[Notis] Rock Shox uppdaterar Pike och släpper Charger 2

FS-PIKE-RCT-A1_275_BOOST_160mm_Black_3Q_MH-1800x612.jpg

Rock Shox släpper nu Charger 2 med bättre justeringsmöjligheter och bättre tramplägen. Samtidigt bakar de om Piken, stoppar i Debonair i gafflar, uppdaterar Revelation och kastar om lite i sitt sortiment.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=28510

Senast redigerad av en moderator:
Mhm en rev i 120mm för boost nav kanske skulle vara något att ersätta 32 fit4 perf med :)

Senast ändrad:
Med tanke på att det gamla t3-vredet i princip bara var en onoffknapp så borde det inte varit så svårt att få reglagen mer användbara.

H. sa:
Med tanke på att det gamla t3-vredet i princip bara var en onoffknapp så borde det inte varit så svårt att få reglagen mer användbara.

+1

Jag skulle gärna se att T-läget tog vad man har för C-inställning i öppet läge och lägger på några klick (ist för som nu, lägger på oanvändbart många klick). Som ett sätt att snabbt sätt att ställa om gaffelns stöd för t ex transport/specialsträcka eller t o m lerigt/torrt. Lite som ett pedallläge som bygger på lågfartskompression borde fungera imo. :)

Pinkbike skriver:
"The result of turning that compression dial has also been changed, with a new compression tune that's intended to make the middle setting more usable. Previously, the three settings felt like they could be classified as Open, Firm, and Really, Really Firm. Now the difference between the open and the middle setting isn't as drastic, making it more feasible to use it for more than just fire road climbs or spinning on the road out to the trailhead. "

För övrigt imponerande att dom fått ner vikten på Pike en bit under 1850g (140mm 27.5). Särskilt när nya Revelation väger 1951g i samma utförande..

Senast ändrad:
Westman sa:
För övrigt imponerande att dom fått ner vikten på Pike en bit under 1850g (140mm 27.5).

Har Piken vägt 2kg i någon årsmodell alltså? Min som är ifrån 2014 väger ungefär samma (1830 har jag för mig, med kapat styrrör).

Generellt har väl Piken blivit en mer renpodlad stiggaffel eftersom lyrik/yari är rena endurogafflar. Det finns väl t.ex. en anlednin till att den inte kommer att finnas med mer slaglängd än 140mm för 29". Piken som sitter på min E29 är ju inte direkt tokstyv, även om flexandet inte stör mig.

Pelle Hå sa:
Westman sa:
För övrigt imponerande att dom fått ner vikten på Pike en bit under 1850g (140mm 27.5).

Har Piken vägt 2kg i någon årsmodell alltså? Min som är ifrån 2014 väger ungefär samma (1830 har jag för mig, med kapat styrrör).

Nej, jag tror Luthmans uppgift om 150g minskning är überdriven/fel.

Men lätt är den, i absoluta tal.

Westman sa:
Pelle Hå sa:
Westman sa:

Det är jämfört med motsvarande gaffel av gamla modellen, alltså 27,5 med 140 slag och boost. Därmed är det (hyfsat) rimliga uppgifter tycker jag.

Westman sa:
Pelle Hå sa:
Westman sa:

Det är vad det stod i pressmaterialet. Så jag tar inte något ansvar. Som vanligt.

Lyfter denna i brist på andra trådar.

Jag har en PIKE RCT3 Debonair på min Stumpjumper LT. Jag kör den fullt öppen men tycker den är lite osmutt ändå.

Har inte labbat med tokens utan ville fråga vart jag ska börja. En token till och lägre tryck eller ta ur en token och höja trycket eller bara sänka/höja trycket?

Vart hade du börjat?

Du kan fultrixa med vredet också.
Skruva upp till halv kompression.
Skruva av vredet
Flytta vredet till vänster.
Skruva fast
Nu har du ett nytt vänster (alltid vänster som Sven Wolter skulle sagt), och du kan skruva upp kompressionen ytterligare.

Lite dykvarning utfärdad efter denna modifikation. Jag fick peta i en token till vill jag minnas.

Stalle

1. Börja att filma hur gafflen uppförsig.
2. Kör på samma sträcka hela tiden.
3. Skriv upp alla justeringar som görs på gafflen.
5. Om du inte får till det köp en Mattoc.

Najs, jag börjar där och sen får jag kika på tryck och tokens.

Manitou vill jag inte ha igen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp