[Artikel] Checka in cykeln på flyget

allt-sitter-ihop.jpg

Vill du att cykeln ska nå ditt resmål i en del? Då är det bäst att själv plocka den i delar innan du åker!

Läs mer

Senast redigerad av en moderator:
Bra artikel! Har sjalv flugit bade har i Afrika och i USA. Har aldrig testat varianten med kartong utan foredrar cykelvaskor. I synnerhet i USA bor man tanka pa att man inte far lasa vaskan. Om man agnat 2 timmar at att forsikigt plocka isar och noggrannt packa i en hardskalsvaska kanske (troligtvis) det hander att en person fran TSA oppnar vaskan - plockar ut cykel med mera for att leta efter bomber och liknande - och sedan forsoker trycka in allting i vaskan och stanga den. Alla som packat i Serfas, Ironcase och liknande vet att det ar trixigt att fa in allting "ratt" - darfor rekommenderar jag en soft-case typ CRC eller liknande i USA eftersom man inte maste plocka isar lika mycket och vem som helst kan oppna - plocka ut och inspektera och sedan packa pa ratt satt.

Avgifter implementeras helt slumpmassigt - har inte hittat nagon systematik - basta tipset ar annars som det sags i artikeln att ha mycket gott om tid sa man kan hitta en losning som inte ar alltfor dyr.

Bra artikel!

Jag tycker Steve har en klockrent bra packning av cykel. Han gör så här och sen bara stoppar ner i kartongen. Allt är buntbandat ihop och håller sig plats, hjulet på och sadeln gör att det är det som är i botten och taket. Knappt något mer skydd krävs.

P7120060.JPG ht=544

Precis så brukar jag alltid packa ner cykeln. Bakhjul och sadel på, framhjulet vid sidan.

Hård väska har en stor nackdel och det är att den väger. Lätt hänt att hamna över 20kg-gränsen då.

Tror min CRC mjuka vaska vager cirka 6 kg. For mig ar det helt OK eftersom vadderingen ar rejal. Dessutom uppskattar jag att den har hjul vilket gor att man kan ta sig till bussar, tag med mera. En duffelbag och en mjuk cykelvaska ar optimalt for mig om jag reser med cykel - duffelbagen pa ryggen nar man skall forflytta sig.

En stor nackdel med kartong i wellpapp ar att det blir tufft att ta sig till fran flygplatsen till tagstationen, sedan buss och slutligen till campingen (eller liknande)

Alppaketet redo:
file=70380

med en rulle tejp och lite bubbelplast så kan den åka flyg med. Bakväxeln tar jag av och buntbandar på förståss. Till historien hör såklart att jag inte är rädd för att kosmetiskt skada hojen.

När rockyn som jag är lite mera rädd om skall flyga har jag valt den lätta vägen och satsat på specialincheckning och försäkring. Värt att veta är att flygbolagens försäkring inte gäller. Eller jo det gör den, den ersätter typ 5$ per kilo. Knappast cykelanpassat :)

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Till historien hör såklart att jag inte är rädd för att kosmetiskt skada hojen.

Jag skulle vara rädd att få innerbenen skadade så där. Dessutom har du glömt ett par rätt stora runda saker?

Jag hade nog tagit bort växelörat också och lindat in i alla fall innerbenen på gaffeln i något som skyddar. Annars ser det bra ut. Hjul kan man väl köpa på plats? ;)

Jodå, det brukar åka ett par strumpor över innerbenen och att ta bort växelörat och växeln istället för bara växeln är nog en bra ide faktiskt. Sedan använder jag bagagestroppar för att dra ihop det hela till ett solitt paket.

