Storuman Gravel XL 2026: Gruslopp 45 mil (eller 2 x 22 mil)

En liten miniuppdatering, bara en månad kvar till start nu 1:a augusti 🥳. Senaste anmälan kom in igår, och platser finns kvar.

Kollat av nöd-tak-över-huvudet-ställena så vi kan använda dem i år, samma som tidigare ingen förändring.

Rekommenderade boendet halvvägs, Hemavans Fjällcenter har nu till i år möjlighet att boka/betala direkt på plats via app (QR-kod finns på dörren), så det är lite smidigare om man kommer obemannade tider än förra året, se till att ha batteri i mobilen bara 😁 . Har man i förväg bestämt att sova över så rekommenderas förbokning förstås.

Jag har själv inte börjat semestern än, men så småningom ska jag rekognosera banan på plats så ska försöka få ihop en liten rapport om det som jag brukar. Förhållandena väntas att vara ungefär som vanligt, dvs fint men långt nå så djeevulskt.

Rekat första biten av banan för i år. Inga konstigheter.

Bron över Umeälven nära starten, stängd för biltrafik
_49Y9494.webp

Gruset börjar efter ca en mil, och då är det tre segment av olika karaktär efter varandra, här det mittersta. En del av vägen brukar vara mjuk och trög om det har varit blött, men det ser ju ut att bli en torr sommar.
_49Y9501.webp

Har fått problem med ryggen så jag är tvungen göra den mesta rekognoseringen med bil i år, men hoppas kunna cykla några korta bitar ändå, får se. Många av sträckorna är direkt olämpliga att köra med bil så bitvis är det krypfart och navigera runt uppskjutande stenar så man får ha oljetråget kvar.
signal-2026-07-15-09-25-04-702_002.webp

Var ute på kvällen i fint ljus, men denna del av vägen kommer köras tidigt på morgonen. Kan vara fint ljus då också i och för sig.
signal-2026-07-15-09-25-54-565_003.webp

Har inte rekat hela banan än, men tidigare år och troligen i år igen är detta 6-km-segment det grövsta i grusväg man stöter på. Nu är emellertid hjulspåren packade så följer man dem är det rätt lugnt.
_49Y9502.webp

Lite asfalt blir det också, totalt sett över hela banan 17%, utspridda i kortare bitar här och var. Skog och myr får man nog se sig less på, men då det gäller underlag och karaktär på banan är det omväxling och variation, det blir inte enformigt. Det är inte bara raksträckor heller, men hade telebobjektivet på kameran så raksträckor gör sig bäst på bild.
_49Y9506.webp

Morgon och kväll rör sig mer djur i naturen. Denna tjäderhöna spatserade över vägen, och såg rumpan på en älg också. Förra året såg en cyklist en björn, men det är inte på den här delen av banan de håller till.
_49Y9512-1.webp

Lubbträskbäcken. Många vattendrag passeras så största delen av banan är det ganska nära till att fylla på fräscht vatten, men man kan behöva krångla sig ned för en vägbank och balansera på stenblock, så jag brukar rekommendera att man har rimliga skor att gå i.
signal-2026-07-15-09-25-54-565_002.webp

Första kategoriserade stigningen är en flack en, men rätt så seg, här nära krönet.
_49Y9518.webp

Väl uppe är det bara blåsa på i flack utför mot Lubbträsk
_49Y9526-1.webp

Det är inte bara skog, lite bebyggelse är det också, lite blyg att stanna och fota enskilda gårdar, man vill ju liksom inte snoka. Här en scen som känns lite (stereo)typisk häromkring.
_49Y9530.webp

Väldigt böljande intill Lubbträsk efter allmänna vägen (inga bilder), sen in i skogen igen mot Övre Strandkulla.

_49Y9534.webp

_49Y9536-1.webp

Det var det, hoppas bilderna ger lite känsla för hur underlagen ser ut. Rekar inte allmänna vägarna så noga, de kan man lita på. Många av dem är så fint kompakterade så det är i princip som att köra på asfalt. Håller det sig torrt kommer det nog bli snabba förhållanden.

Cyklade över Silverberget igår, en del av XL-banan, och gjorde en video i det vertikala brainrot-formatet. Rek-mässigt såg det ut ungefär som vanligt, mycket gräs längs den sträckan, men relativt slätt därunder så bara blåsa på. Ett av de få ställena på banan man behöver passera nedfällda bommar.

Lite mer användbar information, Slussfors-boa, lanthandeln man passerar i Slussfors efter drygt 31,5 mil, har numera dygnet runt-öppet via honestbox (logga in med app + bankid, vanligt i små lanthandlar numera). De hade honestbox förra året också men var låsta under natten när många kommer passera.

Utbudet är typiskt minilivs-utbud, så finns mycket av värde för en hungrig cyklist.

I Hemavan verkar allt gällande öppettider vara som vanligt, ICA-butiken har öppet till 21. I restaurangväg brukar Fjäll's Kitchen ha mest pålitliga öppettider och de har till 19 som vanligt.

Kollade in lite fler ställen-det-kan-hända-saker-på, som bergtäkten i Brattiken, men det ser bra ut, ännu ingen större risk att man sugs ned i en stenkross. Körde lite mer drönarfilmning med leksaksdrönaren jag skaffat. Den fick kämpa en del i vinden dock, vet inte om det blev nåt användbart material.

