[Artikel] När cykling inte är kul längre

Redaktionen

Medlem
Anthon-Thelander-film-Mindfullness.jpg

Vad händer när det som vi älskar inte är kul längre? Är det bara en proffsåkare som Anton Thelander som kan hamna i ett svart cykelmörker, eller skulle det lika gärna kunna hända dig? 

Läs hela artikeln:

Nej, det finns andra sätt att se på cyklingen än tävling och träning. Som färdmedel är cykeln underskattad.

En tur i skogen, packa fiskegrejorna eventuellt tält, turer med barnen, resa till annan ort och cykla omkring etc.

Jo det kan hända även icke-proffs. Jag hamnade i ett långvarigt. Varade i mer än 20 år. Var iofs tävling då som låg bakom. Men nu är det mer kul än någonsin, ingen press och stress, bara positivt. Förutom när man förkyld eller annat krasslig och inte kan. Det läget är (nästan) lika illa som det var förr.

Det är nog rätt vanligt att ett intresse varierar över tid. Personligen tror jag det är bra, kanske kan man hitta utrymme för att utforska något nytt spännande. Själv har jag nog haft två ”dippar” under åren men är tillbaka igen, och påväg upp i tid/kostnad! :-)

Nej, det finns andra sätt att se på cyklingen än tävling och träning. Som färdmedel är cykeln underskattad.

En tur i skogen, packa fiskegrejorna eventuellt tält, turer med barnen, resa till annan ort och cykla omkring etc.

+1
Minst

Jag vågar även hävda att all jävla swiftande kan vara förödande för intresset och motivationen.

Tävling, träning, färdmedel? Personligen ser jag cykling som ett rent nöje.
Som körkortslös sedan snart 14 år så är cykeln huvudsakligt transportmedel. Pendling, rekreation och träning. Nio månader per år pendling. Sporadiskt cyklande under vintern gör att längtan att köra igång på ”riktigt ” är stor, ingen trainer/Swift för att minska risken att tröttna... tremånaders stress över att passa busstider gör att till och med tegn och storm turer är ”kul”

Att (över-) ambitiösa typ-a personer ibland blir utbrända har egentligen inget med aktivitet att göra.
Kan drabba såväl cyklister, simmare, lärare som riskkapitalister. Eller vilken sysselsättning som helst, om man tar det på lite för stort allvar.

Kan ju hända alla såklart. Mitt cykelintresse totaldog efter att jag tyckte att ett 16 veckors program skulle göra susen inför en cx-säsong. Blev 30% starkare rent effektmässigt men när cx-säsongen väl startade var jag så less på hela skiten att jag bara hojade bmx med grabben under typ ett års tid. Rörde inte en annan cykel och startade aldrig i cx-cupen... Nu hojar jag bara för att det är kul. Är klenare såklart men gladare...

Som motionär, har jag emellanåt svackor. Då tar jag paus i några veckor, gör annat (går och springer i skogen). Det brukar återkomma, suget. Längtan. Ut på grusvägar och stigar igen, se vad som finns runt nästa krök, nästa berg... i en tidigare livssituation (separerad) hade jag mycket tid för cykling, nästan för mycket. Det var givande och gav starka ben, bra hälsa, bra terapi med grubblerier som försvann under timmarna på hoj, men kunde också ge en tomhet då jag oftast cyklade ensam. Idag är balansen i livet bättre. Och cyklingen ger sköna break från övriga livets stress och fläng. Men jag tror att enstaka svackor är svåra att undvika.

Jag har en tragisk bakgrund som periodare när det gäller konditionsträning, brukar bli på eller av, allt eller inget.

Den helt enorma skillnaden med cykling är dock att jag inte verkar få skador av det så därför hoppas jag att den här perioden blir lång. :sneaky: Jag är otroligt dåligt på rehabilitering så den dagen den sorgen.

Cykling är också en överraskande social grej, inget jag förväntat mig alls. Här Stockholm finns det ju ex antal grupper, klubbar och även detta eminenta forum. Det är ju väldigt gubbvänligt också vilket underlättar när man strax är 52. Dock är det bra att undvika cykla omkull, en viss utmaning i denna sport.

Senast ändrad:
+1
Minst

Jag vågar även hävda att all jävla swiftande kan vara förödande för intresset och motivationen.
Zwift gav mig intresset tillbaka ? svårt att få tiden att ta sig ut med små barn lättare att få till en liten runda hemma så man underhåller konditionen och kan trycka på utomhus när tiden finns

Zwift gav mig intresset tillbaka ? svårt att få tiden att ta sig ut med små barn lättare att få till en liten runda hemma så man underhåller konditionen och kan trycka på utomhus när tiden finns
Jag fattar att inte Zwift passar alla, kanske i synnerhet inte översociala figurer ? men jag tycker att det är exceptionellt bra träning och det går ju inte att jämföra med traditionellt trainer cyklande. Älskar också flexibiliteten det ger att ha tillgång till en smarttrainer med Zwift hemma, det känns lyxigt, avsevärt lättare att nyttja tidsluckor eller om man tappat bort vikingahjälmen och inte vill ge sig ut i ruskväder.

