Rekommenderade Köpingsbreveter

Petert

Aktiv medlem
Det är hög tid att av-anonymisera två lopp i brevetkalendern. Premiär för båda breveterna i år.

30-milen 11 maj är väl värd en heldag och lite till. Nio gruspartier interfolierar landskapet. Banan vänder mitt i Trosa. När jag rekade förra sommaren blev jag hänförd av den sörmländska naturen. Jag måste säga att jag var nöjd med vägvalen som skapar en hel del spännande korsningar. Det är kuperat så det känns och det sista grussegmentet, som kommer fram i Kungsörs mtb-område, är det längsta med 28 km och det bitvis sämsta gruset på hela varvet. Men även dessa vägar är härliga. En singletrack i Eskilstunas södra infart ingår också. Yes.

https://ridewithgps.com/routes/28101506. (Grönt för grus.)

Torsdagen 18 juli, vid sexsnåret på kvällen, faller startssnöret för 100-milen. Den avnjuts på 100% asfalt med reservation för något typiskt vägarbete. Mitt i natten når vi Borlänge och den första kontrollen. Givetvis är det stämpling på Circle K. I Sveg och Lofsdalen vrider sig banan västerut respektive söderut. Den passerar Sälen och Rörbäcksnäs och därmed brevetens sista sista fjäll.
Ett annat intressant parti ligger mellan Älvdalen och Sveg. Där finns den i Sverigetemposammanhang beryktade nerförsbacken; längst och snabbast. Här är den en uppförsbacke i och för sig... Nästa år går det att cykla där i 75 km/t med startlapp från Sverigetempot. Men var med och klättra i år!

https://ridewithgps.com/routes/28665411

https://ckdistans.wordpress.com/

Välkomna!

Det cyklas mer breveter från Köping än de rekommenderade.

A56F240D-2F16-497C-964F-3D77F3991487.jpeg

IMG_20190422_165458.jpg

Jag parkerade cykeln mitt på vägen för att ta denna bild från helgens slutrekning. Platsen är grussektion nummer 3. Lagom mycket lös sand i åkerkanten under någon kilometer. En väldigt trevlig sträcka när det är torrt.

IMG_20190420_110709.jpg

Denna skylt sitter inte utmed breveten men den kan ändå stämma till eftertanke hos gravelbums.

wohoooo en månad kvar tills vi kör 1000 :) det finns en restaurang som är berömda för sina revbenspjäll på vägen norrut. undrar om det finns andra sköna ställen att besöka

Beräknar att lunch blir i Lofsdalen. Trapper har öppet Tisdagar-Lördagar 11:00-2100. Men en fika på toppen av vägen efter sitter nog fint. Man kanske skulle ha med en liten termos för kaffe. 854 möh

Senast ändrad:
Fikat hade jag nog väntat med efter att jag rullat ned från den högsta punkten. Inte så jättevacker natur där uppe på 854 möh. Lite längre fram finns det ett vindskydd efter vägen vid Fjätälven som är lite finare och mysigare....men och andra sidan är det inte den högsta punkten på banan :)

Nu kanske inte bilderna är helt rättvisa och visar helheten...men jag hade nog vald plats nummer två :)

DSC_1554.JPG

DSC_1507.JPG

patten sa:
Fikat hade jag nog väntat med efter att jag rullat ned från den högsta punkten. Inte så jättevacker natur där uppe på 854 möh. Lite längre fram finns det ett vindskydd efter vägen vid Fjätälven som är lite finare och mysigare....men och andra sidan är det inte den högsta punkten på banan :)

Nu kanske inte bilderna är helt rättvisa och visar helheten...men jag hade nog vald plats nummer två :)

Jo jag är med på hur du tänker, men det får nog vara tanken som räknas, lär väl inte cykla där så många gånger till kan jag tänka mig. hmm sa jag det till sambon med och fick svaret, jahopp så det blir alltså en årlig runda :)

Vi kan varva sommar- med vinterupplaga. På sportlovet blir det hur lämpligt som helst att stämpla på 1125 meters höjd med eller utan en whisky som tillbehör ☺.

Alltså, nog för att det finns ”entusiastiska” vintercyklister i randovärlden, men att köra det där som vintertur lär nog inte vara något som lockar något större startfält.

NotReallyGunde sa:
patten sa:

Jo jag är med på hur du tänker, men det får nog vara tanken som räknas, lär väl inte cykla där så många gånger till kan jag tänka mig. hmm sa jag det till sambon med och fick svaret, jahopp så det blir alltså en årlig runda :)

Sant! Haha bra svar av sambon :)

Det var bara på låtsas. Jag skulle gärnanä göra en sån repa om jag inte var rädd för förfrysningskador. Omar de Felice har gjort en osomrig cykling på nordkalotten (länk från hans bio på Trackleaders) så han kanske går att locka hit för en sån trip. Om den inte är för kort då.

NotReallyGunde sa:
patten sa:

En fika på högsta punkten borde förstås ingå. Om jag inte tar med sig termos får jag väl ersätta kaffe med vatten och ta med en bulle eller hjortonpaj (finns det?) från Trapper.

Om det inte fungerar annorlunda nu så är appen från rwgps både gratis.och bra att följa en rutt med. Du hinner väl prova?

Drog ner den till BikeGPX som funkat tidigare, trodde denna skulle vara för stor men det verkar funka :)
Har kollat med B&B i Särna och de har rum, har även boende i Sälen by om det behövs.
Siktar på att sova först i Tellberg, får svänga av rutten, sedan Särna eller Sälen.

NotReallyGunde sa:
Drog ner den till BikeGPX som funkat tidigare, trodde denna skulle vara för stor men det verkar funka :)
Har kollat med B&B i Särna och de har rum, har även boende i Sälen by om det behövs.
Siktar på att sova först i Tellberg, får svänga av rutten, sedan Särna eller Sälen.

Varför Tällberg? Rättvik borde inte vara dyrare och mycket där ligger max en minut från rutten?

Ah, jag har tänkt att cykla längre än så men man vet aldrig hur man känner sig. Det kan blir räddningen den natten Du får gärna fråga, tack!

Tillbaka
Topp