[Notis] MTB-cyklist jagad av björn i Rättvik - Men det var egentligen en hund

Aron

Inventarie
AG_2018.08.07_CanonEOS5DMarkIV_00164.jpg

Bilden är från området men tagen vid ett annat tillfälle. Foto: Aron Gooch

Edit 2018-08-23: Detta visade sig vara en nyhetsanka, det var en hund och inte en björn som jagat cyklisten. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/cyklistjagande-bjorn-var-hund

En mountainbikecyklist rapporterar att hon jagats ett hundratal meter av en björn i ett friluftsområde strax utanför Rättvik. I området finns en handfull populära MTB-spår. Kvinnan klarade sig undan mötet med blotta förskräckelsen, och antagligen ett nytt KOM på Strava.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/kvinna-jagad-av-bjorn-i-rattvik

Senast ändrad:
Jag såg björnspår och en riven stack där ute tidigare i sommar. Så vill man ha en effektiv och billig PT, så vet ni vart ni skall åka.

Det är väl precis det man inte skall göra, dvs fly undan en björn.
Men jag antar att hade gjort likadant.

Varför ringer man polisen när man blivit jagad av en björn? Djuret alltså, personen är rimligare.

Diogenes sa:
Varför ringer man polisen när man blivit jagad av en björn? Djuret alltså, personen är rimligare.

Gör man inte sig skyldig till hets mot björnjakt när man kontaktat polisen?

Vi har ju länge jobbat för att björnstammen ska växa och frodas. Nu har den gjort det. Ska vi inte vara nöjda och glada då?

Samma sak hände i bollnässkogarna för två veckor sedan. Två cyklister fick tvärvända då de stötte på björn, en av dem råkade som jag förstår det hamna mellan björnhonan och hennes två ungar.

zanoii sa:
Samma sak hände i bollnässkogarna för två veckor sedan. Två cyklister fick tvärvända då de stötte på björn, en av dem råkade som jag förstår det hamna mellan björnhonan och hennes två ungar.
Ja, björnar är inte att leka med, drar sig inte för att attackera och döda människor om man råkar hamna på fel plats. Sådana här situationer kommer att bli vanligare i takt med att björnstammen växer och friluftslivet i olika former också gör det.

Det kryllar ju med björn i Dalaskogarna, sen om en björn är i skogen runt Jarlstugan där det är mycket folk och blivit stressad av att det pågår orientering och cykling är ju det inte bra, det kanske vore lämpligt med att skjuta av just den björnen.

Farliga djur borde bara finnas i Afrika, så kan vi åka dit på safari och titta på dem.

ooms sa:
Ja, björnar är inte att leka med, drar sig inte för att attackera och döda människor om man råkar hamna på fel plats. Sådana här situationer kommer att bli vanligare i takt med att björnstammen växer och friluftslivet i olika former också gör det.

Det är stora och starka och man ska respektera dem, men man behöver inte vara överdrvivet rädd för att bli dödad. De senaste 100 åren har tre personer dödats av björn i Sverige; två jägare och en skidåkare där björnen tydligen var skadeskjuten.

Jag bor i Dalarna och både cyklar och springer i skogen. Jag har en inre målbild att jag när jag nån gång hojar runt och kommer ut på en höjd på ett hygge ska få se en björn lufsa omkring. Det vore stort. Sen kanske jag skiter knäck om det händer och slår nytt hastighetsrekord därifrån. De ska väl kunna komma upp till 50 km/h på korta sträckor, med motivation och hemlängtan, så om de verkligen vill ha kramkalas ligger man nog lite pyrt till.

me.I.am sa:
Farliga djur borde bara finnas i Afrika, så kan vi åka dit på safari och titta på dem.
Nä, svenska landsbygden så är det närmare att åka och titta på dem. Men kommer de nära staden, eller Gud förbjude, "mitt" motionsspår/cykelrunda, då ska bössorna fram...

KungJulian de där stämmer väl inte riktigt , menar du karl'n om klev utanför stugdörren i Gäddede( tror jag det var)
och blev dödad av en björn , men han kanske var jägare så då var det väl OK ?

/s

KungJulian sa:
ooms sa:

Det är stora och starka och man ska respektera dem, men man behöver inte vara överdrvivet rädd för att bli dödad. De senaste 100 åren har tre personer dödats av björn i Sverige; två jägare och en skidåkare där björnen tydligen var skadeskjuten.

