IVI
Aktiv medlem
Bikepacking
Det är Komoot jag använder, tycker det funkar riktigt braVad använder du för programvara för att planera rutten?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är Komoot jag använder, tycker det funkar riktigt braVad använder du för programvara för att planera rutten?
Du kan annars cykla tex Eurovelo 12 till Bergen, och Mjølkevegen och Rallarvegen tillbaka. Blir bara en liten omväg.Så här får det nog bli. Unionsleden från Moss i Norge till Karlstad ska väl vara bra också. Dalsland är alltid trevligt, så jag har inget emot en tripp dit.
Visa bilaga 713264
Det var nog inte meningen men det låterväldigt terminalt!men nu har jag inte lång tid kvar här och inte heller många dagar kvar på min resa.
? Ser härligt ut! Har tyvärr ingen aning om var man får tag på limremsor ?Bikepacking med barnen i dagarna fyra. En ö per dag i Göteborgs södra skärgård.
Visa bilaga 713318
Visa bilaga 713319
Visa bilaga 713320
Visa bilaga 713321
Ett litet bekymmer som ni kanske kan hjälpa mig med. Var får jag tag i nya limremsor till min pumpbag? Är en Exped som bara är några år, men alla remsor bara lossnar som ingenting. Har fungerat utmärkt tills denna resan, då jag märkte att luften gick rakt ut ur sömmarna.. Gärna i Göteborg, och gärna på en söndag...? Kommer hem först söndag dag, och sen ska jag iväg ut i obygden på söndag kväll på "riktigt" äventyr.
Visa bilaga 713322
Södra skärgården är inte dum, har cyklat där också för många år sen. Härligt med äventyr! ?Bikepacking med barnen i dagarna fyra. En ö per dag i Göteborgs södra skärgård.
Visa bilaga 713318
Visa bilaga 713319
Visa bilaga 713320
Visa bilaga 713321
Ett litet bekymmer som ni kanske kan hjälpa mig med. Var får jag tag i nya limremsor till min pumpbag? Är en Exped som bara är några år, men alla remsor bara lossnar som ingenting. Har fungerat utmärkt tills denna resan, då jag märkte att luften gick rakt ut ur sömmarna.. Gärna i Göteborg, och gärna på en söndag...? Kommer hem först söndag dag, och sen ska jag iväg ut i obygden på söndag kväll på "riktigt" äventyr.
Visa bilaga 713322
Intressant att "Brännö är den bästa ön", det var nämligen en kvinna på Styrsö som tipsade oss när jag var där att Styrsö/Donsö inte var något att se utan att Brännö var mycket finare. Vi avfärdade det som en manöver för att få iväg oss från "deras" ö, men det kanske låg något i påståendet då? ?Tack för alla era svar! Påsen har hela tiden varit krånglig då den liksom klistrar ihop sig något djävulskt inuti. Varje fyllning måste man krångla loss sidorna från varandra. Har därför alltid förvarat den ut och in, men denna gång gjorde jag inte det. Något märkligt är det med den iallafall..
Har nog lite silikon hemma ja. Kan nog köra med den utanpå packningen om det inte torkat helt och hållet. Tack för tips!
Klarar mig utan påsen då liggunderlaget har inbyggd pump också, men vill ju ha med den ändå egentligen.. Funderar igenom eventuell reklamation innan limning etc.. Uppdaterar framövet!?
Nu ska det tydligen fiskas lite här. Donsö är dagens ö, men bara för en kort stund. Fanns önskemål om att "Brännö är den bästa ön, vi vill dit igen!!" så vi får se var vägen för oss.?
Efter senaste turen vill jag rekommendera en bag som kan manövreras med en hand, t ex Zefal Z Adventure. Jag har en variant från BBB som är helt OK men som saknar den möjligheten. När jag nu vale att ha min GoPro i den så blev det tydligt att jag saknande möjligheten att kunna stänga påsen med endast en hand.Vad kör ni med för snackbags?
