Artikel: Nishiki Cross Road - mångsysslaren

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
NCR36.jpg ht=309

I jakten på den perfekta pendlaren har vi hunnit med ett hundratal mil på Nishiki Cross Road. Är det en cykel för enbart till och från arbetet eller duger den till något mer?

Läs del 3 av artikeln

NCR6_448.jpg ht=268

För att fungera i vinterväglag behöver Nishikis åretruntpendlare modifieras en aning.

Läs del 2 av artikeln

NCR0.jpg ht=284

Enligt Nishiki är nya Cross Road en cykel för seriösa pendlare som ska fungera året runt i regn, rusk och snö. Vi ska ta reda på om det stämmer.

Läs del 1 av artikeln

Senast redigerad av en moderator:
Intressant, verkar vara en klockren cykel för den som vill ha en cykel att både pendla på och köra sina första vätternrundor på. :P

På den perfekta (vinter-)pendlaren skulle vilja ha ett helt inkapslat drivpaket.
Det borde väl kunna gå att fixa?

Framväxlen skulle man kunna skippa också tycker jag, borde räcka med en 12-27 eller mtb-kassett bak så får man tillräckligt lätta växlar. Att det blir glersare mellan växlarna ser jag inte som ett problem vid pendling, många pendlar ju med singlespeed och det funkar ju det med...

Vad tror ni om Nishiki Shadow som pendlarhoj? Jag vet inte hur man länkar, men ni klurar nog fram den om ni är nyfikna...

Navgenerator och slutet drivpaket, det måste väl vara smidiga prylar?

Ska bli intressant att se vad ni tycker om den. Jag var spekulant på en sån tidigare. Men den blandade utrustningen och tredelade vevpartiet kändes lite mysko.
/J

dag skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen pendlarcykel kan vara utan skärmar. Det
> skruvar ni väl dit?

Det ryktas att både skärmar och dubbisar är något som ska på..

Antar att bock-STI-reglage inte går att kombinera med Alfine? Annars skulle den (liksom motsvarande Cube) vara en pendlarvinnare.

Som kadens-prenumerant går det ju inte att undvika att se alla nya nishiki-modeller som kommer ut. Tycker det ofta ser ut att vara fina och prisvärda cyklar men här och där lite sunkiga komponentval. Intressant att se i ett långtest om det är de komponenterna som fallerar på sikt eller om de faktiskt är väl avvägda kompromisser.

Vad gäller pendlare i den här prisklassen är för mig fortfarande
Stevens Gran Turismo ett överlägset alternativ
gran_turismo.jpg

http://www.stevensbikes.de/2009/index.php?bik_id=561&lang=en_US
http://www.stevensbikes.se

OK, den har inte skivbromsar, men så stor skillnad gör inte skivor för pendling, jmf med V-bromsar.
Övrig utrustning är klart överlägsen hos Stevens-cykeln (105 10-delat), ffa hjulen med A319-fälgar, 105-nav och 32 DT Comp-ekrar, att ha 24-ekrar på en pendelcykel är inte bra.
Eftersom det är vanliga hjul på Stevens-cykeln är det både enklare och billigare att skaffa fler par och snabbt skifta mellan dem på morgonen beroende på vädret och tom använda racerhjulen på sommaren.
Hur många <1400g 700c skivbromshjul finns det?
Stevens-cykeln kommer dessutom med skärmar och pakethållare och har en uppgiven vikt på 10,9 kg.

Nej, jag talar inte i eget intresse här. Jag har ingen egen Stevens Gran Turismo.
Tyvärr, den var såpass polulär att den var slutsåld i min storlek när jag köpte ny pendlare förra året.

/Håkan

Pendlaren, är väl den som sedan skall hålla i styret? Sitta på sadeln, eller trampa åbäket framåt?
Det där är ju bara en cykel!

Ser ut att ha samma problem som racerhybriderna, att man slår tån i hjulet när man svänger om man trampar samtidigt.

Annars tycker jag det ser ut som en finfin pendlare. En sån som inte fanns när jag började bygga fulcross.

Joakim Quensel skrev:
> Framväxlen skulle man kunna skippa också tycker
> jag, borde räcka med en 12-27 eller mtb-kassett
> bak så får man tillräckligt lätta växlar. Att
> det blir glersare mellan växlarna ser jag inte
> som ett problem vid pendling, många pendlar ju
> med singlespeed och det funkar ju det med...

Jag är inte speciellt vältränad och jag skulle inte klara en sådan spec genom en sån här backprofil.
profil.jpg ht=224

Jag blir ju genomsvett som det är och jag använder nästan hela växelregistret.

Brakastruten skrev:
> :-) Vintertid skulle jag gärna testa kåpan!
> http://sheldonbrown.org/thorn/pages/3.html

(nästan) helt seriöst så skulle jag kunna tänka mig en sån där kåpa när det är minusgrader!
Skär man till den lite och optimerar ytan så att den bara täcker framför kroppen så tror jag att luftmotståndet kanske till och med kan bli lägre än utan kåpa.

En tanke om den perfekta vinterpendlaren börjar växa fram. Kåpa, inkapslat drivpaket, extremt långa skärmar, invändig kabeldragning...

Mhm, en hybrid med bockstyre osv, kanske funkar. Men vad är skillnaden mot en cx? Ok, den har flaskställ, skivbromsar, 3-delat fram osv, men vad mer, ngn pytteliten skillnad i geometri osv?

