Storuman Gravel XL 2026: Gruslopp 45 mil (eller 2 x 22 mil)

Utsikten vid målgången just nu. Det har varit soligt och varmt här lokalt idag, men nu under kvällen kom det en del regn. Uppehåll nu igen.
signal-2025-08-02-210049_002.webp

Första deltagare i mål av de som valde köra alla 45 mil i ett sträck. Det tog 16 timmar och 38 minuter, en dryg timme snabbare än snabbaste tiden från förra året, och med liiiite dagsljus fortfarande kvar. Stort grattis till prestationen Per-Anders Persson och Jonas Segerholm, båda CK Örnen. De följdes åt hela vägen.

_49Y9285.webp

Pga att nån (=jag) klantat sig har 503 lite batteri i sin sändare, så det kommer sannolikt inte räcka sista sex milen, så om den slutar spåra där är det troligen pga det, inte för att deltagaren stannat.

Första deltagare i mål av de som valde köra alla 45 mil i ett sträck. Det tog 16 timmar och 38 minuter, en dryg timme snabbare än snabbaste tiden från förra året, och med liiiite dagsljus fortfarande kvar. Stort grattis till prestationen Per-Anders Persson och Jonas Segerholm, båda CK Örnen. De följdes åt hela vägen.

Visa bilaga 784151
Grymt bra jobbat av dessa herrar! Jag skulle varit med men fick inte ihop logistiken, följer på distans med lite skräckblandat intresse och blir sjukt imponerad av hur snabbt det gått/går för många.

Grymt bra jobbat av dessa herrar! Jag skulle varit med men fick inte ihop logistiken, följer på distans med lite skräckblandat intresse och blir sjukt imponerad av hur snabbt det gått/går för många.
Vi behöver deltagare nästa år också 🙂.

Trots det stora manfallet (bara 19 av 28 anmälda dök upp) känns det riktigt bra. Fått mycket beröm för bansträckningen och det värmer förstås. Till och med norrmännen som kom och körde berömde banan och tyckte att folk från hela Europa borde komma köra, och jag kan tänka mig de är bortskämda med banor i storslagen natur. Får hoppas att det sprider sig lite som ringarna på vattnet och att vi får ett liiite större startfält nästa år.

Men än så länge är årets upplaga fortfarande igång, och vi har sex stycken kvar ute på banan som kämpar på.

Varit riktigt lottoväder men de jag frågat hittills har haft bra väder, bara en eller två regnskurar. Man har klagat mer på värmen än på regnet faktiskt. Solen stekte på rätt rejält igår bitvis.

508 verkar bryta också, eller kör i alla fall fel väg.
Jo han bryter, har dock inte fått meddelande om det än. Banan är lite hopringlad på slutet vilket gör det ganska enkelt att ta en kortare och enklare väg hem om man känner att krafterna tryter, och det är ett par stycken som nyttjat den möjligheten. Några har också anhörig/vän som kan hämta upp, och de går några enstaka bussar efter E12:an också.

Rapport från arrangörsperspektiv:

Vi hade som mest 34 stycken anmälda, efter några återbud mot slutet hade vi 28 anmälda, men jag visste redan att 2-3 av dessa troligen inte skulle komma, blev dock lite förvånad att "bara" 19 dök upp till start. När man står där alla vid starten inför ett 45-milslopp så känns det emellertid inte som att det är tunt och jag tror inte någon av deltagarna heller kände så.

Klart är att måste man ha väldigt låga omkostnader eller mycket hög anmälningsavgift för att arrangera såna här lopp pga jämförelsevis låga deltagarantal. Vi har valt vägen med låga omkostnader. Tillståndet från länsstyrelsen visade sig nu vara onödigt med så få deltagare, men å andra sidan måste ansökan göras många månader i förväg då man inte vet hur många som kommer, så jag antar att vi får söka nästa år igen men hoppas på att fler kommer så det inte var i onödan 🙂.

Efter vi släppt iväg starten kl 06:00 så var det bara tuffa iväg med sunk-husbilen till Ensamheten och förbereda det vanliga motionsloppet 30 - 116 med start kl 11:00 (det såg ut att bli deltagartorka där i år, men det hämtade sig helt ok på slutet och vi landade på 89 anmälningar vara 83 kom till start, vilket är helt ok nivå för oss här i norrlands inland). Det loppet som är ett fullfjädrat SCF-sanktionerat motionslopp med depåer, sjukvårdare, varmkorv i mål och så vidare kräver betydligt mer arbete så jag var uppslukad av det under tiden det pågick fram till 17:30 och därefter städning. Hade dock ett litet öga på XL-webbkartan under tiden och kunde notera att det verkade gå väldigt fort mot Hemavan i år. De första var där redan några minuter före kl 14.

Jag noterade i webbkartan att några deltagare stannade i korsningen in mot Umnäs, vilket är lite konstigt ställe att stanna på, vill man fylla på vatten brukar man cykla några hundra meter längre fram vid Badarselet. Fick lite senare rapporter om att en deltagare gått i backen just före vägskälet, och fått föredömlig hjälp av andra deltagare på plats, och därefter skjuts av anhöriga till sjukstugan i Storuman för omplåstring. Deltagaren dök upp senare omplåstrad vid målgång för att ta emot andra deltagare, så det gick förhållandevis bra och vi behövde inte skicka ut evakueringsbilen, vilket vi tackar för. Det minimala arrangemanget innebär att evakueringsbilen består av en privat insats (dvs nån anhörig till mig eller närmsta bekantskapskretsen som ställer upp och kör och hämtar vederbörande) så vi vill ju bara använda den när det inte finns någon anhörig som kan hjälpa.

Bara två var tvungna att bryta innan Hemavan, så 17 stycken tog sig dit. Vädret var ganska hett under dagen, folk höll på bli grillade i backen upp på Silverberget. De flesta verkar ha tagit sig torra fram till Hemavan, men där råkade några ut för en rejäl åskskur. Vädret var ändå rimligt torrt, även för de som körde hela dag två. Några skurar, men inga ihållande regnväder.

