sidan eller göra valet att fortsätta gå rakt in i mig isåfall.

Men jag vet samtidigt att ingen av oss har lagstöd för våra val av sida på trottoaren, även om jag har argument för mitt val. Så på ett sätt blir det en slags tyst och fredfull protest (civilt försvar?) mot att hela tiden behöva vika sig annars. Spelar heller ingen roll om jag skulle hålla höger eller ”samma sida som alla andra”, folk går på båda sidor hela tiden så det går inte att göra rätt eller rätta in sig i något metaforiskt ”led”.

När jag och sambon promenerar tillsammans märker jag att hon alltid viker sig och får väja när vi möter andra par, och varför ska det alltid vara just hon? Samma när man ensam möter typ fem kostymnissar som går i bredd, då är det aldrig dom som automatiskt faller in bakom varann och ge plats utan förväntan hos dom är att du ska gå ut i vägen för att komma förbi. Såna erfarenheter gjorde att jag till slut valde sida och startade en tyst protest, det ger en viss styrka i vardagen att inte alltid vara den som ska anpassa sig för alla andra som faktiskt själva är oempatiska och inte lämnar plats. Och lite kul när det retar folk likt gubbarna/gubben jag ibland möter här hemma som sagt.

Tyvärr verkar samma djugellagar stämma i trafiken med bilar. Vissa ska fram till varje pris oavsett om det är korrekt eller inte, påpekar man det så blir de inte förnärmade eller ursäktar sig, tvärt om, de blir förbannade på att man uppmärksammar deras felaktiga beteende. Exempel: Hinder på deras sida av vägen, att köra över mot mötande trafik för att komma förbi är mer regel än undantag.

Jag håller alltid höger på trottoar. Jag inbillar mig att de flesta andra med gör det, då jag vad jag kan minnas aldrig har varit nära en kollision. Jag har, under 20+ års promenerande på trottoarer i storstad i könsmogen ålder, viss erfarenhet av att färdas till fots på trottoar.

Den som i regel håller vänster på trottoar är nog oftare med om potentiella kollisioner.
Förstår tanken och jag har gjort test. Det är lite 50/50 höger och vänster tyvärr. Oftast försöker folk bara gå på den sidan av trottoaren som inte är närmst körbanan har jag märkt. Ibland kan man hålla lite lösare på sin sida och gå mer mot mitten. Då är det enklare att swisha förbi folk i olika riktningar vilket ofta blir min lösning också när man är mer centralt i stan och ska ta sig fram, tex på plattformen till tunnelbanan eller Drottninggatan vid rusningstid.

Som ytterligare argument för att hålla vänster kan jag dock peka på många tunnelbanestationer och centralstationen i Stockholm där man ibland har försökt bygga in pilar för vilken sida folk ska gå på. Tex St Eriksplan. Men till folks försvar ser det ofta ut som dekoration bara och jag tror inte att folk tänker på det. På centralstationen finns ju även stora klistermärken på golvet och skyltar på svängdörrarna men det skiter också folk i och går huller om buller ändå. Så även om 70-80% håller vänster räcker det ju med att 20-30% går på ”fel” sida för att det ska bli kaos.

Jag håller alltid nästan alltid höger på trottoar, för att jag är van med det från Nederländerna och Tyskland och för att fler i Stockholm håller höger än vänster. Om nån tydligt håller vänster så byter jag. Aldrig haft problem.

Jag skulle säga att högertrafik är det normen och undantagen är vänstertrafik på GC-bana utan linjemarkering eller gående längs körfält där det saknas trottoar. Om möjligheten finns så gå inte bara till höger på trottoaren utan även på den högra trottoaren.

Jag skulle säga att högertrafik är det normen och undantagen är vänstertrafik på GC-bana utan linjemarkering eller gående längs körfält där det saknas trottoar. Om möjligheten finns så gå inte bara till höger på trottoaren utan även på den högra trottoaren.
Hade varit kul att göra ett faktiskt experiment, för min upplevelse är att det väldigt mycket är slumpen som styr. Dessutom kör folk ibland elspark och cyklar på trottoaren (felaktigt, såklart) om den bara är det minsta bred. Då tycker jag också om att hålla vänster så att man har ögonkontakt med mötande trafik.

Håller med dig i att också välja ”rätt” trottoar för din riktning om möjligt, men håller inte med om att det skulle vara höger hehe.

Som sagt är 95% av interaktionerna på trottoaren inget problem alls, dom flesta interaktioner löser sig långt innan man ens korsar varandras vägar och folk byter sida, men dom där sista 5% uppstår konflikt.
Har aldrig någonsin haft problem med mötande gångtrafikanter oavsett hur eller på vilken sida av trottoaren som jag går på...

Jag håller alltid nästan alltid höger på trottoar, för att jag är van med det från Nederländerna och Tyskland och för att fler i Stockholm håller höger än vänster. Om nån tydligt håller vänster så byter jag. Aldrig haft problem.
Är det alltså reglerat vilken sida man ska gå på även gällande trottoar/gångbana i dessa länder?

Vänstertrafik för gående gäller bara när det är "blandad trafik", alltså på GC-bana eller vägbana. Inte på trottoar eller gångbana. Tror jag.

Vilket bara gör det mer förvirrande och svårt för folk som har trånga kranium. Det enklaste är tyvärr att bara göra lika fel som alla andra.

Har aldrig någonsin haft problem med mötande gångtrafikanter oavsett hur eller på vilken sida av trottoaren som jag går på...
Och hur ofta får du då själv byta sida? Hur ofta går du till fots, hur många möter du då? Lägger du, som många andra, inte märke till interaktionerna på gångbanan är det heller inte konstigt att man inte minns eventuella ”problem”. Det är många faktorer som spelar in här. Oftast tänker man ju inte alls på dom här sakerna utan det är när något sticker ut som det lägger sig på minnet. Kan du verkligen med handen på hjärtat säga att du aldrig råkat ut för ”vänster-höger-dansen” med en annan människa typ i entrén till matbutiken?

Men som sagt är det oftast inget som helst problem för mig heller förutom när man möter gubbarna/gubben som blir skitsur, det står verkligen ut från mängden då. Annars går såklart inte jag heller runt och tänker på alla mina interaktioner med andra gående, och gör jag det är det snart bortglömt efter några steg igen. Och denna sura gubbe/gubbar(?) möter jag kanske en gång i månaden. Senast idag vilket också var anledningen till denna tråd.

Annars hade jag nog behövt ta mig en funderare över mitt beteende, som jag tror du försöker insinuera nu med ditt inlägg? Är alla andra idioter så är det förmodligen en själv brukar jag säga. Nu är det ju inte så utan det fungerar i högsta grad obeskrivligt smidigt för det mesta med ett undantag. När jag höll på och väjde för alla andra hela tiden och bytte sida konstant för att anpassa mig så var det förmodligen fler incidenter/störningsmoment än nu när jag håller vänster för det mesta.

Vänstertrafik för gående gäller bara när det är "blandad trafik", alltså på GC-bana eller vägbana. Inte på trottoar eller gångbana. Tror jag.

Vilket bara gör det mer förvirrande och svårt för folk som har trånga kranium. Det enklaste är tyvärr att bara göra lika fel som alla andra.
Precis så är det. Vilket gör det ännu mer spännande när jag då möter någon som säger att jag gör fel som håller vänster. Och inte blir det bättre av att hålla höger heller, för så fort du gör det så möter du någon annan som då håller vänster. Jag försökte i början av min ”tysta protest” att även byta till höger för att se om det var lösningen, men insåg som sagt att folk gör lite hur som helst ändå. Speciellt om någon framför mig går på en annan sida och någon mötande väjer för denna, så behöver den som just väjt väja igen, eller byter tillbaka till ”sin sida”. Det går alltså inte ens att säga att folk ens håller en viss sida generellt vilket också komplicerar det hela med vem som ska väja för vem.

Den enda slutsatsen jag kan dra är att folk helst går längs sidan som inte är precis bredvid körbanan vilket är helt förståeligt. Och även om man då försöker hålla motsatt sida längs med körbanan så är det ändå folk som går där. Omöjligt att vinna eller ”göra rätt” oavsett sida.

