Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
staine sa:Aldrig bromsa och svänga samtidigt. Gäller ju för cykel. Gäller väl även bil? Dvs inte bromsa inne i CP, då är det för sent.
Ny sa:gnilrub sa:Rattnalle sa:Kan man köra in med hög hastighet är cirkulationen feldesignad.
Här i stan, Nyköping, är samtliga CP enfiliga och ganska breda. Har man nån slags känsla för spårval och bromspunkter så kör man in i CP och bromsar först när man redan är inne. Det gör att man för det mesta kan köra rakt in utan att vänta på dom som redan är i CP. Kör man på det sättet så flyter trafiken på smidigt och fint.
Den strategin funkar ju riktigt bra för dem som istället för att bromsa och respektera väjningsplikten för cyklist som redan är ute på cykelpassagen, trampar gasen i botten när de ska lämna rondellen. Jag syftar speciellt på Arnö rondellen. Enligt min rättsuppfattning borde sådana billister åtalas och straffas för mordförsök. Syftet med rondeller är att få ner farten och minimera skadorna vid en olycka.
kogoyo sa:geologen sa:I det här fallet är det ju kristallklart. Bilisten hade absolut väjningsplikt mot all korsande trafik pga "hajtänderna". Bilisten ska därför ensam lastas i det här fallet. Förutsatt att det som står i artikeln om plats och situation stämmer.
Knappast. Cyklisten i fallet har oxå väjningsplikt eftersom det inte är en cykelöverfart (b8). Mao är det högerregeln som gäller.
gnilrub sa:staine sa:Aldrig bromsa och svänga samtidigt. Gäller ju för cykel. Gäller väl även bil? Dvs inte bromsa inne i CP, då är det för sent.
Jodå det gäller även för bil. Ska du tex svänga vänster i en rodell som ersatt en vanlig 4-vägkorsning så går det oftast att ligga så långt till höger som möjligt i ingången och sikta mot att slicka insidan på rondellen kl 3 ca. Mellan ingången och kl 3 kör du i princip rakt fram och bromsar. Strax efter kl 3 släpper du bromsen och svänger för att sedan lämna rondellen så nära högerkanten på utfarten som det bara går, givetvis släpper du över eventuella cyklister och fotgängare.
1888 sa:gnilrub sa:staine sa:Aldrig bromsa och svänga samtidigt. Gäller ju för cykel. Gäller väl även bil? Dvs inte bromsa inne i CP, då är det för sent.
Jodå det gäller även för bil. Ska du tex svänga vänster i en rodell som ersatt en vanlig 4-vägkorsning så går det oftast att ligga så långt till höger som möjligt i ingången och sikta mot att slicka insidan på rondellen kl 3 ca. Mellan ingången och kl 3 kör du i princip rakt fram och bromsar. Strax efter kl 3 släpper du bromsen och svänger för att sedan lämna rondellen så nära högerkanten på utfarten som det bara går, givetvis släpper du över eventuella cyklister och fotgängare.
Ja ja, men hur gör man kl 4?
1888 sa:Du förstod att jag skojade va?
Blanda inte ihop cykelöverfart och cykelpassage. Cykelöverfart är alltid skyltad som en sådan.Cyklot B sa:Jag hamnade i den här tråden p g a en incident häromdagen då jag höll på att bli rammad på en cykelbana i en korsning.
Oaktat detta så noterar jag en liten lustighet och inkonsekvens, som väl illustreras bäst av fotot hos Paragrafhjälpen. Korsningen mellan gatan och cykelbanan är skyltad som cykelpassage (genom skylten för övergångsställe) men genom att skylten för lämna företräde och hajtänderna i gatan står före cykelbanan och övergångsstället, så blir cykelpassagen (som) en cykelöverfart, eftersom det är just detta som skiljer en cykelpassage från en cykelöverfart – dvs. att hajtänder finns målade före cykelöverfarten.
