[Artikel] I huvudet på Rachel Atherton - hälsa & träning

hannaej

Aktiv medlem
RaA-Bartek-Wolinski-Red-Bull-Content-Pool.jpg

Happyride har träffat Rachel Atherton och snackat träning, mat och hälsa. Följ med in i huvudet på en världsmästarinna!

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=26636

Bra artikel. Extra intressant person eftersom hon är så överlägsen och antagligen måste ha drivit på sin egen utveckling hårdare än andra damer. Lite som en "cirkusfamilj" där utvecklingen börjar tidigt och mycket handlar om att utvecklas tillsammans med andra toppindivider inom sporten. Särskilt träning med bröderna borde ge en fördelaktig hävstång. Väl värd framgången.

theBrand sa:
Hasse#7 sa:
Särskilt träning med bröderna borde ge en fördelaktig hävstång.

Hehe, jag gissar att du inte följer Rachel på instagram...?

Haha!

Förvånad också att hon sysslar med div skum röka på ryggen. Trodde inte att folk på den nivån sysslade med (maj gådd, nu blir jag väl skinnflådd) mumbojumbo.

Luthman Photography sa:
Förvånad också att hon sysslar med div skum röka på ryggen. Trodde inte att folk på den nivån sysslade med (maj gådd, nu blir jag väl skinnflådd) mumbojumbo.

Jag med, fast å andra sidan var det ju ett tjog med OS-atleter som höll på med "koppning" m.m. Så man kanske inte ska vara så förvånad.
Det känns överhuvudtaget som att hela Wo/mubojumbo/naturabracadabra-rörelsen är på frammarsch, the power of Memes antar jag :/

theBrand sa:
Hasse#7 sa:

Nä det gör jag inte. Förmodar att jag skrev nåt rejält korkat. Min kommentar baserar sig på att jag såg en tävling där hon var sjukt överlägsen och hoppade som en herrtävlande. Detta måste hon fått genom nån slags HTFU inom familjen tror jag.

Hasse#7 sa:
theBrand sa:
Hasse#7 sa:

Nä det gör jag inte. Förmodar att jag skrev nåt rejält korkat. Min kommentar baserar sig på att jag såg en tävling där hon var sjukt överlägsen och hoppade som en herrtävlande. Detta måste hon fått genom nån slags HTFU inom familjen tror jag.

Jag orkar inte länka, men Claudio Calouri kommenterade ungefär samma sak under en världscuptävling när Rob Warner tänkte högt och undrade var hon fick sin fart ifrån, varvid Calouri svarade något om att det säkerligen berodde på att hon tränade mycket med sina bröder. Då tände Atherton till och tyckte att det var själva fan att hon (och andra idrottskvinnor) inte kunde få cred för sina ansträngningar och hårda slit utan att även detta delvis skulle ges till grabbar. Calouri pudlade och menade att han så klart inte tog någon ära ifrån henne och hennes hårda slit men påpekade att han ändå trodde att man pushades av sina syskon, oavsett deras kön.

Jag förstår bådas synpunkter, och båda har väl rätt. Rachel Atherton tränar väl som ett djur, men samtidigt är hon ju uppväxt med två syskon, som råkar vara bröder, som också tränat som djur. Vilket troligen leder till en miljö där det är enklare att lägga mer tid och energi på att pusha sig själv än om manhar två syskon som sitter hemma, skaffar liggsår och spelar tv-spel.

theBrand sa:
Luthman Photography sa:

Jag med, fast å andra sidan var det ju ett tjog med OS-atleter som höll på med "koppning" m.m. Så man kanske inte ska vara så förvånad.
Det känns överhuvudtaget som att hela Wo/mubojumbo/naturabracadabra-rörelsen är på frammarsch, the power of Memes antar jag :/

The hippies are coming back.

Jag kan väl ifs tänka mig att om man är det minsta mottaglig för dylikt och sysslar med idrott (eller något annat) på den högsta nivån så testar man kanske vad som helst för att få ett övertag. Placeboeffekten är icke att förringa.

Hasse#7 sa:
theBrand sa:
Hasse#7 sa:

Det var ett litet debacle för ett tag sen som började med det här:
https://www.instagram.com/p/BI0SeEph0Da/

"...it kind of takes the piss when all you say is "because she rides with her brother"..."

(Och jag måste säga att jag förstår henne, jag har själv reflekterat över att Claudio säger det VARJE sändning, och har gjort så i flera år. Det är ju inte så att Rachel är den enda tjejen i WC som har en brorsa som också tävlar, eller tränar ihop med andra killar för den delen.)

Alltså jag menade mer en mental pushande grej att flytta gränser längre än sina medtävlande. I övrigt framgår det ju tydligt att hon är fullständigt komplett som fristående atlet/cyklist. Menade verkligen inte att förminska henne.

Hasse#7 sa:
Alltså jag menade mer en mental pushande grej att flytta gränser längre än sina medtävlande. I övrigt framgår det ju tydligt att hon är fullständigt komplett som fristående atlet/cyklist. Menade verkligen inte att förminska henne.