En annan sak som jag undrar varför man inte ser på fler pendlahojar är backspegel!
Jag har en sån här
Image.aspx

som jag monterat på änden i bockstyret. Funkar super i stadstrafik!

Joakim Quensel skrev:
> En annan sak som jag undrar varför man inte ser
> på fler pendlahojar är backspegel!

De finns, men de flesta pensionärerna cyklar mitt på dan.
=D

bigmollo skrev:
> De finns, men de flesta pensionärerna cyklar mitt
> på dan.
> =D

Du sa själv att den verkade smutt på senaste Oetzin!
Hycklare där! :-(

Joakim Quensel skrev:
> > (nästan) helt seriöst så skulle jag kunna
> tänka mig en sån där kåpa när det är
> minusgrader!

Jag kan inte vänta på att se dig med kåpa och tempohjälm. Den optimala kombinationen :-)

spegeln är ju helt oaero så jag vrider hellre på huvudet om jag behöver kolla bakåt. :)

kör dock utan tempostrut så jag vet inte hur det påverkar omgivningen att vrida på skallen i en sådan..

Tempostrut med moppestrut vore antagligen en gryp pendlarkombo.

Jag tycker Nishikin ser trevlig ut - och i alla fall jag ser definitivt nyttan med skivbromsar!

Shimanos jävla äckel cantilever-bromsar skulle jag gärna vara utan i alla fall!
Ställer ju om sig själva på något konstigt sätt så att dom helt plötsligt tar snett och ligger på på ena sidan av fälgen. Så får man justera men ibland tar dom fortfarande snett fast skruvarna är i sina ändlägen. Men så får man till det till slut men så efter ett par dagar så ligger dom snett åt andra hållet.
Dessutom så går dom inte att öppna tillräckligt (även om man lossar vajern) för att få loss ett 37mm däck utan att släppa ur luften. Inte bromsar dom särskillt bra heller även när dom är justerade. Vad ska man byta till?

Joakim Quensel skrev:
> Vad ska man byta
> till?

Jag funderar på drivankare.

Min pendelfantasi just för tillfället grundar sig på följande komponenter:

Ram: Planet-X, Uncle John

Planet-X.jpg ht=209

Gaffel: Lite, Race Disc

LiteRace.jpg ht=400

Hjul: Fulcum, Red Metal 29 SL

FULC904-6.jpg ht=300

Sen tillkommer lämpliga skivbromsar, drivlina baserad på Shimano 105 Black...
Men just nu känns det som att husrusten drar ur större delen av mitt kapital ur plånboken :-(

Men man kan ju alltid drömma...

dag skrev:
> Ingen pendlarcykel kan vara utan skärmar. Det
> skruvar ni väl dit?

Jomper skrev:
Det ryktas att både skärmar och dubbisar är något som ska på.

Äsch, jag cyklar på min mtb till jobbet utan skärmar och dubbisar, bara att stå ut med att regnbrallorna ser ut som man skitit ner sig och att ryggan är alldeles prickig. Massa påhäng blir ju flera stycken gram extra. Jag gillar att bli skitig när jag cyklar, hör ju lite till hobbyn känner jag, men jag kanske var en gris i mitt förra liv, vem vet!?

Jag fattar inte varför folk vill ha inkappslade växlar bara för att de ska pendla på vintern. Med lite skötsel har jag aldrig märkt att utanpåliggande växlar krånglar speciellt.
Kravet på en vinterpendlare är tycker jag att det får plats rejäla stänkskärmar och ganska breda hjul. I övrigt tycker jag kraven är ungefär som på en sommarpendlare.
Förövrigt blir det spännande att se vilket betyg bromsarna kommer få. Frågan är ju om det är dem eller bb7:orna som är bästa valet. Jag tyckker man sätt ganska få recentioner på shimanobromsarna

Senast redigerad av en moderator:
Det som dramatiskt kan minska underhållet av drivlinan är att ha en kompisflärp på framhjulet. När kedjan slipper sprutet av vatten, salt och grus från framhjulet behöver man smörja/göra rent den rätt sällan.

Står hellre ut med extra vikten från skärmar än att behöva flåsa runt i regnbyxor, finns inget värre än att cykla runt med ett våt varmt omslag om benen hela vintern

-Åke

Åke skrev:

> Står hellre ut med extra vikten från skärmar
> än att behöva flåsa runt i regnbyxor, finns
> inget värre än att cykla runt med ett våt varmt
> omslag om benen hela vintern

Precis, regnbrallor är det värsta som finns. Extragram gör de också. Har hellre klossiga skärmar än kommer till jobbet (eller gör ärenden på stan) och ser ut som en som bajat på sig från nackhåren ned till stortårna. Och så slipper man tvätta så ofta också.

Joakim Quensel skrev:
> Shimanos jävla äckel cantilever-bromsar skulle
> jag gärna vara utan i alla fall!

> Dessutom så går dom inte att öppna
> tillräckligt (även om man lossar vajern) för
> att få loss ett 37mm däck utan att släppa ur
> luften. Inte bromsar dom särskillt bra heller
> även när dom är justerade. Vad ska man byta
> till?

?? Vid punktering så brukar luften lämna mina däck. Då är det lättare att få av hjulet.

Tillbaka
Topp