Det är otroligt vackert längs Björkvattnet där vägen smeker randen på sjön, men det är supersmalt och inget ställe att stanna min tjocka husbil, och drönare vill man inte flyga nånstans där det kan komma en bil eller motorcyklist, man blir inte populär om man placerar en sån i visiret. Så går lite miste om propaganda-material därifrån. Kanske ett annat år då jag kan cykla lite mer.

Där jag filmade igår, på Silverberget, är idealt för att fjanta runt med en självflygande drönare, där är det större risk att bli bitch-slappad av en björn än att möta en bil.

Här en short från Portbrostugan (en enkel åttkantig eldstuga) som man kan använda som nödstopp. Det är en öppen stuga ett stenkast från vägen så fint för en paus även om man inte är i nöd. Det är ganska vanligt att deltagare stannar där en liten stund. Det finns två andra ställen (Boksjö Bydgegård och Grannäs Byagård/Jippmokks kapell) som vi ocksa bokat som nödstopp, det kan hända att man behöver ringa ett telefonnummer för att bli insläppt där dock.

Får ursäkta selfie-snurran på slutet av klippet, planen var att filma nåt coolt ovanifrån men det har blåst här senaste dagarna och vill inte riktigt än sänka drönaren i sjön.

Och här en short från passagen i Lövlund, där banan gör en liten avstickare från allmänna vägen genom att köra den enskilda vägen som går från övre till nedre Lövlund, som extra bonus efter nedförsåkningen får man en böljande snutt grusväg tillbaka ut på den stora grusvägen, ett riktigt fint intermezzo tycker jag.

En liten miniuppdatering, bara en månad kvar till start nu 1:a augusti 🥳. Senaste anmälan kom in igår, och platser finns kvar.

Kollat av nöd-tak-över-huvudet-ställena så vi kan använda dem i år, samma som tidigare ingen förändring.

Rekommenderade boendet halvvägs, Hemavans Fjällcenter har nu till i år möjlighet att boka/betala direkt på plats via app (QR-kod finns på dörren), så det är lite smidigare om man kommer obemannade tider än förra året, se till att ha batteri i mobilen bara 😁 . Har man i förväg bestämt att sova över så rekommenderas förbokning förstås.

Jag har själv inte börjat semestern än, men så småningom ska jag rekognosera banan på plats så ska försöka få ihop en liten rapport om det som jag brukar. Förhållandena väntas att vara ungefär som vanligt, dvs fint men långt nå så djeevulskt.
Du säljer in eventet bra 👍 verkar vara jäkla fint, bra uppdateringar med. Är tyvärr för klen för att mäkta med 2026 års upplaga men om det blir av 2027 kommer jag och en kompis köra XL. Stort lycka till med allt i år och till er som kör.

Idag kikar vi på specialsträckan vid Nipen, dryga 35 mil in på banan. Det ska nämnas att Storuman Gravel XL-banan består till största delen av snabba vägar, men det finns några såna här specialare för att de är roliga att cykla och man ska hållas på tårna. Sträckan är knappt 9 km och första halvan är lätt utför så man kan hålla bra fart, förutsatt att man orkar hålla koncentrationen uppe och väljer ett bra spår. Annars blir man piskad av skogen. På andra halvan är det mer jordigt underlag men fortfarande slätt och hårt, och en del uppför, men inte så brant.

Åtminstone delar av sträckan där nedanför Nipen ska tydligen röjas i år har jag just fått veta, men det är oklart när, troligen inte innan start, men gissningsvis innan älgjakten.

Nipen var kul men gav också lite ångest eftersom det bar iväg utför och jag visste att Kaskelouktliden väntade.
Visst var det Nipen som bjöd på Björn (eller hallucinationerade dito) ifjol? 😄
Min absoluta favorit var den där parallellvägen direkt efter Nipen, som slutar vid väg 1100. 👍 Kanske var jag bara hög på gel?

Nipen var kul men gav också lite ångest eftersom det bar iväg utför och jag visste att Kaskelouktliden väntade.
Visst var det Nipen som bjöd på Björn (eller hallucinationerade dito) ifjol? 😄
Min absoluta favorit var den där parallellvägen direkt efter Nipen, som slutar vid väg 1100. 👍 Kanske var jag bara hög på gel?
Ja Nipen tillhör området där det kan förekomma björn, minns inte om det var exakt på den slingan eller om det bara var någonstans i närheten någon hade sett en björn. Det är som sagt antagligen sista året på ett tag det kommer vara så igenväxt som det är nu, så det kommer bli enklare hålla en bra linje framöver.

Den parallellvägen efter Nipen är nog gamla grotjaurvägen och är en rolig liten snutt av gammal kortbackig men hyfsat slät väg, men (tyvärr) bara 2,8 km lång. Beats köra 2,8 km på nya vägen så, in it went.

Kom in en anmälan igår, en tjej från Stockholm, så nu 22 personer igen. Vi har ju haft några sedvanliga avhopp, alltid några träningen inte går ihop för, men nu ser det väl rätt ok ut igen. Jag tror vi har åtminstone en till på lut, en av de som alltid anmäler sig sent.

Ännu ett litet klipp, från ett annat ställe på banan passagen vid Brattiken på väg mot Gardikfors kraftstation. Brant nedfart erbjuder utsikt mot byn Forsmark med Hemberget som kuliss mot horisonten.

Tillbaka
Topp