[OT] Hantera fräsande surgubbar på trottoaren

Cyklar nästan aldrig på banor eller på trottoaren , kör högertrafik hela tiden å väjer om det behövs .
Mötte en vad ska jag gissa på 60-70pluss herre i väst å hjälm som låg i vänster filen å väjde int ens jag log å sa Högerregel å cykla vidare efter att ha väjt ut mot mötande trafik :0) . Det går int att vara arg åt de Som bara Lever , det är vad det är . Mina föräldrar är 60+ å det är bara å hålla med å Le haha Lustigt å se de Sista Pensionärerna på Jorden nu 2026 , kommer någon i min Ålder 41 eller Yngre å ens nämner "Pension" så får de Allt Springa fort eller Lära sig att klättra i träden ..
Bortsett från de vita Skägget så är jag Precis som när jag blev "Vuxen" 2003 ja å bortsett från några timmars nålande men i stort sett som 20 hah .
Gubben undrar nog än i dag vad högerregeln hade att göra med vilken sida han skall köra på.

Gubben undrar nog än i dag vad högerregeln hade att göra med vilken sida han skall köra på.
Fast ett samband finns nog, före 67 lär det hetat vänsterregeln.

Denna diskussion gick i en annan tråd för ett par veckor sedan. Min teori om hönsbeteendet är att samhället i övrigt inte är anpassat till högertrafik.

Fast ett samband finns nog, före 67 lär det hetat vänsterregeln.

Denna diskussion gick i en annan tråd för ett par veckor sedan. Min teori om hönsbeteendet är att samhället i övrigt inte är anpassat till högertrafik.
Jo det är klart det finns ett samband. Men att hojta högerregeln till någon på vägen syftar nog inte till att få denna att tänka på sambandet. Det funkar mest för att visa att den hojtande parten inte vet vad högerregeln är. Varför man nu vill visa det.

Jo det är klart det finns ett samband. Men att hojta högerregeln till någon på vägen syftar nog inte till att få denna att tänka på sambandet. Det funkar mest för att visa att den hojtande parten inte vet vad högerregeln är. Varför man nu vill visa det.
Gubben lever kvar i vänstertrafikbeteendet, fatta'ru väl? Det tar tid att ställa om.

För det första tycker jag det är korkat med "gå till vänster" på tex gc-bana. Det är relevant när man går på bilväg, annars borde man gå till höger.
Men tyvärr har man nu böjt sig, och i stället för att förklara skillnaden för folk har man gett upp och nu är det vänster som gäller.

För det andra kan jag bara kolla ihåg att jag blivit utskälld en gång, då av en kärr.. förlåt dam som körde sin golfbil (alltså en riktig golfbil på väg till golfbanan) på gc-vägen. Jag visade tydligt att jag höll vänster, men hon skulle tvunget också hålla vänster, vilket slutade med att jag klämde mig mellan hennes fordon och hallonsnåret, och blev utskälld för att jag gjorde rätt. Härligt. Huruvida hennes golfbil var tillåten där är oklart för mig, men lämpligt var det inte. Det är alltså inte bara gubbar. Hennes gubbe satt bredvid och skämdes.

För det tredje tycker jag det är korkat att man skall gå till vänster även på gc-bana.
Kul anekdot! Håller dock inte med om att det inte är relevant att gå till vänster på GC-banor. Som cyklist uppskattar jag väldigt mycket att möta gående med blicken så jag vet att dom ser mig och beter sig lite mer förutsägbart, lämnar plats och inte går i bredd osv. Dessutom var det väl nån insändare som klagade på diverse mordförsök på barn av cyklister i Cykel i media-tråden nyligen, mycket av denna upplevda chock/ilska tror jag skulle minska drastiskt om folk gick till vänster och slapp undan att ha cyklarna i ryggen.

Jag håller alltid höger på trottoar. Jag inbillar mig att de flesta andra med gör det, då jag vad jag kan minnas aldrig har varit nära en kollision. Jag har, under 20+ års promenerande på trottoarer i storstad i könsmogen ålder, viss erfarenhet av att färdas till fots på trottoar.

Den som i regel håller vänster på trottoar är nog oftare med om potentiella kollisioner.
Jag är på din sida. Att i ett land med högertrafik ägna sig åt vänstertrafik annat än vid uttryckliga undantag framstår som minst sagt märkligt.

Paragrafrytteri och rättshaverism är lite som ironi; kul när det slår uppåt. År andra hållet blir det påfallande ofta mest pinsamt och elakt.

Kul anekdot! Håller dock inte med om att det inte är relevant att gå till vänster på GC-banor. Som cyklist uppskattar jag väldigt mycket att möta gående med blicken så jag vet att dom ser mig och beter sig lite mer förutsägbart, lämnar plats och inte går i bredd osv. Dessutom var det väl nån insändare som klagade på diverse mordförsök på barn av cyklister i Cykel i media-tråden nyligen, mycket av denna upplevda chock/ilska tror jag skulle minska drastiskt om folk gick till vänster och slapp undan att ha cyklarna i ryggen.
Jo, förstår hur du tänker. Men ett par problem orsakar det för mig när jag springer.
Vid möte med cyklister blir det ibland lite rörigt trots/pga att vi ser varandra. Vi är båda inställda på att hålla till samma sida. För mig är det självklart att jag skall hålla "mer vänster" än cyklisten håller höger, men uppenbarligen inte för alla. Trots att jag försöker vara övertydlig med min avsikt.
Det andra är att, även om det av oklar anledning händer alltmer sällan, så springer jag ibland om cyklar. Får vi då samtidigt möte (om det finns utrymme så klart) blir det ännu mer rörigt. Mötande cyklister blir ofta väldigt osäkra på "var de skall sikta". Svaret är ju mellan oss.
Inget av ovan är problem när man möter såna cyklister som hänger här. Men en cykelbana jag rör mig på ofta har mest söndagscyklister. Och en och annan golfbil.

Jag är för att alla helt enkelt jämställs och håller höger för ordningens skull. Av samma anledning som att ingen föreslår att EPA-traktorer skall ha vänstertrafik när alla andra kör höger.
Men som sagt, nu håller jag ändå vänster för det är så det är sagt. Att nån golftant blir arg är ren bonus.

Jag är på din sida. Att i ett land med högertrafik ägna sig åt vänstertrafik annat än vid uttryckliga undantag framstår som minst sagt märkligt.

Paragrafrytteri och rättshaverism är lite som ironi; kul när det slår uppåt. År andra hållet blir det påfallande ofta mest pinsamt och elakt.
Å andra sidan kan man se det som att högertrafik för fordon är ett undantag där vi annars går till vänster?

Jo, förstår hur du tänker. Men ett par problem orsakar det för mig när jag springer.
Vid möte med cyklister blir det ibland lite rörigt trots/pga att vi ser varandra. Vi är båda inställda på att hålla till samma sida. För mig är det självklart att jag skall hålla "mer vänster" än cyklisten håller höger, men uppenbarligen inte för alla. Trots att jag försöker vara övertydlig med min avsikt.
Här gör du helt korrekt. Trafikförordningen säger att det är cyklisten som ska gå in mot mitten vid mötet.
Det andra är att, även om det av oklar anledning händer alltmer sällan, så springer jag ibland om cyklar. Får vi då samtidigt möte (om det finns utrymme så klart) blir det ännu mer rörigt. Mötande cyklister blir ofta väldigt osäkra på "var de skall sikta". Svaret är ju mellan oss.
Inget av ovan är problem när man möter såna cyklister som hänger här. Men en cykelbana jag rör mig på ofta har mest söndagscyklister. Och en och annan golfbil.
Var lite osäker först på hur du kan ”springa om” en cykel om du inte också håller höger, men förstår vad du menar. Du springer på vänster sida och hen cyklar till höger, men du springer snabbare? Egentligen inget problem som du säger, men på smalare banor kan det ju bli problem. Då skulle jag säga att du får avbryta din omkörning precis som vid bilkörning när du påbörjar omkörning men får möte.
Jag är för att alla helt enkelt jämställs och håller höger för ordningens skull. Av samma anledning som att ingen föreslår att EPA-traktorer skall ha vänstertrafik när alla andra kör höger.
Men som sagt, nu håller jag ändå vänster för det är så det är sagt. Att nån golftant blir arg är ren bonus.
Nej, nu jämför du verkligen äpplen och motorsågar här.

Var lite osäker först på hur du kan ”springa om” en cykel om du inte också håller höger, men förstår vad du menar. Du springer på vänster sida och hen cyklar till höger, men du springer snabbare? Egentligen inget problem som du säger, men på smalare banor kan det ju bli problem. Då skulle jag säga att du får avbryta din omkörning precis som vid bilkörning när du påbörjar omkörning men får möte.
Ja precis. Eftersom jag inte "kör om" är det oklart vem som skall väja egentligen, men jag väntar så klart tills det finns plats. Men även där det finns plats blir det problem när mötande cyklist siktar höger. Nej vänster. Nej mitten. Nej höger. Och där någonstans har jag kastat mig i buskarna.
Nej, nu jämför du verkligen äpplen och motorsågar här.
Nej, möjligen clementiner och apelsiner. Fullt medvetet ett orimligt exempel så klart, för att visa på galenskapen att olika färdmedel på samma väg skall köra på olika sidor. Gående på bilväg är ett specialfall av goda skäl. I övrigt borde vi ha högertrafik i Sverige.
Och cyklister borde använda den lagstadgade ringklockan mer (jag vet att man ibland får skit för att man använder den, men det tycker jag också är fel).

Tillbaka
Topp