Cykeltest gravel: Canyon Grail AL 7.0 SL

Datum:
08 juni 2020 09:41

Att grusvägscyklar fortfarande är hetare än jalapenjos i bastun är det nog ingen som missat. Vi har testat tre gravelhojar som både representerar olika prisklasser och lite olika tolkningar av gravel. Först ut är den prisvärda Grail AL 7.0 SL från Canyon som är din för dryg 20 000 kronor. En prisvärd, pålitlig och förutsägbar modern gravelhoj. Videon hittar du långt nere i faktarutan.

När Canyon släppte sin första Grail så var den i kolfiber och hade ett styre som tillfälligt stängde internet, styret var märkligt och rejält nyskapande.

Johan Åkesson/Happyride

På årets Grail sitter ett mindre pikant styre än det som kom 2018, det är Canyon HB 0050 Ergobar i aluminium med tämligen moderat flair.

Vi testade den ganska tidigt för ett par år sedan och diggade verkligen den cykeln och det var med ganska stora förväntningar vi slängde benet över aluminiumversionen. Det är vissa skillnader i geometri mellan kol och aluminium men det är mest för att styret på kolfiberversionen kräver lite annorlunda geometri.

Johan Åkesson/Happyride

Schwalbe G-One Bite 40 mm är de sulor som sitter på hojen när du köper Canyon Grail AL 7.0 SL.

Jämfört med en traditionell landsvägsgeometri så har både aluminiumversionen och kolfiber ett relativt långt överrör vilket gör det möjligt att sitta bra även med kortare styrstammar. Detta ger också stabilitet. Specifikationen är genomgående Sram Rival och är ändamålsenlig och till det pris som Canyon Grail AL 7.0 SL har så kan man också anse att utrustningsnivån är hög.

Som renodlad grusvägscykel, blandsvägscykel, äventyrsmaskin eller pendlare. Grail AL 7.0 SL klarar det mesta.

Priset ligger på lite drygt 20 000 och för det får man en gedigen cykelupplevelse. Hjulen från DT känns gedigna och däcken Schwalbe G-one är sedan länge en favorit med relativt lågt rullmotstånd och uppskattade egenskaper på de flesta underlag. I storlek XXS och XS säljs Grail med 650B som hjulstorlek.

Johan Åkesson/Happyride

Ram i aluminium, gaffel i kolfiber och Grail AL 7.0 SL landar på ca 9 kg beronde på storlek och pedaler.

Ute på vägen

Jag har kört både några längre rundor och kortare lite snabbare rundor. Det som man märker direkt är hur stabil Grail är, det känns tryggt i precis alla lägen. På landsväg kan det kännas lite segt med all stabilitet men det är ändå något som vi uppskattar i nästan alla lägen, stabiliteten är även komfort. Som långdistanscykel skulle nog Grail vara ett lämpligt val med lite smalare däck och kanske till och med lätta hjul i kolfiber.

Att svänga på lösgrus eller hala underlag är en fröjd på Grailen, det är lätt att svänga och hålla den planerade linjen. Om man letar ett ord att sammanfatta egenskaperna med så passar förutsägbar bra.

Johan Åkesson/Happyride

Det är lätt att cykla på en Grail, Canyon har lyckats bygga en stabil och förutsägbar grusmaskin.

De långpass jag körde innehöll en del asfalt och det är just mångsidigheten som är det som gör att jag gillar gravelcyklar. Själv så har jag kört massor av grus sen jag skaffade min första cykelcross strax innan millenieskiftet (och även innan det med rakt styre) men dom nya cyklarna har helt klart inneburit en nytändning. Grail är en värdig representant för de grusvägscyklar som är skyldiga till min nytändning.

Johan Åkesson/Happyride

På en gravelcykel kör man mer runt stöket än rakt över. Men efter ett tag kan det gå ganska snabbt ändå.

Vem ska cykla på en Grail?

Canyon har gjort en cykel för alla. Där Open och BMC, som vi också testat och dessa kommer inom kort på sajten, är lite snävare i sin målgrupp siktar Canyon på bredd, både med egenskaper som passar många och är lätta att ytterligare förfina och med ett relativt lågt pris.

Alla mellan den hängivna gruscyklisten och cykelpendlaren med lite längre sträcka mellan hem och jobb kan hitta rätt med en Grail.

Johan Åkesson/Happyride

Förutom Canyons gravel har vi kört Open U.P GRX Di2 (närmast) som ligger på drygt 60 000 kr och i mitten BMC Urs Three som landar på ca 44 000 kr.