En av deltagarna valde att inte påbörja andra etappen utan bröt där, medan övriga 16 gav sig ut på den andra. 10 gjorde det på en gång utan nattvila, medan sex sov över. Fem gjorde det i Hemavan, men @oJsan tyckte det var för enkelt(?) och tog cykeln till Klippen till ett boende där 🙂.

I fråga om grupp/solo-körning så är det inget vi registrerar, men så vitt jag förstått så var det tre par som i förväg bestämt att de skulle köra tillsammans. De som körde fortast (Per-Anders P och Jonas S) körde också i par hela vägen men hade faktiskt inte gjort upp i förväg att det skulle köra tillsammans, det bara blev så. Enligt egen utsago hjälpte det dem väldigt mycket då de hade svackor om vartannat och kunde peppa varandra och växeldra. Per-Anders hade ställt ett mål på "under 20 timmar", medan Jonas S var hårt inriktad på ta banrekord, och det blev ju det till slut.

Av de som körde solo blev det lite gruppkörning ändå mot Hemavan, medan det efter Hemavan var mer solo, vilket är naturligt när tröttheten börjat sätta in och det är fri starttid. Flera sa att de körde lite för fort till Hemavan för att hänga på i en grupp. Kollar jag på resultaten i år och förra året så tappar alla lite i medelfart på andra etappen, det har aldrig hänt att någon kör andra etappen med högre tempo än första.

Spårsändarna är den stora kostnadsposten i det här loppet, men också extremt mycket värt. I år funkade varenda spårsändare klanderfritt. Det var lite läskigt för oss arrangörer dock för det visade sig att en sändare inte hade fulladdat batteri (alternativt nåt hårdvarufel på spänningsmätningen). Batteriet skulle räcka om deltagaren i fråga körde loppet i ett sträck, och tack och lov såg vi att han fortsatte förbi Hemavan utan avbrott. Väl framme i Portbrostugan (en av de tre officiella nödstoppen) blev det dock sovpaus 😨, och sen ytterligare ett stopp i en vedbod (not recommended, men jag vet vem som äger vedboden och hen har nog inget problem med att det skedde). Hursomhelst, i slutänden räckte batteriet hela vägen in i mål där batterimätaren visade 1%. Vi behövde alltså inte begära in cykeldatorinspelning från någon utan kunde efter varje målgång mata in resultatet direkt med hjälp av spårsändarens inspelning. Pga begränsad mobiltäckning laggar markörerna fast lite ibland, men inte så farligt. Full roaming på SIM-korten hjälper till. För det mesta har man realtidsuppdatering var 7:e sekund eller så.

Spårsändarna gör att det är praktiskt rimligt att ta emot vid varenda målgång. Vi stod med husbilen uppe på Utsikten (målgång) och campade över natten. Sen får jag ett larm i telefonen när en spårsändare närmar sig, så då är det bara stiga upp ur sängen och gå ut och ta emot, det blir inte så mycket sammanhängande sömn den natten. Många lokalbor följer loppet via webbkartan, och deltagarna nämnde att på flera ställen mitt ute i ingenstans kom folk fram och hejade, roligt förstås. En liten kille hade ställt upp en inofficiell vätskedepå (vid Dajkanberg om jag förstod rätt) som var mycket uppskattad, särskilt med tanke på det varma vädret under lördagen.

Det fanns också minst en mobil hejaklack ute på banan som hörde till en av deltagarna, men de hejade på alla som passerade förstås. För att man ska kunna vara mobil hejaklack på nåt slags effektivt sätt är man förstås beroende av att deltagarna har spårsändare.

Jag räknar till drygt 2000 unika besökare på webbkartan under loppets gång, så även om det är ett relativt litet antal deltagare så är intresset för loppet rätt bra.

Navigeringen funkade överlag mycket bra för deltagarna och jag hade gjort lite finputs i aviseringarna efter feedback från förra året, men i terrängspårspassagen vid Dajkanberg var det lite lurigt i år för att tänkt spår var i år mindre upptrampat än en alternativ väg som slutar ute på åkermark innan man kommit fram på vägen. Det *går* ta den vägen också men den är mer besvärlig. Jag såg att en deltagare tagit den vägen, medan några kommit några tiotals meter på den innan de sett att de tagit fel stig och vänt tillbaka. På ett ställe var det en deltagare, Lasse som även körde förra året, som cyklade en dryg kilometer fel innan han vände och hittade tillbaka på banan. Konstigt tänkte jag, aviseringen och korsningen är tydlig där. I målgång blev det dock klart vad som hade hänt, hans cykeldator hade slutat fungera pga fuktproblem, så då tog han fram sin reservcykeldator, men den fungerade bara en halvtimme, vilket gjorde att han då bara hade mobiltelefonen att navigera med. Trots det lyckades han köra resten av banan utan felkörningar (sista delen av banan har ganska många vägskäl), och än mer imponerande var han på gott humör vid målgång.

Vid målgång fick jag som introvert person mycket träning att vara social och bete mig som en normal människa 🙂. Intressant och trevligt med alla olika personligheter man träffar och samtalar med, och jag känner mig väldigt ödmjuk inför att de valt att köra just det här loppet i all konkurrens av olika upplevelser som finns där ute. Vi fick väldigt mycket positiv feedback, men jag vet ju också att när folk vet om att man arrangerar ideellt så är de flesta snälla och kanske håller tillbaka kritik, så man får lyssna lite mellan raderna också. Vi hade laddat med chips och (lätt)öl och läsk, samt lite sötsaker i mål, men som väntat var det salt som de flesta ville ha.

