[Kalender] Randonnée 200 km: Södertälje - Södertörns pärla

ooms sa:
GoranS sa:
Glad att det var igår loppet gick. Just nu två grader, rejäl byig vind och snöblandat regn (eller möjligen regnblandad snö). Det hade inte varit kul att cykla 20 mil i.
Och du hade antagligen inte gjort det heller :-)
(Inte jag heller för den delen, jag cyklade ju inte ens igår...)
Du kan lugnt ersätta antagligen med tvärsäkert!

/solskenscyklisten

Hasse#7 sa:
Jag hoppas på lite referat från de bakre leden. Resorb, slit, högmod/fall, och hjålpsam tålmodighet. Sånt där som svetsar ihop folk som inte känner varandra och som efteråt ger mersmak.

Svårt det där med randolopp om man kör enskilt. Själv körde jag ju solo men försökte joina en trevlig klunga ner mot Torö som körde lite ryckigt, men det får man räkna med.
Samt försökte jag ett par gånger lite tafatt agera draglok. Det gick sådär då "alla" andra antingen cyklade en hel del för fort, eller för sakta. Jag körde från Torö (utan gänget ovan då de satt sig ner för att fika) med en trevlig sydafrikan som jag snackade lite med. Han såg urstark ut, hade bra motivation. Men i slutet på en backe upptäckte jag tyvärr att han halkat långt bakåt. Jaha. Ska man då invänta eller tänka att man jagar på till färjan. Det blev ju det senare. Sorry sydafrika :(
Sen mhenrys vevproblem, men han hade ju en kader av medarbetare när jag åkte förbi. Alla såg proffsiga ut så där fanns ingen barmhärtig samaritpoäng att hämta.
Det lilla jag kunde bidra med var att visa alla törstiga på vattenkranen när vi väntade vid färjan. Den hade ingen annan upptäckt.
Nä jag är nog en usel svetsare... ;)

Det där med att köra ryckigt trodde jag var poängen? Då garanterar man ju sitt eget och kanske även andras lidande sen på slutet.

Den trevlige sydafrikanen mötte vid vid färjan men stärk av lite öldrickande vid färjeövergången och synen av en helt fantastisk traktor strax därefter körde vi ifrån honom efter bara någon kilometer. Detta betalade sig dock snabbt då jag lagom till trosa kände mig spysjuk, svag och frusen, allt på en gång. Fick ta det lugnt en timme men var ganska pigg sen. Hann säga hej till Bengt och Co. vid stämplingen i Gnesta och jag å Johan körde i mysigt semestertempo in till Södertälje. Hade vid det laget helt sjukt ont i njurarna så just den cykeln kanske inte är så bra till långlopp som jag trodde.... skitsamma, blev en väldigt fin runda med många fina vårtecken förutom tidigare nämnda traktor även en hel del blåsippor + bäst av allt årets första tofsvipa som flaxade runt och pep ute på en åker innan Gnesta.

staine sa:
.
Det lilla jag kunde bidra med var att visa alla törstiga på vattenkranen när vi väntade vid färjan. Den hade ingen annan upptäckt.

Förra året blev vi upplysta av färjebesättningen att vattnet i den kranen inte är drickbart. Kan ju ha varit en lögn för att slippa oss på fastigheten, förstås. Hoppas ni inte märkt av odrickbarheten :)

Oops. Jag drack nog en halvliter av det. Men jag har iof plåtmage. (Annars får ni väl stämma mig för misshandel. Eller i värsta fall mordförsök. Enligt familjens jurist.)

mhenry sa:
staine sa:
.

Förra året blev vi upplysta av färjebesättningen att vattnet i den kranen inte är drickbart. Kan ju ha varit en lögn för att slippa oss på fastigheten, förstås. Hoppas ni inte märkt av odrickbarheten :)

Jag har fyllt flaskor från den kranen i somras. Märkte inte dålig smak eller jalla jalla så det är nog inte akuttoxiskt iaf.

Även jag drack en flaska av vattnet därifrån efter staine visat kranen. Magen har än så länge inte protesterat.

