Lacka gaffeln

Spindelbenen

Aktiv medlem
Lacka gaffeln
Eventuellt så kommer kanske inte min svarta maguragaffel att passa på min nya ram (färgen dvs).
Är det svårt att meka isär gaffeln och lacka om den nedre delen av gaffeln???

Har sökt, men kanske inte alltför noga, sorry.......

Lacka gaffeln
svårt och svårt.
de skruvarna i botten på gaffelbenen skall veck och sedan lyfter du bara isär gaffeln så är det klart.
ta och pilla bort packningarna och torka ur gaffelbenen.
se till så ingen färg kan komma in i gaffeln och sedan när färgen torkat 24-48H... (rekommenderad torktid är någonstans mellan dessa tider efter sista lager färg) ...kontrollerar att ingen färg har kommit in i gaffeln och sedan på med packningar och ny olja.

du kanske skall passa på att serva gaffeln i samma veva som du ändå har den isär plockad?

Lacka gaffeln
Svart passar till allt, vad är det för konstig ramfärg du funderar på?

Hade du haft en Marzocchi AM1 hade jag förstått att du velat lacka om den :-D

5623.jpg

Jag är däremot lite undrande över hu kombinationen Vanilla och blå kommer att bli, måste surfa...

Lacka gaffeln
Jag säger inte att den INTE kommer passa, men jag funderar på om den kanske blir snyggare i någon grå färg då ramen blir silver/grå (nrs frameset -05).
Kanske bli för mycket grått då....

P.S den där gaffeln var ju hur ball som helst, ÄVEN fast jag e hammarbyare :o)

Lacka gaffeln
En Magura Asgard, om jag nu ska lacka om den..
Ska först kolla hur den ser ut när den e monterad, sen får jag väl ta beslutet antar jag.
Man vill ju att det ska matcha, men det kanske det gör med. Däremot tycker jag att gråa gafflar
e ganska snygga, å svart e ju ganska vanligt!!

Lacka gaffeln
Johan A (tidigare spindelbenen) Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske bli för mycket grått då....

Om jag var du skulle jag köra på med den svarta gaffeln tills det är dags för renovering. Är det så att du fortfarande känner för att lacka om den så passar det utmärkt att göra det då.

> P.S den där gaffeln var ju hur ball som helst,

Kolla den här bilden då: http://forums.mtbr.com/attachment.php?attachmentid=55821&stc=1

;)

Lacka gaffeln
Använd plastfilm annars. Köper du sån i bra tunn kvalitet så kan du få den där gaffeln riktigt snygg då den inte är särskilt komplicerad i formerna till större delen.

Om du tänker måla/lacka den så är det bara kvalitetsnivån på ytan som är problemet. Vill du att absolut fabriksfinish måste du kanske demontera och lämna bort, men om du nöjer dig med sprayburk så testar du bara på nått halvdolt ställe att det funkar med färgerna ihop och maskerar och sprutar den sen. Gör man det på rätt sätt så blir det riktigt bra. Dessutom är det ju inte direkt några showlacker på de flesta gafflar original heller.

Ofta blir saker mer komplicerade än dom egentligen behöver vara. Att sätta annan färg på en gaffel behöver man ju inte vara raketforskare för att göra direkt. Det räcker med att vara läskunnig och normalbegåvad. Förr lackade jag en del hjälmar men jag la av nästan helt för om man gjorde nåt som blev bra så var det alltid nån som hade hört hur det egentligen "skulle" vara som dissade hårt. Oftast hade dessa "experter" ingen större koll men likväl måste dom kommentera efter att ha läst på hur de bästa i branschen, t ex Troy Lee Design, gjorde. Sen ville dom oftast ha en hjälm lackad ändå men eftersom jag var så värdelöst dålig kunde dom ju inte betala nästan nåt. Idioter... :)

Lacka gaffeln
Om jag gör det så lämnar jag antagligen bort den, när allt annat e helt nytt på cykeln så vill jag ju att gaffeln skall se ny ut med.
Trist om gaffeln ser ut sådär när allt annat "glänser"

Lacka gaffeln
> Min nya cykel ska aldrig bli skitig ;o)

Blir kanske som med nya bilen som jag skulle tvätta tokofta. I morgon ska jag dock tvinga mig till det :)

Lacka gaffeln
Jag målade om min gaffel nyligen. En Rock Shox Indy från -98. Eftersom gräddvitt inte är modernt längre så tänkte jag måla den svart istället. Jag köpte en sprayburk på Biltema och resultatet blev väldigt bra faktiskt. Färgen verkar dock vara rätt så spröd så jag vet inte om det håller särskilt länge.
Tyvärr så blev den inte så mycket snyggare. Den ser mest ut som en Indy -98 som målats svart.

/ Robban

Lacka gaffeln
Jag antar att man bör kanske lägga på klarlack om man vill ha det hållbart??? Men man vill ju inte ha en gaffel som glänser heller, eller vill man det?

Jag slänger på gaffeln på nya ramen och ser hur det ser ut, om jag inte tycker om det så lämnar jag nog in den för omlackning, så det blir bra och hårt då lackerare har värmeugnar antar jag.

