[Artikel] RockShox ger SID en rejäl ansiktslyftning

AM_GroupRideBikes-160205-454-1800x1200.jpg

RockShox SID är en klassiker i XC-sammanhang. Nu får den gamle trotjänaren en rejäl ansiktslyftning, både ny dämpare och nytt chassi gör den styvare och lättare. 

Sen RS-1 lanserades har den suttit i nosen på många xc-cyklar i högsta klassen. Men

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=24012

Undra hur mycket spionage Fox o RS kör på varandra.
Det behöver bara gå ett par veckor efter Fox lansering av ny o lättare XC-gaffel så poppar RS upp med en motsvarighet.

/S

C-dale sa:
Det behöver bara gå ett par veckor efter Fox lansering av ny o lättare XC-gaffel så poppar RS upp med en motsvarighet.

/S

Jag tror inte att de behöver spionera. De har nog rätt bra koll på varandras utvecklingscykler. Det fungerar på samma sätt i många branscher.

Luthman Photography sa:
C-dale sa:

/S

Jag tror inte att de behöver spionera. De har nog rätt bra koll på varandras utvecklingscykler. Det fungerar på samma sätt i många branscher.

Jag läste ett reportage på pinkbike från SRAM's kontor i Colorado Springs (där de håller på med bland annat Rock Shox) och det verkade ändå vara en del hysch-hysch.

Dock så tror jag att det tar mer än några veckor att utveckla fram en ny produkt baserat på konkurrenternas nyheter.

Edit: Riktigt kul men ny gaffel dock, särskilt dämparenehten. Hoppas att RLC-verisonen går att få tag på till ett ok pris.

Senast ändrad:
Lulle sa:
Luthman Photography sa:
C-dale sa:

/S

Jag läste ett reportage på pinkbike från SRAM's kontor i Colorado Springs (där de håller på med bland annat Rock Shox) och det verkade ändå vara en del hysch-hysch.

Dock så tror jag att det tar mer än några veckor att utveckla fram en ny produkt baserat på konkurrenternas nyheter.

Edit: Riktigt kul men ny gaffel dock, särskilt dämparenehten. Hoppas att RLC-verisonen går att få tag på till ett ok pris.

Jo, det är nog inte så att de mailar varandra och frågar hur de går. Vissa hemlisar har de säkert. Men när grejerna kommer ut är det ju bara att plocka isär och kolla.

Det är ju lite spännande hur flera verkar ha bytt till nya prototyper/förproduktionsex av sid istället för RS-1, som var the shit och styvast i universum när den kom.....

NLC sa:
Så här ett år senare, några som köpt och kört nya SID-gaffeln?
Jajjemen! Fick tag på en WC 29" med 15x100 mm axel till ett bra pris och trivs som fisken i vattnet! Bra styrprecission och sväljer större stötar riktigt bra tycker jag. Är man tyngre än 70 kg behövs dock en eller ett par tokens i luftkammaren för att inte ligga för djupt i slaglängden när man får vikt över framhjulet...

Doominator1 sa:
NLC sa:
Jajjemen! Fick tag på en WC 29" med 15x100 mm axel till ett bra pris och trivs som fisken i vattnet! Bra styrprecission och sväljer större stötar riktigt bra tycker jag. Är man tyngre än 70 kg behövs dock en eller ett par tokens i luftkammaren för att inte ligga för djupt i slaglängden när man får vikt över framhjulet...

Aijt, låter lovande. Väger under 70 och klurar lite på RLCn...

Enda är väl det nya med andra end caps som behövs i nya SID. Det var lite onödigt känner jag.

NLC sa:
Doominator1 sa:
NLC sa:

Aijt, låter lovande. Väger under 70 och klurar lite på RLCn...
De säljer WC med remote för 8900 på Allebike i Alingsås, det är det billigaste nypriset jag hittat, även på nätet...

Rompa sa:
Enda är väl det nya med andra end caps som behövs i nya SID. Det var lite onödigt känner jag.
Fast man måste ju inte ha torque caps, det är bara att man får "leta" lite med axeln när den ska igenom från gaffeln till navet, gamla hederliga 15x100 passar utmärkt i min erfarenhet.

Doominator1 sa:
Rompa sa:
Fast man måste ju inte ha torque caps, det är bara att man får "leta" lite med axeln när den ska igenom från gaffeln till navet, gamla hederliga 15x100 passar utmärkt i min erfarenhet.

Jo det stämmer, MEN jag tycker inte d känns rätt

Det är en kompromiss jag är villig att göra för att få tillgång till den funktionalitet gaffeln har när allt sitter ihop.

Tillbaka
Topp