Det är nog ingen som tar illa vid sig, men det var bara lite komiskt mtp det tidigare tjabbet. :)

Hasse#7 sa:
theBrand sa:
Hasse#7 sa:

Hennes akilleshäl tidigare har varit att just hoppa. En del andra tjejer har faktiskt varit bättre på det, och det har hon förut varit öppen med. Men igen så visar hon hur viktig utvecklingen är för henne. Hon satte ner foten och bestämde sig för att träna mer på stora hopp. Och nu har hon blivit mycket mer bekväm med det. Målmedveten tjej :)

Hon är grym. Visst är det lite tråkigt när någon blir väldigt överlägsen, men det är också vad som driver sporten framåt. Rachel har skjutit fram positionerna rejält inom dameliten och det kräver ytterligare satsning från övriga tävlande.

Tids nog kommer de andra ikapp, men det krävs att de kliver upp ett snäpp.

Samma sak har vi sett flera gånger på herrsidan också. Tiden då de kunde leva på talang och leva rockstjärneliv är långt borta.

Klart värdig mästare, intressant att läsa om hennes förberedelser. Känns som lite "anything goes" bara det fungerar.

Som en sidonot, borde inte Gee få höra lite oftare att anledningen till att han är så bra är att han kör med sin syster. ;)

Kristoffer R sa:
Klart värdig mästare, intressant att läsa om hennes förberedelser. Känns som lite "anything goes" bara det fungerar.

Som en sidonot, borde inte Gee få höra lite oftare att anledningen till att han är så bra är att han kör med sin syster. ;)

Fast han är ju inte lika vass längre :)

H. sa:
Hon är grym. Visst är det lite tråkigt när någon blir väldigt överlägsen, men det är också vad som driver sporten framåt. Rachel har skjutit fram positionerna rejält inom dameliten och det kräver ytterligare satsning från övriga tävlande.

Samma sak har vi sett flera gånger på herrsidan också. Tiden då de kunde leva på talang och leva rockstjärneliv är långt borta.

Jag tror problemet ligger i att fler tjejer inte får samma chans att utvecklas. Rach har all support hon behöver (träning, coaching, hjälp på vägen) och har därmed möjligheten att bli så grym som hon är idag. De flesta andra tjejer pluggar eller jobbar vid sidan om och har inte samma chans att helsatsa på cyklingen. Rach bevisar med sin fart och styrka att tjejer kan bli snabbare och bättre i downhill bara de får chansen. Hoppas innerligt att fler tjejer får helspons de kommande åren så vi kan se damsidan av downhill utvecklas :)

hannaej sa:
H. sa:

Jag tror problemet ligger i att fler tjejer inte får samma chans att utvecklas. Rach har all support hon behöver (träning, coaching, hjälp på vägen) och har därmed möjligheten att bli så grym som hon är idag. De flesta andra tjejer pluggar eller jobbar vid sidan om och har inte samma chans att helsatsa på cyklingen. Rach bevisar med sin fart och styrka att tjejer kan bli snabbare och bättre i downhill bara de får chansen. Hoppas innerligt att fler tjejer får helspons de kommande åren så vi kan se damsidan av downhill utvecklas :)

Ja, precis! Teamen som backar upp damerna inser väl förhoppningsvis att om de ska kunna lyfta sina cyklister till toppen måste de kunna supporta dem till 100%.

Är inte problemet att så ytterst få tjejer satsar på DH att urvalet är i det närmaste obefintligt?

C-dale sa:
Är inte problemet att så ytterst få tjejer satsar på DH att urvalet är i det närmaste obefintligt?

Jo det är inte alls samma kvantitet som på killsidan. Men det finns en hel del tjejer, och unga lovande som jag hoppas plockas upp på team. Tahnee Seagrave är en av få tjejer som varit ung och blivit upplockad och heltid kör downhill. Hon är redan uppe i toppen och nosar och kan gott och väl vara en "ny Rachel" om något år. Vi har 15-åriga Mille från Norge som Rachel plockat upp lite på Trek och en hel del andra unga tjejer. Inte ens Myriam Nicole eller tex Emmeline Ragot kör/körde heltid och de är/var topp 3 typ..

Hur ser det ut om man tar klivet över till enduroserien? Hur många av tjejerna där kör heltid? Hur är det med Wallners kolelgor i Ibis-teamet till exempel. Eller Ravanel, Cordurier (stavning?), Beerten osv....

Luthman Photography sa:
Hur ser det ut om man tar klivet över till enduroserien? Hur många av tjejerna där kör heltid? Hur är det med Wallners kolelgor i Ibis-teamet till exempel. Eller Ravanel, Cordurier (stavning?), Beerten osv....

Det ser ju mycket bättre ut där! Rätt många tjejer som kör heltid vilket är jättekul. De som du nämner plus tex Ines, Barnes, Winton, Casey, Gehrigs, Emmet, Anka.

Tillbaka
Topp