Jag bor i Dalarna och både cyklar och springer i skogen. Jag har en inre målbild att jag när jag nån gång hojar runt och kommer ut på en höjd på ett hygge ska få se en björn lufsa omkring. Det vore stort. Sen kanske jag skiter knäck om det händer och slår nytt hastighetsrekord därifrån. De ska väl kunna komma upp till 50 km/h på korta sträckor, med motivation och hemlängtan, så om de verkligen vill ha kramkalas ligger man nog lite pyrt till.
Såvitt jag vet är det inget annat djur som dödat människor i modern tid, och de senaste åren har antalet björnattacker ökat. Som du säger, få har dödats men i många fall har det varit nära. Jag har själv en bekant som var nära att dödas för några år sedan, fick skalpen avskalad när björnen bet över huvudet tills det krasade. Räddades troligen tack vare sin hund som distraherade björnen.
Den situation du beskriver är högst troligen helt ofarlig, det är när du utan att veta om det hamnar nära björnen (i värsta fall mellan hona och ungar) som det blir farligt. Andra djur flyr i en sådan situation, medan björnen anfaller. Oftast så snabbt att du inte fattar vad som händer förrän den är över dig.

Finns över 3000 björnar i Sverige. klart man stöter på dom. Cykla i Norge om du är rädd för björn. Jag brukar harkla mig när jag kommer över krön mm.
Endast rädda björnar kan vara farliga för oss. Jävligt smart djur. Har många berättelser å lite egna erfarenheter från tiden vi bodde i Härjedalen (europas björntätaste område). Endast korkade jägare som blivit attackerade av björn. Vissa jägare är ganska naiva & har lite machotänk. Pinsamt men sant. Gå ut i skogen utan bössa, men det vågas inte av alla. Blåbärsplockarna har mer ballar än många jägare.

Visste att det fanns en anledning till att inte få tyst på pedal knakandet, en naturlig björnskrämma.

ooms sa:
Såvitt jag vet är det inget annat djur som dödat människor i modern tid, och de senaste åren har antalet björnattacker ökat.

Nåja, Älgar har väl dödat en och annan i modern tid?

2014 var det 7 personer som omkom.

[Så kan man också läsa statistik] :p

Kupa sa:
Hoppsan... kanske skulle gått till specsavers

Hmm, hur kom det fram.
Kvinnan uppdaterade FB medan "björnen" jagade henne, en journalist uppmärksammade och skrev artikeln. Och när "björnen" kom ifatt henne så konstaterades det att det var en hund, och hon uppdaterade detta på FB?
Skogspartiet är kameraövervakat?

Nu ska ni inte raljera, jag tycker lösspringande hundar är ett betydligt större problem än björnar!

Min livs mest skräckinjagande idrottsupplevelse var när jag sprang längs ett stängsel i Kapstaden med två räliga vakthundar patrullerande på andra sidan och plötsligt kommer fram till ett stort hål i stängslet. Fy helvete vad jag fick upp farten!

ohellstrom sa:
Nu ska ni inte raljera, jag tycker lösspringande hundar är ett betydligt större problem än björnar!

Min livs mest skräckinjagande idrottsupplevelse var när jag sprang längs ett stängsel i Kapstaden med två räliga vakthundar patrullerande på andra sidan och plötsligt kommer fram till ett stort hål i stängslet. Fy helvete vad jag fick upp farten!

Ok, hundar är också skrämmande (och farliga i vissa fall), och får erkänna att det var lite raljerande. Men är faktiskt lite nyfiken på hur det i efterhand konstaterades att det inte var en björn. Artikeln måste ju först ha skrivits efter att kvinnan hunnit lugna ner sig iaf något.

ohellstrom sa:

Blev det ett KOM då? Vavava?

Jeppe_E sa:
ohellstrom sa:

Blev det ett KOM då? Vavava?

Det kunde det kanske blivit... grejen var att jag hade varit upp på Taffelberget morgonen innan, en nätt halvmara från hotellet med över 1000 höjdmeter, så denna morgon var jag bara ute och joggade lätt på helkokta ben. Lunkade väl runt i 5.30-fart utan någon som helst lust att springa fortare... men jag tror att jag klämde ut mig en 3.30-kilometer när den jävla hunden satte efter. Som tur var var den tillräckligt väldresserad för att avsluta jakten när jag kommit på behörigt avstånd.

