[Artikel] Cykeltips - Bikefit: Hur du ställer in din cykel

Aron

Inventarie

Happyride tipsar om hur du gör en grundläggande inställning av din cykel. En cykel som passar din kropp ökar din prestation, minskar risken för skador och gör cyklingen roligare.

Läs hela artikeln:

Senast ändrad:
Många intressanta artiklar senaste tiden, bra jobbat av happyredaktionen!

Senast ändrad:
Bra tips, det måste ju inte vara så märkvärdigt att det skall kosta flera tusen för en "bikefit" som det ibland verkar! Sitter man skönt är det väl OK ;).

Det jag många gånger saknat är samma sak för MTB (typ xc/långlopp alltså). Sadelposition är ju samma men hur man skall tänka med styret är inte lätt att veta. Efter snart 10år med träning cykelträning (ganska lågintensivt) så verkar det mer vara modet som styr(e) för MTB. En artikel som dyker ner i avstånd sadel-styre / bredd / rise / styrstamslängd osv hade varit intressant!

/Andreas

Ett trick att automagisk få lite böj på armarna (som sparar axlarna en smula) är att vinkla reglagen lite inåt (även om det stilmässigt är fel :-) )

Kalas. Pedagogiskt och perfekt tajming för mig som håller på att knåpa ihop min första asfaltscykel.

Men Kim får kolla upp var mellangärdet sitter :)

/Johan

kimkimano sa:
Kul!

Hade varit kul med en liknande för XC :)

Aron sa:

Happyride tipsar om hur du gör en grundläggande inställning av din cykel. En cykel som passar din kropp ökar din prestation, minskar risken för skador och gör cyklingen roligare.

Serien presenteras i samarbete m

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=24717

Det vore trevligt och lärorikt med en grundkurs/genomgång hur man bör tänka när man ställer in dämpare mtp xc/enduro/dh

mikipedia_ sa:
kimkimano sa:
Kul!

Hade varit kul med en liknande för XC :)

Aron sa:

Serien presenteras i samarbete m

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=24717

Det vore trevligt och lärorikt med en grundkurs/genomgång hur man bör tänka när man ställer in dämpare mtp xc/enduro/dh

+1000

katten sa:
Bra tips, det måste ju inte vara så märkvärdigt att det skall kosta flera tusen för en "bikefit" som det ibland verkar! Sitter man skönt är det väl OK ;).

/Andreas

I filmen ställer de in sådär hyfsat, som även görs gratis i bra cykelbutiker när man köper ny cykel. En bikefit för ett par tusen tar mycket mer hänsyn till hur just den specifika cyklisten fungerar och justerar cykeln efter den istället för att göra en inställning som fungerar för alla. Vissa har t.ex. olika långa ben/armar, mer eller mindre rörliga på grund av någon skada, vill maximera effekten och inte bara sitta skönt och så vidare.

Har filurat rätt mycket i DIY bikefit. Brukar använda ett vattenpass för att få lodlinjen knäskål - pedalaxels framsida. Enkelt iaf.

Efter knäsmärta tror jag att mina ben är olika långa (ena foten blir inte horisontell när jag drar upp från klockan 6 till 9) och det har gett mig knäsmärta! Belastar även yttre delen av foten på det drabbade benet.

Har mätt benlängd x 0,883 = 78,5 och ställt ner till 77/77,5cm (mtb).

JojjeM sa:
Kalas. Pedagogiskt och perfekt tajming för mig som håller på att knåpa ihop min första asfaltscykel.

Men Kim får kolla upp var mellangärdet sitter :)

/Johan

Mellangården är väl ordet han söker? Kanske snuskfiltret i webbläsaren som korrigerar?

Tog en träningsrunda på lvgn idag. Mindes något om hur man kunde se framaxeln i förhållande till den raka delen av bockastyret (var det väl?) när man håller i hodsen. Antingen en liten bit framför styret, eller dold bakom eller sista alternativet, strax bakom. Upptäckte att min hjulaxel ligger lååångt framför! Antingen har jag väldigt kort styrstam, för långt framflyttad sadel eller bådadera?. Jobbigt om jag skall ändra, trivs med den position jag har och tror faktiskt att jag hade en mera "rätt" position när jag nyss köpt cykeln. Den position har jag provat fram under ganska lång tid och jag har dessutom bytt både styrstam, styre eller sadel.

Snuten sa:
Tog en träningsrunda på lvgn idag. Mindes något om hur man kunde se framaxeln i förhållande till den raka delen av bockastyret (var det väl?) när man håller i hodsen. Antingen en liten bit framför styret, eller dold bakom eller sista alternativet, strax bakom. Upptäckte att min hjulaxel ligger lååångt framför! Antingen har jag väldigt kort styrstam, för långt framflyttad sadel eller bådadera?. Jobbigt om jag skall ändra, trivs med den position jag har och tror faktiskt att jag hade en mera "rätt" position när jag nyss köpt cykeln. Den position har jag provat fram under ganska lång tid och jag har dessutom bytt både styrstam, styre eller sadel.
Varför byta om du trivs? För att någon på Internet sa det?

eketjall sa:
Snuten sa:
Varför byta om du trivs? För att någon på Internet sa det?

Nej jag är inte säker på att jag skall börja laborera med körställningen igen, men man blir ju lite fundersam när den inställning man har verkar avvika ganska mycket från det som rekommenderas. Brukar tänka att själv är bäste dräng, men lite ödmjuk inför expertisen får man ju trots allt vara.

Tja jag vet inte, jag har kanske en avvikande kropp som inte passar med de generella råden?

Om du trivs med en mer upprätt position så är det ju bara att fortsätta så. Tipsen i filmen är generella råd. Det viktiga är att man är lyhörd om det börjar ömma någonstans.

Aron sa:
Om du trivs med en mer upprätt position så är det ju bara att fortsätta så. Tipsen i filmen är generella råd. Det viktiga är att man är lyhörd om det börjar ömma någonstans.

Försökte vara uppmärksam på hur jag satt när jag cyklade hem från jobbet igår. Visserligen rygga på och bara en mil, men ändå. Tror att jag föredrar en kompakt körställning helt enkelt. Sen har det iofs hänt att jag vänt styrstammen till en lägre position när säsongen varit igång ett tag, så förmodligen beror valet av körställning också på vilken bålstyrka man jobbat upp för tillfället.

Tillbaka
Topp