Att cykeln dessutom är relativt duglig på rena landsvägspass är en fin bonus. Att tipsa om en Grail är lätt, gillar du hur cykeln ser ut och tycker att priset är rätt så köp den. Det finns några konkurrenter som ligger på ungefär samma pris/specifikationsratio som Canyon och det är i regel cyklar som säljs av näthandlare. Canyon har svenska representanter och kommunikationen med företaget sker på svenska.

Johan Åkesson/Happyride

Är Canyons gravel din den grusiga Graal du letar efter?

CANYON GRAIL AL 7.0 SL

Specifikation
Ram: Aluminium
Gaffel: Kolfiber
Växelreglage: Sram Rival 1×11
Vevparti: Sram Rival 42t enkelklinga
Bakväxel: Sram Rival SGS
Kassett: Sram XG 1150 10-42
Bromsar: Sram Rival
Hjul: DT Swiss C1850
Vikt: 9,6 kg (XL) med pedaler (XTR)

Anders Wingqvist/Happyride

Canyon Grail är prisvärd, pålitligt och förutsägbar.

Johan Åkesson/Happyride

Sram Rival heter komponentgruppen. På ramen finns fäste för framväxel, men att byta till tvådelat är ingen liten operation, det krävs ny spindel, framväxel och ett vänsterreglage.

Johan Åkesson/Happyride

Snabb stig är riktigt kul på Grail. Men det kan snabbt bli lite för spännande om det släta blir till stenkista.

Johan Åkesson/Happyride

Sadeln Selle Italia X3 på 280 gram kommer med hojen, samt Canyons egen sadelstolpe i kolfiber.

Happyrides cykeltest 2020

GRAVEL: Vill du ha en cykel som funkar till det mesta? Svaret stavs troligen G-R-A-V-E-L. Vi testade 3 olika gravel cyklar av årsmodell 2020. Open U.P GRX Di2 (ca 61 000 kr), Canyon Grail Al 7.0 SL (ca 21 000 kr) och BMC Urs Three GRX (ca 44 000 kr). Artiklar och video på alla modeller kommer här på sajten.

STIG: Vi tog tre väldigt olika smakbitar ur godispåsen av stigcyklar. Allt från en långsslagig och kostsam, läcker historia (Specialized Enduro Elite) via en mer allround stigcykel (Canyon Neuron) till en hardtail med modern geometri (Allebike MB31). Testerna kommer på sajten inom kort.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

uandt 2020-06-11

Kört tubeless på både g-one i 40 mm och nåt hardpack cx däck i 33 mm. cx-däcket rullade lite bättre men g-one däcket var mycket bekvämare.

frankfurt 2020-06-10

Jag har kört G-one i Bite, Speed och Allround i 40. På CX har jag typ bara kört tub inklusive G-one tubular i 33. Jag skulle vilja påstå att G-one i 40 rullar bättre. I speed, bite och allround. På crossen har jag kört Vittoria, FMB och Gommitalia....

dogday 2020-06-10

Jag kör 700x44 WTB Byway på min 2019 AL och har, om jag inte missminner mig, ~3 mm kvar till kedjestagen på vardera sida. 700x50 känns ogörligt om de inte ändrat utformningen, och då Canyon rekommenderar 42mm som max även i år tror jag det är samma...

BuTTuS 2020-06-10

Nån som vet om 50mm däck får plats?

Wingqvist 2020-06-10

En annan grej, som också har sin för- och nackdelar praktiskt och ekonomiskt, är ju att köpa en till dator :) Har själv funderat på det, nu kör jag med dator + ombyte i ryggsäck och det är ju semi-skönt. Har värmt upp denna tanke med att köpa en ext...

Westman 2020-06-10

Det känns ju som ett klart minus för cykelns allroundvänlighet. Väldigt mycket trevligare att hänga dator och ombyte i väska bak än att cykla med det på ryggen. Ni som jämfört, hur rullar ett G-one 40mm vs ett typiskt cx-däck på 33-35mm?...

Sojuz 2020-06-10

Fästen för skärmar finns kvar 2020!

glitch 2020-06-10

Så för 2020 har de plockat bort fästena? Bara för pakethållare eller även fasta skärmar?

dogday 2020-06-10

Denna kanske? Du bör dock byta sadelstolpe till en i aluminium; gissar att cykeln kom med en kolfiberstolpe. (Har en SQR Tour och är extremt nöjd med den!) https://www.carradice.co.uk/bags/saddle-packs-sqr-bags/super-c-sqr-slim

Sojuz 2020-06-09

När jag köpte min grx-Grail i vintras trodde jag faktiskt att den hade pakethållarfästen, eftersom det stod i alla recensioner. Av 2019-modellen då. Dåligt att bara plocka bort det. Har fortfarande inte kommit på nåt bra sätt att frakta min dator til...