[Artikel] Ibis nya endurovapen på pallen innan lansering

Beofred

Aktiv medlem
IMC0239-1800x1200.jpg

Sveriges stolthet Robin Wallner kammade i helgen hem en tredjeplats i årets första EWS-deltävling i  Chile på nya endurocykeln från Ibis; möt 29-tummaren Ripmo.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=31304

Trevligt pris spann(34-81tkr), är ju faktist så man kan överväga en 29 nu(den billiga??)

Bilagor

• 27CFE3F1-506B-4E8B-B8C7-893F1AEE3982.png
    27CFE3F1-506B-4E8B-B8C7-893F1AEE3982.png
    211.1 KB · Besök: 194
Undrar om Robin kör med 160mm gaffel eller om dom har smällt på något värre
66ha med 160mm verkar lite brant för värsta enduro racet eller?!?

Magnus.Bovall sa:
Undrar om Robin kör med 160mm gaffel eller om dom har smällt på något värre
66ha med 160mm verkar lite brant för värsta enduro racet eller?!?

I grund och botten handlar HA om att få framhjulet framför en. Lång reach löser det problemet, man behöver inte superflacka vinklar på samma sätt som förr.

mikipedia_ sa:
Trevligt pris spann(34-81tkr), är ju faktist så man kan överväga en 29 nu(den billiga??)

Jag tror den billigaste kommer landa på ca:40kkr i Sverige, om man utgår från dollarpris på existerande modeller. Fortfarande bra pris dock ?

Jag får erkänna att jag blir lite sugen, tillräckligt för att kunna ha överseende med clownhjulen nästan. Fast den var inte lika snygg i medium som i large, blir lite konstiga proportioner när sadelröret är markant lägre än hjulen tycker jag.

Oskar sa:
Såg ut som en ful version av Ripley.
Ja, men det borde vara en ny framtriangel, annars hade dom knappast kunnat få sadelröret så brant. Men ett lågbudgetbygge är det ju, med bara 4 ramstorlekar och samma baktriangel till alla ramstorlekar.

theBrand sa:
mikipedia_ sa:

Jag tror den billigaste kommer landa på ca:40kkr i Sverige, om man utgår från dollarpris på existerande modeller. Fortfarande bra pris dock ?

Jag får erkänna att jag blir lite sugen, tillräckligt för att kunna ha överseende med clownhjulen nästan. Fast den var inte lika snygg i medium som i large, blir lite konstiga proportioner när sadelröret är markant lägre än hjulen tycker jag.

Ja jag skulle oxå kunna överväga clownhjulen, men det är få cyklar jag känner så om.
Har cykelkraft slutat med ibis? Finns ju inte en enda på deras sida?

mikipedia_ sa:
theBrand sa:
mikipedia_ sa:

Ja jag skulle oxå kunna överväga clownhjulen, men det är få cyklar jag känner så om.

Nu tycker jag att ni är bakåtsträvare ;)
Jag hoppade ju direkt från 26 till 29 på stigcykeln och jag upplever inga nackdelar med 29. Den känns minst lika rapp och lekfull som 26:an och snabbare är den. Jag tror att det handlar mer om geometri. Men en enduroracer ska väl inte vara lekfull? Men det är vad jag tycker :)

mikipedia_ sa:
ceel sa:
mikipedia_ sa:
...

Nej det finns ju massor: https://www.cykelkraft.se/cykel/ibis

Vafan, jag kunde inte välja Ibis i droplisten? tack då får jag kolla lite när Ripmo kommer på deras sida å vad den hamnar i pris?

Jämför man med de cyklarna dom har och Ibis hemsida så verkar det vara en nolla till på priset. Undra just bara vad man kan prioritera bort för att köpa en ny cykel.... räkningar?
Tycker för övrigt ramen är ful, men gillar geon på den.

Senast ändrad:
mikipedia_ sa:
ceel sa:
mikipedia_ sa:
...

Nej det finns ju massor: https://www.cykelkraft.se/cykel/ibis

Vafan, jag kunde inte välja Ibis i droplisten? tack då får jag kolla lite när Ripmo kommer på deras sida å vad den hamnar i pris?

Den gick ju att beställa redan igår. 34k för NX 40k för GX Eagle. Skriv ripmo i sökfältet så får du många träffar.

På pinkbike skrev dom såhär:
"Suspension tunes and kinematics also change from small through extra large, so heavier, taller folks get more ramp up and lower leverage rates, while the small sizes have softer tunes and higher leverage rates."