De däringa runda pryttlarna får åka brevid :)

( jag gillar att låta gaffelkronorna få sitta kvar så har man styrlagret på plats, så skjuter man bara i gaffeln, petar slangarna rätt och skruvar på pedaler så e man redo. Just det ja, de runda pryttlarna skall ju på de med :) å styrpinnen såklart, den skall ju på den med....

mjuk cukleväska med hjul är optimal om man ska finåka med flyg annars är ju bil det bästa sättet att resa på(i europa)
//Bilmarodören

Mjuk väska har två stora nackdelar som jag ser det:

1) Kostar pengar
2) Tar en jäkla massa plats hemma

Annars är det smutt med hjul på och bra handtag.

Tja - min mjuka vaska fran CRC gar faktiskt att fa ner i en stor duffelbag. Serfas hardskalsvaska daremot ar monsterstor och gar som sagt inte att reducera i volym.

Enda nackdelen med mjuk vaska ar ju pengar men det var bra pris pa CRC nar jag kopte min. Det finns i princip identiska fran andra tillverkare och allting ar det nagon som har nagon typ av rea

Har fem gånger tagit cykel i kartong från Sri Lanka till Arlanda, det har gått bra på de flesta sätt.

Dock att kartongen vid två tillfällen aldrig kom ut på bagagebandet på Arlanda, utan fick hämtas i någon "fraktavdelning" på annat ställe inom flygplatsen.

Och som redan påpekats, cykelkartonger är stora, det kan bli svårare med taxin än med flyget...

the_TnT skrev:
> Dessutom har du glömt ett par rätt stora runda saker?

Haha, sist jag packade i hojkartong och var klar var det faktiskt vad jag fick höra.
"Ska du inte ha med det där hjulet också?"

Jag undrar om inte det moderna alternativet skulle kunna vara att hyra hoj på plats. Ganska många hojar är bra nog att köra 5-6 dagar på...

erik h skrev:
> hyra hoj på plats.

Vill man fisa runt på lvg är det ett realistiskt alternativ, men är det DH på schemat blir man ruinerad. :(

jomper skrev:
> Mjuk väska har två stora nackdelar som jag ser
> det:
>
> 1) Kostar pengar
> 2) Tar en jäkla massa plats hemma
>
> Annars är det smutt med hjul på och bra handtag.

1. Köpte en på CRC till bra pris.
2. Passar precis under sängen och i teorin gör den livet surt (trångt) för dammråttorna. :)
3. Skulle bara ha rest nånstans så jag fick använda den...

Det är hyfsat stor prisskillnad mellan olika flygbolag vilket kan vara värt att tänka på när man bokar flyg.

Jag brukar betala 30-40€ enkel resa med SAS om jag flyger till Schweiz eller frankrike. Blev hyfsat överraskad när Swiss tog 70€ enkel resa senast. Det är nästan 1000:- skillnad ToR...

Dagarna då man slapp undan att betala verkar förbi, åtminstone för min del...

InlineOla skrev:
> Dagarna då man slapp undan att betala verkar
> förbi, åtminstone för min del...

Ja, någonstans måste ju flygbolagen ta betalt för att subventionera frakten av alla golfbags...

BA tillåter en gratis sportutrustning vill jag minnas. RyanAir har lågt och fast pris, enda bolaget jag flugit med som är konsekventa med vad det verkligen kostar.

Aj aj, 70€ enkel resa, ska flyga Swiss om en vecka. Sist jag åkte, ca 1-år sedan gick det på 50SFr (300kr då) och då fick jag en stor monsterkartong på köpet i Zürich. Jag sänkte sadeln och lossade styret så gick den ner.

InlineOla skrev:
> Blev hyfsat överraskad när Swiss tog 70€ enkel resa
> senast. Det är nästan 1000:- skillnad ToR...

Iberia är bland de värsta: "The equipment of this kind will always be handled as excess baggage with a fixed rate of 75 EUR,per flight, regardless of the destination. Charge payable only at the airport."

Spanair tar dock i skrivande stund €30.

Swiss marknadsför sig som alpflygbolag och skidorna får åka med gratis hos swiss vilket dom inte får hos många bolag (sas ex). Swiss kanske bara måste upplysas om att alpturisterna har med sig cykel på sommaren istället för skidor...

