[Artikel] Bontrager Drop Line - ny justerbar sadelstolpe

bonty-drop-line-1800x1350.jpeg

Allt fler ger sig in i den höj- och sänkbara sadelstolpens magiska värld, eftersom det tydligen finns utrymme för fler produkter och utveckling av dessa. Bontrager är det senaste företaget som tar steget in i hisspinnes förlovade land. 

Från att h

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=23894

Smutt om den är enkel att serva, trist om man drar runt de där pyttesmå insexorna. Att ingen tänkte på torx? Sen gillar jag ju inte om den är steglös men det är ju en subjektiv åsikt.

Alltså "hydraulik" och "lättservad i fält" brukar ju inte hänga ihop. Menmen....Den finns inte i rätt storlek för mig ändå så. Samt att jag ogillar intern dragning.

Skönt att den kommer i 150mm, allt för många stolpar släpps bara i pyttekort slag. Ska bli intressant att se vad de menar med enkel service, jag gissar att det inte gäller de hydrauliska inälvorna utan bara enkel uppsmörjning, ungefär som på KS Lev där det finns massor med instruktionsfilmer på hur man skruvar isär det yttre röret, precis som om det skulle vara något svårt, men inga instruktioner alls för det som finns inuti.

Det här låter ju intressant, lokal Trek ÅF finns ju lite var stanns och på beskrivningen verkar det som att stolpen är mekanisk. På bilden ser den dessutom ut att ha ganska låg "lägsta höjd".

Luthman Photography sa:
Notera dock att den bara kommer i 31,6. Passar inte min cykel, är således av rätt litet intresse.
Jag tror att du får uppdatera nyheten så att det framgår att det här är det verkliga fokuset och inte stolpen i sig.

Luthman Photography sa:
Notera dock att den bara kommer i 31,6. Passar inte min cykel, är således av rätt litet intresse.

Äh, köp en ny, du har ju ändå konstaterat att den är för kort, brant och hög väl??

Eller blev det en helt ny "game changing"-effekt av 650B-klykan??
(fast jag antar att cykeln blev ännu kortare iofs)

Jag tyckte den verkade intressant ända tills jag läste att den inte passade Luthmans cykel.

Nån borde uppfinna shims med negativ tjocklek.

/johan

Jag vill bara passa på att kritisera ordvalet i rubriksättningen, nämligen justerbar sadelstolpe. Visst, den är justerbar, men det är å andra sidan nästan alla stolpar som säljs idag. Så, nu känns det bättre.

Senast ändrad:
Crossmax sa:
Jag vill bara passa på att kritisera ordvalet i rubriksättningen, nämligen justerbar sadelstolpe. Visst, den är justerbar, men det är å andra sidan nästan alla stolpar som säljs idag. Så, nu känns det bättre.

Jag hade faktiskt en annan rubrik först. Men ändrade för en "seriösare" ton.

Ja, alltså jag ville ju egentligen fokusera mer på att den inte funkar på min hoj. Men då blev det flera sidor text ochvdet blev så tråkigt utan bilder.

theBrand sa:
Luthman Photography sa:

Äh, köp en ny, du har ju ändå konstaterat att den är för kort, brant och hög väl??

Eller blev det en helt ny "game changing"-effekt av 650B-klykan??
(fast jag antar att cykeln blev ännu kortare iofs)

Den blev lite floppigare i låg fart och jag slår i vevarna oftare. Men så mkt mer vet jag inte om jag märker. Jag är fortf lite sugen på en Alpine five. Men de är dyra och svåra att hitta.

marran sa:
Skönt att den kommer i 150mm, allt för många stolpar släpps bara i pyttekort slag.

Jo, ja. Men jag måste säga att 100 mm sänk räcker väldigt långt det med. Skillnaden mot att inte kunna sänka alls är ju helt monumental. De tillfällen då man behöver sänka så mycket det bara går är rätt få ändå; typ #dödsbrant som är så jävla brant att man knappt vågar oavsett.

Makten sa:
De tillfällen då man behöver sänka så mycket det bara går är rätt få ändå; typ #dödsbrant som är så jävla brant att man knappt vågar oavsett.

Äh! Snacka för dig själv, syftet med en sänkstolpe är ju att få bort sadeln ur vägen, ju längre ner desto bättre.
Ju mindre jag störs av sadeln, destom mer vågar/kan jag röra mig fram/bak/upp/ner o desto mera vågar jag ladda på ?

larsaw sa:
Makten sa:
De tillfällen då man behöver sänka så mycket det bara går är rätt få ändå; typ #dödsbrant som är så jävla brant att man knappt vågar oavsett.

Äh! Snacka för dig själv, syftet med en sänkstolpe är ju att få bort sadeln ur vägen, ju längre ner desto bättre.
Ju mindre jag störs av sadeln, destom mer vågar/kan jag röra mig fram/bak/upp/ner o desto mera vågar jag ladda på ?
+1

Så mycket som ramen tillåter med den sadelhöjd man vill ha tycker jag är lämplig dimensionering.

Bontranger Drop Line imponerar inte efter att ha haft den i knappt ett år. Från början så tyckte jag att den rörde sig för mycket i sidled jämför med min gamla Reverb och dess ersättare från Brand-X. Drop Line ger ett alldeles för billigt intryck för att nu vara den dyrare av de tre i de webshopar jag hittar.

Nu har den också börjat sjunka ihop, på Reverben så var det inga problem att lösa det med tricket vänd på cykeln och komprimera stolpen eller pumpa med dämparpumpen, men på Bontrangers stolpe verkar det inte gå att fixa. Jag hittar en servicemanual, men den behandlar bara att man ska göra rent och fetta in stolpen. Vid problem med cylindern står det bara byt ut.

Men är det någon som lyckats lösa att stolpen saggar utan att byta ut luftcylindern?

Hittar du reservdel (lbs som säljer Trek borde kunna fixa) så är den lätt att byta.
När mina har glappat för mycket eller slutat fungera har jag fått nya på garanti.

Tillbaka
Topp