Trodde det var godtycklig sötsliskig vätska som macken erbjuder som är det som gäller på randoturer, möjligen utdrygat med drickyoghurt eller kaffe. Möjligen kan man ju starta med vatten i flaskorna.

GoranS sa:
Trodde det var godtycklig sötsliskig vätska som macken erbjuder som är det som gäller på randoturer, möjligen utdrygat med drickyoghurt eller kaffe. Möjligen kan man ju starta med vatten i flaskorna.

Du menar jordgubbssylt på flaska? Ja, det har jag sett folk spruta in i munnen varierat med kall risgrynsgröt på strumpa. Långcyklare är glamourösa.

Ok, jag har ju hållit mig borta från de riktiga rando-gästabuden så jag har aldrig fått bevittna den typen av gourmetförtäring. Min främsta upplevelse i den, eller i alla fall närbesläktad, kategorin är cerebros legendariska uppvisning i inmundigande av vätska vid stämplingen i Nyköping på en trettiomilare för ett antal år sen.

På Barkarbys 20-milare för några veckor sedan åts det hårt bröd med majonnäs i ingången till Handlarns butik i Järlåsa.

Käka burkannanas och toppa flaskorna med sörjan ringarna ligger i har också setts....

Peth sa:
IngvarW sa:
På Barkarbys 20-milare för några veckor sedan åts det hårt bröd med majonnäs i ingången till Handlarns butik i Järlåsa.

Jag åt capriciosa och drack trocadero i Järlåsa.

Trocadero är nog hela kostcirkeln vad gäller skojiga E-nummer och socker. Är nog förbränt till man kommer i mål, :-)

Btw, Södertäljes 30-milare den 21 april tänkte jag cykla men ser inget i kalendern här på Happy, dags att börja yra i en tråd :-)

mhenry sa:
Tappade vänster vevarm
...
tappade förresten min vana trogen brevetkortet på Sjundavägen. ??‍♂️ Nån som plockade upp det?

Tappar du alltid så många viktiga grejer???

Vi hittade kortet och det blev slutstämplat 17:58 när vi kom i mål. Har mailat med Åsa som ska höra av sig till dig.

En tjugomilare lär nog gå bra utan att tappa förståndet vare sig före eller under loppet. Trettio+ sådana på raken lär dock vara en annan femma ...

siebengang sa:
mhenry sa:
Tappade vänster vevarm
...
tappade förresten min vana trogen brevetkortet på Sjundavägen. ??‍♂️ Nån som plockade upp det?

Tappar du alltid så många viktiga grejer???

Vi hittade kortet och det blev slutstämplat 17:58 när vi kom i mål. Har mailat med Åsa som ska höra av sig till dig.

Bra att ni fixade det. mhenry hade aldrig orkat cykla en till för stämpelns skull.

Stort tack för att du lämnade in lappen.

Jag och Åsa har en mejltråd sedan tidigare om mina tappade brevetkort. Jag är nog bland de "bästa" på att tappa stämpelkort. Det är inget att vara stolt över, men jag måste tydligen ha strikta rutiner för att hålla ordning på prylarna på randolopp. Den här gången hade jag ingen ramväska och då blev det ryggfickan. Och den var redan överfull. Det tillsammans med ömma överarmar gjorde nog att jag inte fick ner plastfickan med stämpelkortet tillräckligt.

Om du inte dräller telefoner omkring dig p.s.s. kanske det kan vara en idé att samförvara brevetkort och telefon!? Eller så leder det bara till att du börjar sprida telefoner över halva Svealand ...

Skämt åsido så tycker jag det är lättare att få kortet att stanna kvar i bakfickan om "paketet" det ligger i inte är helt platt. Annars finns det ju fickor att ha runt halsen och innanför tröjan. De borde vara rätt säkra.

mhenry sa:

Jag och Åsa har en mejltråd sedan tidigare om mina tappade brevetkort. Jag är nog bland de "bästa" på att tappa stämpelkort. Det är inget att vara stolt över, men jag måste tydligen ha strikta rutiner för att hålla ordning på prylarna på randolopp. Den här gången hade jag ingen ramväska och då blev det ryggfickan. Och den var redan överfull. Det tillsammans med ömma överarmar gjorde nog att jag inte fick ner plastfickan med stämpelkortet tillräckligt.

