[Artikel] If it’s broken, fix it – att laga trasig kolfiber

Kristin

Ny medlem
IMGP5218.jpg

När jag inför vårsäsongen 2017 inspekterade kolfiberramen på min landsvägscykel upptäcktes en spricka i överröret. Tvärt emot den Happynormativa konsumtionshetsen hade jag ingen som helst lust att kassera cykeln och köpa en ny. Ramen fick istället åka till kolfiberdoktorns verkstad för en make over och ett förlängt liv.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=28976

Senast redigerad av en moderator:
Fantastisk artikel! På samma sätt som att köpa nytt och kasta verkar vara det som gäller nu känns det nästan lite som att laga prylarna är lite på uppgång också. Väldigt inspirerande! Mer och mer blir ju i kompositmaterial så det är bra att det är folk som kan laga det också :)

Suveränt! Lät lacka om min hoj hos en kolfiberexpert i Sthlm (lagar båtmaster bl a) och blev supernöjd. Klart billigare än ny cykel.. ;)

Hej Dileno! Var lackade du din cykel? Har letat som 17 efter nån som kan (läs vill) lacka om en kolfiberhoj utan att ta fantasisummor.

Ny autoclave på jobbet för några veckor sedan så nu är det bara att börja baka kolfiberramar....

orca_share_media1491920731106.jpg

//Källis

Jag har också anlitat Mattias för kolfiberfix, fast för motorcykeldelar.
Han är duktig på det han gör!
Och han har många spännande projekt.

Jag kan varmt rekomendera Mattias Hellöre. Jag köpte en ram av honom som han hade lagat och det va´r extremt bra och snyggt gjort. Visste du inte var skadan var så kunde du inte hitta den!

Hatten av för riktigt hantverk.

Hur stark blir en lagning? Kanske svårt att kvantifiera men man är lite nyfiken. Kolfibern är ju sprucken igenom och sen lägger man nya skikt men lagningen reparerar inte orginalfiberna. Lägger man lika tjock lagning som rörets godstjocklek?

InlineOla sa:
Hur stark blir en lagning? Kanske svårt att kvantifiera men man är lite nyfiken. Kolfibern är ju sprucken igenom och sen lägger man nya skikt men lagningen reparerar inte orginalfiberna. Lägger man lika tjock lagning som rörets godstjocklek?
Det skiljer sig nog inte så mycket från annan lagning av armerad härdplast, eller?

Najs! Ingår fix av dekaler/färg/mönster i priset eller blir det dyrare om man vi få sånt "återskapat"?

InlineOla sa:
Det finns en del filmer på tuben som visar hur en cykel byggs upp av en hel del små "lappar".
Med rätt efterhärdning, och att lapparna är tillräckligt stora, så tror jag det blir ungefär lika stark som innan. Givetvis bör ju laminattjockleken motsvara originalet. Vill man vara ambitiös så bör man slipa ned skadan så att det bildas en flack grop (lite som att tona färg) innan man plastar dit ny väv, så att det vid själva skadan är tunt och sedan blir tjockare längre ut. Men det är inte alltid så lätta att göra om man inte kan få ett stöd från baksidan.

42Hz sa:
Najs! Ingår fix av dekaler/färg/mönster i priset eller blir det dyrare om man vi få sånt "återskapat"?
Målet är alltid full återställning men detaljerade dekaler eller bokstäver i mindre format är alltid svårt att återskapa, det går men det är också en fråga om arbetstid.
Hittills av några hundra ramar/hjul/gafflar så har jag fått några anmärkningar på lack eller finish, ett par jobb har kommit tillbaka för det blev följdproblem efteråt som jag åtgärdat utan merkostnad. Det finns ju självklart extremfall där jag fått en hel ram i delar som levererades i en ica kasse och kunden fick en ram som gått att använda i retur.

InlineOla sa:
Jag brukar säga nära den prestanda som ramen har designats för, ofta är det så att vid design och tillverkning finns skillnader, hur stor skillnaderna är beror på flera faktorer, längd på fibrer, hantverk och andra faktorer. Jag försöker göra en reparation som jag anser är tillräckligt stark för ändamålet.

Senast ändrad:
När vi byggde tävlingspaddlar på den tid det begav sig var vi väldigt noga med att vacumpressa ur allt överflödigt harts (epoxi) för att få ner vikt och vinna styrka.

Hur tänker du här med mer omfattande reparationer på ramar som förvisso är rörkonstruktioner?

Fjärdebrunn sa:
När vi byggde tävlingspaddlar på den tid det begav sig var vi väldigt noga med att vacumpressa ur allt överflödigt harts (epoxi) för att få ner vikt och vinna styrka.

Hur tänker du här med mer omfattande reparationer på ramar som förvisso är rörkonstruktioner?

