[Byggtråd] Att hålla på sina Principer

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 77490

Guest
Hej, det är jag igen. Ni kanske kommer ihåg mig? 43-åringen. Han som bygger cyklar vilka inte tillför en enda ny funktion eller fyller ett enda tomrum i stallet, utan egentligen är samma hoj gång på gång. I princip Princip.

”Strävar han efter perfektion” kanske ni frågar er. ”Vill han bevisa något?” ”Tjänar han pengar på cyklarna?” (Om ni överhuvudtaget ägnat detta en tanke? Äh, klart att ni inte har.)

Nej, nej och nej. Att sträva efter perfektion innebär att det innerst inne finns något slags mål, en dröm om den perfekta racern, och någon sådan har jag verkligen inte. Jag behöver inte bevisa något heller, jag kan liksom bygga cyklar nu, det är inte något nytt. Och jag har förlorat pengar på nästan varje projekt.

Jag gör det för att jag njuter av det. Så enkelt är det. Jag är lustdriven och rätt ihärdig och tycker om att se saker växa fram. Och jag bestämmer mig fort om det är något jag vill ha som tilltalar mig. Då kan jag lägga mycket tid och energi.

Ofta är det utseende och design som jag faller för. Det är därför jag inte bygger cyklar på nya ramar: bakåtlutande överrör fungerar inte för mig, jag tycker att det förstör intrycket av fart på något sätt. Hissade sadelstolpar går också bort på en racer. Till yttermera visso är jag lite rädd för att gå bort mig i elväxel- och skivbromsdjungeln.

I början av december var jag i min gode vän @ulffos förråd. Oj, alla fantastiskt fina hojar därinne i brandgult och grönt och lila med Campagnolosilver som glittrade i lysrörsbelysningen, Dura-Ace i drivor, tubdäck och aeroekrar och sadlarna, ja sadlarna, i kolfiberväv lätt som Gandhis samvete. Se! Där i hörnet, till höger om dörren. En mörk, mystisk, som talade till min modssjäl. ”Principia” stod det på ramen. Aluminiumrören var överdimensionerade, geometrin aggressiv, tuggummifogarna perfekta. Sadelstagen nästan rombformade. Jag kunde. Inte. Sluta. Titta.
- Det var ett gäng danskar som började svetsa alu på 90-talet. De drömde om att bli lika bra som Cannondale. De blev nog faktiskt bättre, pustade Ulf under det att han letade efter mountainbikehjul bakom en låda med begagnade cykelskor.

Jag visste det redan i bilen hem. Att det måste bli. Ulf letade lite på tyska Blocket och visst hittade han några kandidater. Jag kontaktade nestor @HåkanC eftersom düskarna varit Principias bästa kunder. Visst hade danskarna fått höga betyg i Tour när det begav sig? Visst, meddelade Håkan. Så, jag skrev ett meddelande till Roy i Köln och visst kunde han skicka till Sverige, visst visst. Skicket? Verkar ok. Justeringsskruvarna i styrröret (!) sitter tydligen fast och ramen behöver ett nytt växelöra.

Nu är den på väg med DHL och @slice me nice myntade namnet:

Tyskungen.
IMG_7045.jpeg

Senast redigerad av en moderator:
Isaac-gaffel? Då har du förutom dansk-ram även lite nedeländsk(?)-lyx-gaffel.

Vet du varför? Om jag får spekulera så beror det på hur gammal din ram är. Är den tillräckligt gammal kanske Principia sålde den med Isaac-gaffel eftersom coolfiber inte var lika tillgängligt där i början. Vill minnas att sånt förekom. Men mer troligt är väl att det är en uppgradering i efterhand.

Isaac-gaffel? Då har du förutom dansk-ram även lite nedeländsk(?)-lyx-gaffel.

Vet du varför? Om jag får spekulera så beror det på hur gammal din ram är. Är den tillräckligt gammal kanske Principia sålde den med Isaac-gaffel eftersom coolfiber inte var lika tillgängligt där i början. Vill minnas att sånt förekom. Men mer troligt är väl att det är en uppgradering i efterhand.
Nä, de kom med Isaac från fabrik. Nästan alla Ellipse hade det. Säkert på grund av det du pekade på. De var ju aluexperter på Principia.

Kul att ta del av "tänket" bakom bygget. Det finns ju så många val att göra när man renoverar, så det är lätt bygga bort sig. Finns ju som jag ser det två huvudtrender; antingen byta så lite som möjligt / allt tidstypiskt, eller "neo-retro" som verkar vara det vanligaste. Då är det nog bra att man tänkt igenom visionen för vad cykeln skall bli.

Vad kommer det bli för grupp?

Hallå

Sedär ja detdär är int fel ! Kul med egen byggt .

Kustom utrustning är alltid roligt även modifiering utav befintligt är skoj då blir det lite Prägel på pryttlarna .

