[Notis] Hydraulik på Tiagra-nivå.

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Tiagra-skivbromsar.jpg

Shimano släpper hydrauliska landsvägsskivbromsar på Tiagra-nivå.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=23527

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
marr sa:
BjornR sa:
Tycks bara komma i flatmount? Finns det någon adapter för FM till PM?

Vad attans är flatmount? Ja förstår ju vad det är, men vad är grejjen?
PM är för 160-skiva som minst va? I så fall är det nog grejen. Utöver att göra något som kräver allt nytt då :)

skulle även kunna tänka mig att det blir lättare för tillverkarna att få in oket mellan sadelstag och kedjestag på små ramar bak med flatmount

åberg sa:
Peter_K sa:
Ohhh, äntligen! En vinter till med nuvarande vajerbromsar och sen får det bli byte till det här.

Ohhh, äntligen! Det ska jag genast byta till. Om arton månader. :)

Tja, jag har ju haft ångest nu i några år över att behöva köra finare drivlina än original i saltslask, eftersom det är det enda som funnits hittills. Så ok, mer rätt hade kanske varit att säga att äntligen slipper jag den ångesten :)

Ni kommer att behöva köpa nytt ramset för att kunna köra med bromsarna om Shimano inte släpper IS/PM till FM adapter eller släpper oken med PM-fäste.

BjornR sa:
Ni kommer att behöva köpa nytt ramset för att kunna köra med bromsarna om Shimano inte släpper IS/PM till FM adapter eller släpper oken med PM-fäste.
Man hade ju önskat att det likt med vajerdrag fanns någon form av underförstådd standard på kolvarea i oken så man kunde kombinera back and forth som man behagade.
Men eftersom det var shimano som "pajade" den underförstådda standarden på vajerdrag så är det väl för mycket att hoppas på i detta fall :-)

Stumpy sa:
BjornR sa:

Är det inte sådana här du efterfrågar?
http://www.chainreactioncycles.com/shimano-mount-adaptor-front-post-to-flat-road/rp-prod137892
http://www.chainreactioncycles.com/shimano-mount-adaptor-rear-post-to-flat-road/rp-prod137893

Fel håll. Det är om du ska köra PM-ok på FM-ramar.

emmer sa:
BjornR sa:
Men eftersom det var shimano som "pajade" den underförstådda standarden på vajerdrag så är det väl för mycket att hoppas på i detta fall :-)

Det är möjligt att de inte är komplatibla, men i princip alla andra shimano-ok är väl kompatibla med alla handtag? Med reservation för att jag inte hängt med senaste åren.

Lite trådarkeologi för att se om några frågetecken rätats ut de senaste 13 månaderna.

1. Flat mount på PM ram funkar inte alls? Eller går det med metallslöjdsmagi i den högre skolan?
2. Funkar Tiagra ST-RS405 reglagen med andra (Shimano) ok? Denna fråga eftersom det sitter ett par (snikiga) BR-M355 på en ram (de kanske byts lite senare till något mer fancy, behöver ett proof-of-concept först bara)
3. Omvänt, funkar Tiagra-oken BR-RS405 med andra handtag, tex de snikiga som hör till ovan nämnda BR-M355. Om så, luktar det väldigt mycket cykelbygge av det som blev över med en lagom svets/lödinsats (FM-fästen på en gammal ram)

505, 685, 785 och 805 verkar kompatibla med varandra, men jag har inte sett något om att blanda in 405. Kanske funkar, kanske inte.

Växling (i alla fall bak) är väl annorlunda men broms är högst troligt lika. ST-RS405 är för övrigt förvillande lik ST-RS505. Notera "Same parts" utom del nr 1.

Bilagor

• RS405.png
    RS405.png
    92.7 KB · Besök: 97
Tillbaka
Topp