[Artikel] [Första titt] Commençal Meta 29

Beofred

Aktiv medlem
Meta29-Nicolas-Brizin-17-2000x1335.jpg

Commençals Enduroteam med Cecile Ravanel i spetsen har fått ett nytt verktyg i jakten på cup-poäng och hon har redan tagit viktiga segrar ombord på den nya Meta 29. En stor cykel för höga farter, Happyride har provkört den i spanska enduromeckat Ainsa.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=31640

Bobloblaw sa:
Geometrin stämmer inte överens med de på deras hemsida.

Skarpögt, det stämmer utmärkt det vid närmare granskning! Jag meddelar Commencal om det, min gissning är att de helt sonika copy-pejstat V4 lite slarvigt på sajten. De siffror jag redovisar är samma som i deras, i och för sig en månad gamla, presentation. Men den hängde hårt på just siffrorna.

Kan någon förklara för mig varför en långslagig 29" skulle vara mindre effektiv än en långslagig 27,5"?
Tex en Meta V4 gentemot Meta Am 29" som båda har 160mm/170mm?

Tack för eventuellt förtydligande!

Chralle sa:
Kan någon förklara för mig varför en långslagig 29" skulle vara mindre effektiv än en långslagig 27,5"?
Tex en Meta V4 gentemot Meta Am 29" som båda har 160mm/170mm?

Tack för eventuellt förtydligande!

Njae det blir väl svårt, vad menar du med effektiv? Eller vadå?

Det är än så länge vanligare med långslagiga 27” än 29”. Men nu när 29or med mycket slag börjar dyka upp så pratas det ofta om att det är ”mycket cykel” och lämpar sig för större berg. Men samma slaglängd på mindre hjul är ju väldigt vanligt på mindre ställen tex ÄGB Hellas osv.
Så på vilket sätt skulle en 29a i det sammanhanget vara för mycket cykel? Är det mer än en motsvarande hoj med mindre hjul med samma slag?
Hoppas det blev tydligare :)

Gillar korta kedjestaget, den extremt flacka sadelrörsvinkeln 66 gr borde sannolikt reducera behovet av slagig på sänkstolpen eftersom sadel inte bara blir lägre utan även flyttar sig ur vägen frammåt.
Tycker den verkar intressant alternativ till nya stumpyn. Frågan är vad dom väger?

MickeMud sa:
Gillar korta kedjestaget, den extremt flacka sadelrörsvinkeln 66 gr borde sannolikt reducera behovet av slagig på sänkstolpen eftersom sadel inte bara blir lägre utan även flyttar sig ur vägen frammåt.
Tycker den verkar intressant alternativ till nya stumpyn. Frågan är vad dom väger?

Solida grejer då vikten enligt pinkbike landat på16,1kg!!!
Iofs med coil dämp, strl L. Utrymme för plusdäck ser ut att finnas oxå.
På det stora hela läcker hoj för en bra peng.

BackT sa:
Iofs med coil dämp, strl L. Utrymme för plusdäck ser ut att finnas oxå.
På det stora hela läcker hoj för en bra peng.

14,5 Kg var nog tungt att få i skallen, 16Kg !! ....går fetbort :-)

Chralle sa:
Det är än så länge vanligare med långslagiga 27” än 29”. Men nu när 29or med mycket slag börjar dyka upp så pratas det ofta om att det är ”mycket cykel” och lämpar sig för större berg. Men samma slaglängd på mindre hjul är ju väldigt vanligt på mindre ställen tex ÄGB Hellas osv.
Så på vilket sätt skulle en 29a i det sammanhanget vara för mycket cykel? Är det mer än en motsvarande hoj med mindre hjul med samma slag?
Hoppas det blev tydligare :)

Ah, nä det är nog ingen större skillnad och jag tror denna och andra långslagiga 29" blir vanligare med tiden eftersom de blir vanligare även hos tillverkarna. Och det finns alltid en klick som vill ha så mycket slag som möjligt även i svensk skog. För mig handlar det inte så mycket om effektivitet, som kanske lite livlöshet? Denna klättrar iaf bra men känslan jag fick var lite "stridsvagn", en cykel jag skulle känna mig bekväm med att köra långt och länge utför med men kanske finna en smula oinspirerande att bara använda till att mata plattstig. Men jag tvekar inte på att den får jobbet gjort!

Kul att endurohojar få mer och mer längre slaglängd. Det borde innebära att All-Mountain segmentet med slaglängder kring 140mm borde få nytt liv. För min del räcker 140mm ganska galant till stigcykling och allt däromkring jag håller på med

MickeMud sa:

Nja, jag skulle gissa att den här och stumpyn är två rätt olika cyklar. Väljer man mellan de två väljer man mellan två olika cykeltyper.

Luthman Photography sa:
MickeMud sa:

Nja, jag skulle gissa att den här och stumpyn är två rätt olika cyklar. Väljer man mellan de två väljer man mellan två olika cykeltyper.

+1 Enduro’n ligger väl närmre till hands...

BackT sa:
Iofs med coil dämp, strl L.

Solid ram, coildämpare, luftgaffel, korta kedjestag, 65,5° gaffelvinkel, drygt 16 kg. Så långt stämmer det nästan in på en Scott Voltage FR 710 (parkcykel, mini DH). Ser ut att kunna ge starka ben.

Luthman Photography sa:
MickeMud sa:

Jag insåg det straxt efter när jag kikat lite mer :-)

MickeMud sa:
Luthman Photography sa:
MickeMud sa:

Jag insåg det straxt efter när jag kikat lite mer :-)

Kolla Stumpjumper EVO 29an. Inte så skilda trots allt

Octagon sa:
BackT sa:
Iofs med coil dämp, strl L.

Solid ram, coildämpare, luftgaffel, korta kedjestag, 65,5° gaffelvinkel, drygt 16 kg. Så långt stämmer det nästan in på en Scott Voltage FR 710 (parkcykel, mini DH). Ser ut att kunna ge starka ben.

Den pitchas ju som en freeride hoj

Fattar inte grejen, 16kg drygt, är det utan pedaler är man uppe i nästan 17. Knappast kul att trampa upp på så om man ändå ska köra utför mest varför inte köra en dh rigg direkt.

glitch sa:
Fattar inte grejen, 16kg drygt, är det utan pedaler är man uppe i nästan 17. Knappast kul att trampa upp på så om man ändå ska köra utför mest varför inte köra en dh rigg direkt.

Åh jätteintressant topic, efter att jag blev bestulen på min Strive köpte jag en Supreme SX (180/180 16kg) För mig som bor i lägenhet, gillar cykelparker och inte har plats för två hojar så provade jag helt enkelt denna DH-inriktade kompromiss. Jag upplever faktiskt inte att den är så otymplig alls i Gbg-terräng. Om någon har en liknande cykel _och_ en lättviktig rejs-hoj så skulle jag jättegärna höra om du/ni känner märkbar skillnad mellan 14-16kg på cykeln, och lite tankar kring det. (Sällan man får tillfälle att prova en hoj i ens egen storlek och jag skulle nog vilja köra någon timma fram och tillbaka iaf för att bilda mig en egen uppfattning (vilket typ inte kommer att ske))

glitch sa:

Det är ju en ren endurocykel, enduro idag är inte helt olig DH för några år sedan.

På endurotävling ska man vara snabbast nedför, inte h roligt uppför. ;)

AddeN sa:
glitch sa:

Det är ju en ren endurocykel, enduro idag är inte helt olig DH för några år sedan.

På endurotävling ska man vara snabbast nedför, inte h roligt uppför. ;)

Nu är jag inte så värst påläst i ämnet men de behöver väl ändå pinna på hyfsat mellan sträckorna för att klara tiderna (trodde jag?) Måste ju ändå vara stor skillnad på att asa runt 16-17kg eller 14 kg tänker jag.

Klavikel sa:
Kolla Stumpjumper EVO 29an. Inte så skilda trots allt

Octagon sa:
Tyvärr finns ingen plan att ta den utanför USA enligt Specialized här i landet.
EVO verkar mer och mer va en test av hur stor marknaden för long, low & slack är, Man har slagit ihop ett aluhärke lite quick&dirty för att visa att man är med men vågar inte satsa fullt ut ännu.

MickeMud: Nu är jag tillbaka på cykeln. Kommer du till tisdagsrajden så att vi kan hucka ditt framhjul in i kronan på gaffeln?

Är den här featuren åtgärdad än?

E02A04BB-6FB6-43AC-9956-94EF78D9D888.jpeg

(Gamla Meta V4 är jäkligt bred bak vilket liksom ställer till det... Trots pedaler med långa axlar (Mallet DH).)

Har dom även fixat self destruct-konstruktionen som ofelbart innebär att växelvajer och bromsslang sakta äter varsitt hål i vevlagerhylsan?

Inte åtgärdat på V4.2 iaf, märkte det första turen så beställt större pedaler och skyddsfilm. De har tyvärr haft en del ogenomtänkta grejer genom åren. På Meta V3 så låg växelvajer och bromsslang emot styrröret och sågade sig sakta igenom det.

Tillbaka
Topp