Det jag själv är lite orolig för är att folk ska tycka att det är för mycket skog och ödemark, så jag skulle nästan vilja sätta upp nån nordkorea-kuliss av pittoresk norrländsk by så man får in lite fler sådana. Liksom för vårt vanliga motionslopp 30 - 116 km så är XL-banan lagd som om det vore en tävling, dvs den ska vara hård och utslagsgivande med varierande körning snarare än sight-seeing. Speciellt med XL blir det lite sight-seeing ändå, men fokus är ändå "racing". Lyckligtvis verkar deltagarna uppskatta det för vi fick mycket beröm för banan, vi fick dock en kritik som vi också fick förra året, nämligen att banan är för lång på slutet, där man lite psykande har nära till mål fågelvägen men kör i kringelikrokar upp på samma berg två gånger (fast på två olika ställen, man kör inte på samma vägar). Svaret är dock samma som då, för att få ihop 45 mil med 5600 höjdmeter stigning måste vi ringla ihop lite, och bästa stället att göra det på är i slutet där det är störst risk att någon bryter av utmattning, så det är nära att ta en genväg tillbaka eller bli upphämtad.

På tal om det var det en deltagare som bröt precis där och genade rättaste vägen tillbaka. Jag pratade bara med två av de som bröt så jag vet inte riktigt vad som orsakade de andra bryten. Jag pratade dels med han som kraschade när han kom till målgång, och dels @SörenS som fått problem med ett knä och därför tog den enklare vägen tillbaka och cyklade E12:an från Slussfors, men cyklade ändå upp på Utsikten och hälsade på oss vid målgång, trevligt att träffas.

Förra året var det många som gick uppför stora delar av målgångsbacken, men i år var det faktiskt inte en enda som promenerade i mål. Det var nog lite bättre förhållanden i år, men jag glömde att faktiskt fråga någon av deltagarna som körde förra året om de upplevde det så. Förra året var det väldigt olika förhållanden för olika deltagare beroende hur man hamnade i förhållande till regnvädret som gick. I år fick alla en hyfsat torr resa.

Jag fick träna på lite norsk också, Tommy och Hans-Are från Tromsö CK körde i par och kom i mål efter 24 timmar och 30 minuter. De hade bara tagit korta pauser varje timme och bara matat på i mål. Hans-Are undrade om han var äldste deltagaren. Jag sa att vi inte tar in ålder vid registreringen så vi vet inte, men "jag har inte sett någon som ser äldre ut än du gör". "Konstigt, folk brukar säga att jag ser yngre ut än jag är" svarade han leende, och jag insåg mitt något klumpiga sätt att formulera mig 😁. Hursomhelst med sina 62 år var han fältets äldste, även om det fanns fler som inte är purunga, inte minst Per-Anders P som var först i mål.

_49Y9380.webp

Så nästa år då? Jo vi siktar på att köra nästa år igen. Bansträckningen blir samma, vilket jag tror folk uppskattar, det blir liksom en jämförbar utmaning. Upplägget blir nog i stort sett identiskt. Jag skulle gärna vilja ha nån fotograf ute på banan och/eller vid etapp-målgång i Hemavan, men så länge jag råddar 30-116 samma dag och tar emot målgångar kan jag inte vara det själv.

Att satsa på 45 spårsändare till i år var ju uppenbart en missbedömning som står föreningen dyrt rent ekonomiskt, men de går betala av över tid, så bara vi håller igång några år är det hela glömt, och nu lär vi ju ha tillräckligt med spårsändare så vi slipper rådda väntelista framöver. Vi får se hur vi gör med deltagaravgiften, 600 kr var med tanke på att det skulle vara lite fler deltagare än det blev. Jag vill helst inte höja den, inte mycket i alla fall. Jag vill inte att det ska kosta som ett kommersiellt lopp, och vill med gott samvete kunna ha samma begränsade servicenivå som vi har idag, då det är mycket svårt för oss rent organisatoriskt att höja den även om vi tog in pengarna för det.

Jag hoppas vi kan nå till en högre nivå än 19 stycken delagare på startlinjen nästa år, men vi behöver vara försiktiga med satsa på nåt som kostar mycket pengar och istället se till att arrangemanget fungerar även med ett relativt litet antal deltagare. Det är lite häftigt ändå hur ett lopp med bara 19 deltagare känns som en så stor grej för lokalsamhället, just för att det är en så uppseendeväckande utmaning och att det går att följa live på webben.

Jag hade glömt bort att man förutom att följa var statsministern är genom att kika på Säpo-anställdas träningspass så kan man få lite Storuman Gravel XL ride reports genom att snoka på Strava. Känns lite syndigt sådär och ska inte göra nån copy-paste här publikt (intresserade får göra sin egen stalking), men jag drar mig till minnes nu en historia jag faktiskt fick höra där vid målgång när folk passerade och pratade, jag tror det var från någon i publiken, nämligen att en deltagare sett björn på banan.

När jag kollar var man såg björnen så är platsen fullt rimlig, det finns björn i området, och enda gången jag själv sett björn i det vilda är 3 km från den där platsen, har bildbevis till och med, via 2014 års kompaktkamera med zoom där jag genialt nog satte fokus på björkstammen istället för björnhonan (kan utgå från att jag inte var fullt avslappnad):

1754507261964.webp

Chansen att träffa på vilda djur ökar ju markant när man är ute och cyklar sent på kvällen och natten, men det har inte slagit mig förrän nu att det faktiskt finns en chans/risk större än noll att se björn längs banan, och störst chans är det mellan Grannäs och Kaskeluokt om man kör banan i ett sträck och hamnar där sent på kvällen eller natten. Kanske ligger lågt med det i säljpitchen ändå, vet inte hur säljande det är med möjligheten att bli bitchslappad av en uppjagad björn 😁.

@SörenS är knivbeväpnad så han rullar fram säkert! 😉 (Sorry om jag skrämde upp sig i lördags! 😄)
Bakgrund: jag stannade och plockade upp en tappad slidkniv (en bra bit innan Umnäs?) och fick kommentaren: nu har du kniv om vi möter björn. Tänkte det var uttryck och det tog flera mil innan jag insåg att uttrycket var ”relevant” i dessa trakter. Så nä du skrämdes inte men jag var irriterad över mig själv för att jag inte direkt insåg att vi var i marker med björn. Få skylla på att hettan gjorde tanken långsam.
Kan inte minnas att jag såg något däggdjur alls under turen.

