Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Japp, det räcker! Kolsyrepatroner är däremot inget att ha för långcykling skulle jag vilja påstå, pump är bättre på alla vis förutom eventuellt att det går snabbare att pumpa då - men det är ingen sådan tidspress på långcykling allt som oftast.

Slanglöst har jag inte lyckats punktera ännu, men med dynaplugs så ska det åtminstone i teorin vara lätt åtgärdat när jag väl gör det. Har bara kört i skogen och lite på grus med slanglöst ännu, men ska cykla långt i sommar på slanglöst så då hoppas jag få testa lite. Har ändå slang med mig för säkerhets skull.
Snyggt! Vadå, går det att byta till slang i slanglösa däck eller bär du med dig extra däck också? Trodde det skulle bli för kladdigt att fixa dit en slang?

Bikepacking
Tjena! Jag har lite tankar på att cykla riktigt långt någon gång nu när knät verkar hålla för cykling igen. Antar att detta är bästa tråden för att få svar på frågan:
Vilken typ av däck föredrar ni? Slanglöst eller med slang?

Mitt sikte är inställt på att kunna köra brev/rando nästa år och vill kunna vara hyfsat självgående, vill undvika punkteringar såklart men också kunna fixa lätt på vägen om det händer och man är långt hemifrån/från kollektiva färdmedel.

Kör med slang idag och har lite extra (2 st) slangar med mig, plus verktyg och minipump/kolsyrepump. Räcker detta för 100-300 km turer?
Jag har kört alla mina semesterturer (med full packning) med slang. Ingen punka hittills. Nu har jag en extraslang med och såna där laglappar. Och lagom liten handpump, såklart. Mina turer är väl uppåt hundra mil, och en hel del på grus. Nu har jag ju iofs toksäkra däck men mycket punka har aldrig varit ett problem för mig på nån cykel.

Bikepacking
Jag har kört alla mina semesterturer (med full packning) med slang. Ingen punka hittills. Nu har jag en extraslang med och såna där laglappar. Och lagom liten handpump, såklart. Mina turer är väl uppåt hundra mil, och en hel del på grus. Nu har jag ju iofs toksäkra däck men mycket punka har aldrig varit ett problem för mig på nån cykel.
Har samma erfarenhet, men med Rene Herse-däck helt utan punkaskydd! Punktering är ett överskattat problem..?

Bikepacking
Skönt att höra! På tal om att vara långt från hemmet och ute på vägarna, hur ska man tänka kring sjukvård/säkerhet? Vurpat en gång som inte var 112-allvarligt, men ändå så pass att jag fick ringa en familjemedlem med bil i närheten som hämtade upp då jag hade för ont för att cykla (inget brutet dock). Föreställer mig om detta eller värre händer 1000 km från hemmet. Extra kit, lindor, plåster, sårtvätt osv är givet va? Samt bita ihop..

Bikepacking
Snyggt! Vadå, går det att byta till slang i slanglösa däck eller bär du med dig extra däck också? Trodde det skulle bli för kladdigt att fixa dit en slang?
Nja, nu har jag ibland med mig ett extradäck tejpat i baktriangeln förvisso, men man bör ha med sig en slang även om man kör slanglöst som sista nödlösning om det skiter sig på något vis. Man kan råka ut för revor som inte vätskan tätar och dylikt.

Det är bara att skruva ur ventilen och sätta i slangen. Lite kladdigt kommer det såklart bli.

Jag har egentligen noll invändningar mot slang (förutom för mtb där man får genomslagspunkor på ett helt annat sätt med slang än mer slanglöst) och kör slang på alla cyklar förutom mtb och senaste gravelcykeln som ska agera bikepackingcykel. Generellt sett räknar jag med att få ännu färre punkor framöver, men det finns en aning oro kring eventuellt strul eftersom jag ännu inte punkterat och fått öva på dynaplugsen..

Bikepacking
Skönt att höra! På tal om att vara långt från hemmet och ute på vägarna, hur ska man tänka kring sjukvård/säkerhet? Vurpat en gång som inte var 112-allvarligt, men ändå så pass att jag fick ringa en familjemedlem med bil i närheten som hämtade upp då jag hade för ont för att cykla (inget brutet dock). Föreställer mig om detta eller värre händer 1000 km från hemmet. Extra kit, lindor, plåster, sårtvätt osv är givet va? Samt bita ihop..
Jag har hjälm och nåt plåster. Inget större säkerhetstänk här. Men jag cyklar sakta och kliver av om det blir för brötigt. Svårt ändå med tekniska partier med väskor överallt. :) Annars är det ingen stor eller tung packning med ett första förband.