Men den här förändringen – från passage till överfart – gäller bara i ena riktningen, nämligen ut på huvudleden där bilar som färdas har företräde gentemot dem som kommer från korsande gator. För den som kommer från andra hållet – från huvudleden – är korsningen med cykelbanan fortfarande en cykelpassage.
Men de som svänger av från huvudleden och korsar cykelpassagen ska ändå lämna företräde åt cyklister på den korsande cykelbanan, enligt grundregeln om att det är den som byter färdriktning (eller fil) som ska lämna företräde. Även här fungerar alltså cykelpassagen i allt väsentligt som en cykelöverfart p g a att den är anlagd i en gatukorsning.
Du verkar ha läst mitt inlägg, men tycks inte ha förstått någonting ö h t av det jag skrev. Kanske var det för subtilt framställt och kanske överskattade jag eventuella läsares intelligens, vilket – lite paradoxalt – får dig att underskatta min fattningsförmåga.Fältprästen sa:Blanda inte ihop cykelöverfart och cykelpassage. Cykelöverfart är alltid skyltad som en sådan.
Vid en (obevakad) cykelpassage har cyklisten alltid skyldighet att lämna företräde oavsett vad biltrafiken har för skyldigheter. "Genom att både du och bilisten har skyldigheter tvingas ni båda ta hänsyn till varandra."
Konceptet cykelbana finns väl heller inte i en korsning?
Det är ingen cykelöverfart bara för att det finns haktänder före.Cyklot B sa:Jag hamnade i den här tråden p g a en incident häromdagen då jag höll på att bli rammad på en cykelbana i en korsning.
Oaktat detta så noterar jag en liten lustighet och inkonsekvens, som väl illustreras bäst av fotot hos Paragrafhjälpen. Korsningen mellan gatan och cykelbanan är skyltad som cykelpassage (genom skylten för övergångsställe) men genom att skylten för lämna företräde och hajtänderna i gatan står före cykelbanan och övergångsstället, så blir cykelpassagen (som) en cykelöverfart, eftersom det är just detta som skiljer en cykelpassage från en cykelöverfart – dvs. att hajtänder finns målade före cykelöverfarten.
Men den här förändringen – från passage till överfart – gäller bara i ena riktningen, nämligen ut på huvudleden där bilar som färdas har företräde gentemot dem som kommer från korsande gator. För den som kommer från andra hållet – från huvudleden – är korsningen med cykelbanan fortfarande en cykelpassage.
Men de som svänger av från huvudleden och korsar cykelpassagen ska ändå lämna företräde åt cyklister på den korsande cykelbanan, enligt grundregeln om att det är den som byter färdriktning (eller fil) som ska lämna företräde. Även här fungerar alltså cykelpassagen i allt väsentligt som en cykelöverfart p g a att den är anlagd i en gatukorsning.
De enda bilister för vilka cykelpassagen förblir en cykelpassage, där cyklister ska lämna företräde, är de som kör rakt över huvudleden på den korsande gatan. Dessa ska dock lämna företräde åt bilar på huvudleden.
(Jag har förenklat resonemanget något och skrivit "företräde" istället för den nyare och krångligare formuleringen om att ge tillfälle att passera, för att spara plats och för tydlighet.)
Sedan undrar jag förstås hur det har gått med överklagan till hovrätten.
Du verkar inte förstå Fältprästens inlägg snarare.Cyklot B sa:Du verkar ha läst mitt inlägg, men tycks inte ha förstått någonting ö h t av det jag skrev. Kanske var det för subtilt framställt och kanske överskattade jag eventuella läsares intelligens, vilket – lite paradoxalt – får dig att underskatta min fattningsförmåga.Fältprästen sa:Blanda inte ihop cykelöverfart och cykelpassage. Cykelöverfart är alltid skyltad som en sådan.