Var med och körde loppet förra helgen.
Mycket trevligt lopp i vackra omgivningar som verkligen rekommenderas!
Valde att övernatta i Hemavan så jag behövde inte cykla genom natten.
Efter att ha kommit i mål och kollat Strava såg jag att han jag cyklade ihop med till Hemavan hade sett en Björn på stigen kl. ett på natten.
Det finns uppenbarligen Björn i området om man kollar in följande inventeringskarta från Länsstyrelsen i Västerbotten.
bjorn.webp

xl-logo-2026.webp

Heads up inför nästa års upplaga. Det blir samma upplägg som årets upplaga, det kommer finnas 45 platser.

Som bilden visar kommer loppet som vanligt gå första helgen i augusti, som 2026 blir tidigast möjligt 1-2 augusti. Lång tid kvar, men för så här långa lopp är det ju bra veta om det långt i förväg.

Anmälan öppnar (troligen) 1:a mars 2026. Som vanligt finns info på storumangravel.se/xl/

Jag har senaste veckorna hobbyprogrammerat en ETA-funktion för livetrack-plattformen, så man kommer kunna se uppskattad tid kvar till målgång, man kan också klicka ut en position varsomhelst på banan i webbkartan och se uppskattad tid dit, en praktisk funktion för publik, särskilt de som rör sig ute på banan och vill veta hur lång tid det är kvar tills deltagaren är där man själv är. Naturligtvis blir en sån ETA-beräkning för cyklister inte lika exakt som för bil (som slickar hastighetsgränsen nästan alltid). Modellen för cykling får göra antaganden hur mycket man sackar i backarna mm, hursomhelst tester jag gjort på verkligt data gör gällande att med 4-5 timmar kvar (typ 10 mil) så hamnar ETA-beräkningen ofta inom 20 minuter, om inte vederbörande lägger sig och sover under tiden.

Hoppas på ett rejält startfält 2026.

Som vanligt öppnar anmälan 1:a mars, alltså imorgon söndag. Det öppnas automatiskt så om jag inte programmerat fel nånstans så ska det ticka igång nu vid tolvslaget. Det blev inte lika stor stress-rusning till att anmäla sig förra året som året innan, så man lär få en plats även om man dröjer en stund med att anmäla sig.

Vill man hjälpa loppet så är det emellertid bra om man slänger in anmälan så tidigt som möjligt så det inte ser tomt ut i startlistan. Folk drar folk. Det går avboka sent och få pengarna tillbaka om man får problem under säsongen och inte kan köra (no questions asked), så vi ser gärna att man bokar tidigt om har seriös avsikt att köra.

Länk till anmälninsgformuläret här, som sagt öppnas så fort klockan visar 1:a mars:

Det funkade fint, första anmälningarna har redan trillat in, varav en återkommande. Extra roligt att se att vissa kör ett så extremt lopp igen, då kan det ju inte ha varit så illa 🙂 .

Det funkade fint, första anmälningarna har redan trillat in, varav en återkommande. Extra roligt att se att vissa kör ett så extremt lopp igen, då kan det ju inte ha varit så illa 🙂 .
Trots att jag varken har ambition eller möjlighet att köra loppet tycker jag att det är väldigt fint att du arrangerar. 🙂

Dragit igång ett Instagram-konto för Storuman Gravel, det är för alla loppen men kommer nog bli mest XL-grejer. Mest av info-karaktär. Lovar att jag inte kommer börja posta spotify-spellistor för att krysta fram innehåll när jag inte har nåt bättre 😁. Förhoppningen är att nätverka ihop lite och förhoppningsvis nå någon fler cyklist som vi inte når via någon annan kanal. https://www.instagram.com/storumangravel/

Egentligen är jag inte så förtjust i modern social media, man ska hålla på och publicera hela tiden annars är kontot dött vilket blir en stress, och Metas plattformar har blivit otroligt reklamdrivna och det är mindre av organiskt nätverkande. Men som liten arrangör ute i bushen och följaktligen behov av att nå ut till så många det bara går så får man gilla läget 🙂. Får se hur det funkar.

I övrigt har det varit rätt soft på arrangörsfronten så långt. Behöver inte köpa in några fler spårsändare i år, medgivanden från väghållarna har vi år kvar på, och ansökan till Länsstyrelsen var det mest bara ändra datum på och skicka in samma igen. Det enda debaclet var att vår nuvarande betalningsleverantör höjde fasta avgiften med 400% helt plötsligt, vi hade en småföreningsrabatt som jag trodde var permanent men det var den tydligen inte. Tar man bara in ca 120 avgifter per år vill man inte betala 2400 kr/år i fast avgift. Klagade, men inget hände så jag skaffade ett Stripe-konto (som inte har någon fast avgift alls), men när jag hunnit integrera halvvägs så hörde nuvarande leverantör av sig och återställde rabatten, så blir fortsätta med den gamla. Funkat bra i övrigt.

Rusningen till anmälan som vi hade första året kommer nog inte ske igen när folk vet att vi har tillräckligt med platser. Antal anmälda just nu är samma som förra året samma tid så det ser ok ut, men man vill ju alltid ha fler förstås.

Haha, ja det hade ju varit fint att kunna göra men för familjens skull så blir det nog "bara" en vanlig XL.

Om någon behöver tipsa någon med kort attention span har har gjort en youtube short som beskriver vad Storuman Gravel XL är på två minuter:

Finns också en version som Instagram reel:

Får ursäkta rösten om man gör misstaget att kolla med ljud. Önskar att jag hade gått scenskolan, men är verkligen inte bra på tala in grejer. Jag jobbar emellertid gratis, så det är vad man får 😁 . 85% kikar på reels utan ljud kan jag trösta mig med.

En fråga som arrangör: hur många deltagare tror ni man behöver till den här typen av lopp för att de som kommer och kör loppet ska känna att det är tillräckligt många?