Som fredde sa så kommer den nog att vara mer eller mindre skitig mest hela tiden.

Lacka gaffeln
Min 'ubåt' börjar bli klar, lite text till och sedan blir det några lager klarlack över, sedan börjar det jobbiga, lacka ramen...

uboot1sk.jpg

Lacka gaffeln
> Jag antar att man bör kanske lägga på klarlack om
> man vill ha det hållbart??? Men man vill ju inte
> ha en gaffel som glänser heller, eller vill man
> det?
>
> Jag slänger på gaffeln på nya ramen och ser hur
> det ser ut, om jag inte tycker om det så lämnar
> jag nog in den för omlackning, så det blir bra och
> hårt då lackerare har värmeugnar antar jag.
>
> Som fredde sa så kommer den nog att vara mer eller
> mindre skitig mest hela tiden.
>
> /Spindelbenen

dels så är lacken från biltema inte av nån högre kvalitet, ska man göra det själv o med sprayburk, ska man knata in i färgbutik o be dem blanda önskad färg i 2-komponents utförande o trycka i en sprayburn, dyrare, men bättre. sen finns det tro det eller ej, matt klarlack, om man nu inte vill att lacken ska bli blank

Lacka gaffeln
Baltazar Skrev:
> dels så är lacken från biltema inte av nån högre
> kvalitet...

Nä, jösses nej. Hjälpte en arbetskompis ett tag sen med customlacken (Blå med vita scallops tonat gråmetallic i kanten på det vita) på hans moppe och han trodde han sparade pengar på Biltemasprayfärg. Mycket svårjobbad färg som torkar EXTREMT snabbt, inte går att tunna vettigt om man ska ha lite i airbrushen till nån detalj och dessutom inte var kompatibel med sig själv. Det vita skiktet löste t o m grundfärgen. Jag fixade till det i slutänden och det blev riktigt bra men med bra lack hade det tagit halva tiden och inte blev det så billigt heller med all färg som gick åt.

Senast redigerad av en moderator:
Lacka gaffeln
ahha, har gjort samma misstag, primade först, sen på me färg, som för övrigt av i stort sett omöjlig att få jämnt, mycket dålig kvalitet på färgen (metallic) o sen när ja skulle klarlacka, klarlacken löste upp skiten o till råka på alltt täckte den MYCKET dålig, slutade me att ja gick till uppsala färg o köpte klarlack. 2 bukar räckte till mer än va 4 burkar från biltema gjorde :D

min kompis lackade sin testcykel i biltemas kromfärg, nu, efter 2 månader börjar färgen krova sig o smölta av om om man hade haft färgborttagning på den. o va äre för färg de säljer som det till o med står på beskrivningen att den inte klarar klarlack :D:D

Lacka gaffeln
Köpte vanlig hobbyfärg på sprayburk från Biltema och lackade ramen med det. Funkade bra även om färgen var väldigt rinnig. Klarlacken löste upp färgen lite så man fick spruta på lite försiktigt, men det gick. Räckte med en burk primer, en burk färg och en burk lack. Totalt 90 spänn för allt. Billigt var det iaf men inte tåligt.

Lacka gaffeln
cykloton sa:
Någon som målat gaffel i nutid med sprayburk? Primer, färg och så lack. Någon som har bilder? :)
Har inga bilder tillgängliga just nu, men i somras lackade jag en gaffel med Hagmans sprayfärg (blanksvart) köpt på Jula med mycket gott resultat.

Slipade ner ungefär halvvägs av originallacken först, grundade sen med Hagmans grå grundfärg-spray, lät torka några dagar, slipade sen med mycket fint papper, och sen på med blanksvart i 3 lager som fick torka några timmar mellan varje lager.

Sen stod den ute i solen :-) och "värmehärdades" i någon vecka (vände den regelbundet för jämn härdning) och slutresultatet blev väldigt bra och hårt/slitstarkt för att vara hemmagjort med sprayburk, och det gick på totalt ca 300 spänn inkl. slippapper.

Lacka gaffeln
cykloton sa:
Någon som målat gaffel i nutid med sprayburk? Primer, färg och så lack. Någon som har bilder? :)
Jag lackade en nu i vintras med biltemas fälgfärg. Skulle väl rekommendera om det ska hålla att du pulverlackar eller använder någon slags 2 komponentslack. Om du står ut med en blank gaffel kan du köpa 2 komponentslack på biltema eller liknande som du sedan antingen sprayar med kompressor och lackspruta, penslar/rollar och sedan slipar och polerar (det senare kan bli riktigt bra om man har lite tålamod). Alternativt om det går att på nån fäghandel eller typ mekonomen få köpa 2 komponentslack på sprayburk. Ett problem med att lacka cykeldelar i typ alu eller magnesium är att lacken brukar spricka om man kör med 1 komponentslack. Det ser jättebra ut första veckan sen börjar lacken flagna då sakerna flexar för mycket. Lackade ett styre med 1 komponentslack, det var inte en bra ide för allt bara lossnade pga flex och för skör lack.

Ett sista alternativ är väl att lämna det till något proffs efter att du har gjort grundarbetet så bör det inte bli så jäkla dyrt.

Tillbaka
Topp