Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Oj, hoppas att det går bra! Förlåt om jag var plump.533 kraschade i närheten av Umnäs
Grymt bra jobbat av dessa herrar! Jag skulle varit med men fick inte ihop logistiken, följer på distans med lite skräckblandat intresse och blir sjukt imponerad av hur snabbt det gått/går för många.Första deltagare i mål av de som valde köra alla 45 mil i ett sträck. Det tog 16 timmar och 38 minuter, en dryg timme snabbare än snabbaste tiden från förra året, och med liiiite dagsljus fortfarande kvar. Stort grattis till prestationen Per-Anders Persson och Jonas Segerholm, båda CK Örnen. De följdes åt hela vägen.
Visa bilaga 784151
Vi behöver deltagare nästa år ocksåGrymt bra jobbat av dessa herrar! Jag skulle varit med men fick inte ihop logistiken, följer på distans med lite skräckblandat intresse och blir sjukt imponerad av hur snabbt det gått/går för många.
Jo han bryter, har dock inte fått meddelande om det än. Banan är lite hopringlad på slutet vilket gör det ganska enkelt att ta en kortare och enklare väg hem om man känner att krafterna tryter, och det är ett par stycken som nyttjat den möjligheten. Några har också anhörig/vän som kan hämta upp, och de går några enstaka bussar efter E12:an också.508 verkar bryta också, eller kör i alla fall fel väg.
Man blir inte mindre sugen.
Bakgrund: jag stannade och plockade upp en tappad slidkniv (en bra bit innan Umnäs?) och fick kommentaren: nu har du kniv om vi möter björn. Tänkte det var uttryck och det tog flera mil innan jag insåg att uttrycket var ”relevant” i dessa trakter. Så nä du skrämdes inte men jag var irriterad över mig själv för att jag inte direkt insåg att vi var i marker med björn. Få skylla på att hettan gjorde tanken långsam.
Oj!Kan inte minnas att jag såg något däggdjur alls under turen.
Trots att jag varken har ambition eller möjlighet att köra loppet tycker jag att det är väldigt fint att du arrangerar.Det funkade fint, första anmälningarna har redan trillat in, varav en återkommande. Extra roligt att se att vissa kör ett så extremt lopp igen, då kan det ju inte ha varit så illa.
och jag antar att du cyklar dit också, eller?Anmäld !
Hotellet i Vilhelmina är trevligt och har en liten pool med bastu. Trevlig tur!Haha, ja det hade ju varit fint att kunna göra men för familjens skull så blir det nog "bara" en vanlig XL.
Väderprognosen spelar in kanske? Norrländskt sommarväder kan ju vara rätt varierande...Framförallt är det inte bra för min mentala hälsa, jag är absolut sämst på ha is i magen. Vi kör ju ett vanligt lopp 30, 50, 70 och 116 km samma helg, och förra året vände det från ett väntat förlustresultat till en god marginal plus *sista veckan*
, mer än hälften av deltagarna anmälde sig då. Och några ville absolut efteranmäla sig på dagen (pga live-tracking mm har vi inte efteranmälan), man bara "anmälan har varit öppen i fem månader"
.
Väderprognosen spelar in kanske? Norrländskt sommarväder kan ju vara rätt varierande...
xl är det enda lopp jag är sugen på att cykla i år. det är så roligt bara att läsa all utförlig information på hemsidan och fantisera om att vara där. jag klurar på om jag kan ta mig upp på något sätt, och hoppas innerligt att fler läser om det och anmäler sig. all heder, beröm, ära och kudos åt dig/er som arrangörer, det är så fantastiskt fint jobbat!Tack. Jag skulle nog också gissa på att 20 är nån slags undre gräns, även om det finns exempel på lopp som kört med ännu färre. Lite för tidigt att misströsta, flera månader kvar än, och jag kommer fortsatt jobba vidare för att hitta fler deltagare.
I fråga om fler upplagor om det ändå skulle bli ett lågt deltagande i år så är det troliga att vi lägger om det till att köra vartannat år istället för att lägga ner det. Jag själv är extremt osugen på att lägga ner med tanke på hur mycket arbete jag lagt ner för att göra loppet möjligt överhuvudtaget, samt att jag helt enkelt själv tycker om formatet. Vi har nu medgivanden från 25 olika väghållare och markägare fram till 2030, så vore ju fint att dra nytta av det.
Då det gäller formatet finns det väldigt många olika viljor för vi har så diversifierade deltagare (vilket är roligt!). Vissa ha velat ha fri start också första dagen. Många kör loppet just för att man får köra allt i ett svep utan tvingande stopp. Många kör ju i par, och slipper då köra ensamma.