Precis så är det. Vilket gör det ännu mer spännande när jag då möter någon som säger att jag gör fel som håller vänster. Och inte blir det bättre av att hålla höger heller, för så fort du gör det så möter du någon annan som då håller vänster. Jag försökte i början av min ”tysta protest” att även byta till höger för att se om det var lösningen, men insåg som sagt att folk gör lite hur som helst ändå. Speciellt om någon framför mig går på en annan sida och någon mötande väjer för denna, så behöver den som just väjt väja igen, eller byter tillbaka till ”sin sida”. Det går alltså inte ens att säga att folk ens håller en viss sida generellt vilket också komplicerar det hela med vem som ska väja för vem.

Den enda slutsatsen jag kan dra är att folk helst går längs sidan som inte är precis bredvid körbanan vilket är helt förståeligt. Och även om man då försöker hålla motsatt sida längs med körbanan så är det ändå folk som går där. Omöjligt att vinna eller ”göra rätt” oavsett sida.
Jag upplever samma sak, men skulle säga att det bara är problematiskt på GC-banor med hyfsad trafik. Där är det förvånande att bara kanske 1 av 10 tycks veta om att det är vänstertrafik för gående. Och det är nästan bara äldre.

Å andra sidan har jag börjat se ungdomar som cyklar mot trafiken på landsväg här där jag bor. :oops: Egentligen ganska logiskt, men det är ju inte helt lyckat att hitta på nåt sånt på eget bevåg på 80-väg liksom.

Edit: Tror man bara får konstatera att folk är dumma i huvudet och ta smällen.

Jag orkar givetvis inte läsa den fruktansvärda mängd text som producerats i tråden, men vill ändå bidra med mitt bästa tips utan att vara säker på om det ens är på ämnet: låtsas inte se personen som du möter. Då blir dom oftast osäkra och flyttar på sig. Funkar både när man går och cyklar. Oftast.

Jag upplever samma sak, men skulle säga att det bara är problematiskt på GC-banor med hyfsad trafik. Där är det förvånande att bara kanske 1 av 10 tycks veta om att det är vänstertrafik för gående. Och det är nästan bara äldre.

Å andra sidan har jag börjat se ungdomar som cyklar mot trafiken på landsväg här där jag bor. :oops: Egentligen ganska logiskt, men det är ju inte helt lyckat att hitta på nåt sånt på eget bevåg på 80-väg liksom.

Edit: Tror man bara får konstatera att folk är dumma i huvudet och ta smällen.
Ja det är främst där det blir problematiskt på riktigt snarare än en lätt irritation som snabbt går över. Mest irriterande som cyklist att behöva köra slalom mellan folk. Speciellt när folk inte fattar att man väntar med att väja in mot mitten för att det kommer andra cyklar/gående/löpare/whatever bakom dom som håller på att köra om. Allt hade blivit så mycket smidigare och vi hade haft så mycket mindre chockade människor om alla gående bara höll vänster så dom slipper ha cyklarna i ryggen.

Gällande att cykla på vänster sida på landsväg har jag funderat på det också. Landade i att det hade varit mycket läskigare att möta bilar och att folk då nog hade väjt ner i diken i förtid för att undvika krock, men om man haft bilen i ryggen hade man bara inte vetat om att bilen svänger ut sent och ”bara” kör lite nära. Det är ju mycket enklare att gå lite på gräset/utanför körbanan som gående på en landsväg än att cykla där, så det är otroligt smidigt/tryggt som gående men funkar inte lika bra för cyklister. Troligen finns det inga bra/bekväma ställen att korsa vägen eller så har föräldrarna bara lärt dom fel (eller inte alls)…

Jag orkar givetvis inte läsa den fruktansvärda mängd text som producerats i tråden, men vill ändå bidra med mitt bästa tips utan att vara säker på om det ens är på ämnet: låtsas inte se personen som du möter. Då blir dom oftast osäkra och flyttar på sig. Funkar både när man går och cyklar. Oftast.
I vilka situationer använder du denna teknik när du cyklar?

TS har garanterat aldrig jobbat på en kvällstidning. Där man måste. Skriva korta meningar. Och enkelt. Max 5 ord. Annars orkar ingen. Läsa hela.

TS har garanterat aldrig jobbat på en kvällstidning. Där man måste. Skriva korta meningar. Och enkelt. Max 5 ord. Annars orkar ingen. Läsa hela.
Glömde att anpassa till TikTok-generationen som inte kan läsa ett stycke text längre. Visste inte att dom hängde här. Och för guds skull skriv inte. Sådär. Det om något är. Jättejobbigt att. Läsa. Och fel.