Bikepacking
Stort första-hjälpen-kit behöver man ha med. Stort problem vid allvarlig krasch är att man blir nedkyld, så alufilt eller bra förstärkningslager är viktigt också.

Sen kör åtminstone jag lite försiktigare om riskerna är högre. Man väljer ju allt som oftast vägar som är bra också för den delen.

Bikepacking
Stort första-hjälpen-kit behöver man ha med. Stort problem vid allvarlig krasch är att man blir nedkyld, så alufilt eller bra förstärkningslager är viktigt också.

Sen kör åtminstone jag lite försiktigare om riskerna är högre. Man väljer ju allt som oftast vägar som är bra också för den delen.
Jag ramlade 1 km från bilvägen och skar mig riktigt illa i knät. En km är otroligt långt att ta sig om man måste bli buren. Och det är kallt som satan att ligga stilla 30-40 min svettiga kläder om det inte är 25+ (det var 25+).

Jag har ett första hjälpen kit för vandring (steri-stripes, sårtvätt, värktabletter, pincett och sterila förband/sårplåster, riktigt binda för stukade fötter om jag ska springa).

Om jag ska in i skogen på längre tur har jag med mig en puffjacka och torrt ombyte + vindskydd. Alltså, tex regnbyxor, underställ, puffjacka, regnjacka om det är regn i prognosen. Prova ligg på marken i 30 min. Helt galet kallt.

Edit: är jag i skogen så springer jag vanligtvis och då är jag ute 2-7 h. Tar inte med fullt så mycket på en 20 minuters tur hemma.

Bikepacking
Jag ramlade 1 km från bilvägen och skar mig riktigt illa i knät. En km är otroligt långt att ta sig om man måste bli buren. Och det är kallt som satan att ligga stilla 30-40 min svettiga kläder om det inte är 25+ (det var 25+).

Jag har ett första hjälpen kit för vandring (steri-stripes, sårtvätt, värktabletter, pincett och sterila förband/sårplåster, riktigt binda för stukade fötter om jag ska springa).

Om jag ska in i skogen på längre tur har jag med mig en puffjacka och torrt ombyte + vindskydd. Alltså, tex regnbyxor, underställ, puffjacka, regnjacka om det är regn i prognosen. Prova ligg på marken i 30 min. Helt galet kallt.

Edit: är jag i skogen så springer jag vanligtvis och då är jag ute 2-7 h. Tar inte med fullt så mycket på en 20 minuters tur hemma.
Det där inlägget kunde jag ha skrivit själv - ypperlig sammanfattning!

Bikepacking
Tack alla! Ser ut som att jag kommer packa med mig en laddad väska på turerna. Lyssnade på en pod där en person beskrev en riktigt illa krasch och sedan dess har jag fått nya perspektiv. Tar till mig att ni skrivit!

Bikepacking
Valdres i Norge. Cyklat från Gol till Hemsedal och vidare på superfina grusfjällvägar till Vang. Det regnade i 1,5 dygn men idag lättade det efter lunch och solen kom fram.

16.jpeg

Nyfikna kossor

17.jpeg

Fjällvy

30.jpeg

Grusserpentin ned mot sjön

34.jpeg

Snart nere vid Vang

Bikepacking
Har inte så mycket att säga om senaste turen. Det var, som vanligt, trevligt. :) Eftersom jag körde "lätt" (för första gången) lånade jag ut mitt riktiga tält (tremans, fyrsäsongs med absid) till en vän och beställde ett enmans (rättare sagt, jag lät en kompis beställa det, eftersom jag hade min cykel hos honom). Det blev ett Exped Mira. Just över ett kilo. Åkte ned till min kompis (tåg). Ett footprint rekommenderades. Dan innan avfärd inhandlades en presenning (inte den tunnaste) på Rusta. Avfärd (pendel från Märsta till Gnesta). Värmebölja. Vattenbrist nästan hela tiden. En hel del grusvägar senare (bla via Lids kyrka) hittade jag ett (myggigt) ställe sydväst om Katrineholm. Men, med egen badplats!
20240627_080344.jpg

