[Artikel] Camelbak Podium Chill, deluxflaska med isolering

frankfurt

Moderator
IMG-0573-1500x2000.jpg

En cykelflaska vill man helst inte behöva tänka på. Det finns många bra enkla flaskor som bara funkar, sen finns det en hel del dåliga och några få flaskor som kan kallas premium. Vi har testat Camelbaks Podium i två versioner, en isolerad och en ois

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=32463

Hej Happyride
Isolerande flaskor?
Bra vid vinterträning för att inte vätskan ska bli allt för kall eller att det blir is.
Vätska under sommarsäsongsträning ska helst vara ljumen.
Och då behövs sedemera ingen isolering av flaskan.
Mvh

Som jag nämnt i någon annan tråd där denna flaska diskuteras så gillar jag inte att pipen är lite besvärlig att hålla ren om man jämför tex purist flaskorna, den samlar även en hel del skit när man cyklar i skogen då den är så djup.
Annars riktigt bra flaska och att den är så tät utan att stänga den är riktigt bra.

Jimel sa:
Som jag nämnt i någon annan tråd där denna flaska diskuteras så gillar jag inte att pipen är lite besvärlig att hålla ren om man jämför tex purist flaskorna, den samlar även en hel del skit när man cyklar i skogen då den är så djup.
Annars riktigt bra flaska och att den är så tät utan att stänga den är riktigt bra.

+1
Pipen är lite besvärlig att plocka isär för rengöring, annars en toppenflaska.

Flaskan (den oisolerade) säljs ju även i diverse färger under namnet "Rapha Bidon" , dock har dessa den äldre varianten (lite smalare) av Camelbaks pip.
https://www.rapha.cc/se/en/shop/rapha-bidon-large/product/BDN04LG

Senast ändrad:
Mayhem sa:
Lite sent att testa Podium version 2 nu när version 3 släpps i höst...?

Version 3 kunde vi inte få tag i nu under sommaren. Men den har en enklare pip (lättare att rengöra) som många efterfrågat och en passform som passar fler flaskställ vilket jag upplevde som ett problem med version 2, dock var Chill lättar att få ut ur flaskställen.

cederholm sa:
Hej Happyride
Isolerande flaskor?
Bra vid vinterträning för att inte vätskan ska bli allt för kall eller att det blir is.
Vätska under sommarsäsongsträning ska helst vara ljumen.
Och då behövs sedemera ingen isolering av flaskan.
Mvh

När det är varmt ute vill jag ha kall vätska för att kyla kroppen inifrån. Sval kropp = bättre prestationsförmåga.

En Podium chill flaska håller sig sval betydligt längre än en vanlig är min erfarenhet, tror faktiskt skillnaden kan vara större när man cyklar i.o.m. fartvinden.

Mvh

tobo sa:
Pipen är lite besvärlig att plocka isär för rengöring, annars en toppenflaska.

Flaskan (den oisolerade) säljs ju även i diverse färger under namnet "Rapha Bidon" , dock har dessa den äldre varianten (lite smalare) av Camelbaks pip.

Årets? modell har ett större munstycke med slät insida. Äldre modeller har ett mindre munstycke med en fals som försvårar rengörning. Tycker dock inte att det är något större problem att demontera munstycket, men man får lirka lite.

matte sa:
När det är varmt ute vill jag ha kall vätska för att kyla kroppen inifrån. Sval kropp = bättre prestationsförmåga.
Mvh

Förlåt... men var du frånvarande på fysiologilektionerna?
Kall vätska måste kroppen värma upp till en lagom nivå innan den tar upp vätskan. Att värma den tar energi = du tappar prestationsförmåga under den tiden.
Ljummen vätska tas upp direkt och kroppen behöver inte ödsla energi på att värma den till lagom temperatur.
Kall vätska är gott absolut. Men ljummen är bättre för kroppen.

Plush sa:
matte sa:
Mvh

Kall vätska måste kroppen värma upp till en lagom nivå innan den tar upp vätskan. Att värma den tar energi = du tappar prestationsförmåga under den tiden.
Ljummen vätska tas upp direkt och kroppen behöver inte ödsla energi på att värma den till lagom temperatur.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16777932

"It is concluded that a drink at 4 degrees C during exercise in the heat enhances fluid consumption and improves endurance by acting as a heat sink, attenuating the rise in body temperature and therefore reducing the effects of heat stress."

Läs och begrunda.

/Mattias

Plush sa:
matte sa:
Mvh

Fast nu lägger vi ju en hel del energi på att kyla kroppen under ett varmt pass..

Jag håller för övrigt med i analysen om flaskan. Köpte några chill på vinst och förlust för ett halvår sen och de är solklara favoriter både när det fryser och är varmt (dvs året om). Senaste beställningen la jag till en flaska med samma kork fast ett lerskydd också (https://m.bikester.se/706763.html typ som denna). Som jag fattar det ska man lätt kunna byta det mellan flaskorna. Ska bli kul att prova och se om man slipper knaster i tänderna.

Har läst den undersökningen (och ett flertal andra på den sidan Mattias hänvisar till) och absolut, man sänker core temperature om passet är kortare än ca 45 minuter och man Måste ha ett strikt intag på viss volym på väldigt jämna intervaller. På pass längre än 45 minuter så höjdes ändå core temperatur en del oavsett.
Däremot utfördes testet på vad jag kunde se omkring 7 personer och det ger knappast en väldigt tillförlitlig data.
Ett flertal studier på den sidan anser att en lagom temperatur är runt 16 grader istället för de 4 grader testet Mattias hänvisar till.

Därmed inte sagt att flaskan inte är bra för det ändamål den är tänkt till.

Bra artikel, men ni har ju glömt att väga flaskorna! och ange innervolymen!
Kan det för övrigt vara så att den isolerade flaskan har större ytterdimensioner just för att innervolymen skall vara samma som de andra flaskorna?

Tillbaka
Topp