Skulle tro att vi landar på runt 20 deltagare i år, dvs ungefär samma som förra året. Första året fylldes platserna så fort att vi ökade till 45 platser, vilket med facit i hand var överilat. Efter vad vi sett senaste tiden verkar det osannolikt att man nånsin kommer upp i de nivåerna. Det är jättemånga som är intresserade av loppet som spektakel så att säga, helt okej svar på social media, ett par tusen som kollade in webbkartan under förra året, men få som verkligen vill (och kan) delta. En anledning är ju att loppet ligger där det ligger, en bit bort från populationscentra, men tittar man på Unmapping till exempel har inte de heller stort antal deltagare, även om det är väldigt många som känner till arrangemangen.

Med självförsörjande deltagare så blir det relativt billigt att arrangera, så ekonomiskt går loppet driva med ~20 deltagare. Frågan är dock, är det vettigt? En del av "tjänsten" som man erbjuder som arrangör är ju att det kommer en mängd deltagare så det blir en loppkänsla. Jag är trygg med att banan och upplägget gör deltagarna nöjda, men det vore ju tråkigt om deltagarna blir besvikna för att det är för få deltagare på startlinjen.

Själv kan jag tycka det är rätt trevligt med ganska få deltagare, med 20 st i webbkartan är det tillräckligt många för att det ska se "busy" ut, men tillräckligt få så man får koll på alla. Det blir en 40-timmars reality show med koll på individerna. Samtidigt känner man sig som arrangör lite maktlös när man försöker göra loppet synligt överallt, göra "content", och även om man ser att det ger resultat i form av besök på webbsajten, så i slutänden blir det ungefär samma modesta antal anmälningar ändå.

Cyklade förra året och tänker att det har att göra med om man har samma tempo som andra. Med mitt långsamma tempo så hade jag mycket ofta cyklister i min närhet och ofta i en mindre grupp. Ofta så såg jag samma cyklister flera gånger pga av att man hade olika ställen där man pausade för tex vattenpåfyllning och därmed körde om varandra. Jag är nöjd med 20 st men skulle vara mer nöjdare med flera, speciellt dag två.

För min del handlar det mycket om logistiken till och från loppet. Hade det varit närmare hade jag gärna kört fler gånger. Det är välorganiserat och har en, för mig, human prissättning på startavgiften.

Men jag tror även att loppet kanske hamnar lite mitt emellan två läger. Det är varken kort eller långt. Jag tror många som vill köra denna typ av lopp vill ha ännu längre sträckor, speciellt när det tar ett dygn att ta sig till start. Om jag ska köra någon tur eller lopp vill jag gärna att tiden på cykeln är längre än transporttiden till och från loppet.

Med det sagt tror jag även det skulle göra sig väl som ett "etapp lopp" med masstart både lördag och söndag.

Edit: Och som svar på frågan minst 20, gärna runt 50 deltagare.

Senast ändrad:
Jag var ju anmäld förra året men kom inte till start. Saker kom i vägen men så klart påverkar ju logistiken att ta sig från Stockholm till Storuman. Hade man kunnat åka hemifrån på lördag morgon hade det troligen gått att genomföra. Helgen loppet går är också lite knepig då det lätt krockar med övriga semester-aktiviteter.

20 deltagare vill man nog ha och helst fler för att kunna hitta lite folk att cykla med om man som jag skulle komma själv och köra.

Men jag hoppas det kommer fler upplagor för jag skulle gärna vilja köra någon gång, dock inte i år då det inte passar med övriga semesterplaner..

Tack. Jag skulle nog också gissa på att 20 är nån slags undre gräns, även om det finns exempel på lopp som kört med ännu färre. Lite för tidigt att misströsta, flera månader kvar än, och jag kommer fortsatt jobba vidare för att hitta fler deltagare.

I fråga om fler upplagor om det ändå skulle bli ett lågt deltagande i år så är det troliga att vi lägger om det till att köra vartannat år istället för att lägga ner det. Jag själv är extremt osugen på att lägga ner med tanke på hur mycket arbete jag lagt ner för att göra loppet möjligt överhuvudtaget, samt att jag helt enkelt själv tycker om formatet. Vi har nu medgivanden från 25 olika väghållare och markägare fram till 2030, så vore ju fint att dra nytta av det.

Då det gäller formatet finns det väldigt många olika viljor för vi har så diversifierade deltagare (vilket är roligt!). Vissa ha velat ha fri start också första dagen. Många kör loppet just för att man får köra allt i ett svep utan tvingande stopp. Många kör ju i par, och slipper då köra ensamma.

Jag tror faktiskt att masstart även dag 2 är en god idé, men med tanke på att 1/3 kör allt i ett svep, 1/3 bryter av olika anledningar (loppet är ändå rätt hårt, vilket är tanken) så är det nog inte riktigt moget för en sådan förändring så länge deltagarantalet är färre än 30. Om vi organiskt kan växa antalet deltagare så är det helt klart en sak att tänka på i framtiden. Jag tror dock inte att lite bollande med detaljer i upplägget kommer göra att det strömmar till många fler, det måste i grunden finnas ett rimligt lokalt intresse för att köra tuffa self-supported lopp.

Detta med att göra loppet betydligt längre är intressant (och på så viss bli mindre beroende av lokalt intresse), rent tekniskt tror jag det skulle det vara möjligt med bibehållen bankvalitét, man får då antagligen dra banan in i grannkommunerna. Arrangörsmässigt är det svårt för just vår förening att göra det dock. Kombinationen "stort" deltagarantal och enskilda vägar gör att man behöver Länsstyrelsetillstånd och det innebär medgivanden från alla enskilda som berörs. Om vi gör loppet 100 mil med bibehållen bankvalitét (=mycket enskild väg) så kanske det blir 50 olika parter. Arbetet att rekognosera blir också mycket större. Det blir då så stor satsning att jag tror man behöver driva det mer professionellt, inte som ett enmans-hobbyprojekt som vi gör nu. Alternativt att man samarbetar med nån arrangör i grannkommunen och gör ett gemensamt långlopp, men tror inte riktigt det underlaget finns idag.