Grattis&Lycka till
Paul

kul att du upptäckt principia. blev sugen när de fanns i en lbs vid vanadisplan för länge sedan. men behövde inte just då.

vad jag tog reda på var att det funnits olika generationer, varav inte alla var gjorda i danmark.

blev för mig efterhand en alu-pinarello från nittiotalet. även den underskattad, harmonisk och komfortabel.

kul att du upptäckt principia. blev sugen när de fanns i en lbs vid vanadisplan för länge sedan. men behövde inte just då.

vad jag tog reda på var att det funnits olika generationer, varav inte alla var gjorda i danmark.

blev för mig efterhand en alu-pinarello från nittiotalet. även den underskattad, harmonisk och komfortabel.
Ja pr(incipi)ecis, de tycks ha byggts i Aalborg fram till mitten av 2000-talet, och sedan har det varit en ”bumpy ride” som engelsmannen säger. I dag ägs de av HF Christiansen, som verkar vara den danska motsvarigheten till CycleEurope. Inga handknackade aluramar längre, om man säger så.

nolltalet eller naughties.

om man tycker att tiotalet skall uttydas ettnolltalet eller nittiotalet för nionolltalet benämner man det nollnolltalet.

Jag hade, föga förvånande med tanke på mitt användarnamn kanske, en liknande. En RS6 PRO som var lite mer slopad och med gula loggor. Fin ram. Min hade Chris King-styrlager, Campagnologrupp och Corima högprofilhjul (tub). Vore kul att hitta en bild. Ska se om jag lyckas.
Edit: hittade denna episka bild på mig i gamla klubbkläder, min andra Saab 9000 (den här behövde man inte krypa in i genom bakluckan som den första, men drivknutarna var slut). Tyvärr hade jag punkat ett av tubdäcken och hojen är åt fel håll.

Bilagor

• hammarö1_Original.jpeg
    hammarö1_Original.jpeg
    104.3 KB · Besök: 245
Senast ändrad:
Jag hade, föga förvånande med tanke på mitt användarnamn kanske, en liknande. En RS6 PRO som var lite mer slopad och med gula loggor. Fin ram. Min hade Chris King-styrlager, Campagnologrupp och Corima högprofilhjul (tub). Vore kul att hitta en bild. Ska se om jag lyckas.
Edit: hittade denna episka bild på mig i gamla klubbkläder, min andra Saab 9000 (den här behövde man inte krypa in i genom bakluckan som den första, men drivknutarna var slut). Tyvärr hade jag punkat ett av tubdäcken och hojen är åt fel håll.
”Föga förvånande” tycks i detta fall vara en rejäl underdrift. Men man vet aldrig, min världsbild skakades i grunden och förändrades för alltid när jag förstod att @Mr Bottecchia inte hade någon Bottecchia.

Underbar bild, för övrigt. Saab 9000 - det hade mina föräldrar en på den gamla, onda tiden. Jag satte en rejäl buckla i bakdörren när jag körde ut från en parkering väl snävt och knuffade till en prydnadsstenbumling i rabatten mot gatan.

Underbart med det högst oergonomiska, ergonomiska bockstyret på Principian.

Senast redigerad av en moderator:
Saab 9000 - det hade mina föräldrar en på den gamla, onda tiden. Jag satte en rejäl buckla i bakdörren när jag körde ut från en parkering väl snävt och knuffade till en prydnadsstenbumling i rabatten mot gatan.
Hemska tider, mina föräldrar körde Saab nästan hela 70 talet. Trauma! 🫨 Har fortfarande inte återhämtat mig.

min världsbild skakades i grunden och förändrades för alltid när jag förstod att @Mr Bottecchia inte hade någon Bottecchia.
Däremot har jag haft en Bottecchia, men den var trots columbusrör inte särskilt bra
Alltså inte bra för mig eftersom vare sig sittställning eller geometri passade mig.
Men den var bättre än den Miyata jag hade parallellt.....

”Föga förvånande” tycks i detta fall vara en rejäl underdrift. Men man vet aldrig, min världsbild skakades i grunden och förändrades för alltid när jag förstod att @Mr Bottecchia inte hade någon Bottecchia.

Underbar bild, för övrigt. Saab 9000 - det hade mina föräldrar en på den gamla, onda tiden. Jag satte en rejäl buckla i bakdörren när jag körde ut från en parkering väl snävt och knuffade till en prydnadsstenbumling i rabatten mot gatan.
Oj, ber om ursäkt för eventuella trauman ;) Någon vurpa för mycket resulterade i att Bottecchian gick till återvinningen i samband med senaste flytten.

Troligtvis den enda bilden jag har kvar på eländet. Hoppas jag inte cyklade med sadelvinkel som på bilden.
DSCN0573 n.JPG

nej det stämmer inte att man måste gå ur för att ändra sitt nick. fråga t ex bfs och höjdskräck...

Tillbaka
Topp