Sådärja. Skickade ett skidor kontra cykel mail till Swiss. Kommer säkert inte att påverka priset men men...dom kanske funderar en liten sekund på det i alla fall.

"Hi Swiss,

I'm a quite frequent flier from Sweden to the Alp countries. Wintertime I always choose Swiss since I can bring the skies for free...great service!

Summertime it's a different story. As you might know, many of the ski resorts focus on mountain biking summertime, and many of us who are skiing in the winter are mountainbiking in the alps in the summer.

I was quite surprised (and annoyed) my last flight october this year, when the price for bringing the bike was increased from €30 to €70, one way. That's €140 for return ticket and close the same price as the flight ticket itself.

I can't tell you how much it should cost to bring the bike...I know it's quite big and bulky. But I have problems to see why you subsidize skiers in the winter at the same time as you have the highest price of all for bringing the bike to the ski resorts in the summer...?

Best Regards

Ola"

edit. Sista meningen blev lite knas...jaja, dom fattar förhoppningsvis vad jag menar.

InlineOla skrev:
> Sådärja. Skickade ett skidor kontra cykel mail
> till Swiss. Kommer säkert inte att påverka
> priset men men...dom kanske funderar en liten
> sekund på det i alla fall.
>
> "Hi Swiss,
>
> I'm a quite frequent flier from Sweden to the Alp
> countries. Wintertime I always choose Swiss since
> I can bring the skies for free...great service!
>
> Summertime it's a different story. As you might
> know, many of the ski resorts focus on mountain
> biking summertime, and many of us who are skiing
> in the winter are mountainbiking in the alps in
> the summer.
>
> I was quite surprised (and annoyed) my last flight
> october this year, when the price for bringing the
> bike was increased from €30 to €70, one way.
> That's €140 for return ticket and close the same
> price as the flight ticket itself.
>
> I can't tell you how much it should cost to bring
> the bike...I know it's quite big and bulky. But I
> have problems to see why you subsidize skiers in
> the winter at the same time as you have the
> highest price of all for bringing the bike to the
> ski resorts in the summer...?
>
> Best Regards
>
> Ola"
>
> edit. Sista meningen blev lite knas...jaja, dom
> fattar förhoppningsvis vad jag menar.

Bra :-) T

InlineOla skrev:

> edit. Sista meningen blev lite knas...jaja, dom
> fattar förhoppningsvis vad jag menar.

De kommer fatta precis och det var ett mycket bra mail. Bra rutet :)

Jag är ganska säker på att detta fungerar:

Flyger man från arlanda, terminal 4 eller utrikes från terminal 5 kan man, med en volympackad ryggsäck av modell större få en tagg och hänvisning till specialbagaget.
Knalla dit med din tag och numera punkterade volympackade (viktlösa) ryggsäck och lägg den i cykeln som du ställt på lämplig plats (hos kompis några meter bort). Hiva in alltihop i specialbagaget, tada. Cykeln levereras till kostnaden för en viktlös ryggsäck.

Jag har blivit mindre och mindre nojig över hur min cykel packas när jag flyger.
Senaste gångerna har det bara blivit att hiva in den i CRC-väskan så snabbt som möjligt utan massa extra vaddering. Lustigt nog har cykeln även upphört komma fram repad och dan.

PatrikB skrev:
> Jag har blivit mindre och mindre nojig över hur
> min cykel packas när jag flyger.
> Senaste gångerna har det bara blivit att hiva in
> den i CRC-väskan så snabbt som möjligt utan
> massa extra vaddering. Lustigt nog har cykeln
> även upphört komma fram repad och dan.