Det finns Seam Grip som man klibbar på själv på Fjällsport i stan. https://www.fjallsport.se/seam-grip-wp.htmlEtt litet bekymmer som ni kanske kan hjälpa mig med. Var får jag tag i nya limremsor till min pumpbag? Är en Exped som bara är några år, men alla remsor bara lossnar som ingenting. Har fungerat utmärkt tills denna resan, då jag märkte att luften gick rakt ut ur sömmarna.. Gärna i Göteborg, och gärna på en söndag...? Kommer hem först söndag dag, och sen ska jag iväg ut i obygden på söndag kväll på "riktigt" äventyr.
Kanske kommer en längre rapport sen men svaret är ungefär samma som på frågan "hur långt är ett snöre?". Sjukt varierande underlag och vägtyper beroende på var man är. Det är få korta sträckor med biltrafik men å andra sidan är de rätt så tråkiga med obefintlig vägren men å andra sidan inte tungt trafikerade. Tror nog det stundtals krävande underlaget är värre. Så nja är nog svaret. Å andra sidan ser man familjer med barn på egna cyklar, med barn i cykelstol och kärra.Superfint. Hur är vägarna? Kan man ta med d barn eller skulle det kännas livsfarligt?
Du skulle bara ana vad Ljusteröborna betalar för narkotika. Det är långt till plattan härifrån!Frågan är om det är en surdegslimpa eller knark bakom sadelröret?
När du kört klart Klarälvsbanan ska du svänga in och äta på Norrstrands Pizzeria (ligger precis i slutet/starten av banan). Det är en av Sveriges absolut bästa pizzerior. Du kommer inte att ångra dig.Förövrigt, jag har inte överdrivet bråttom att komma hem igen, det här livet är roligare. Finns det något jag borde se eller någon fin sträcka att cykla mellan Oslo och Västmanland? Behöver inte vara på vägen, kan tänka mig att göra en detour. Så här ser rutten ut just nu, har lagt till Klarälvsbanan för den ska vara fin har jag förstått:
Visa bilaga 713222
Funderar på att testa övernattningslivet och letar efter ett tält som kan packas lätt; vad tror ni om detta?
Kolla efter naturehike cloud up 2Funderar på att testa övernattningslivet och letar efter ett tält som kan packas lätt; vad tror ni om detta?
Fint att se att fler äter baguette under färd. Finns det något som har bättre förhållande mellan pris/kalorier/lätthet att äta?Får man vara med i tråden? Jag har ju inga väskor på pakethållaren så då måste det ju räknas? Även om jag sov inomhus inatt.
Cyklade genom vackra södra västra Götaland och Småland i två dagar för att hälsa på släkt. Otroligt vackert. Väldigt bekväm tur. Testade knän och utrustning inför kommande resor. Behöver laga trasig styrväska, glappande body och leta reda på matchande flaskor. Tränade på korta stopp och jämn, relativt låg ansträngning och det gjorde stor skillnad. Bestämmande halvtimme innan tätort vad jag ska köpa, stanna i lämplig lanthandel, köpa, fylla på vatten, betala och iväg. Sedan äta på cykel på lämplig o-trafikerad banvall eller liknande. Gjorde mycket på tiden jämfört med att försöka hålla hög hastighet och sedan stanna för lunch och fika.
Alla får vara med!Får man vara med i tråden? Jag har ju inga väskor på pakethållaren så då måste det ju räknas? Även om jag sov inomhus inatt.
Cyklade genom vackra södra västra Götaland och Småland i två dagar för att hälsa på släkt. Otroligt vackert. Väldigt bekväm tur. Testade knän och utrustning inför kommande resor. Behöver laga trasig styrväska, glappande body och leta reda på matchande flaskor. Tränade på korta stopp och jämn, relativt låg ansträngning och det gjorde stor skillnad. Bestämmande halvtimme innan tätort vad jag ska köpa, stanna i lämplig lanthandel, köpa, fylla på vatten, betala och iväg. Sedan äta på cykel på lämplig o-trafikerad banvall eller liknande. Gjorde mycket på tiden jämfört med att försöka hålla hög hastighet och sedan stanna för lunch och fika.
