[Artikel] ”Ge skatterabatt för cykling till jobbet”

Makten sa:
wukkaN sa:
Makten sa:
Är det bara jag som tycker det är lite märkligt att Happy publicerar en politisk artikel samtidigt som politik inte får diskuteras i forumet? Skatt är ju 100% politik.

Förmodligen beror den regeln på att ett nyktert och sakligt inlägg som ovan ofta resulterar i ett inlägg som nedan.

Makten sa:
Edit: Min åsikt är att skatter i allmänhet ska vara så låga som möjligt. Helst noll. Att se skatteavdrag som "bidrag" visar bara hur sjuk i huvudet man blir i detta land av all indoktrinering. Att bli lite mindre bestulen är inte att få bidrag.

Vilket sällan följs av sansade motargument eller resonemang. Tror det främst är därför regeln finns:
Att diskutera politik
Något som vi har märkt blir så infekterat att det förstör den goda stämningen är politiskt tjafs. Ingen hemmafest är kul när det blir vilt slagsmål i köket.
När en tråd spårat ut i politiskt tjafs märker våra moderatorer helt sonika tråden med [Politiskt tjafs], och låser den vid behov. Ni får ha vilka politiska åsikter ni vill, men om ni bråkar så mycket att ni förstör festen för övriga så åker ni ut på gatan."

Annonsen/artikeln är väl skriven som en debattartikel med syfte att dels sälja gymmedlemsskap dels bilda opinion. Den är inte partipolitiskt bunden och handlar inte heller om något OT-ämne. Jag tycker nog att inte att det behöver ses som [Politiskt tjafs].

Huruvida en tycker att skatt är stöld eller ej beror nog på hur en ser på skatt och viljan att betala den, där är vi nog olika :) Personligen har jag inget emot att betala skatt, men sen så är jag ju statlig tjänsteman ;)

Var god definiera "tjafs" och "god stämning". Som du kanske inser är det helt godtyckligt och/eller baserat på personliga åsikter och därför inte användbart som argument för vad som ska vara tillåtet eller inte.

Det är inte i mitt vardagsrum som festen är, så definitioner låter jag de med tolkningsföreträde (admin) sköta :)

Makten sa:
Själv skulle jag tycka att en hemmafest där alla tycker exakt likadant eller inte vågar säga vad de tycker för att inte riskera att kränka någon, vore fruktansvärt tråkig. Det du tycker är "tjafs" tycker andra är "diskussion".

En tråd om skatt är en politisk tråd. Hur du än vrider och vänder på det

Vore det mitt vardagsrum så skulle jag säga att tjafs är när det blir " alla som tycker x om z är dumma i huvudet". God stämning å andra sidan är "jag tycker att x är z men jag respekterar din åsikt" eller "jag håller verkligen inte med, x är z på grund av blank". Men utan förolämpningen och förlöjligandet. Något förenklat :)

Edit: Dock så ligger det något i det du säger. Även om det är fullt möjligt att ha en livlig diskussion utan att förolämpa sina meningsmotståndare.

Edit igen: jag håller för övrigt med om att en fest med circle jerks är sjukt trist. Klubben för inbördes beundran och samsyn är inget ställe jag vill festa på :)

Senast ändrad:
me.I.am sa:
wukkaN sa:
me.I.am sa:
@wukkaN om du hade lagt till "det ligger lite i det du säger" så hade du fått +1

Det ligger något i det du säger så jag har ändrat inlägget ;)

Hm, menade att det skulle vara som ännu ett exempel under "god stämning"-citaten... :)
EDIT: glömde

Aha, oavsett så har Makten en poäng när det gäller att våga tycka olika så det blev ju bra ändå.

Wingqvist sa:
Skönaste detaljen dock: "Den som cykelpendlar har inte utgifter överstigande 11.000 kronor på ett år och avdrag för resor till och från arbetet med cykel kan därför inte medges."

En bra pendlarhoj/räser kostar ju lätt mer än det :)
Skatteverket medger faktiskt avdrag redan idag för cykelpendling till jobbet. Med hela 250 kr/år! Måste kombineras med andra avdrag för pendlingen, t ex bil/buss/tåg då bara totala belopp över 11000 kr/år är avdragsgilla.

Det skulle vara intressant att se hur skatteverkets kalkyl då de kommit fram till just 250 kr ser ut. Förutsätter de att man snor en cykel och när den går sönder snor en ny? Böter för cykelstöld på 5000 kr en gång per 20 år ger 5000/20 = 250 kr/år i "kostnad"?

Senast ändrad:
uandt sa:
bjorre sa:

Medans vi ändå är igång och reformerar skattesystemet så passar vi på att införa markvärdesavgifter: https://sv.wikipedia.org/wiki/Markvärdesavgift

Kommer leda till mer effektivt nyttjande av naturens resurser samt att vi får en massa stålar till de människor som faktiskt bor och jobbar i glesbygd

Fniss...

Glesbygden är högenergiförbrukare och skall få betala för sitt slöseri.

Bengt-re sa:
uandt sa:
bjorre sa:

Medans vi ändå är igång och reformerar skattesystemet så passar vi på att införa markvärdesavgifter: https://sv.wikipedia.org/wiki/Markvärdesavgift

Kommer leda till mer effektivt nyttjande av naturens resurser samt att vi får en massa stålar till de människor som faktiskt bor och jobbar i glesbygd

Fniss...

Verkligen. Sitta där och slösa bensin och förstöra klimatet mellan byarna i Norrland. Dom kan väl ta tunnelbana precis som vi andra?
När det gäller beloppet, tror jag typ:
- Vi taaar... hmmm. 250 kr. Va, det är väl ok. Då är det något utan att vara något. Toppen juh!

Henrik83 sa:
Får man inte redan skatterabatt när man cyklar på vägen utan att betala fordonsskatt?

Vägarna betalas antingen av statlig skatt och moms eller kommunal skatt. Och de flesta cyklister betalar nog sådant.

Jag antar att fordonets vikt och utsläpp är rätt avgörande för fordonsskatten. Motorcyklar verkar ha en fast skatt på 180 kronor per år. Med tanke på att cykeln inte ger några utsläpp borde cykel om den vägde som en motorcykel beskattas klart lägre, säg halva beloppet. Har nollkoll på MC men tänker att i snitt en faktor tio i viktskillnad mot en landsvägscykel inte borde vara någon direkt överskattning. Med proportionalitetsantagande landar man då påven tia per år i fordonsskatt på cykel. Verkar rätt onödigt att hålla på och krångla om en tia så det är nog rätt vettigt att skippa fordonsskatten på cyklar.

Bengt-re sa:
uandt sa:
bjorre sa:

Fniss...

Så där resonerade jag också en gång, men så började jag fundera över vad detta resonemang skulle leda till om man drog det till sin spets. Då insåg jag att att nationen är en organism som fungerar i sin helhet. Amputerar man vissa delar för att de i stunden anses onödiga eller resursineffektiva, kan man plötsligt upptäcka att man till slut står där med en gravt handikappad kropp som inte tål minsta avvikelse utan att bryta samman snabbt.

Snuten sa:
Lingon sa:
Skattesystemet behöver bli enklare med bla färre subventioner och avdrag, som bara leder till fusk och korruption.

Femtioelva tummar upp på den!

Japp. Mindre avdrag för bilpendling så kommer cykelpendlingen bli mer värd. Har svårt att se hur man ska undvika ett omfattande fusk som artikeln beskriver det.

Att med statlig övervakning på mobiltelefoner försöka jaga fuskare låter både dyrt och skakigt. Det måste ju stämma till 100% om man ska ha det juridiskt korrekt för avdragets skull. I dagsläget när det bara används för att servera reklam eller för att skicka nån raket gör det ju inget om det blir lite fel. Bara att prova igen..

Visst skulle det vara roligt att bli belönad för alla kilometer man cyklat, men kanske är det så att belöningen redan inkasseras dagligen i form av bättre kondis och inga bilköer?

Tillbaka
Topp