Tältet var smalt, men med rejäl takhöjd! Footprinten från Rusta var för stor. Typiskt! Att de inte hade en footprint till ett Exped Mira...Nåja, det var ju billigt...
Sov en natt i Motala (på camping!) och badade i Vättern. Strongt av en erkänd badkruka! Sen bar det av söderut via lite Sverigeled och Omberg. Ff varmt. Vattenbristen inget större problem längre, då det började regna. Det slutade iaf och jag slog upp tältet norr om Lekeryd.
20240628_195834.jpg

Bättre footprint nu!
Sen riktade jag in mig mot Oskarshamn. Första halvan av dagen var det rätt omständiga vägar (en del grus) på bla Astrid Lindgrenleden. Åt pizza i Eksjö, där det var en massa cyklister som skulle "tävla" (Ränneslättsturen). Inte bara jag som var orolig över morgondagens regn. Kollade in väderprognosen:
Screenshot_20240629_105301_Yr.jpg
Jag hade två val:
*Ligga i ett lätt, oprövat enmanstält, med ganska dåliga dukar (rätt kass vattenpelare, faktiskt), ett dygn. I ett rejält regn.
eller
*Cykla som om jag hade ett stort regnoväder bakom mig och ta in på hotell.
Jag valde, trots att jag började bli lite seg i benen, alternativ två. Att cykla på.
Jag cyklade på. Kom fram. Väntade på hotellet att bli insläppt. De var upptagna. Tog efter 50 min väntan in på ett annat hotell.
Efter en sjukt inaktiv natt, och efterföljande dygn på hotellet (sm-veckan och em-fotboll) cyklade jag till hamnen. Mot Visby och Gotland!
20240701_125520.jpg

Bara en som kunde förtöja en cykel på rätt sätt. Hosthost.
Vad ska man säga om resten? Gotland är grymt! Testade att cykla söderut denna gång.
20240701_194326.jpg
20240701_201017.jpg

20240701_203217.jpg

20240701_213410.jpg

20240702_061518.jpg

Utsikt mot Karlsöarna. Kunde varit värre! Sen fortsatte det i samma stil. :) Ned till Burgsvik, tillbaka norrut/nordost till Ljugarn (camping med tillräckligt bra wifi för att kunna se fotboll!), Herrvik och så småningom tillbaka till Visby. Gotland levererade ännu en gång!

Till nästa tur ska jag (försöka hinna) modda mitt styrväskefäste och inkludera ett tältfäste. Och/eller fäste för annat. Funderar även på att göra en egen pakethållare/tälthållare. Ska fundera. :)

Senast ändrad:
Bikepacking
Jag, polaren och hans tioåring drog iväg i söndags på en övernattningstur från Umeå till Norrbyskär. Mestadels grusväg, lite stig och lite hike-a-bike efter att undertecknad gjort en liten kartmiss, men det gick bra ändå! Började med regn, sov i blåst och cyklade hem i solsken.

1000011471.jpg

1000011473.jpg

1000011371.jpg

Till helgen bär det av igen för en två nätters, fast norrut och ett barn mindre men två extra vuxna.

