Artikel: Nishiki Cross Road - mångsysslaren

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Håkan: jag fattar nog inte hur du cyklar om du
> inte kan cykla långsammare än 16-17 km/h med
> 39-25.

Kan kan jag, och jag är ibland (alltför ofta) tvungen att göta det.
Men min erfarenhet har lärt mig att mina knän, mina ben och hela min ork räcker längre om jag håller en min kadens på 80.
(Eftersom det är en trippel på cykeln ifråga bör man dessutom inte använda 39/25)

/Håkan

Jag tycker nog att man kan använda 39-25 på en trippel. Det ger inte alltför galen kedjelinje.

39-25 är aningens tyngre än lägsta utväxlingen på en 10-växlad Crescent Fashionline från 80-talet. Jag tycker det är att överdriva att säga att de inte fungerar för pendling.

Det är också lättare än de 32-18 som väl är att anse som en ganska lättrampad utväxling på skogs-SS, dock med 26-tumshjul. 32-20 är väl motsvarande val för 29:er, även det tyngre än 39-25.

oxr skrev:
> 32-20 är väl motsvarande val för 29:er, även det tyngre än
> 39-25.

Och jag med mina kycklinglår som kör 32-18 på skogstjunier. Håkan får nog åka hem och dricka lite kosken framför Rambo 3 eller nåt så att han tuffar till sig en aning... ;-P

Stort tack för det AJ! Det lutar mer och mer åt en cross road. Jag har svårt att säga vad det beror på men den känns mest bekväm av alla cyklar jag har provkört hittills.

Jo, det går säkert. Om man har en sensor vid vevpartiet på något vis. Jag har för mig jag har sett en sådan någon gång men är inte helt säker. Annars kan man väl bara flytta den vanliga dit, särskilt om man har en GPS för sträcka och hastighet.

När får man veta hur det egentligen gick med testet av Nishiki Cross Road. Alltså att cykla med den.
Ganska tröttsamt att läsa 4 sidor ovidkommande kommentarer av typiska Happy-artister.

Velocio skrev:
> När får man veta hur det egentligen gick med
> testet av Nishiki Cross Road. Alltså att cykla
> med den.
> Ganska tröttsamt att läsa 4 sidor ovidkommande
> kommentarer av typiska Happy-artister.

Väntar på samma sak

Härlig, där kom den! Det där knäppandet är viktigt att slippa. Tyder på viss omsorg vid monteringen

Senast redigerad av en moderator:
NCR36.jpg ht=309

I jakten på den perfekta pendlaren har vi hunnit med ett hundratal mil på Nishiki Cross Road. Är det en cykel för enbart till och från arbetet eller duger den till något mer?

Läs artikeln

Ja man blir ju inte mindre sugen på crossen men ser inte riktigt vitsen med Nishiki jämtemot exempelvis Focusen med lite roligare komponenter och ungefär samma pris, några hemsidor har kvar det billigare priset dock men det kan ju släpa efter ibland.

Intressant med bromsarna där, Shimanos mekaniska har ju fått en del kritik men det kanske beror just på ej "inbromsade" då..? Växlarna dömde jag dock bort redan när jag torrkörde ett ex i butiken ;)

Lite trådkapning, eller kanske inte. Provcyklade Apollo Cross trail, en 13-kilos historia (eh jo, lite tung var den) som faktiskt var helt ok och reas ut till 7 tusen med 9-delad Sora.

A932_01.jpg

Jag märkte också att det var dåligt bett i skivbromsarna, LBS:en sade att man måste nypa hårt med de minst 50 ggr för att de ska bli bra. Lite inkörning mao.

Får man platts med Nokian 700*40 däck + skärmar på Nishiki Cross Road!?

/ joakim

Senast redigerad av en moderator:
Dagens Prisjaktsfråga. Nån som kan tipsa om var man kan hitta den till nån slags bra pris just nu? (dvs lägre än listpris). Butik eller nätet

Jaså det var dags för den vanliga Nishikidissen. No worries. Jag har inte hittat nåt som jag tycker verkar mer prisvärt och/eller mer lämpad för mina behov (och budget!). Jag är öppen för förslag. Skicka via pm om du inte vill att ännu en tråd ska handla om lämplig pendlarhoj för aspirerande nybörjarcyklister med ett par kg trivselvikt. Nån gång kommer den få hänga med ett varv runt vättern och nåt patetiskt försök till triathlon

Jag är jäkligt ambivalent nu. Kikade på en Nishiki och den känns ok. Alternativet känns som att det är att stoppa ihop en cykel själv och då kommer det nog bli dyrare. Det och att jag har lite svårt att hitta 28" skivbromshjul...

RN skrev:
> Jag är jäkligt ambivalent nu. Kikade på en
> Nishiki och den känns ok. Alternativet känns som
> att det är att stoppa ihop en cykel själv och
> då kommer det nog bli dyrare. Det och att jag har
> lite svårt att hitta 28" skivbromshjul...