Jag tror faktiskt att masstart även dag 2 är en god idé, men med tanke på att 1/3 kör allt i ett svep, 1/3 bryter av olika anledningar (loppet är ändå rätt hårt, vilket är tanken) så är det nog inte riktigt moget för en sådan förändring så länge deltagarantalet är färre än 30. Om vi organiskt kan växa antalet deltagare så är det helt klart en sak att tänka på i framtiden. Jag tror dock inte att lite bollande med detaljer i upplägget kommer göra att det strömmar till många fler, det måste i grunden finnas ett rimligt lokalt intresse för att köra tuffa self-supported lopp.
Detta med att göra loppet betydligt längre är intressant (och på så viss bli mindre beroende av lokalt intresse), rent tekniskt tror jag det skulle det vara möjligt med bibehållen bankvalitét, man får då antagligen dra banan in i grannkommunerna. Arrangörsmässigt är det svårt för just vår förening att göra det dock. Kombinationen "stort" deltagarantal och enskilda vägar gör att man behöver Länsstyrelsetillstånd och det innebär medgivanden från alla enskilda som berörs. Om vi gör loppet 100 mil med bibehållen bankvalitét (=mycket enskild väg) så kanske det blir 50 olika parter. Arbetet att rekognosera blir också mycket större. Det blir då så stor satsning att jag tror man behöver driva det mer professionellt, inte som ett enmans-hobbyprojekt som vi gör nu. Alternativt att man samarbetar med nån arrangör i grannkommunen och gör ett gemensamt långlopp, men tror inte riktigt det underlaget finns idag.
Exempel på längre self-supported gravel-lopp är Mother North 1100 km i Norge, ca 160 deltagare 2025, deltagaravgift €325, och Bright Midnight även det samma längd, samma avgift, och cirka 200 deltagare. Det är nog möjligt att göra ett liknande koncept i norra Sverige också, men jag klarar inte det ensam på tillgänglig fritid, och då blir det mer business än en kul underground-grej. Det skulle kunna vara så att det är nödvändigt för att locka stor mängd deltagare med långa resvägar. Men lopp som Mother North och Bright Midnight kommer ju ändå ligga närmare för de flesta, så det skulle vara en riskabel satsning.
Jag tycker själv att det bör finnas en plats för ett lopp av det format vi har nu. Det är unikt på många sätt. Är man intresserad av att köra ett stort multi-day bikepacking-lopp men är ny så är XL ett bra sätt att testa vad ens kropp klarar. Att köra allt i ett svep ger en supertuff utmaning även för de med elitkapacitet, samtidigt som det är görbart för motionärer, och vissa gör det. Trots att det internationella gruscyklingsintresset tycks bara växa är det i just norra Sverige lite svajigt, t ex Glassbonden har ju fått gå över till att köra varannat år, och jag tror det är det vi också börjar se.
Ett speciellt stort tack till de som reser långt, och ni är flera. Jag tror dock inte det är rimligt att förlita oss på endast långväga deltagare, så vi är beroende av hur gruscyklingstrenden går i norra Sverige. Just nu inte riktigt lika bra som man hoppades för några år sedan, men det kan ju vända, och att det finns lopp att köra hyfsat lokalt hjälper till.
Det är bara att jobba på! Och lycka till med träningen!
Det finns hotellstandard att tillgå, men vi har ju ingen happening typ gemensam middag på kvällen utan man får ordna med övernattning själv. Hursomhelst jag tror det är en bra analys och jag har även själv tänkt i de banorna och kunnat läsa mellan raderna och också mer direkt. Många tycker det är lite för hårt. Man är också här uppe rätt medveten om randonnée men inte om ultradistans. Storuman Gravel XL är ultradistans i miniformat, inte randonnée på grusväg, med det menar jag det är lite mer "tävlingskaraktär" på upplägget och hårdheten, även om det rent formellt är ett motionslopp. Det passar inte alla.Jag tror mig känna (eller veta om) en del cyklister runt Umeå med omnejd. De som bikepackar tror jag tycker att 22x2mil är lite väl mastigt (görbart men kanske inte så njutbart). Den andra kategorin är de som lätt bränner av 20mil på en dag men som ser det där med tält eller vandrarhem som lite väl primitivt. De som återfinns i båda lägren är inte så många (vill jag tro) och kräver därför deltagare från större delar av Sverige för att få ihop tillräckligt många.
Ja jag har gjort lite misstag där. Jag tror det duger att göra reklam på engelska. På facebook har det gått ut en liten blänkar-annons på *svenska*En tanke bara.. skulle det behövas mer reklam på finska? Det verkar finnas en hel del fina lopp på andra sidan Bottenviken men jag har svårt att hitta information då språket är helt främmande för mig. Kan det omvända också gälla...?