[Artikel] - Sogndal – extremsportsnäste och enduromecka

Aron

Inventarie
Sogndal_1.jpg

Följ med på en hissnande cykelresa mellan Norges bergstoppar och fjordar. HappyMTB guidar dig till Sogndal, ett extremsportnäste mellan berg och hav.

Läs reseberättelsen: http://happymtb.org/2016/01/26/sogndal-extremsportsnaste-med-endurostigar/

DrDenial skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan bjussa på ytterligare lite bilder från vår
> trip till och omkring Sogndal i höstas:
> https://flickr.com/photos/134381271@N08/sets/72157
> 658507584959

Grymma bilder!

Jag har också varit där och cyklat, och kan tipsa om att det finns en enkel camping nere vid vattnet i Amla (Kaupanger). Då får man cykelavstånd till många av stigarna. Amla gård hyr även ut hus, vilket kanske kan vara ett alternativ om man är några stycken. Dessutom finns det några bnb i byn. Knaken kafe vid Kaupanger stavkirke är för övrigt ett trevligt depåstopp.

Var där i somras och kan sammanfatta det med att jag gärna åker dit igen. :)

Ang Molden så undrar jag lite när artikelförfattaren var där? Vi var där i slutet på juli och det var ingen snö någonstans. Eftersom vädret gör snabbare omslag vid berg/fjord så får man tänka sig lite för när man åker dit. Kan också tipsa om att det finns en stormstuga på toppen att ta skydd i, om det skulle bli riktigt illa.

Dalåker var riktigt skoj, kul mix av brantare single track partier och flytstig. Hade gärna åkt mer där men det krävde nästan shuttling då transportstigen upp var rätt seg.

Kaupanger, eller mer specifikt flygplatssidan av Kaupanger är full av flow-guld. Inte bara Flygplasstien. Där hade jag definitivt 2015 års två bästa cykeldagar.

Ang Sogndal Lodge så kan jag rekommendera det, cykelvänligt (förråd i källaren), bra kök och bouldergrepp i taken :). Deras andra lokal, Damphuskaia, där de dels hyr ut cyklar och guider, dels driver restaurang/pub är väldigt trevlig också. Klart bästa maten vi lyckades köpa i Norge. Eller ja, enda bra maten vi lyckades köpa i Norge utöver det vi lagade själva. Fisksoppan där ihop med en lokalproducerad Aegir IPA satt så sjukt bra efter en dag på cykeln.

Westman, jag fick korsa några snöfält både i juli (förstås) och augusti på Molden, men på "baksidan" mot Marifjora såklart :) Men snön låg länge på det berget(och alla andra i området förra året), vid endurotävlingen var det bitvis skottat och omdraget pga snöfält.

Och se för fan till att ha fler än en bil när ni åker dit, mycket av den bra cyklingen går att shuttla och skall därmed shuttlas. :)

EmilEkholm sa:
Tros det vara för tidigt på året att bege sig dit i Maj/Juni?

Beror heeelt på snöläget, när jag och Cruxet var där 2011 gick det fint, då åkte vi egentligen dit snödjup-rapporterna verkade bäst.
I år låg snön ovanligt länge istället, helgen innan midsommar hade folk kul skidor i området.
Obs att detta gäller Molden och annan hög terräng, fjordnära tinar det oftast upp tidigt på säsongen.
Håll ett öga på snödjupet i vinter/vår alltså, med tanke på denna skeva vinter vi har så verkar vad som helst kunna hända...

Vill du ha norska höjdmeter tidigt är Nesbyen ett säkert kort, du får mkt utförsåkning tidigt på säsongen. Ta med en full bil och turas om att köra upp.

Tillbaka
Topp