Se bara till att du inte tappar det over there i sommar! Tråkigt att cykla tillbaks några hundra mil typ.

mhenry sa:

Byxor med fickor? ;)

Tack för sällskap och en trevlig tur! Lite bilder från i lördags:

P3302309.JPG

Åsa ger instruktioner

P3302318.JPG

Barbro och Tage med flera

P3302322.JPG

på väg ut från Östertälje

P3302353.JPG

innan Rosenhill

P3302356.JPG

något backigare, men fortfarande högt tempo

P3302358.JPG

Glass i Torö med F från Umeå. Passade bra efter snabb cykling backe upp och ner

P3302362.JPG

förbipasserande konstaterar att det är tillräckligt med folk som hjälper med vevarm redan

P3302367.JPG

mer backe - Fitunavägen

P3302372.JPG

mest backe - Kagghamra

P3302377.JPG

till färjan med lagom fyra minuter, som vanligt viss motvind på vägen

P3302385.JPG

Trosa, 10 cyklister kliver in på fincafé med små kaffekoppar och anständiga mackor

Tack för fina berättelser.

Vevarmar.
Vattenförgiftning.
Vilsna randokort.

Verkar ha varit en munter tillställning.

kontrapunkt sa:
Tack för sällskap och en trevlig tur! Lite bilder från i lördags:

Åsa ger instruktioner

Barbro och Tage med flera

på väg ut från Östertälje

innan Rosenhill

något backigare, men fortfarande högt tempo

Glass i Torö med F från Umeå. Passade bra efter snabb cykling backe upp och ner

förbipasserande konstaterar att det är tillräckligt med folk som hjälper med vevarm redan

mer backe - Fitunavägen

mest backe - Kagghamra

till färjan med lagom fyra minuter, som vanligt viss motvind på vägen

Trosa, 10 cyklister kliver in på fincafé med små kaffekoppar och anständiga mackor

Fina bilder!
Och vilket snyggt gäng du fick på bild under cykelreparationen.

51 personer kom in inom tillåten tidsgräns och 4 DNF. Jättekul med så många deltagare. Tiderna för de som fullföljde varierade ifrån 7 h och 8 min till 11 h och 59 min.

Vi fick in ett flertal kort med stämpeltider som låg utanför tillåtet tidsfönster. Gemensamt för korten var att de hade stämplat in 7 minuter för tidigt till Torö. Inget tidsstraff tilldömdes då vi inte hade anledning att tro att någon avsiktlig överträdelse hade skett utan totaltiden för de som hade stämplat in för tidigt förlängdes enkom med de 7 minuter de hade stämplat in för tidigt.

Jag vill därför påminna om att förutom en maxtid så finns det även en minimitid. En stämpling utanför tidsfönstret är en icke godkänd stämpling. Skulle man råka var för tidig till kontrollen så måste man invänta tills tidsfönstret öppnar sig innan man får stämpla.

Grimpeur sa:
Skulle man råka var för tidig till kontrollen så måste man invänta tills tidsfönstret öppnar sig innan man får stämpla.

*harklar lite* :-)

Edit: jag tror sannolikheten är större att man struntar i det och kör en brevet till.

Senast ändrad:
Nyfiken: det här med minimitid, jag vet att det kommer med de officiella reglerna, men vad är skälet till regeln?

Jag kan ha fel, men jag inbillar mig att syftet är att se till att det inte ”urartar” i regelrätta tävlingar/rekordförsök. Nu är ju mintiderna för hela rundor typiskt sådana att det är marigt att vara under dem om man inte är väldigt duktig.

På rundor med bra grupp och/eller vind är det inte omöjligt för en relativt medelmåttig cyklist som jag att vara i närheten. Tror det var ett år vi var precis på mintiden till Furusund vid första stämplingen på Täbys 30-mildare. Och det är ändå lite småknixigt och kuperat mellan Brottby och Riala.

Tillbaka
Topp