Finns det krav på att minimera överflödig resininnehåll så finns fler sätt än vacuumbagging då en ram består av flera hål och är ett hål otätt så kan man få porer i lagningsområdet som försvagar det området väldigt mycket. Man kan lägga in expanderande skum för att täppa till otätheterna och vacuumbagga efteråt. Fler sätt är bland annat prepreg, vägning av resin och fiber förhållande och förpressning av kompositen innan man lägger på lagningsstället.

Nyproduktion är en annan sak som kan tas upp senare.

p5pb13401476.jpg

Jag tror inte Unno är unik här. För er som trodde att en cykelram är gjord av några bitar väv och några deciliter resin, det är inte så fallet med dagens ramar.

En liten kommentar vad gäller digitalvågar av enklare sort (t.ex. en sådan som visas i artikeln tror jag). Jag köpte en digitalvåg för ett par år sedan efter att i många år förlitat mig på en analog brevvåg. En digitalvåg är ju så mycket enklare att använda och jag satsade på en från G&G i Tyskland som även säljer dyra precisionsvågar. Min skall väga upp till 500 g med en precision på 0.01 g och kostade i runda slängar 700 kr (ganska dyr hobbyvåg).
Till jobbet kommer med regelbundna intervall en kille som springer runt och kontrollerar våra vågar. Han släpar med sig en massa vikter av olika slag och jag kom på den goda idén att ta med mig min våg för att kolla med hans finkalibrerade vikter. Jag hade inte förväntningar om att den skulle vara superprecis, men hyfsat rätt.
Det började bra, om jag minns rätt så visade den rätt upp till 300 g, men sedan började den avvika ganska kraftigt ända upp till 500 g där den stannade oavsett mer vikt. Vågen går att kalibrera om, så vi försökte med det. Sedan visade den bara rätt från 0-200g (+/- 0.01g) i 10 gramsteg, därefter började den avvika igen, typ 30 gram fel.
Nu verkar det ju vara något fel på den (syns inget konstigt på insidan), men det visar ju åtminstone att man kanske inte blint skall lita på en digitalvåg bara så där, framför allt inte om man behöver använda en hyfsad noggrannhet.

Senast ändrad:
Kid1000 sa:
Jag tror inte Unno är unik här. För er som trodde att en cykelram är gjord av några bitar väv och några deciliter resin, det är inte så fallet med dagens ramar.
Många bitar blir det, men en del av de minsta ser inte ut att tillföra mycket mer än lite tjocklek, och framför allt inte där man gjort hål i ändarna (givet att det är väv av något slag som visas på bilden och hålen bara är utskurna direkt).

Fältprästen sa:

En liten kommentar vad gäller digitalvågar av enklare sort (t.ex. en sådan som visas i artikeln tror jag). Jag köpte en digitalvåg för ett par år sedan efter att i många år förlitat mig på en analog brevvåg. En digitalvåg är ju så mycket enklare att använda och jag satsade på en från G&G i Tyskland som även säljer dyra precisionsvågar. Min skall väga upp till 500 g med en precision på 0.01 g och kostade i runda slängar 700 kr (ganska dyr hobbyvåg).
Till jobbet kommer med regelbundna intervall en kille som springer runt och kontrollerar våra vågar. Han släpar med sig en massa vikter av olika slag och jag kom på den goda idén att ta med mig min våg för att kolla med hans finkalibrerade vikter. Jag hade inte förväntningar om att den skulle vara superprecis, men hyfsat rätt.
Det började bra, om jag minns rätt så visade den rätt upp till 300 g, men sedan började den avvika ganska kraftigt ända upp till 500 g där den stannade oavsett mer vikt. Vågen går att kalibrera om, så vi försökte med det. Sedan visade den bara rätt från 0-200g (+/- 0.01g) i 10 gramsteg, därefter började den avvika igen, typ 30 gram fel.
Nu verkar det ju vara något fel på den (syns inget konstigt på insidan), men det visar ju åtminstone att man kanske inte blint skall lita på en digitalvåg bara så där, framför allt inte om man behöver använda en hyfsad noggrannhet.

Det stämmer ju att en billig våg för ett par hundralappar kan visa fel men jag har flera liknande och brukar kontrollväga med bitar som jag vet vikten på. Visar den fel så soptunnan.

Fältprästen sa:
emmer sa:
InlineOla sa:
Det skiljer sig nog inte så mycket från annan lagning av armerad härdplast, eller?

... Vill man vara ambitiös så bör man slipa ned skadan så att det bildas en flack grop (lite som att tona färg) innan man plastar dit ny väv, så att det vid själva skadan är tunt och sedan blir tjockare längre ut. ...

Den stora skillnaden är styrkan i grundmaterialet kontra styrkan i skarven.