Min erfarenhet oxå. Jag antar att den manuella hanteringen minskar även för specialbagage och att de små containrar som man tidigare sågs fyllas extremt ovarsamt ute på asfalten numera packas lungt i incheckningen och sedan körs fulla ombord på planet. Förut var det ju bara ett hål som kastades fullt i planen, nu checkas allt mycket noggrannare och hanteringen borde bli varsam.

bjorre skrev:
> Pelle Hå får in sin hojj i en Pizzakartong. DET
> är bra jobbat :)

japp, bildbevis:

pelles.jpg ht=700

Hard case håller i alla väder.
Med Trico sport får man plats med allt, inklusive galgen till rustningen... ;-)
Rätt skönt att veta att sakerna är hela när man kommer fram och smidigt att ha hjul på lådan
/sigge
DSC00406.jpg ht=429

DSC00413.jpg ht=703

Atlas skrev:
> Min erfarenhet oxå. Jag antar att den manuella
> hanteringen minskar även för specialbagage och
> att de små containrar som man tidigare sågs
> fyllas extremt ovarsamt ute på asfalten numera
> packas lungt i incheckningen och sedan körs fulla
> ombord på planet. Förut var det ju bara ett hål
> som kastades fullt i planen, nu checkas allt
> mycket noggrannare och hanteringen borde bli
> varsam.

Efter att jag satt och såg på hur ett gäng irländska bagagehanterare på Corks flygplats rev ner väskor från en bagagevagn, och med full kraft kastade dem ner på asfalten bakom (flera väskor gick sönder - det enda de hanterade varsamt var ett fiolfodral och nån annan väska som de först plockade ut och la uppe på vagnens tak), så kommer jag aldrig nånsin packa ner nåt bräckligare än en kofta i det incheckade bagaget.

En gång när jag stod på Geneves flygplats och hade packat ner cyckeln och halva packningen i kartongen packad som en örn själv efter att MikeÅ hade haft seriöst dåligt inflytande på mig frågade den vänlige incheckaren.

"Do you really intend to fly with two bicycles"

Lådhärket vägde in på 36 kg men den gick igenom.

jag har länge och väl gluttat åt en Ultrasport-väska, är det någon som vet nåt om dom? Sen undrar jag hur pass dyrt det kan bli med cykel på flyg, inom EU, pratar vi 1-200 eller ska man lägga till en nolla?

Bilagor

• Ultrasport bike bag.jpg
    Ultrasport bike bag.jpg
    38.5 KB · Besök: 78
Ultrasport ser i princip identisk ut med min CRC-vaska. Enda skillnaden ar att hjulvaskorna inte verkar lika val vadderade som de fran CRC - vilket jag ser som ett stort minus. Enkel losning ar att skaffa battre hjulvaskor eftersom den vadderingen aven skyddar ramen och ar viktig. Saledes rekommenderas Ultrasport aven om CRC brukar ha battre pris samt som sagt battre hjulvaskor

PerryE skrev:
> Ultrasport ser i princip identisk ut med min
> CRC-vaska. Enda skillnaden ar att hjulvaskorna
> inte verkar lika val vadderade som de fran CRC -
> vilket jag ser som ett stort minus. Enkel losning
> ar att skaffa battre hjulvaskor eftersom den
> vadderingen aven skyddar ramen och ar viktig.
> Saledes rekommenderas Ultrasport aven om CRC
> brukar ha battre pris samt som sagt battre
> hjulvaskor

den har haft ett annat namn förut ser jag, här. Den kostar strax över tusingen, och i den prisklassen verkar denna väska vara det vettigaste crc har att erbjuda. Vad beträffar vaddering så kan man väl alltid peta in nån kasserad kudde eller nåt?

Jag har Ultra-bagen och är helt nöjd med den. Än så länge bara en tripp till Tenerife men snart ska kostnaden (för väskan) delas med en tripp till Gran Canaria.
file=87814

file=87815

EDIT: Lite mer info:

"Jag flög från Örebro med Spanair och fick den otrevliga överraskningen att de tog €45 enkel för specialbagage till Kanarieöarna (Medelhavet låg på €30). Det var inte direkt läge att ändra sig när man stod med cykelväskan packad och klar så notan hamnade på 960 SEK ToR, men det fick det vara värt. Jag fick ut en förbetald "biljett" för hemresan men där var det aldrig tal om att få se något sådant så i efterhand hade jag kommit undan med att bara betala för ditresan.