Bikepacking
Har inte så mycket att säga om senaste turen. Det var, som vanligt, trevligt. :) Eftersom jag körde "lätt" (för första gången) lånade jag ut mitt riktiga tält (tremans, fyrsäsongs med absid) till en vän och beställde ett enmans (rättare sagt, jag lät en kompis beställa det, eftersom jag hade min cykel hos honom). Det blev ett Exped Mira. Just över ett kilo. Åkte ned till min kompis (tåg). Ett footprint rekommenderades. Dan innan avfärd inhandlades en presenning (inte den tunnaste) på Rusta. Avfärd (pendel från Märsta till Gnesta). Värmebölja. Vattenbrist nästan hela tiden. En hel del grusvägar senare (bla via Lids kyrka) hittade jag ett (myggigt) ställe sydväst om Katrineholm. Men, med egen badplats!
Visa bilaga 710795
Tältet var smalt, men med rejäl takhöjd! Footprinten från Rusta var för stor. Typiskt! Att de inte hade en footprint till ett Exped Mira...Nåja, det var ju billigt...
Sov en natt i Motala (på camping!) och badade i Vättern. Strongt av en erkänd badkruka! Sen bar det av söderut via lite Sverigeled och Omberg. Ff varmt. Vattenbristen inget större problem längre, då det började regna. Det slutade iaf och jag slog upp tältet norr om Lekeryd.
Visa bilaga 710806
Bättre footprint nu!
Sen riktade jag in mig mot Oskarshamn. Första halvan av dagen var det rätt omständiga vägar (en del grus) på bla Astrid Lindgrenleden. Åt pizza i Eksjö, där det var en massa cyklister som skulle "tävla" (Ränneslättsturen). Inte bara jag som var orolig över morgondagens regn. Kollade in väderprognosen:
Visa bilaga 710851 Jag hade två val:
*Ligga i ett lätt, oprövat enmanstält, med ganska dåliga dukar (rätt kass vattenpelare, faktiskt), ett dygn. I ett rejält regn.
eller
*Cykla som om jag hade ett stort regnoväder bakom mig och ta in på hotell.
Jag valde, trots att jag började bli lite seg i benen, alternativ två. Att cykla på.
Jag cyklade på. Kom fram. Väntade på hotellet att bli insläppt. De var upptagna. Tog efter 50 min väntan in på ett annat hotell.
Efter en sjukt inaktiv natt, och efterföljande dygn på hotellet (sm-veckan och em-fotboll) cyklade jag till hamnen. Mot Visby och Gotland!
Visa bilaga 710805
Bara en som kunde förtöja en cykel på rätt sätt. Hosthost.
Vad ska man säga om resten? Gotland är grymt! Testade att cykla söderut denna gång.
Visa bilaga 710808Visa bilaga 710809
Visa bilaga 710810
Visa bilaga 710811
Visa bilaga 710812
Utsikt mot Karlsöarna. Kunde varit värre! Sen fortsatte det i samma stil. :) Ned till Burgsvik, tillbaka norrut/nordost till Ljugarn (camping med tillräckligt bra wifi för att kunna se fotboll!), Herrvik och så småningom tillbaka till Visby. Gotland levererade ännu en gång!

Till nästa tur ska jag (försöka hinna) modda mitt styrväskefäste och inkludera ett tältfäste. Och/eller fäste för annat. Funderar även på att göra en egen pakethållare/tälthållare. Ska fundera. :)
Trevlig läsning!
Funderade själv på Gotland i sommar.
Du har inte en karta, gpx eller dylikt på hur du cyklade där?

Bikepacking
Trevlig läsning!
Funderade själv på Gotland i sommar.
Du har inte en karta, gpx eller dylikt på hur du cyklade där?
Nä, jag cyklar rätt "spontant" (och tar gärna senvägar). Kollar google maps emellanåt för att se om det finns möjliga cykelvägar (och tältplatser). Håller mig gärna så nära havet som möjligt, och det går ofta bra. :) Svårt att misslyckas på Gotland!

Bikepacking
Efter några magiska dagar så är det idag riktigt skitväder så kör vilodag i Beitostølen. Cyklade igår turens hittills längsta klättring +700 meter, sen otroligt fin grus till Eidsbugarden, transport på sjön Bygdin med m/s Bitihorn från 1912. Stannade en natt på Bygdins högfjällshotell.

DSC03875.jpeg

DSC05615.jpeg

DSC05619.jpeg

69.jpeg

DSC04146.jpeg

43.jpeg

60.jpeg

73.jpeg

78.jpeg

Bikepacking
Efter några magiska dagar så är det idag riktigt skitväder så kör vilodag i Beitostølen. Cyklade igår turens hittills längsta klättring +700 meter, sen otroligt fin grus till Eidsbugarden, transport på sjön Bygdin med m/s Bitihorn från 1912. Stannade en natt på Bygdins högfjällshotell.

Visa bilaga 711086

Visa bilaga 711087

Visa bilaga 711088

Visa bilaga 711089

Visa bilaga 711092

Visa bilaga 711093

Visa bilaga 711094

Visa bilaga 711095

Visa bilaga 711096
Otroligt fina bilder och vilket äventyr!