För den typiska fritidsbåten anses man få en funktionellt omärkbar skarv om infasningen är 10x tjockleken på laminatet.
För kolfiber, med starkare/längre fibrer är motsvarande rekommendation 40x tjockleken. Klart stökigare att åstadkomma.

Är man inte begränsad av att behöva göra en omärkbar lagning är det betydligt lättare.
För skador som inte berör skarvar och infästningar så är kolfibern så stark att det oftast rör sig om ganska tunnväggiga konstruktioner. då behövs inte heller särskilt tjocka skikt för att nå samma eller större styrka än ursprungsröret.
Och får man till vidhäftningen behövs inte så stort överlapp heller för att det ska bli starkt nog.

Men tittar man tillräckligt noga så har förstås komponentens egenskaper förändrats just där, och antagligen blivit styvare.
Hur det påverkar slutresultatet kan förstås variera.
Läste om en kille som reparerade kolfibersadlar. För honom var det jätteviktigt.
För en skada på ett sadel- eller kedjestag är det nog inte så viktigt.

Funderade en gång på att laga en aluram som blivit vandaliserad vid ett stöldförsök. Ena sadelstaget hade sågats av.
Jag har för mig att de teoretiska värdena föreslog att 20 mm överlapp och 1,5 mm tjocklek hade räckt för en lagning som varit starkare än ursprungsröret.

Jag vill dock förtydliga att jag är på inget sätt är en expert här, jag har jobbat med sådant här ganska länge nu, om jag skall uppskatta tiden så kan det bli runt 4 år eller mer, samtidigt som jag har läst en hel del kurser i ämnet ifråga och är ingenjörstudent på Högskolan Dalarna bland annat så det finns folk som har betydligt mer kunskap än jag här. Jag lär mig hela tiden. Tack för att ni delar med er av era tips!

Raoul Luescher verkar onekligen kunna en del om kolfiber i cyklar, se till exempel

Shane Miller pratar kolfiber och cyklar med Raoul i en halvtimme

Bland annat pratar de om att kolfiber, aluminium och saltvatten inte är någon bra kombination vilket kan vara av intresse beroende på var man bor.

Imponerande hantverk! Men är detta ngt för gemene man att ge sig på?
Jag har ett flaskställ som sitter lite tveksamt fast med en skruv som lossnat på min kinaram i.o.m. att rammaterialet gett sig runt infästningen. Hur får jag enklast fast det och hur svagt är diagonalröret nu tack vare det lite större hålet än vad som var meningen?

andematt sa:
Jag har ett flaskställ som sitter lite tveksamt fast med en skruv som lossnat på min kinaram i.o.m. att rammaterialet gett sig runt infästningen. Hur får jag enklast fast det och hur svagt är diagonalröret nu tack vare det lite större hålet än vad som var meningen?

Det lite större hålet kan ge brottanvisningar som fortsätter runt röret och då går det av, min rekommendation är att åtgärda det fortast möjligt.
Man lägger på väv som nästan täcker hålet och är tjockare än ursprungstjockleken och filar upp hålet så du får plats med en mutternit som har två varv ohärdad glasfiberkomposit som får härda på plats när du klämt dit den utan knak.

Det finns två synvinklar, den ena är att jag utropar mig som expert och säger att DIY är inget som funkar.
Det andra är vad jag hellre säger, du kan titta på youtube och höra vad de säger och se vad de gör och göra detsamma.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag ger garanti för utfört jobb och jag har ett ansvar mot kunden att släppa ifrån mig en kvalitativ tjänst som inte är farlig för kunden.

andematt sa:

Å ena sidan så som alltid om man vet vad man gör så varför inte, å andra sidan verkar det finnas ett antal cykeltiiverkare som inte heller borde hålla på med kolfiber.

Fick imorse hem min Epic S-works ram från Mattias, precis skruvat ihop allt och ska ut och cykla! :)
Jag hade lite extra tur med transporten fram och tillbaka till honom, fantastiskt att ha cykeln reparerad och i bruk igen samma vecka som jag upptäckte skadan.

Stor tumme upp!

Kid1000 sa:
Skillnaden mellan dig och mig är att jag ger garanti för utfört jobb och jag har ett ansvar mot kunden att släppa ifrån mig en kvalitativ tjänst som inte är farlig för kunden.

Dessutom har jag tio tummar mitt i näven så jag ska nog inte ge mig på att ens försöka själv...

Bra artikel. Kul med sakkunniga inom landets gränser. Snygg lagning. Hoppas få ser mer av Mattias eget byggprojekt framöver.

Edit: Går det inte att ha med författarnick i rubrikerna? Nu ser man ju moderator i forumet som iofs kan vara skribent. Ju mer cred till de som skriver desto bättre.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp