(En till..) Köpråd gravelcykel

Var ett par år sedan jag köpte cykel nu men har det hänt mycket de senaste åren? Dvs är det fel att köpa en gravel som är ett par år gammal?

För 25 kan du få med elväxlar, det och/eller ramförvaring hade jag personligen prioriterat. Men allt beror ju på personlig tycke och smak. Och inte minst vilka typer av rundor du vill köra.

Var ett par år sedan jag köpte cykel nu men har det hänt mycket de senaste åren? Dvs är det fel att köpa en gravel som är ett par år gammal?
Absolut inte fel, snarare klokt. Det är folks vilja att byta upp sig för extrem små uppgraderingar som gör att handlarna dumpar priset på äldre årsmodeller. Bara att tacka och ta emot.

Skillnaden på de senaste åren är väl att fler gravelcyklar tar större däck. Cyklar man slät fin grusväg så funkar väl 40mm toppen men ska man cykla stigar och vägar som inte är så släta så kan man vilja ha större.

Cube nuroad av valfri sort.

Jag skulle också tipsa om Cube Nuroad bra pris/prestanda, alu-modellerna är också bra, men har man pengarna ska man undvika de billigaste modellerna som har enklare konstruktion. De dyrare har smoothweld och mer däckutrymme (50 mm istället för 46) så de ser nästan ut som kolfiberramar. Jag gillar 1x på gravel, och den enda Cube Nuroad som är både aluminium med smoothweld och singelklinga är Cube Nuroad SLX

Tillbaka
Topp