Vid en (obevakad) cykelpassage har cyklisten alltid skyldighet att lämna företräde oavsett vad biltrafiken har för skyldigheter. "Genom att både du och bilisten har skyldigheter tvingas ni båda ta hänsyn till varandra."
Konceptet cykelbana finns väl heller inte i en korsning?
Jag gjorde förstås i mitt inlägg medvetet vissa resonemang något korta (som jag också varnade för i en parentes) eftersom jag dels inte ville producera en WoT, dels räknade med att läsaren ändå skulle förstå och fylla i istället för att hacka på detaljer och utgå ifrån att om jag inte skrev något uttryckligt, så innebar det att jag inte förstod det själv och p g a detta behövde uppfostran.
Försök gärna igen! :)
1. Det framgår av mitt första inlägg att jag är fullt införstådd med det, och jag skrev det också i inlägget.eketjall sa:Det är ingen cykelöverfart bara för att det finns haktänder före.
Skylt B8 måste finnas för att det ska vara en cykelöverfart.
Sen kan det möjligtvis råda väjningsplikt vid vissa cykelpassager i vissa situationer. Tex högersväng. Om det gäller när haktänder och väjningsplikt skyllt står före är ju inte trafikverk, kommuner, jurister etc överens om.
Du verkar dock inte riktigt greppa vad det innebär eftersom du blandar in cykelöverfarten I texten öht. Det du beskriver är en situation där ni båda har väjningsplikt i de flesta fallen, något du dock inte nämner.Cyklot B sa:1. Det framgår av mitt första inlägg att jag är fullt införstådd med det, och jag skrev det också i inlägget.eketjall sa:Det är ingen cykelöverfart bara för att det finns haktänder före.
Sen kan det möjligtvis råda väjningsplikt vid vissa cykelpassager i vissa situationer. Tex högersväng. Om det gäller när haktänder och väjningsplikt skyllt står före är ju inte trafikverk, kommuner, jurister etc överens om.
2. Det är jag fullt införstådd med och jag klargjorde det också i mitt inlägg, nämligen genom att peka på att skylt för övergångsställe (B3) står vid den aktuella korsningen..
3. Det var precis min poäng, så det är inget du behöver tala om för mig, snarare för de andra som inte förstår mitt resonemang.
Tack för insinuationen. ;)ooms sa:Råkar "alla" cyklister ut för sådana här incidenter, eller är det bara vissa?
Det är mycket jag inte nämner i texten, vilket jag också nämner i texten. Att jag (eller någon annan för den delen) inte nämner ett visst förhållande i en text, innebär inte att jag inte förstår att det förhåller sig så.Rattnalle sa:Du verkar dock inte riktigt greppa vad det innebär eftersom du blandar in cykelöverfarten I texten öht. Det du beskriver är en situation där ni båda har väjningsplikt i de flesta fallen, något du dock inte nämner.
Ok, I rest my case.Cyklot B sa:Tack för insinuationen. ;)ooms sa:Råkar "alla" cyklister ut för sådana här incidenter, eller är det bara vissa?
Men du övertolkar nog "incident" i det här fallet; andra skulle nog kalla det meningsskiljaktighet.
[...]
"Incidenten" bestod snarare i att jag konfronterade henne...
Cyklot B sa:1. Det framgår av mitt första inlägg att jag är fullt införstådd med det, och jag skrev det också i inlägget.eketjall sa:Det är ingen cykelöverfart bara för att det finns haktänder före.
2. Det är jag fullt införstådd med och jag klargjorde det också i mitt inlägg, nämligen genom att peka på att skylt för övergångsställe (B3) står vid den aktuella korsningen..
3. Det var precis min poäng, så det är inget du behöver tala om för mig, snarare för de andra som inte förstår mitt resonemang.
Cyklot B sa:eftersom det är just detta som skiljer en cykelpassage från en cykelöverfart – dvs. att hajtänder finns målade före cykelöverfarten.