[RR] Fikatouring med kakfrossa

.......

Aktiv medlem
dijonsenap.

Skin-gubben står fortfarande och heilar i Köping.
skin.jpg ht=533

.

Senast ändrad:
Mycket skööön RR!! Som fd Söpingsbo minns jag gamla Bivur var jag köpte sk "halvor" för 3,50 och moffsade i mig under det glada 80talet. Halvor var det godaste som fanns.

Husen där volvogubbarna bodde kallades förresten Fittlösa, iaf av volvogubbarna. Förklaring onödig.

Underbar tur, jag gillar verkligen bilderna på alla bakverk och mackor, en fröjd för ögat. Med ett sånt upplägg på en tur kanske man tom. får med barnen ut och trampa.

Grym RR!
När jag sysslade med kreditkortstouring i Europa klev vi alltid upp så tidigt hotellfrukosten tillät, alltid skönt att göra en ordentlig sträcka på förmiddagen, medan det fortfarande är svalt. Då kan man ta lite längre lunchpaus också med gott samvete, och om det inte finns hotell så har man tid att fortsätta någon mil extra på kvällen.

Trevligt!

Elsa Anderssons konditori i Norberg är en ju en klassiker. Sist jag var där var på 20-mila breveten i februari. Eftersom starten var i -18 hade man precis börjat tina upp när man kom dit. Men å andra sidan smakar fikat som bäst vid sådana tillfällen.

Det är verkligen inte platt när man rullar in mot stan från Bålsta. De har lyckats klämma in otippat många backar där.

tillmann det är bara för att den sträckan alltid är slutet på en långrunda.

En räkmacka på Elsa Anderssons när det var sjukt kallt på Västerså 20milarn var riktigt bra.

Sjukt fint! Så gör ett äkta fikaproffs. Jag har mycket att lära!

T.o.m. tjejen tyckte det verkade vettigt - att ha ett mål på sin tur. Inta bara hojta runt planöst i skogen som hon tycker jag gör nu...

Tack för det!

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> tillmann det är bara för att den sträckan
> alltid är slutet på en långrunda.
>

Jo, jag brukar ha cirka 16 eller 30 mil i benen när man kommer till backarna. Även om jag tyckte att Dalkarlbacken hade fjollat till sig igår.

Kul att se och läsa lite om de gamla hemmatrakterna. Du missade väg 250 utmed Långsvan innan Karmansbo, vet inte om den är finare eller bättre än den du tog, men ändå. Kakbuffén vid Herrgården måste vara en ny grej, får testa den vid tillfälle. Jag känner ägarfamiljen till Bivur och tycker det brukar finnas en hel del gott där. Mackorna är väl inte deras specialitet, men brukar vara ok. Halvorna som Superape skrev om är en riktig klassiker, man undrar ju om de gör såna fortfarande. Får ta och kolla upp det. Trevlig RR!

En riktigt fin RR. Ser att du missade ångbageriet i Sala. (Mitt emot järnvägsstationen) De har enligt mig det bästa fikat i staden. Blåbärsbullarna är stora likaså kanelbullarna, medan min favorit kardemummabullarna är riktigt smarriga och säkert inte speciellt hälsosamma.

/Frode

Tackar, tackar.

Hoppas nån blir inspirerad och tar en liten (eller längre) tur. Det är ganska okomplicerat, i alla fall nu på sommaren.

Nu går min vikt åt pipsvängen igen ;) jag som trode att vikten skulle gå ner av cykling men sånna här resor kan jag nog inte motstå att göra, särkskilt när det är i mina hemma trakter du cyklat också.

Kakmonsteret.

Otroligt fin RR - fantastiska bilder ocksa! Nyfiken pa vilka packvaskor du hade - verkar smidiga pa racer.

Till och med skymningen over Vasterbron var fin ;)

Vänta ett slag, jag ska bara gå och sätta på kaffet och plocka upp en påse bullar ur frysen..... Man kan säga att Du inspirerade mig också.

Snygg RR!

PerryE skrev:
> Nyfiken pa vilka packvaskor du hade - verkar
> smidiga pa racer.

Som tillman skrev så är det en Carradice SQR Tour. Jag är mycket nöjd med den. Den sitter stadigt (jag kör en del grusväg också), och borde inte ge så mycket luftmotstånd. Nackdelen är att den "bara" är på 16 liter. Men då släpar man å andra sidan inte med sig så mycket bråte. Lite meckig att få av och på eftersom jag vill ha den så lågt som möjligt. Det blir lite vingligare såklart, något som märks främst när man står upp och bryter. Det finns lite olika varianter på SQR-väskorna, men det är främst sidofickorna som skiljer. Mycket bra, som sagt.

Styrväskan är en Topeak. Köpte den på min LBS där jag kunde kolla att den passade i bockstyret.

Det blir nog fikacykling på Åland inom några dar. Det lär väl finnas fika där också. :)

Senast redigerad av en moderator:
Det tvångsmässiga fikandet är kanske inte riktigt min melodi. Men 50 mil på 3 dagar på touring-jonne är rätt så imponerande!!

Angaende styrvaska - ser inte riktigt ut som om du haft belysning framat? Om inte undrar jag om det finns bra kombinationer styrvaska/frambelysning.

Hela bildserien ar varsta Sverige-propagandan - just svenska konditorier och kafeer ar nagot helt otroligt och jag blev jattefikasugen - sjalvklart i kombination med langa cykelturer!

PerryE skrev:
> Angaende styrvaska - ser inte riktigt ut som om du
> haft belysning framat? Om inte undrar jag om det
> finns bra kombinationer styrvaska/frambelysning.

Jag hade en liten diod uppe på väskan. Fast den pekade mer nedåt än framåt. Jag hade med mig smålampor som reserv ifall det skulle bli sent. Men seriös belysning, bockstyre och styrväska är något som kräver lite mer fundering. Man kanske kan sätta belysningen på framgaffeln? Men reflexerna på däcken och på väskans sida syntes bra.

putchi: semestern är bara halvvägs. :)

Härlig RR Fikasvettot!
Fikatouring är det nya svarta, det nya begreppet. :-)

Har själv aldrig fikatourat men känner mig sugen nu. :-)

Dem har typen av RR ar ngt av det basta med happy.
Perfekt fangad stamning och dessutom inspiration
for manga att gora liknande turer. Var koper man bast
Carradice forresten?

Tack så mycket för denna RR.

Du är en inspiration för den rena njutningscyklingen. Blev nästan sugen på att cykla till Sala T&R.

Tillbaka
Topp