Exempel på längre self-supported gravel-lopp är Mother North 1100 km i Norge, ca 160 deltagare 2025, deltagaravgift €325, och Bright Midnight även det samma längd, samma avgift, och cirka 200 deltagare. Det är nog möjligt att göra ett liknande koncept i norra Sverige också, men jag klarar inte det ensam på tillgänglig fritid, och då blir det mer business än en kul underground-grej. Det skulle kunna vara så att det är nödvändigt för att locka stor mängd deltagare med långa resvägar. Men lopp som Mother North och Bright Midnight kommer ju ändå ligga närmare för de flesta, så det skulle vara en riskabel satsning.

Jag tycker själv att det bör finnas en plats för ett lopp av det format vi har nu. Det är unikt på många sätt. Är man intresserad av att köra ett stort multi-day bikepacking-lopp men är ny så är XL ett bra sätt att testa vad ens kropp klarar. Att köra allt i ett svep ger en supertuff utmaning även för de med elitkapacitet, samtidigt som det är görbart för motionärer, och vissa gör det. Trots att det internationella gruscyklingsintresset tycks bara växa är det i just norra Sverige lite svajigt, t ex Glassbonden har ju fått gå över till att köra varannat år, och jag tror det är det vi också börjar se.

Ett speciellt stort tack till de som reser långt 😍, och ni är flera. Jag tror dock inte det är rimligt att förlita oss på endast långväga deltagare, så vi är beroende av hur gruscyklingstrenden går i norra Sverige. Just nu inte riktigt lika bra som man hoppades för några år sedan, men det kan ju vända, och att det finns lopp att köra hyfsat lokalt hjälper till.

Det är bara att jobba på! Och lycka till med träningen!

Senast ändrad:
Sen är det också så att detta är första året folk vet om att man inte behöver anmäla sig tidigt för att säkra en plats. Jag tror detta spelar in rätt mycket för de som kan köra hit på några timmar, dvs alla norrlänningar, så jag tror vi kommer se fler sena anmälningar i år. Det är tyvärr inte jättebra marknadsmässigt för man vill visa upp en fet startlista tidigt för att locka ännu fler enligt folk-drar-folk-principen.

Framförallt är det inte bra för min mentala hälsa 😁, jag är absolut sämst på ha is i magen. Vi kör ju ett vanligt lopp 30, 50, 70 och 116 km samma helg, och förra året vände det från ett väntat förlustresultat till en god marginal plus *sista veckan* 😨, mer än hälften av deltagarna anmälde sig då. Och några ville absolut efteranmäla sig på dagen (pga live-tracking mm har vi inte efteranmälan), man bara "anmälan har varit öppen i fem månader" :cautious:.

2025 blev en av de bästa upplevelserna som arrangör under själva arrangemanget, det ger så jäkla mycket se folk cykla och kämpa och ha kul (ibland typ-två kul som på alla hårda lopp), men stressen inför pga folk anmäler sig allt senare var den värsta hittills. Jag lovade mig själv till detta år att ha mer is i magen, och det går väl sådär så långt 🙂.

Framförallt är det inte bra för min mentala hälsa 😁, jag är absolut sämst på ha is i magen. Vi kör ju ett vanligt lopp 30, 50, 70 och 116 km samma helg, och förra året vände det från ett väntat förlustresultat till en god marginal plus *sista veckan* 😨, mer än hälften av deltagarna anmälde sig då. Och några ville absolut efteranmäla sig på dagen (pga live-tracking mm har vi inte efteranmälan), man bara "anmälan har varit öppen i fem månader" :cautious:.
Väderprognosen spelar in kanske? Norrländskt sommarväder kan ju vara rätt varierande...

Väderprognosen spelar in kanske? Norrländskt sommarväder kan ju vara rätt varierande...

Ja definitivt spelar det in. Det är förvisso inte Atlantkusten och sen 2020 när vi började med att köra lopp har vi egentligen bara haft ihållande halvkasst väder ett år (2021, 30% kom inte till start det året), men det är klart folk spanar på väderprognosen. Prognoserna kan röra på sig mycket, särskilt när det handlar om skurar så kan en prognos visa lite vadsomhelst, och långtidsprognoserna har *inte* imponerat senaste åren.

I teorin borde XL-deltagare inte vara lika väderkänsliga, men i och med att loppet är tillräckligt kort så att man inte behöver vara bikepacking-expert och många deltagare kommer från relativt nära håll så spelar vädret in mycket ändå. Tror det var en bidragande orsak till att vissa inte kom till start förra året, väderprognosen var väldigt nyckfull. I slutänden blev det nästan inget regn och folk hade mer problem med hetta.

Men visst, det är lite som att vara glassförsäljare 🙂

Tack. Jag skulle nog också gissa på att 20 är nån slags undre gräns, även om det finns exempel på lopp som kört med ännu färre. Lite för tidigt att misströsta, flera månader kvar än, och jag kommer fortsatt jobba vidare för att hitta fler deltagare.

I fråga om fler upplagor om det ändå skulle bli ett lågt deltagande i år så är det troliga att vi lägger om det till att köra vartannat år istället för att lägga ner det. Jag själv är extremt osugen på att lägga ner med tanke på hur mycket arbete jag lagt ner för att göra loppet möjligt överhuvudtaget, samt att jag helt enkelt själv tycker om formatet. Vi har nu medgivanden från 25 olika väghållare och markägare fram till 2030, så vore ju fint att dra nytta av det.

Då det gäller formatet finns det väldigt många olika viljor för vi har så diversifierade deltagare (vilket är roligt!). Vissa ha velat ha fri start också första dagen. Många kör loppet just för att man får köra allt i ett svep utan tvingande stopp. Många kör ju i par, och slipper då köra ensamma.

Jag tror faktiskt att masstart även dag 2 är en god idé, men med tanke på att 1/3 kör allt i ett svep, 1/3 bryter av olika anledningar (loppet är ändå rätt hårt, vilket är tanken) så är det nog inte riktigt moget för en sådan förändring så länge deltagarantalet är färre än 30. Om vi organiskt kan växa antalet deltagare så är det helt klart en sak att tänka på i framtiden. Jag tror dock inte att lite bollande med detaljer i upplägget kommer göra att det strömmar till många fler, det måste i grunden finnas ett rimligt lokalt intresse för att köra tuffa self-supported lopp.

