[Artikel] Innovation som förutsättning för en framtida cykelinfrastruktur

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
HAA.06_MG_2019_copyright-ipv-Delft-1800x1200.jpg

Att bygga ut cykelvägnätet är inte alltid så enkelt. Städer ser olika ut och har olika förutsättningar. I många fall råder det brist på utrymme när olika trafikslag ska samsas på en begränsad yta i gaturummet. Men är det verkligen brist på utrymme som är problemet eller är det i själva verket så att vi inte är innovativa nog? Vilka lösningar finns för att cyklisterna ska få fler och bättre färdvägar?

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=27303

Senast ändrad:
Kul med lite text och bilder om hur det kan vara, men tyvärr så är nog Politikernas cykelbudget alldeles för låg här i Swe, man satsar hellre pengarna på andra projekt, bil-tunnlar-broar tex. Men vi verkar ju bli fler och fler här, även trots -2C och is och mörker och stormvindar, så kanske i framtiden ---- ?
Holland & Tyskland & Danmark har kommit mkt längre, starkare cykelkultur. I Italien finns inga flytande cykelbroar eller scifi cykelbanor, men där cyklar alla som fan överallt ändå - no problem !!

Jag fattar inte en grej. Varför dessa bländande belysningar i räckena? Vi har detsamma på Årstabron. Vill man prompt ha dem i räcket så borde man åtminstone rikta dem neråt för att inte blända mer än några förbipasserande hundskrällen :)

Finns nog inte utrymme för så mycket innovation när det ska plöjas ner 20 mdr i Österleden tyvärr.

Lidingös och norrorts cykelbanor stoppades för några enstaka miljoner och tiotusentals cyklister samtidigt som 7 mdr plöjdes ner i norra länken och beslut om 1200 platser infartsparkering togs (samma kostnad som cykelbanan)

Innovation känns obekant som begrepp i Stockholm i alla fall.

Jag älskar såna här initiativ och tror stenhårt på att de fungerar. Det räcker med att titta på sträckan Nockebybron-Tappström (Ekerö) för att inse hur stor skillnad initiativ gör. Innan cykelbanan var det nästan ingen som cyklade sträckan. Nu är det som en åder för pendling, träning och rekreation.

Jag tror att det allra första men bör göra i Stockholm och kanske andra städer är att rita upp pendlingsstråk, dvs gator som man väljer att prioritera cykel på, helst bort med alla bilar, rullande och parkerade utom sop och flyttbilar där. Är det en parallell led intill med en större bilväg bör man samtidigt underlätta för bilarna på den leden så att smitvägsbehovet avtar.

Som steg två ser jag framför mig att man skapar "terminaler" på bra platser i stan. Dessa terminaler är servicecenter med solceller på taket och en maffig batteribackup. Här kan du på ena sidan ladda elbilar, elmopeder och elcyklar och på andra sidan smidigt komma ut på cykelstråket. Det är gångavstånd till kollektiv infrastruktur och du kan lämna in och hämta din cykel på ett stöldsäkert sätt. I centret arbetar personal som är specialutbildade. Det finns cykeluthyrning, cykelreparation, turistinfo, cafe/kiosk, laddnings och eltjänster. Kanske finns det även tjänster man behöver tex omklädning och dusch, friskvård, frisör, mobil och banktjänster ja sånt man vill ta på vägen till eller från arbetet. Det viktigaste av allt är dock att ett lämnat fordon förvaras säkert och orört när man är borta från det.

Steg tre handlar om att öka möjligheterna att får mer cykelbana. Exempel är tex Drottningholmsbron där trafiken inte får plats idag. Lyft cykelbanan ovanför bilarna på pelare eller häng cykelbanan på utsidan. Dela väg och cykelbana på ett sådant sätt att snö från vägbana inte kan plogas över till cykelbana och fordon inte kan ta sig in på cykelbana annat än om de följer den en lång sträcka, exempelvis sopsaltare. Tar man en stad som Stockholm borde man välja att bygga pontonbryggor som kopplas samman från tex Norr Mälarstrand till Söder Mälarstrand. Dessa pontoner är byggda så att det finns små bostäder på vid vattnet, det är hyresrätter som bara nås till fots (leda cykel) och innehas av personer utan bil. Man får snickra på boendeformen men jag kan tänka mig att man lägger en hyfsad pant man får tillbaka när man flyttar och man kan inte påverka vem som skall ha lägenheten efter. Ovanpå bostäderna löper en cykel och gångbana, gärna med solcellsbeläggning. Nånstans mittpå finns ett öppningsbart parti som stängd släpper igenom småbåtar och öppen släpper igenom lite större båtar. Det är ett litet valv med klaffbro eller litet valv och några pontoner som går att dela och vrida ut. Lösningen tillåter jättemycket cykel och gångtrafik plus bostäder utan att ingreppet är permanent för framtiden. För den lite längre pendlingen som handlar om att ta sig från en kranskommun till tex city eller bra knutpunkt satsar man på elbåtar med färjedäck för tvåhjulingar och sittplats för passagerare.

Dessutom behövs ett cykelsystem för dem som inte kan eller orkar cykla själva. Färdtjänst skulle kunna bli en upplevelse för den behövande och engagera många unga. Taxicykel skulle spara massor med plats och få bort alla de trafiköverträdelser som sker med vändande bilar osv.

Cykeltrafiken borde övervakas av cyklande poliser som inriktar sig på att hjälpa och ge råd i första hand samt stävja idioti i form av alltför snabbgående elmonster och direkt farliga fordon/förare. De bör hursomhelst vara en specialgrupp som bara jobbar med detta.

Jag har mer tokerier i huvudet men det spar jag till en annan dag.

Edit: plockade bort en förlupen bokstav.

Senast ändrad:
Undrar hur snöskottningen skall gå till på dom där stråken....

pennan sa:

Jag har fristående planer för det också. Fast det hör inte hit. Grunden är dock att snö skall tas bort, inte förflyttas. Det är snarare så att man skördar en naturtillgång än hanterar ett problem.

På svingen i Umeå har dom värmeslingor på hela bron, fungerade perfekt när jag bodde där sent 90-tal och tidigt 00-tal. Enda lilla problemet var i början och slutet där värme slingorna började och startade. Där var det lite is... Fungerade fint ner till typ -20 - -25

pennan sa:

Senast ändrad:
Hänga cykelbanan utanför, som Hasse#7 föreslår, skulle kanske vara en lösning för att bredda Essingeledens gc-bana.

Senast ändrad:
fhloston sa:
Hänga cykelbanan utanför, som Hasse#7 föreslår, skulle kanske vara en lösning för att bredda Essingeledens gc-bana.

Vilt spånade på detta. Säg en hängande cykelns som frigör möjlighet till ett extra körfält. För att inte öka belastningen på konstruktionen för mycket gör man ett körfält som inte går att ta sig in i och som har höjdhinder, det måste ju finnas öppningar för av och påfart. Här rullar speciella elektriska bussar som med bra fart och intensitet flyttar resenärer från norr till söder och tvärtom. Det skall synas från bilarna hur mycket snabbare, billigare och bättre färden går i bussen.

Tillbaka
Topp