En liten kommentar vad gäller digitalvågar av enklare sort (t.ex. en sådan som visas i artikeln tror jag). Jag köpte en digitalvåg för ett par år sedan efter att i många år förlitat mig på en analog brevvåg. En digitalvåg är ju så mycket enklare att använda och jag satsade på en från G&G i Tyskland som även säljer dyra precisionsvågar. Min skall väga upp till 500 g med en precision på 0.01 g och kostade i runda slängar 700 kr (ganska dyr hobbyvåg).
Till jobbet kommer med regelbundna intervall en kille som springer runt och kontrollerar våra vågar. Han släpar med sig en massa vikter av olika slag och jag kom på den goda idén att ta med mig min våg för att kolla med hans finkalibrerade vikter. Jag hade inte förväntningar om att den skulle vara superprecis, men hyfsat rätt.
Det började bra, om jag minns rätt så visade den rätt upp till 300 g, men sedan började den avvika ganska kraftigt ända upp till 500 g där den stannade oavsett mer vikt. Vågen går att kalibrera om, så vi försökte med det. Sedan visade den bara rätt från 0-200g (+/- 0.01g) i 10 gramsteg, därefter började den avvika igen, typ 30 gram fel.
Nu verkar det ju vara något fel på den (syns inget konstigt på insidan), men det visar ju åtminstone att man kanske inte blint skall lita på en digitalvåg bara så där, framför allt inte om man behöver använda en hyfsad noggrannhet.