[Artikel] Sustainable couture av återvunna cykelslangar

frankfurt

Moderator
Foto-2018-06-16-13-25-03-2000x1450.jpg

Lördagen den 16 juni invigdes utställningen Sustainable couture på Trelleborgs museum. Bakom utställningen står Malmödesignern Frida Martinsson som skapar mode av återvunna cykelslangar från den lokala cykelbutiken.

Kollektionen är både hållbar oc

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=31731

Tidsödande och förmodligen inte särskilt bekväma att ha på sig med tanke på värme osv. Är jag dum nu? Fina var dom iaf.

Som ni säkert anar är kanske inte målet att detta ska vara en kommersiell produkt. Det viktiga inom mer konceptuella projekt är att komma loss från, ifrågasätta och utmana det som annars enbart repeteras.

Om vi ska prata hållbarhet så är det väl egentligen inte så positivt att plocka cykelslangarna från sophinken och förhöja materialets status till haute couture utan att även jobba på ett energieffektivt cirkulärt system som gör om kläderna till cykelslang/nya plagg/etc igen; men som utforskande användning av material är det kul och ett säkert lärorikt projekt. Bonusen är väl att surgubbarna tycker att det ba' e skit.

Jag tror att det är betydligt mer hållbart att elda upp skiten (som sopor) i ett värmekraftverk och använda den tillvaratagna energin till något vettigare. På det sättet är petroleumprodukter som plast och gummi utmärkta. Man kan använda dem och sen ändå få ut mycket när de kasseras.

Coolt och mycket imponerande hantverk.

Jag skrattade åt att hon stansade... haha, klart hon kör slanglöst!

Nu gäller det att få Lady Gaga i någon av kreationerna.

återvunna?? skulle säga i förtid kasserade slangar där varken ägare eller cykelaffär bryr sig om det självklara att laga punkteringen.

svårt att ta betalt för en lagning, arbetsmiljöproblem med lim, vinst på att sälja en ny slang i st f att laga den gamla...

Tillbaka
Topp