Problemet med Zwift är nog snarare tvärtom, att de som inte Zwiftar under vintersäsongen riskerar att hamna på efterkälken. :sneaky:

Senast ändrad:
Been there, började cykla MTB på 90-talet, blev snabbt bättre, började tävla, fick spons, tränade 5-6ggr per vecka. Älskade allt med cykling. Det var min person och mitt allt. Oavsett lust eller glädje skulle timmarna in på kontot och prestationerna bli bättre. Till slut tog det stopp. Jag sålde av allt, cyklar, kläder, verktyg, rubbet. Ville inte ta i en cykel, knappt cykla till affären med en damtralla. Det höll i sig i 10år sen fick jag ett återfall. Idag cyklar jag bara av lust och när jag känner för det. Jag cyklar både i skog och lvg. Det finns inget jag känner mer olust för än att ställa mig på en startlinje igen. Det är bara ångest, noll lust och inget jag någonsin kommer göra igen.

Mitt Södertörnsintresse dog också rätt rejält pga bilar inte minst.
Men det finns bättre ställen!

Ja, efter 20 år på Södertörn med Pålamalm, slingerbulten och neråt nynäs som hemmaplan så flyttade jag för sex år sen till norrort, inte bättre där kan jag meddela. Dock bättre gruscykling.

Att träna med MTBarna i skogen rätt regelbundet dödade min lust att cykla. Det ska vara kul att gnugga på i timtal uppför ett berg.

Jag skiljer numera på regelbunden högpulsträning på Zwift, teknik och avkopplande cykling ute utan måsten, men minst en timme ute. Det har funkat i tre år nu. Som bra bieffekt så sliter man mindre på grejerna vilket kan vara fördelaktigt i dessa tider.

Jag tror det viktigaste, både för att undvika skador och motivationsbrist är att inte sätta mål.
Om premissen är att "jag cyklar när jag har lust", då leder tävlandet bara till ökad lust. Själv har jag dock aldrig gått "all in" och sällan kört fler än tio lopp per år. Det har funkat i snart 30 år. (5:e plats i Swiss EPIC 2017 är det resultat jag är stoltast över. Att få dela podium med Christoph Sauser var coolt. )

Senast ändrad:
Delvis OT nu som vanligt men: Folk är väl olika helt enkelt och inget är väl direkt fel? Vad som inte är kul/motiverande för en kanske är jättekul/motiverande för en annan men visst är det ändå intressant att höra olika personliga erfarenheter. Så länge som man inte ser ner på varandra så är det väl skit samma kan jag tycka, man får göra det man trivs med? Det är ju inne med upplevelser nu för tiden och det är väl en sund/bra trend kan jag tycka.

Rent prestationsmässigt kan jag väl tycka att det är träningen som är prestationen/utmaningen nr 1. En del brukar ju jantemässigt/halvdrygt slänga ur sig "Klart han är så bra för han tränar ju så mycket!". (Precis som att han/hon själv skulle vara lika bra eller bättre bara han/hon tränade lika mycket eller mer.)

Min kommentar: Det är väl precis det som är den allra största utmaningen/prestationen, träningen, regelbundheten samt tex att undvika samt rehabilitera skador och väldigt många pallar helt enkelt inte med det varken sig mentalt eller fysiskt samt blir mästare i ursäkter (tid är väl den överlägset populäraste ursäkten men ofta en halvsanning). Men om man helt enkelt inte vill träna mycket och mera söker upplevelser eller någon "lagom" väg, fine? Vi lever en en fri värd och man får göra det man trivs med själv, tur det.

Senast ändrad:
Jag tror det viktigaste, både för att undvika skador och motivationsbrist är att inte sätta mål.
Om premissen är att "jag cyklar när jag har lust", då leder tävlandet bara till ökad lust. Själv har jag dock aldrig gått "all in" och sällan kört fler än tio lopp per år. Det har funkat i snart 30 år. (5:e plats i Swiss EPIC 2017 är det resultat jag är stoltast över. Att få dela podium med Christoph Sauser var coolt. )
Väldigt sant. När jag förr peppade mig och tänkte att nu satan ska jag pendla vintern oavsett väder så lade jag ner direkt. Rätt skönt att emellanåt ge långfingret åt jobbiga mål/krav man sätter upp för sig själv. Nu när folk frågar om jag ska hoja vinter säger jag alltid att jag inte ska det. Och jag har inga problem att tro på det själv. Men sen hojar jag ju ändå. Det är som att jag överraskar mig själv och blir en smula förvånad varje gång. Det är en skön känsla. Nyårslöften har aldrig varit nåt för mig.

Jag kan sammanfatta mitt mål i att ”kunna sitta med”. Mao vad jag nu cyklar lvg/rando/grus/stigar vill jag kunna göra det jag har tänkt mig och kunna cykla tillsammans med de jag vill. I min mening ganska lagom och positiva mål som ständigt återkommer.

Undviker att bränna mig, stressa mig eller träffas av det stora misslyckandet. Det känns faktiskt lite hållbart.

Efter flera månaders pendling i motvind både till jobb och hem så har jag ledsnat så totalt på cykling. Och efter en iskall blåsig vår så kom en likadan blåsig och kall höst. Så motivationen på att dra på mig cykelkläderna och ge mig ut och hoja har varit noll. Är noll. Borta. Längtar till hösten då det det är normalt med 10- 15 grader och förhoppnigsvis inte halv storm vareviga dag. Less.

Efter flera månaders pendling i motvind både till jobb och hem så har jag ledsnat så totalt på cykling. Och efter en iskall blåsig vår så kom en likadan blåsig och kall höst. Så motivationen på att dra på mig cykelkläderna och ge mig ut och hoja har varit noll. Är noll. Borta. Längtar till hösten då det det är normalt med 10- 15 grader och förhoppnigsvis inte halv storm vareviga dag. Less.
Börja göra något nytt på cykeln? Öva manual? Öva bunnyhop? Turfa? Ge sig tusan på att rita strecka på varenda väg i länet? Cykla enhjuling?

Tillbaka
Topp