Har inte så mycket att säga om senaste turen. Det var, som vanligt, trevligt. :) Eftersom jag körde "lätt" (för första gången) lånade jag ut mitt riktiga tält (tremans, fyrsäsongs med absid) till en vän och beställde ett enmans (rättare sagt, jag lät en kompis beställa det, eftersom jag hade min cykel hos honom). Det blev ett Exped Mira. Just över ett kilo. Åkte ned till min kompis (tåg). Ett footprint rekommenderades. Dan innan avfärd inhandlades en presenning (inte den tunnaste) på Rusta. Avfärd (pendel från Märsta till Gnesta). Värmebölja. Vattenbrist nästan hela tiden. En hel del grusvägar senare (bla via Lids kyrka) hittade jag ett (myggigt) ställe sydväst om Katrineholm. Men, med egen badplats!
Visa bilaga 710795
Tältet var smalt, men med rejäl takhöjd! Footprinten från Rusta var för stor. Typiskt! Att de inte hade en footprint till ett Exped Mira...Nåja, det var ju billigt...
Sov en natt i Motala (på camping!) och badade i Vättern. Strongt av en erkänd badkruka! Sen bar det av söderut via lite Sverigeled och Omberg. Ff varmt. Vattenbristen inget större problem längre, då det började regna. Det slutade iaf och jag slog upp tältet norr om Lekeryd.
Visa bilaga 710806
Bättre footprint nu!
Sen riktade jag in mig mot Oskarshamn. Första halvan av dagen var det rätt omständiga vägar (en del grus) på bla Astrid Lindgrenleden. Åt pizza i Eksjö, där det var en massa cyklister som skulle "tävla" (Ränneslättsturen). Inte bara jag som var orolig över morgondagens regn. Kollade in väderprognosen:
Visa bilaga 710851 Jag hade två val:
*Ligga i ett lätt, oprövat enmanstält, med ganska dåliga dukar (rätt kass vattenpelare, faktiskt), ett dygn. I ett rejält regn.
eller
*Cykla som om jag hade ett stort regnoväder bakom mig och ta in på hotell.
Jag valde, trots att jag började bli lite seg i benen, alternativ två. Att cykla på.
Jag cyklade på. Kom fram. Väntade på hotellet att bli insläppt. De var upptagna. Tog efter 50 min väntan in på ett annat hotell.
Efter en sjukt inaktiv natt, och efterföljande dygn på hotellet (sm-veckan och em-fotboll) cyklade jag till hamnen. Mot Visby och Gotland!
Visa bilaga 710805
Bara en som kunde förtöja en cykel på rätt sätt. Hosthost.
Vad ska man säga om resten? Gotland är grymt! Testade att cykla söderut denna gång.
Visa bilaga 710808Visa bilaga 710809
Visa bilaga 710810
Visa bilaga 710811
Visa bilaga 710812
Utsikt mot Karlsöarna. Kunde varit värre! Sen fortsatte det i samma stil. :) Ned till Burgsvik, tillbaka norrut/nordost till Ljugarn (camping med tillräckligt bra wifi för att kunna se fotboll!), Herrvik och så småningom tillbaka till Visby. Gotland levererade ännu en gång!
Till nästa tur ska jag (försöka hinna) modda mitt styrväskefäste och inkludera ett tältfäste. Och/eller fäste för annat. Funderar även på att göra en egen pakethållare/tälthållare. Ska fundera. :)