Redaktionen
Medlem
[Artikel] Cykeltest gravel: Canyon Grail AL 7.0 SL
Test av Canyon Grail AL 7.0 SL
Läs hela artikeln:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kul med tester!
En grej som jag saknar är kommentarer om skärm/pakethållarfästen. Känns iofs lite mer som en pendlarcross-grej men då en Gravel också blir allround och troligen kommer gå en del i vinterslask tycker jag det är relevant att ha med. Kör själv fasta skärmar på min cx.
Det är drömmen som säljer.Det nämns i videon. Men riktigt dumt att de plockat bort det för årets modell. Känns som att de säljer drömmen om att cykla på snustorrt grus utan stänkor med käcka väskor fästa med kardborreband, trots att de flesta ibland också behöver cykla till jobbet (eller vill åka jorden runt med sidoväskor fästa på en pakethållare) även om det regnar.
När jag köpte min grx-Grail i vintras trodde jag faktiskt att den hade pakethållarfästen, eftersom det stod i alla recensioner. Av 2019-modellen då. Dåligt att bara plocka bort det. Har fortfarande inte kommit på nåt bra sätt att frakta min dator till och från jobbet men har heller inte behövt göra det pga covid.
Så för 2020 har de plockat bort fästena? Bara för pakethållare eller även fasta skärmar?
Det känns ju som ett klart minus för cykelns allroundvänlighet. Väldigt mycket trevligare att hänga dator och ombyte i väska bak än att cykla med det på ryggen.Så för 2020 har de plockat bort fästena? Bara för pakethållare eller även fasta skärmar?
En annan grej, som också har sin för- och nackdelar praktiskt och ekonomiskt, är ju att köpa en till dator :)Denna kanske? Du bör dock byta sadelstolpe till en i aluminium; gissar att cykeln kom med en kolfiberstolpe.
(Har en SQR Tour och är extremt nöjd med den!)
Nån som vet om 50mm däck får plats?
Jag har kört G-one i Bite, Speed och Allround i 40. På CX har jag typ bara kört tub inklusive G-one tubular i 33. Jag skulle vilja påstå att G-one i 40 rullar bättre. I speed, bite och allround.Det känns ju som ett klart minus för cykelns allroundvänlighet. Väldigt mycket trevligare att hänga dator och ombyte i väska bak än att cykla med det på ryggen.
Ni som jämfört, hur rullar ett G-one 40mm vs ett typiskt cx-däck på 33-35mm?