Detta med att göra loppet betydligt längre är intressant (och på så viss bli mindre beroende av lokalt intresse), rent tekniskt tror jag det skulle det vara möjligt med bibehållen bankvalitét, man får då antagligen dra banan in i grannkommunerna. Arrangörsmässigt är det svårt för just vår förening att göra det dock. Kombinationen "stort" deltagarantal och enskilda vägar gör att man behöver Länsstyrelsetillstånd och det innebär medgivanden från alla enskilda som berörs. Om vi gör loppet 100 mil med bibehållen bankvalitét (=mycket enskild väg) så kanske det blir 50 olika parter. Arbetet att rekognosera blir också mycket större. Det blir då så stor satsning att jag tror man behöver driva det mer professionellt, inte som ett enmans-hobbyprojekt som vi gör nu. Alternativt att man samarbetar med nån arrangör i grannkommunen och gör ett gemensamt långlopp, men tror inte riktigt det underlaget finns idag.

Exempel på längre self-supported gravel-lopp är Mother North 1100 km i Norge, ca 160 deltagare 2025, deltagaravgift €325, och Bright Midnight även det samma längd, samma avgift, och cirka 200 deltagare. Det är nog möjligt att göra ett liknande koncept i norra Sverige också, men jag klarar inte det ensam på tillgänglig fritid, och då blir det mer business än en kul underground-grej. Det skulle kunna vara så att det är nödvändigt för att locka stor mängd deltagare med långa resvägar. Men lopp som Mother North och Bright Midnight kommer ju ändå ligga närmare för de flesta, så det skulle vara en riskabel satsning.

Jag tycker själv att det bör finnas en plats för ett lopp av det format vi har nu. Det är unikt på många sätt. Är man intresserad av att köra ett stort multi-day bikepacking-lopp men är ny så är XL ett bra sätt att testa vad ens kropp klarar. Att köra allt i ett svep ger en supertuff utmaning även för de med elitkapacitet, samtidigt som det är görbart för motionärer, och vissa gör det. Trots att det internationella gruscyklingsintresset tycks bara växa är det i just norra Sverige lite svajigt, t ex Glassbonden har ju fått gå över till att köra varannat år, och jag tror det är det vi också börjar se.

Ett speciellt stort tack till de som reser långt 😍, och ni är flera. Jag tror dock inte det är rimligt att förlita oss på endast långväga deltagare, så vi är beroende av hur gruscyklingstrenden går i norra Sverige. Just nu inte riktigt lika bra som man hoppades för några år sedan, men det kan ju vända, och att det finns lopp att köra hyfsat lokalt hjälper till.

Det är bara att jobba på! Och lycka till med träningen!
xl är det enda lopp jag är sugen på att cykla i år. det är så roligt bara att läsa all utförlig information på hemsidan och fantisera om att vara där. jag klurar på om jag kan ta mig upp på något sätt, och hoppas innerligt att fler läser om det och anmäler sig. all heder, beröm, ära och kudos åt dig/er som arrangörer, det är så fantastiskt fint jobbat!

Jag tror mig känna (eller veta om) en del cyklister runt Umeå med omnejd. De som bikepackar tror jag tycker att 22x2mil är lite väl mastigt (görbart men kanske inte så njutbart). Den andra kategorin är de som lätt bränner av 20mil på en dag men som ser det där med tält eller vandrarhem som lite väl primitivt. De som återfinns i båda lägren är inte så många (vill jag tro) och kräver därför deltagare från större delar av Sverige för att få ihop tillräckligt många.

Själv skulle jag vara nöjd att cykla med 10 andra. Kan hålla med om att dag 2 kändes lite ensamt jämfört med lördagen, men föredrar som det varit jämfört med gemensam omstart.

Klurar på om jag ska pröva XL igen eller testa 116km på fatbike igen som uppvärmning för Cykelvasan..

En tanke bara.. skulle det behövas mer reklam på finska? Det verkar finnas en hel del fina lopp på andra sidan Bottenviken men jag har svårt att hitta information då språket är helt främmande för mig. Kan det omvända också gälla...?

Jag tror mig känna (eller veta om) en del cyklister runt Umeå med omnejd. De som bikepackar tror jag tycker att 22x2mil är lite väl mastigt (görbart men kanske inte så njutbart). Den andra kategorin är de som lätt bränner av 20mil på en dag men som ser det där med tält eller vandrarhem som lite väl primitivt. De som återfinns i båda lägren är inte så många (vill jag tro) och kräver därför deltagare från större delar av Sverige för att få ihop tillräckligt många.
Det finns hotellstandard att tillgå, men vi har ju ingen happening typ gemensam middag på kvällen utan man får ordna med övernattning själv. Hursomhelst jag tror det är en bra analys och jag har även själv tänkt i de banorna och kunnat läsa mellan raderna och också mer direkt. Många tycker det är lite för hårt. Man är också här uppe rätt medveten om randonnée men inte om ultradistans. Storuman Gravel XL är ultradistans i miniformat, inte randonnée på grusväg, med det menar jag det är lite mer "tävlingskaraktär" på upplägget och hårdheten, även om det rent formellt är ett motionslopp. Det passar inte alla.

De som lätt bränner av 20 mil på en dag men ändå inte vill köra 45 i ett svep finns också, men jag tror de är ganska få, man förlorar ingen stor grupp om man inte optimerar för dem. Den stora gruppen nuvarande format tappar är motionärer som tycker det är lite för långa etapper och lite för lite service och happening.

Att korta av det typ 2 x 15 mil, plus depåer och middag på kvällen, kanske skippa tidtagningen helt och hållet skulle nog ha en mycket bredare appeal lokalt, men det blir mycket svårare att arrangera och en annan typ av lopp. Hade vi varit en kommersiell verksamhet med vinst-krav så skulle man nog antingen satsa på det för att dra in en större grupp lokalt (och tappa långväga pga det är för kort/lätt), eller satsa på dotwatcher-publiken (ultradistans) med ett 100+ mil self-supported och försöka göra ett mer internationellt avtryck.

