[Artikel] Långtidstest: Nukeproof Mega 275 Pro - Hur gick det sen?

BEL2237fixad-2000x1330.jpg

Då var det dags för den sista och avslutande delen av testet på Nukeproof Mega 275 Pro. Levde den upp till förväntningarna? Var det något som pajade och hur är det att cykla på en världsmästarhoj?

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=33167

Senast ändrad:
Har du testat den med några andra däck. Generellt är ju inte plattstig superkul med utförsdäck som är som kardborre mot stigen.

Mycketvillhamer sa:
Har du testat den med några andra däck. Generellt är ju inte plattstig superkul med utförsdäck som är som kardborre mot stigen.

Det har jag visserligen inte, den fick mestadels gå i mer fallhöjdsorienterad terräng så jag lät DD-däcken sitta på. Så visst, ett par lättare däck hade väl ökat sprättigheten något. Men det handlar fortfarande om en rejält flack och lång cykel med 165/170mm slaglängd. Det är liksom inte en snärtig stighoj hur man än vrider och vänder på det.

Nä, det förstår jag, men det tycker jag inte att min Kona Process 111 är heller trots endast 120/111 fram/bak. När Hans Dampf sitter på fram är det segt. Har också en Nukeproof scout 275 med 150 fram med NN 2,6” både bak och fram, den är klart roligare att köra plattstig med, men den är ju inte sprättig som FS xc-kinesen.

Mycketvillhamer sa:
Nä, det förstår jag, men det tycker jag inte att min Kona Process 111 är heller trots endast 120/111 fram/bak. När Hans Dampf sitter på fram är det segt. Har också en Nukeproof scout 275 med 150 fram med NN 2,6” både bak och fram, den är klart roligare att köra plattstig med, men den är ju inte sprättig som FS xc-kinesen.

Får man fråga hur du upplever Nukeproof? Var du cyklar mest? Bike park? Eller stigar i skogen typ plattstig.
/Hawelka

hawelka sa:
Mycketvillhamer sa:

Får man fråga hur du upplever Nukeproof? Var du cyklar mest? Bike park? Eller stigar i skogen typ plattstig.
/Hawelka

Upplever den verkligen som nukeproof. Jättebra byggd, kanske inte världens lättaste, men grnomtänkt och stabil. Jag kör lite utförs med enklare hopp och kör även en del xc. Har inget negativt att säga om den.

För övrigt tycker jag det är skoj med långtidstester av cyklar, kul att läsa. Bra jobbat Luthman!

Tycker det är ovanligt tyst om den här hojen. Det är ju uppenbarligen en bra hoj. Var det Jofa som snodde glansen? Eller är det för att hojen kostar hälften av vad top end-cyklar brukar?

Senast ändrad:
Att det är få kommentarer antar jag beror på att jag inte gjorde bort mig så mkt när jag skrev :)

Men ja, den flyger lite under radarn, vilket är konstigt då det är många som kör överbyggda endurohojar. Den borde ju ändå vara lite credigt eftersom Sam Hill vinner på den.

Cykeln är ju redan ordentligt debaterad en gång. Är väl därför det är så tyst.
Och Sam visar ju att det är färdigsnackat:-)

/T

tmalm sa:

/T

Ska väl vara den där sista meningen då. Gällande Ripmo verkar det ju inte finnas någon ände på lovorden.

Mycketvillhamer sa:
tmalm sa:

/T

Ska väl vara den där sista meningen då. Gällande Ripmo verkar det ju inte finnas någon ände på lovorden.

Man behöver kanske inte försvara köpet för sig själv när det kostar hälften så mycket?

H. sa:
Mycketvillhamer sa:
tmalm sa:

/T

Man behöver kanske inte försvara köpet för sig själv när det kostar hälften så mycket?

Fast det skiljer väl bara en tredjedel och minst ett snäpp upp på all utrustning förutom växelgruppen som väl är mer smaksak men SLX slår väl lite högre än NX i mina ögon. Tycker Ibis verkar prisvärd för utrustningsnivån, inte alls som SC eller Yeti..

För övrigt verkar ju Nukeproof ha något nytt i bakugnen som ska lanseras om tre dagar. Antingen är det bara en 2019 Mega eller så är det en ny modell, dvs typ en Mega Trail.

Luthman Photography sa:
För övrigt verkar ju Nukeproof ha något nytt i bakugnen som ska lanseras om tre dagar. Antingen är det bara en 2019 Mega eller så är det en ny modell, dvs typ en Mega Trail.

Ja en Mega Trail vore förträffligt ju!

20181011_164715.jpg

larsaw sa:
Luthman Photography sa:

Ja en Mega Trail vore förträffligt ju!

Ja, av personliga skäl hade jag gärna sett en med typ 130/140 eller 140/150 med liknande geometri som den "stora". Givetvis med 29".

Tillbaka
Topp