H. sa:
Fast en kraftöverföring med kedja är bevisat funktionsduglig. I detta fall har de dimensionerat för att det ska se snyggt ut i en mässmonter. Frågan är hur biffiga de måste göra drev och lager för att det ska hålla i verkligheten. Det är främst kraftöverföringen när man inte växlar som jag oroar mig för. Kuggarna ser ut att flexa något enormt, särskilt med tanke på hur krafterna kommer verka på systemet. Kullagren de använder för kraftöverföring är fånigt små. Och sen ska de få till en lösning där allting rör sig.
Jag är väl medveten om att utveckling tar tid, men som Stalle påpekade, de löser ju inte särskilt mångs problem med denna innovation. Tycker man bakväxel är ett problem finns växellådor och dessa börjar väl få acceptabla verkningsgrader nuförtiden? Särskilt om man jämför med ett lerigt/smutsigt drivsystem.
Vi får väl se:-) Jag tror att största problemet kommer att vara att de stora dreven böjer sig inåt vid last.
Fördelarna är bland annat en drivlina man inte behöver smörja (förutsatt att man tätar kullagrena), inga sneda kedjelinjer och så vidare.
Angående kullagerstorleken; fundera på hur små de är i pedaler.
Däremot tror jag helt klart att principen fungerar och går att göra cykelbar. Det är ju bara en vinkelväxel med flera valbara utväxlingar. Inga konstigheter egentligen.