Jag skulle vilja veta mer om det.

Att dom ändrar tune för tyngre åkare låter vettigt men varför ändra omväxling?

happymtb.fr sa:
"Suspension tunes and kinematics also change from small through extra large, so heavier, taller folks get more ramp up and lower leverage rates, while the small sizes have softer tunes and higher leverage rates."

Softer tune och higher leverage ratio leder ju båda till samma sak - mindre dämpning. Så de kanske har balanserat dem för vad som är lämpligt?

happymtb.fr sa:

Med lägre utväxling i länkaget kan man väl köra med lägre tryck på luftfjädern och inte riskera att hamna orimligt högt med stora och tunga cyklister? Kanske.

H. sa:
happymtb.fr sa:

Softer tune och higher leverage ratio leder ju båda till samma sak - mindre dämpning. Så de kanske har balanserat dem för vad som är lämpligt?
Det låter rimligt. Samma sak för vad Lingon skrev.
Jag skulle ändå vilja se lite kurvor om trampeffektivitet och omväxling i länkaget.

Senast ändrad:
Lingon sa:
Oskar sa:
Ja, men det borde vara en ny framtriangel, annars hade dom knappast kunnat få sadelröret så brant. Men ett lågbudgetbygge är det ju, med bara 4 ramstorlekar och samma baktriangel till alla ramstorlekar.

Ja, värdelöst med bara fyra ramstorlekar. Täcker ju nästan inte alls in ett brett spektrum av åkare.
p5pb15730305.jpg

Approved. Alla rätt. Jättesnygg.

(Med reservation för ev. risk för haveri av dämparinfästningen i den hästskoformade länkdelen, bild nedan. Kom ihåg var ni läste det först :)
Link.png

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Approved. Alla rätt. Jättesnygg.

(Med reservation för ev. risk för haveri av dämparinfästningen i den hästskoformade länkdelen, bild nedan. Kom ihåg var ni läste det först :)
Fast så har ju Ibis hojar sett ut de senaste två generationerna, så det är nog ingen fara.

Ah oh, läste här på forumet tror jag, hittar det inte nu, att det skulle vara de nerdummade versionerna av gaffel på fit4, men på ibishemmis, så är det rc2 factory på. Så, xt modellen är jag rejält sugen på. Vill inte ha 12 delat, sram, vill inte ha kolfiberfälg, vill ha x2 bakdämpare. Allt check, och priserna i sverige, enligt cykelkraft ligger långt från en extra nolla på amerikanska priset, utan 12-13 procent lägre. Ramen lös 25-26k tror jag, de har ju legat över 30k sen länge.

Enda tvekan är bromsarna, shimano bromsar har fått massa skit sista åren, att bromsen är "digital" typ av och på bara, är det så illa?

Stervelo sa:
Ah oh, läste här på forumet tror jag, hittar det inte nu, att det skulle vara de nerdummade versionerna av gaffel på fit4, men på ibishemmis, så är det rc2 factory på. Så, xt modellen är jag rejält sugen på. Vill inte ha 12 delat, sram, vill inte ha kolfiberfälg, vill ha x2 bakdämpare. Allt check, och priserna i sverige, enligt cykelkraft ligger långt från en extra nolla på amerikanska priset, utan 12-13 procent lägre. Ramen lös 25-26k tror jag, de har ju legat över 30k sen länge.

Enda tvekan är bromsarna, shimano bromsar har fått massa skit sista åren, att bromsen är "digital" typ av och på bara, är det så illa?

Är det så illa, så är det inte så dyrt att byta ut dem och sälja shimanobromsarna.
Men jag tycker inte att det är så illa, dock väldigt delade meningar,

@Stervelo: Bromsarna är nog mest en vanesak. Jag har för det mesta kört xt eller xtr och trivs bra med dom. Min senaste hoj kom med sram code rsc, som ju hyllats för sin fina modulation, men jag tycker bara dom känns svampiga och att dom biter dåligt. :)

H. sa:
Lingon sa:
Oskar sa:

Ja, värdelöst med bara fyra ramstorlekar. Täcker ju nästan inte alls in ett brett spektrum av åkare.
Imponerande att man gett sig på att bygga en långslagig 29:a som skall passa cyklister som är från 152 cm långa. Det måste ibis vara ganska ensamma om. :)

Tillbaka
Topp