Dyrare men roligare. Skivbromshjul hittar du i mtb-sektionen, 29": http://www.cyclecomponents.com/1/sv...e/komponenter/hjul/29/skivbroms-3/index.html. 29" på mtb är lika stort som 28" på lvg (=700c eller iso-diameter 622 mm). Eller köp lös fälg och bygg själv, t ex Alex TD17 Disc, 305:-: http://www.cyclecomponents.com/1/sv...mponenter/falgar/29-2/skivbroms-8/index.html. Nu finns inga ursäkter! ;-)

Får man kanske ställa en fråga om storlekar i den här tråden? Funderar på en Cross Road till vinterns pendling, och såvitt jag begriper motsvarar storlek L ungefär storlek 56 (men lite kortare överrör). Det är vad jag kör med nu till mina 179 cm, men enligt Nishikis rekommendationer skall jag ha en M eller t.o.m. en S - är det något hemligt som jag inte begriper, eller beror de rekommenderade pygméstorlekarna mest på att cykeln gör vissa anspråk på att funka i skogen också? Dvs. om man bara skall cykla på väg, kan man lika gärna gå upp en storlek?

NiklasL skrev:
> Skivbromshjul hittar du i
> mtb-sektionen, 29":

Baknaven för MTB är 135mm och för lvg är det 130mm.
Vilket är Cross road byggd för?

/Håakn

Hilwitte, skrapar jag ihop en jonne blir slutpriset runt 18... Tror inte jag har budget för det i dagsläget så crossroaden låter mer och mer lockande.

HåkanC skrev:
> NiklasL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skivbromshjul hittar du i
> > mtb-sektionen, 29":
>
> Baknaven för MTB är 135mm och för lvg är det
> 130mm.
> Vilket är Cross road byggd för?
>
>
>
> /Håakn

Finns det 130 mm skivbromsnav? Frågan har varit uppe förut men jag minns inte vad svaret blev... (finns antagligen inte?).

NiklasL skrev:

> Finns det 130 mm skivbromsnav? Frågan har varit
> uppe förut men jag minns inte vad svaret blev...
> (finns antagligen inte?).

Alltså, har ramen skivbromsfästen har den högst troligt 135 mm bakaxelmått.

Rippa skrev:

>
> Alltså, har ramen skivbromsfästen har den högst
> troligt 135 mm bakaxelmått.

NOX Crossfire har 130mm. Men tyskarna lovade mig dock att det inte
var någon fara att dra isär till 135mm, vilket jag också gjorde.

Lite bökigare att montera bakhjulet eftersom skivan också ska ner
mellan beläggen, men annars inga problem.

/Niclas

Tycker att det som gör Crossroaden "intressant" jämfört med andra crossar är ju att den har skivbromsar, annars är den ju rätt tråkigt specad. Men jag fattar inte vad testarna tycker om skivbromsarna. Lite sissådär liksom. Man får ju en lättare och rappare cykel om man köper en cross med cantilevers. Jag saknar testets djupa bromsanalys. Det är ju liksom det som hade varit intressant!

Jo alltså jag är skitsugen på en Cross Road, men jag tänker bara äga en cykel i taget och mina behov är många så eh... tror ni att den pallar en barnsadel med ett barn i emellanåt? Den ser ju rätt smäcker ut.

Någon som har testat 2010 års modell? Enligt specen har de i runda slängar ändrat geometrin, bromsarna, styret och framväxeln, samt lackat den fulare.

Går den här fortfarande? Jag är väldigt sugen på att köpa just en kompetent cykel för vägarna. Antar att det blir första steget till en LVG såsmåningom. Som pendlare/cross verkar den ju mer än kompetent.

Jodå den rullar fortfarande. Den har mestadels levt sitt liv som (lång)pendlare och det har det gjort med bravur. Just nu är den som sig bör fullt kittad med skärmar, lampor och dubbdäck.

Det har inte varit något mankemang eller något som gått sönder under tiden vi haft den. Enbart vanligt underhåll (tvätt, justering, smorning) har behövts. De modifikationer vi gjort är att monterat bort de extra bromshandtagen. De kändes lite onödiga och tog upp en del plats på styret.

Nu har jag pendlat ca 30 mil med min Crossroad. Ställbar styrstam gör detta till den skönaste cykel jag kört på. Sittställning från ganska rak i trafiken till nästan helräser. Perfekt! cykel

saltgurkan skrev:
> Mhm, en hybrid med bockstyre osv, kanske funkar.
> Men vad är skillnaden mot en cx? Ok, den har
> flaskställ, skivbromsar, 3-delat fram osv, men
> vad mer, ngn pytteliten skillnad i geometri osv?

Eftersom en hybrid, utsprungligen, är en CX med flatbar så borde skilnaden vara minimal.

Nu har ju hybriderna utvecklats en del från det ursprungliga konceptet, med mer touringanpassad geometri, skivbromsar(men det har ju börjat komma på CX med) och dämpade framgafflar.

Tillbaka
Topp