Jag själv har en fascination för att tänja på vad ens kropp klarar, och är beredd att plåga mig lite för det. Jag kommer från en löpningsbakgrund, och där var grejen att om man tränat bra är halva loppet kul och andra halvan en plåga 🙂 . Långcykling bjuder på en annan typ av utmattning, men en del av grejen är att hantera utmattningen och liksom se vad som händer när man utsätter sig för en extrem utmaning. Storuman Gravel XL är ett sånt typ av lopp. Jag har blivit medveten om att det inte har en superbred målgrupp för just den här distansen (den är större på ännu längre), och vi håller så att säga i realtid få reda på om den är tillräckligt stor.

Om det inte skulle funka på något års sikt så kommer vi troligen inte ändra format, utan då istället lägga loppet i malpåse. Dels för att det är svårt för oss att drastiskt ändra format och dels för att det är ett passionsprojekt och de lägger man hellre ner än att ändra en massa för att tillfredsställa massorna 😁.

Jag har iofs kikat på möjligheten att göra kortare etapper, men det är inte så enkelt det heller för det är få vägalternativ nära fjällen. Ska man ha Hemavan som etappmål och rimlig kvalité på banan så blir det ca 18 + 16 = 34 mil som kortast, och då kommer banan inte ha så mycket variation som den har idag. Ha etapp 1 ungefär lika lång och en kortare etapp 2 går fixa med bibehållen bankvalité, men det känns som en mini-fix som inte kommer bredda loppet tillräckligt mycket, risk att man tappar fler av de som vill köra i ett svep än de som tillkommer för att loppet blivit lättare.

En tanke bara.. skulle det behövas mer reklam på finska? Det verkar finnas en hel del fina lopp på andra sidan Bottenviken men jag har svårt att hitta information då språket är helt främmande för mig. Kan det omvända också gälla...?
Ja jag har gjort lite misstag där. Jag tror det duger att göra reklam på engelska. På facebook har det gått ut en liten blänkar-annons på *svenska* :oops: till nora Norge, Sverige och norra Finland. Den borde varit på engelska. På Instagram gjorde jag på engelska, men där går det inte välja målgrupp lika smidigt, utan för att inte budgeten ska vara slut på en millisekund måste man sprida via följare, med resultatet i räckvidd på 96,8% Sverige (och 88,8% män). Kanske kör en till annonskampanj på facebook och då på engelska om jag orkar.

Det är rätt saftig resväg från Finland dock, Norge kan vara lite mer rimligt. Norge har förstås sin superhäftiga natur som är svår att tävla med, enklare att imponera på en finländare kanske. Vi har dock haft norska deltagare och fått mycket beröm på just banan av dem så kanske man inte ska vara så blyg.

Nu har vi fått Länsstyrelsens välsignelse för årets arrangemang. För oss brukar det vara ungefär tre månader från att vi skickar in ansökan tills vi får beslut. Hittills har det inte varit några problem. Har man färre än 30 pers på startlinjen är det nog overkill att ha tävlingstillstånd öht, så får hoppas det kommer till lite mer folk i startlistan kommande månader så det blir värt 😁.

För att hjälpa det på traven har jag nu enligt förslagen ovan lagt upp en liten social media-kampanj nu (utgår från facebook, men tror den kör i instagram och lite andra Meta-plattformar), som är på engelska och går till Norge, Sverige, Finland som ska gå i 30 dagar.

Förra kampanjen var bara en boost av (svenskspråkiga) facebook-evenemanget, men ingen använder facebook-evanemang så de ser alltid skittråkiga ut typ "3 intresserade, 1 kommer" och så ska man leta sig genom en rörig webbsida för att hitta länken till vår egen hemsida. Nu länkar jag istället annonsen direkt till vår engelskspråkiga webbsida, jag tror det kommer vara lite mer effektivt. Sen blir det ju inte direkt resultat ändå, då det är mycket logistik för de flesta att lösa innan man faktiskt kan lägga en anmälan, och en del kommer nog tyvärr dröja in i det sista ändå. Det är en fin lyx som arrangör att ha att snabbt fylla platserna fulla, en lyx som vi för närvarande inte har.

Jag har formulerat om introt på webbsidan också så det direkt står klart att det är race-karaktär på loppet. Inte så mycket att man tävlar mot andra, men att banan är tuff och tiden (hyfsat) knapp så det handlar om att pressa kroppen och viljan under en eller två långa dagar. Skrämmer bort vissa, lockar andra.

Ser att det är lite mer snack i media om ultradistans-gruslopp och speciella ultra-grus-tävlingscyklar från Canyon och Factor mm, hoppas det allmänna buzzet kan leda till att fler blir sugna att prova på.

I helgen går ett lopp som är likt XL i längd och format, finska Likaneen Lakeus https://likaanenlakeus.com/likaanenlakeus/ , arrangören Juha-Rinta Aho körde för övrigt Storuman Gravel XL 2024 (och var först i mål), som också var första året Likaneen Lakeus arrangerades. Det går från Jakobstad/Jeppis (i höjd med Umeå finska sidan). Intressant är att det också är ~45 mil, helt självförsörjt, 45 timmar maxtid (vi har 40 max), och de sålde ut 100 platser förra året, och 150 platser i år, på 10 minuter. Det är helt finskspråkigt så det är nästan uteslutande finska cyklister.

Så det tycker jag är ett bevis på att det inte nödvändigtvis är loppets upplägg som gör det svårt att fylla ett stort antal platser. De verkar dock ha ett betydligt större gravel community på finska sidan. Får hoppas att vi når ut litegranna till dem nu med lite bredare annonskampanj kanske man kan locka över några stycken.

Men detta med att titta på vad andra gör och hur det går är inte jättehälsosamt som arrangör. Det är många faktorer som bestämmer om ett lopp blir stort eller litet, och man har inte riktigt makten över alla dessa...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp