[Artikel] Åre bygger (äntligen) för stigcykling

Glisseur

Aktiv medlem
JonasKullman_1709_8753-2000x1333.jpg

I Åre byggs just nu byns första officiella och dedikerade leder för stigcykling i Björnen. Den första leden i den satsningen, Kopparn, kommer att premiäröppnas i början av juli.

Åre har sedan nästan 20 år tillbaka varit starkt förknippad med liftb

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=31918

Ja äntligen! Stigcyklingen där förra sommaren var fan under all kritik. Antingen hamnade man på vandringsleder där pedalerna slog i sidorna konstant pga erosion eller så hamnade man på en skoterled alt skidspår och därmed på en myr.

AX3L sa:
Ja äntligen! Stigcyklingen där förra sommaren var fan under all kritik. Antingen hamnade man på vandringsleder där pedalerna slog i sidorna konstant pga erosion eller så hamnade man på en skoterled alt skidspår och därmed på en myr.

Ja, precis! Kan ingen asfaltera stigarna där uppe så man slipper sten och rötter. Vi skall väl inte behöva köra stigcykling på stigar!!!

AX3L sa:

Stigcyklingenkring Åre är ju superfin, men man får ju hålla koll på vinterleder. Sen ingår det ju jävelskap när man cyklar i skogen. Men det är ju bra att det byggs grejer så att de som vill ha det enkelt också har några alternativ. Det lär ju öka åres attraktionskraft, även om parken lär vara den stora dragaren även i fortsättningen.

Senast ändrad:
Har kört 4km banan två varv idag, efter en heldag i bikeparken med äldsta barnet. Ja vad säger man. Slät, packad jord/grusstig som antingen går uppför eller nerför. Antingen hög puls eller låg puls... bra initiativ att påbörja nånting för XC-svettofolket (som jag tillhör) men nog hade jag önskat lite partier med lite tekniskt/bökigt/stökigt också.

Cyklade 4km slingan idag. Nybörjarvänligt och sånt behövs också! 13 åringen på HT tyckte det var jättekul. I morgon ska han få prova på hyrd DH cykel.

Det märks att det saknas 2km av banan. När man klättrat till toppen nu så är det en rak skogsväg ner igen där man bara bromsat bort lägesenergin. Kommer säkert att bli bättre när det är klart i augusti.

Jonas_L sa:
Det märks att det saknas 2km av banan. När man klättrat till toppen nu så är det en rak skogsväg ner igen där man bara bromsat bort lägesenergin. Kommer säkert att bli bättre när det är klart i augusti.
Den sträckan som inte är färdigbyggd kommer att komma ut några hundra meter ner från där leden korsar skogsvägen/transportleden. Så man kommer köra en bra bit på den även efter det. Men för att göra det lite enklare ritade jag på kartan. Gult + blått är den rundan som är öppen nu. Rosa är den sträckan som kommer att vara klar i augusti.

Gul + blå = Mineralen ≈ 4 km
Gul + rosa = Kopparn ≈ 6,5 km

Det tog ett tag innan jag fattade att Kopparn och Mineralen var två varianter på samma led, inte två helt olika leder.

IMG_6180.jpg

Dessutom kommer det kosta pengar att köra, det visste jag inte förrän idag när jag såg skylten på parkeringen. 50 kronor per dag för vuxna, 500 kronor för ett säsongskort. Gratis om du har säsongskort i Åre Bike Park. https://www.skistar.com/sv/myskistar/destination/are/sommar/sommar-i-are/aktiviteter/are-xc-arena/

ScreenShot2018-07-10at17.20.09.png

Rent tekniskt är det väl ganska svårt att ta betalt för en xc-slinga... (Det har ju också diskuterats på forumet tidigare.)

Med vilken rätt kontrollerar man att folk betalar? Och med vilken rätt kräver man betalt?

Nu uppmanar jag inte någon att inte betala. Men, det är inte en vettig affärsmodell. Inte så länge vi har allemansrätten... Tack och lov.

Mårten sa:
Rent tekniskt är det väl ganska svårt att ta betalt för en xc-slinga... (Det har ju också diskuterats på forumet tidigare.)

Med vilken rätt kontrollerar man att folk betalar? Och med vilken rätt kräver man betalt?

Nu uppmanar jag inte någon att inte betala. Men, det är inte en vettig affärsmodell. Inte så länge vi har allemansrätten... Tack och lov.
Med en byggd led går det nog att likna vid skidspår. Där har spåravgiften redan prövats rättsligt och funnits vara ok.

Men. Eh. Det får nog vara betydligt mer om någon ska vilja betala.

Rattnalle sa:
Mårten sa:

Med en byggd led går det nog att likna vid skidspår. Där har spåravgiften redan prövats rättsligt och funnits vara ok.

Både ja och nej, https://www.naturvardsverket.se/Mil...-omrade/Allemansratten/Avgifter-for-skidspar/ . Jag tycker inte att det är självklart.

Mårten sa:

Som andra skriver så funkar det på samma sätt som med spårkort för längdåkning. Och att naturstyrelsen har en annan åsikt är så klart inget som gäller när det finns en dom på det hela. Finns flera områden som tar avgift för längdåkning.

Senast ändrad:
var och cyklade på stigen idag med ungarna, rätt kul för barnen (9-åringar) men ingen stig jag skulle spendera några pengar på för att få cykla

Men om man vill cykla lite XC med barnen, finns det något annat lämpligt i Åre att komplettera med nu i Juli?

Cykelhyra och spårkort för hela familjen enbart för att cykla den slingan innan den är helt klar känns ju inte självklart.

"Roliga timmen" bort mot Undersåker är en favorit som inte är speciellt krävande. Tar dock mer än en timme om man inte är duktig. Ligger på Åre trails och Trailforks. Turen till Fröå gruva är enklare, och då kan man fika på cafeet i Fröå.

Tillbaka
Topp