Tänkte citera Eddy Merckx att det viktiga är att cykla, inte hur långt eller kort, hur fort eller långsamt. Sen såg jag att du cyklar på en Merckx ... drömcykeln för många inklusive mig när det begav sig :)Får man vara med i tråden? Jag har ju inga väskor på pakethållaren så då måste det ju räknas? Även om jag sov inomhus inatt.
Det där är en kopia på en kopia :), dvs en kopia på Lanshan 1 som ju är en kopia på Six moon designs lunar solo . Antagligen så produceras det i bulk i Kina i ngn fabrik och så sätts det olika namn på. Bra instegstält i den lätta kategorin! Finns massor skrivet och testat på youtube. Du behöver som sagt en vandringsstav eller en kolfiberstång.Funderar på att testa övernattningslivet och letar efter ett tält som kan packas lätt; vad tror ni om detta?
Också en kopia :). På Big Agnes Fly Creek. Nästan dubbelt så tungt och dubbelt så stor volym när det ska packas iom att det är separat inner och ytter. Men fördelen är just separat inner och ytter vilket minskar kondensen. Fördel att det är självstagande, bra tex vid paddling på öar där det är svårt att sätta pegs. Nackdelen för cykling är ju en massa pinnar som man måste få plats med någonstans.Kolla efter naturehike cloud up 2
Det där är en kopia på en kopia :), dvs en kopia på Lanshan 1 som ju är en kopia på Six moon designs lunar solo . Antagligen så produceras det i bulk i Kina i ngn fabrik och så sätts det olika namn på. Bra instegstält i den lätta kategorin! Finns massor skrivet och testat på youtube. Du behöver som sagt en vandringsstav eller en kolfiberstång.
Nackdelen är kondens iom att det är ett enkeltält. Massa på plussidan.
(Jag har själv ett Six moon med kolfiberstång)
Också en kopia :). På Big Agnes Fly Creek. Nästan dubbelt så tungt och dubbelt så stor volym när det ska packas iom att det är separat inner och ytter. Men fördelen är just separat inner och ytter vilket minskar kondensen. Fördel att det är självstagande, bra tex vid paddling på öar där det är svårt att sätta pegs. Nackdelen för cykling är ju en massa pinnar som man måste få plats med någonstans.
Jag har ett sånt också :)
Annars finns ju AstaGear som också är en ripoff på känt amerikanskt fintält (X-mid): https://www.aliexpress.us/item/1005006138226555.html?gatewayAdapt=4itemAdapt
Tält är som cyklar, n+1.
Detta är bra https://www.amazon.se/Naturehike-Ry...ca9-a4ff-f4f0d086c36b&pd_rd_i=B0CK1QKKND&th=1Funderar på att testa övernattningslivet och letar efter ett tält som kan packas lätt; vad tror ni om detta?
Kanske var den här?Minns att jag läste i den här tråden eller någon annan om bra rutter genom Småland
Ny bikepacking-serie från osprey
Gillar Osprey men det kändes som samma som alla andra tillverkare har. Hade hoppats på lite unika lösningar utöver ”purge patch” och dubbla zips.Priserna är riktigt vettiga, och håller dessa väskor samma kvalitet som ryggorna så får man väldigt mycket för pengarna.
Gillar Osprey men det kändes som samma som alla andra tillverkare har. Hade hoppats på lite unika lösningar utöver ”purge patch” och dubbla zips.
Jag tänker mer att som tillverkare vill man stå ut och ha lite features som ingen annan har för att locka kunden att välja just dina väskor bland alla andra. Annars blir det ju bara ett val av logga. Eller pris då, som du var inne på.Ser inge problem med det, då det är ett beprövat koncept som verkar tåla en hel del stryk innan konstruktionen ger upp.
Jag tänker mer att som tillverkare vill man stå ut och ha lite features som ingen annan har för att locka kunden att välja just dina väskor bland alla andra. Annars blir det ju bara ett val av logga. Eller pris då, som du var inne på.