Jag har aldrig någonsin råkat ut för att någon har klagat på vilken sida av trottoaren jag går. Inte en enda gång i hela mitt liv. Märkligt hur olika upplevelser man kan ha. 🙂
Jag mötte ju dig en gång på Hantverkargatan och skulle precis klaga på att du gick på fel sida men så glömde jag bort det, att säga något. Nu inser jag vilken förlust det var, jag hade ju vart den enda i hela ditt liv som klagat om det. Jag hade i någon mån varit unik.

Jaja….

Ett litet utklipp på Transportstyrelsen, det verkar ju mer vara en storm i ett vattenglas:

"De viktigaste trafikreglerna för dig som är gående​

• På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår med mera är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn.
Plus några andra regler."

Nu promenerar jag inte, men när jag cyklar och möter andra medtrafikanter på cykelbanor/gc-banor oavsett om det är cyklister, fotgängare, joggare mm så löser jag det på ett pragmatisk sätt, och cyklar på motsatt sidan även om det är fel, och även om mot/medtrafikanten gör fel. Det har fungerat bra hittills.

För det första tycker jag det är korkat med "gå till vänster" på tex gc-bana. Det är relevant när man går på bilväg, annars borde man gå till höger.
Men tyvärr har man nu böjt sig, och i stället för att förklara skillnaden för folk har man gett upp och nu är det vänster som gäller.

För det andra kan jag bara kolla ihåg att jag blivit utskälld en gång, då av en kärr.. förlåt dam som körde sin golfbil (alltså en riktig golfbil på väg till golfbanan) på gc-vägen. Jag visade tydligt att jag höll vänster, men hon skulle tvunget också hålla vänster, vilket slutade med att jag klämde mig mellan hennes fordon och hallonsnåret, och blev utskälld för att jag gjorde rätt. Härligt. Huruvida hennes golfbil var tillåten där är oklart för mig, men lämpligt var det inte. Det är alltså inte bara gubbar. Hennes gubbe satt bredvid och skämdes.

För det tredje tycker jag det är korkat att man skall gå till vänster även på gc-bana.

Senast ändrad:
Jag mötte ju dig en gång på Hantverkargatan och skulle precis klaga på att du gick på fel sida men så glömde jag bort det, att säga något. Nu inser jag vilken förlust det var, jag hade ju vart den enda i hela ditt liv som klagat om det. Jag hade i någon mån varit unik.

Jaja….
Jag har under dagen funderat på det här med att jag aldrig råkat ut för fräsande surgubbar. Förmodligen beror det på att jag ser väldigt, väldigt farlig ut med en aura av att kunna ge en tjottablängare mellan lysmaskarna om någon fräser på trottoaren. Det var förmodligen så du kände också? 🙂

Jag har under dagen funderat på det här med att jag aldrig råkat ut för fräsande surgubbar. Förmodligen beror det på att jag ser väldigt, väldigt farlig ut med en aura av att kunna ge en tjottablängare mellan lysmaskarna om någon fräser på trottoaren. Det var förmodligen så du kände också? 🙂
Jo, vem vill åka pling-plångtaxi till plåsterstugan liksom.

Hm konstigt sist jag såg dig såg du mest ut som en svärmorsdröm? En rätt aggro sån iof. Coffee! COFFEE!!

Cyklar nästan aldrig på banor eller på trottoaren , kör högertrafik hela tiden å väjer om det behövs .
Mötte en vad ska jag gissa på 60-70pluss herre i väst å hjälm som låg i vänster filen å väjde int ens jag log å sa Högerregel å cykla vidare efter att ha väjt ut mot mötande trafik :0) . Det går int att vara arg åt de Som bara Lever , det är vad det är . Mina föräldrar är 60+ å det är bara å hålla med å Le haha Lustigt å se de Sista Pensionärerna på Jorden nu 2026 , kommer någon i min Ålder 41 eller Yngre å ens nämner "Pension" så får de Allt Springa fort eller Lära sig att klättra i träden ..
Bortsett från de vita Skägget så är jag Precis som när jag blev "Vuxen" 2003 ja å bortsett från några timmars nålande men i stort sett som 20 hah .

Bilagor

• Screenshot_20260906-213418 (2).webp
    Screenshot_20260906-213418 (2).webp
    174.7 KB · Besök: 19
Tillbaka
Topp