Jag packade i en sådan här från CRC - Ultrasport Ultra Bike Bag.

Jag är nöjd med väskan, den var lätt att packa i och hyfsat lätt att hantera. Den erbjuder inte mycket till skydd så jag fyllde på med en tunnare kasserad madrass på sidorna och fyllde sedan på med bubbelplast och pack-papp här och var... Allt kom fram i fin form."

Hjulväskorna har ingen vaddering men skyddande skivor av hårdplast vid naven. Jag tyckte det var suveränt med hjul på väskan. Jag skulle inte vilja dra runt på typ cykelkartong utan hjul. Jag tryckte ner en hel del extra prylar i väskan så den låg nära 30 kg. Skönt att bara rulla runt...

I januari blir det som sagt GC, då flyger vi med Iberworld. Får se vad erfarenheten blir av det.

ginnfilt skrev:
> Jag har Ultra-bagen och är helt nöjd med den.
> Än så länge bara en tripp till Tenerife men
> snart ska kostnaden (för väskan) delas med en
> tripp till Gran Canaria.
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=87814
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=87815
>
> EDIT: Lite mer info:
>
> "Jag flög från Örebro med Spanair och fick den
> otrevliga överraskningen att de tog €45 enkel
> för specialbagage till Kanarieöarna (Medelhavet
> låg på €30). Det var inte direkt läge att
> ändra sig när man stod med cykelväskan packad
> och klar så notan hamnade på 960 SEK ToR, men
> det fick det vara värt. Jag fick ut en förbetald
> "biljett" för hemresan men där var det aldrig
> tal om att få se något sådant så i efterhand
> hade jag kommit undan med att bara betala för
> ditresan.
>
> Jag packade i en sådan här från CRC -
> Ultrasport Ultra Bike Bag.
>
> Jag är nöjd med väskan, den var lätt att packa
> i och hyfsat lätt att hantera. Den erbjuder inte
> mycket till skydd så jag fyllde på med en
> tunnare kasserad madrass på sidorna och fyllde
> sedan på med bubbelplast och pack-papp här och
> var... Allt kom fram i fin form."
>
> Hjulväskorna har ingen vaddering men skyddande
> skivor av hårdplast vid naven. Jag tyckte det var
> suveränt med hjul på väskan. Jag skulle inte
> vilja dra runt på typ cykelkartong utan hjul. Jag
> tryckte ner en hel del extra prylar i väskan så
> den låg nära 30 kg. Skönt att bara rulla
> runt...
>
> I januari blir det som sagt GC, då flyger vi med
> Iberworld. Får se vad erfarenheten blir av det.

Låter bra! Det lär nog bli en sån. 515.- per resa med Estonian Air

Bra artikel och intressant tråd.

Om man skall åka till Nya Zealand eller Australien måste man se till att cykel, skor etc är rena!!
Annars får man problem. De är noga med att inte få in frö och insekter från utlandet.

Från http://www.biosecurity.govt.nz/enter/personal/belongings

"Thoroughly clean all dirty sports gear, camping and outdoor equipment and footwear you wish to bring before packing. This is especially important if you have visited a foot and mouth disease infected area. For preparing fresh water equipment for travel to New Zealand, the appropriate methods described in the Didymo - Cleaning Methods section should be used."

/Peo

nja. BA har slutat med "gratis". fick betala $49 via webben från SFO till ARN via HRW i lördags. betalar du vid incheckning på flygplatsen blir det dyrare.

ett tips till alla som fraktar hojar: se för f*n till att följa råden i artikeln. särskilt om cykeln ska passera CDG eller ARN. de är helt sjuka i huvudet.

och ... glöm inte att montera av växelörat. det tar så kort tid och är en sån billig försäkring!!!

/ ®

Tillbaka
Topp