[Artikel] Är teflon (PTFE) på väg bort från våra cykelkedjor?

a4db59781c3486dc672853d2dbbb004d.jpg

Min stekpanna i gjutgärn är lika non-stick som en teflonpanna. Och lättare att göra rent. Torka ur med hushållspapper och dra några varv med diskborste och varmt vatten. Torka ur igen. Klart.

Jag tror att gjutgärnspannor vid matlagning och vaxade kedjor faller under samma kategori. Det funkar inte och det funkar, beroende på vem du frågar.

Min stekpanna i gjutgärn är lika non-stick som en teflonpanna. Och lättare att göra rent. Torka ur med hushållspapper och dra några varv med diskborste och varmt vatten. Torka ur igen. Klart.

Jag tror att gjutgärnspannor vid matlagning och vaxade kedjor faller under samma kategori. Det funkar inte och det funkar, beroende på vem du frågar.
Så länge man inte vaxar gjutjärnspannan eller använder kedjan vid matlagning så ...

Lite besviken på utvecklingen i den här tråden. Tyckte den hade potential och väntade bara på att den skulle explodera när torsdag gick till fredag, men än så länge tycker jag inte den levererar.

Nackdelen med gjutjärnsstekpannor är väl att man kan nörda ner sig totalt i skötseln. Nörderiet kring kedjeskötsel är som en mild västanfläkt i jämförelse.

Nackdelen med gjutjärnsstekpannor är väl att man kan nörda ner sig totalt i skötseln. Nörderiet kring kedjeskötsel är som en mild västanfläkt i jämförelse.
Höll på att skriva "varför finns det ingen happytråd om det då?", men det fanns det förstås. Där görs förstås jämförelser med både kedjeskötsel och n+1.

Tänkte först att de var alldeles för OT för att länka, men det finns faktiskt en del diskussioner om teflon och non-stick som anknyter till ämnet.

Tillbaka
Topp