Bikepacking
Kom igen nu, alla bikepackers --- Erkänn nu att en lätt pakethållare med lätta sidoväskor är mkt bättre & mkt snyggare än en lång jättekorv bakom sadeln och div konstiga drybags på olika ställen. ?:cool::sneaky:
Jag kan gå med på att en smidig pakethållare hade varit bättre än långkorv där bak. Dock lite dyrare. Sidoväskor undviker jag in i det sista pga vindfång ?

Bikepacking
När man vill ha med lite mer mat, vatten och kök så tänker jag att det är en bra idé med pakethållare och sidoväskor. Jag har svårt att få plats med allt annars. Trots lätta och kompakta prylar.

Bikepacking
Köpte en billig, stor sadelväska på rea från Bikester förra året och den har inte direkt blivit välanvänd ännu.
En anledning är ju att den slänger en hel del i sidled vid cykling. En orsak är väl helt klart för att den är av större storlek.
Frågan är väl om någon har tips på hur man får väskan att slänga mindre i sidled?

Visa bilaga 709551
Har sett en lösning från Topeak i form av deras ”Wishbone” som lär hjälpa en del.
Får man en så pass stor väska att kännas oslängig på något sätt? Har för mig att den är närmare 14 liter.

Till min 16,5l Ortlieb-sadelväska kunde man köpa till en rem som på ett enkelt sätt stabiliserar väskan. Fästes med en ”krok” baktill och sen genom sadelrailsen. Funkade förvånansvärt bra. Enkel lösning.

Bilagor

• IMG_0229.jpeg
    IMG_0229.jpeg
    52.8 KB · Besök: 65
Bikepacking
Nu har jag tagit mig till Oslo. Det har varit riktigt fint här i Norge, men nu har jag inte lång tid kvar här och inte heller många dagar kvar på min resa.

Lofoten:
CD432415-7372-4DA7-8D47-1B39D27CEE2D.jpeg
E9405226-8A15-461A-A5E2-CD56CB1C245C.jpeg

Längs kusten från Bodø till Trondheim:
79872AD3-6A00-4417-AC4D-4A8B82F2EC10.jpeg

826826B5-0C94-49BC-9C12-EC35B98BEC69.jpeg
07E494E4-60AB-4211-B18C-EAC5F773B0E1.jpeg

804288FB-5465-42FC-9BAF-E005A2F7A398.jpeg

Sällskap från Lofoten till Trondheim av Michael från Flagstaff, Arizona och Alex från typ grannbyn:
D267473E-5044-4A92-972B-3BB810CE0C68.jpeg
FE508D44-0BA2-41D9-A7AF-627ED4F0ABEB.jpeg

Över fjällen mot Oslo:
17D518AC-B219-4A50-A141-0EBB07636667.jpeg
0ECD1929-586D-4DA5-B3F2-4BAE5CA3CBBD.jpeg
231578B2-86C8-4010-B0B6-B1E6609D000A.jpeg

FD847F6B-234A-478F-B195-58B11755407D.jpeg

D74F2FE6-776E-4AD0-B065-0E3ACDF26C50.jpeg
2F88E649-A17B-4DEF-922D-375B65B6DC4D.jpeg

9CEC1F43-85B9-44A1-AC5B-CD30FC7F462E.jpeg
98EA06F2-C81F-45E3-BBB1-64DC93AD735E.jpeg
A1DBF571-8D9E-4EC7-94AB-0AE431967088.jpeg

Bikepacking
Förövrigt, jag har inte överdrivet bråttom att komma hem igen, det här livet är roligare. Finns det något jag borde se eller någon fin sträcka att cykla mellan Oslo och Västmanland? Behöver inte vara på vägen, kan tänka mig att göra en detour. Så här ser rutten ut just nu, har lagt till Klarälvsbanan för den ska vara fin har jag förstått:
7026821B-6D45-43E2-8713-9CF6DF038FE1.png

Bikepacking
Förövrigt, jag har inte överdrivet bråttom att komma hem igen, det här livet är roligare. Finns det något jag borde se eller någon fin sträcka att cykla mellan Oslo och Västmanland? Behöver inte vara på vägen, kan tänka mig att göra en detour. Så här ser rutten ut just nu, har lagt till Klarälvsbanan för den ska vara fin har jag förstått:
Visa bilaga 713222
Tänk på att en meter på båda sidor av väg 907 vid Lakenesjön har rasat, nog inte åtgärdat innan nästa vecka.

Tillbaka
Topp