Jo, det där med specsavers var också lite raljerande, erkännes.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/cyklistjagande-bjorn-var-hund

Tycker inte det är alldeles glasklart ändå - var hundägaren med i skogen och såg det hela, men ropade inte på sin hund, eller vad? Kan tycka att cyklisten borde hört detta.

Och är det vanligt att hundar som jagar människor är tysta?

Stora hundar kan uppfattas som ungbjörnar, vår hjärna är ju rätt så duktig att se saker som inte finns. Och, ja, hundar som jagar eller springer ikapp med cyklister kan vara tysta. Någon som sett en Greyhound skälla på haren när den springer?

scottmtb sa:
KungJulian de där stämmer väl inte riktigt , menar du karl'n om klev utanför stugdörren i Gäddede( tror jag det var)
och blev dödad av en björn , men han kanske var jägare så då var det väl OK ?

/s

Man kan bevisa mkt med statistik, det var ifrån Forskning och Framsteg jag läste två jägare. Vilket var rätt, men kanske inte så relevant i sammanhanget. För du har rätt, även om det var i en annan by i samma krokar, Valsjöbyn. Där de för övrigt spelade in filmen Varg med Peter Stormare. Och faktiskt har jag även där både hojat runt (vilket jag var ganska ensam om att göra) och plockat plockat hjortron men inte sett mer än älgar och renar. Fast jag hade glömt detta så jag var tvungen att googla upp en artikel om det från ÖP.
https://www.op.se/artikel/allmant/jamtland/starka-kanslor-efter-bjornattacken

me.I.am sa:
ohellstrom sa:

Ok, hundar är också skrämmande (och farliga i vissa fall), och får erkänna att det var lite raljerande. Men är faktiskt lite nyfiken på hur det i efterhand konstaterades att det inte var en björn. Artikeln måste ju först ha skrivits efter att kvinnan hunnit lugna ner sig iaf något.

Det står i artikeln att kvinnan ringt polisen och berättat att hon blivit jagad av en björn, tidningen hade snappat upp det och skrivit en artikel. Hundens ägare hade sett artikeln och ringt polisen och förklarat att hans vovve har rejsat med en cyklist i området.

Semestercyklade runt Siljan och Orsasjön förra sommaren. På en grusväg norr om Rättvik blev det tvärnit. Något stort brunt i höger dike ca 200 m längre fram i motljus. Frågan uppstod... en björn... en bjärv... eller?! Hade ingen kikare med mig så jag fick spana om det rörde sig. Efter 5 min tog jag chansen och avancerade framåt med lite puls, visslande och plingande. När jag kom närmare så såg jag vad det var... ingen björn eller bjärv alls. Det var en stor rostig ventilationstrumma...!!
Tar med kikare nästa gång.

/steen

Vi får hoppas skogsmulle läser öp-artikeln så kanske hen slutar raljera om machotänk...

Mathias B sa:
me.I.am sa:
ohellstrom sa:

Det står i artikeln att kvinnan ringt polisen och berättat att hon blivit jagad av en björn, tidningen hade snappat upp det och skrivit en artikel. Hundens ägare hade sett artikeln och ringt polisen och förklarat att hans vovve har rejsat med en cyklist i området.

Tack!

ohellstrom sa:

Ja fyfan lösa hundar är inte roligt.

Haha, sicken anka!
Jag är iallafall HELT säker på att jag blev jagad av en myrslok sist jag försökte mej på ett tröskelpass.

=)

I Östersund var ju nån från Frösö zoo ute och gick med ett lejon i koppel, mycket oansvarigt tyckte någon som sett det hela.

ForesterGuy sa:
I Östersund var ju nån från Frösö zoo ute och gick med ett lejon i koppel, mycket oansvarigt tyckte någon som sett det hela.
Och det visade sig ju också vara en hund. Många märkliga saker rapporteras utifrån landet under semesterperioden när storstadsborna är ute och semestrar... :-)

Men att hon blev jagad av en hund utesluter ju inte att hon blev jagad av björn också. Hon blev kanske jagad av både hund och björn under samma träningspass. Hunden brydde hon sig inte om att anmäla till polisen, enbart björnen. Så kanske det gick till :-)

Tillbaka
Topp