[Artikel] Följ med på cykelresa till Italien med Happyride

Aron

Inventarie
happy2-e1456411489972-1800x972.jpg

Tänk dig en Happyride i Italien, på en landsvägscykel, i vackert väder med god mat och fantastiska vyer. Upprepa detta i sju dagar och du har receptet på vår nya cykelresa.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=22739

Tilläggas bör att vi även tittar på olika möjligheter att arrangera en MTB-resa, men där är vi inte i mål ännu.

Nåt tjall med datumen? Verkar vara lång startsträcka annars, alt långsam buss.

15 september kl 00.05 – Samling Stockholm
16 september kl 00.45 – Avfärd Stockholm
17 september kl 08.30 – Avfärd Helsingborg
18 september kl kl 09.00 – Ankomst Riccione

Rimligen borde det väl vara avfärd 15/9 00.45 och att man är framme på morgon/fm 16/9 om det stämmer att det ska vara en tur på em dagen man kommer ner och att etapp 1 går 17/9.

Sen undrar jag om den vägen som finns på kartan för San Marino-etappen verkligen är rätt. Enligt google streetview/maps går den mellan Faetano och Montegiardino på en liten grusväg. Och det är absolut inte den vägen som körts upp till San Marino de gånger jag åkt med arrangören.

F.ö. missas Pantanis test/träningsbacke upp till Cippo. Men den är väl kanske lite väl stygg att ha med på en resa med en bredare målgrupp!?

Och avslutningen på etapp 1 ser extremt konstig ut med fram och tillbaka in på någon liten gata.

Angående Barbotto så lutar den inte 18-20% de sista två km. Det är möjligen att det maxlutningen kan vara runt 18%, men det är under en kort bit sista kilometern. Jag vet inte om nedanstående är helt korrekt, men den är nog inte totalt missvisande i alla fall. Barbotto-klättringen så som den görs på Nove Colli är upp till Bivio con Bar på 515 möh.

http://www.salite.ch/barbotto.asp?Mappa=

Har cyklat de flesta av backarna kan bli hur kul som helst
Särskilt viloturen på Panoramavägen vackert så det gör ont

Som de uppmärksamma noterat så blev det fel på avresedatumen. Denna reva i matrisen är nu åtgärdad.

Vad gäller rutterna så kommer de från den italienska arrangören. Vi kommer att ha möjlighet att testköra om ungefär en månad. Efter det uppdaterar vi med egna gpx-spår.

Spännande att det är en "cykelresa" och att det ev. blir en "mtb-resa". Betyder detta att happyride inte ser mtb:er som cyklar?

Kan ju tolkas antingen som att MTB är något finare som inte ska blandas ihop med vanliga cyklar eller att de inte är riktiga cyklar. Förslag: Välj tolkning efter det som gör dig minst upprörd. ;-)

GoranS sa:
Kan ju tolkas antingen som att MTB är något finare som inte ska blandas ihop med vanliga cyklar eller att de inte är riktiga cyklar. Förslag: Välj tolkning efter det som gör dig minst upprörd. ;-)

Göran S menar förstås att man skall välja det som gör en mest kränkt. Han är ironisk. Undrar om jag inte är lite upprörd redan.

Hasse#7 sa:
GoranS sa:

Göran S menar förstås att man skall välja det som gör en mest kränkt. Han är ironisk. Undrar om jag inte är lite upprörd redan.

Ironisk, jag? Känner mig kränkt! ;-)

Ligger för mig lite illa till tidsmässigt.

Om vädergudarna inte är alltför vresiga bör det finnas goda chanser till kort-kort-cykling och tävlingsmomentet tror jag kan bli en kul krydda. Så, min gissning är att förutsättningar finns för en fin vecka. Sen är ju jag lite frälst på Italien som cykelland så ...

Hm, lite småsugen blir jag.
Är dock solskenscyklist delux, speciellt som det är en icke helt försumbar kostnad för resan. Hur är vädret i September i Italien? Regnigt?
Om det nu är fint väder, vad är temperaturen, kallt uppe i bergen?

Enligt worldweatheronline så är det följande väder i Riccione:

Capture.PNG

Sen är det ju svårt att veta hur stor variation det är mellan olika år.

Den arrangör som ordnar resan körde under ett antal år höstresor till precis det där området (tror de gick någon vecka senare) och jag har hört att de under de åren bara hade någon enstaka dag med ordentligt regn. Jag har själv varit i trakterna en del i maj och då är det typiskt rätt angenämt när det inte regnar. Om man sticker tidigt kanske man drar på ett par armvärmare, men de brukar rätt snart åka av. Och är det klart så värmer solen bra.

Jag är f.ö. precis som du en solskenscyklist. Om man sen också är (vilket är fallet med mig) en sådan som föredrar ett grönt landskap framför det där brända landskapet som det blir på en hel del platser nere vid Medelhavet efter en sommar med mycket sol och knappt något regn så blir det en viss balansgång mellan landskapets grönska och regnrisk.

Totalt sett skulle min gissning vara att det är goda chanser för att det kan bli en solig och fin resa. Men några totala garantier finns inte.

För att få en liten jämförelse har Stockholm motsvarande statistik enligt nedan:
Capture.PNG

Tack. Jo håller med om grönskan, tar hellre lite taskigt väder (inom rimliga gränser) och grönskande än brunbränt.

Noterar att september där nere är t.o.m liiite varmare än bästa i Huvudstaden (så kanske samma som Skånes bästa).

Men noterar med viss fasa att regnmängden slår Sholm med råge, å andra sidan är det ~ lika många regndagar (om jag tolkar det rätt).
Mer rejäla regn där kanske.

Precis. Min känsla är att det ofta regnar ordentligt när det väl gör det.

Jag vet inte om jämförelsen är helt relevant då det är annorlunda landskap, men jag har varit i Bolzano med omnejd i 9 dagar i månadsskiftet juli-augusti under sju av de senaste åtta åren. Jag har då totalt haft en dag med dagsregn och en handfull där det blivit rejält blött under någon period av cyklingdagen (ofta en ganska kort men intensiv skur i de fallen). Tittar man på statistiken, http://www.worldweatheronline.com/bolzano-weather-averages/trentino-alto-adige/it.aspx skulle man dock få för sig att det skulle se helt annorlunda ut. Förklaringen är att det är vanligt att det kommer rejäla skyfall och åskoväder på kvällen där det fullkomligen forsar ner regn. Om det är på samma sätt nere i Riccione-området på sensommaren/tidiga hösten vet jag inte, men om så skulle vara fallet kan statistiken vara lite missvisande för risken att bli blöt (av annat än svett) under cykelturerna.

Jag har tillbringar två semesterveckor i italijen i september, såväl i Venedigområdet som Ligurien. Det var fantastiskt väder båda veckorna.

Lite småsugen på äventyret men med ungar och firma går det nog bort tyvärr.

Tillbaka
Topp