• Cykelbanornas hall of shame

Av:
    MarcusS
    Istället för att bara gnälla på våra cykelbanor, ta och posta dina värsta exempel. När vi fått ihop en bra hall of shame så kan vi tipsa berörda gatukontor. Bara på lunchen hittade jag dessa i Kista. Jag ska stanna och fota på hemvägen för fler exempel.

Här har vi en cykelbana som börjar innanför ett övergångställe - hur ska man hamna där?
    IMAG0471.jpg

Samma cykelbana slutar 100m längre fram framför en busshållplats. Ska man ut på vägen här eller ska man köra in i skylten?
    IMAG0473.jpg

Här har vi en kombinerad cykel/gångbana utan någon som helst linje kant som skiljer gående och cyklande. Mycket plingande blir det. Den slutar i korsningen där de satt upp trafiklyset mitt i den nedfasade cykelbanan.
    IMAG0474.jpg
  • Re: Cykelbanornas hall of shame

Av:
    fastforward
    Komplettera med var bilderna är tagna så har berörd myndighet lättare att agera.

Google Street View m.fl. funkar också bra för detta ändamål.

Av:
    toke
    I England är det ordning och reda.
    http://www.guardian.co.uk

Av:
    zodah
    Kan bli en kul tråd :-)

Finns massor med idotlösningar. En som jag tänker på är cykelba´nan utanför Gustavsbergs köpcenter (eller vad det nu heter...) Cykelbanan leder en rakt in på parkeringen och försvinner...

gberg.JPG

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    Luke
    zodah skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Kan bli en kul tråd :-)
    >
    > Finns massor med idotlösningar. En som jag
    > tänker på är cykelba´nan utanför Gustavsbergs
    > köpcenter (eller vad det nu heter...) Cykelbanan
    > leder en rakt in på parkeringen och
    > försvinner...
    >
    >

+1
    Värmdö Marknad heter stället. Faaaaan vad jag svor på det där några gånger innan jag lärde mig komma ihåg det.

Av:
    sjooons
    Ett stalle som jag hatar ar detta i Linkoping:
    http://maps.google.com

Det synns daligt pa google streetview for de holl pa att lagga om gatan da, men jag har gjort denna illustration, rott ar cykelbana, gront ar en parkerings ficka.
    trafik.png

Av:
    Luke
    Ingarövägen, riktning Gustavsberg.
    Inget fel på cykelbanan egentligen, men broskarven gör mos av dina hjul om du inte bromsar ner och kliver över den alternativt bunnyhoppar.
    Skarven ser inte mycket ut för världen på bilden, men IRL är den typ 25 cm hög och rakbladsvass.
    Ingarovagen.jpg

Av:
    Stumpy
    Tyrestavägen i Haninge.

Den kombinerade gång-/cykelbanan före övergångsstället är bara en gångbana efter. Ingen ledtråd om vart cyklande skall ta vägen.

tyrestavagen.JPG

Av:
    mamme1
    Luke skrev:
    > Ingarövägen, riktning Gustavsberg.
    > Inget fel på cykelbanan egentligen, men
    > broskarven gör mos av dina hjul om du inte
    > bromsar ner och kliver över den alternativt
    > bunnyhoppar.
    > Skarven ser inte mycket ut för världen på
    > bilden, men IRL är den typ 25 cm hög och
    > rakbladsvass.
    >
    Du menar inte möjligen 25 mm?

En skilje------------------------------------------linje
    Bikes are almost as good as guitars for meeting girls!
    Bob Weir (1947-)

http://www.youtube.com

Av:
    72
    Manskapsvagnen som står parkad på Skeppsbro sedan veckor tillbaka - parkad på cykelbanan givetvis...

Av:
    zodah
    En annan liten livsfarlig stump är cykelbanan utmed Bällstavägen i Bromma och Sumpan. Åt båda hållen är den uselt underhållen, den går på trottoaren och vägbanan om vartannat. Skymd sikt är bara förnamnet vissa sträckor. Och kommer man ut från cykelbanan på bilden så får man verkligen se upp för de som ev kommer cyklandes från vänster. för där är en nedförsbacke och smalt som fan. Kommer ngn i full fart nerför så hinner de inte väja.

bällsta.JPG

Ja, trottoaren är också cykelbana. Tur att det inte år så många gående där...

THE MAXIMUM SMOOTHNESS
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-09-01 14:34 av zodah.

Av:
    Luke
    mamme1 skrev:
    > Luke skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Ingarövägen, riktning Gustavsberg.
    > > Inget fel på cykelbanan egentligen, men
    > > broskarven gör mos av dina hjul om du inte
    > > bromsar ner och kliver över den alternativt
    > > bunnyhoppar.
    > > Skarven ser inte mycket ut för världen på
    > > bilden, men IRL är den typ 25 cm hög och
    > > rakbladsvass.
    > >
    > Du menar inte möjligen 25 mm?

Nix!
    (jaja, 25 cm är kanske en liten överdrift... men den är hög!)

Av:
    InlineOla
    Var på besök i Nynäshamn tidigt i somras, lyckades hamna i denna korsning i Ösmo på från Segersäng till Nynäs , trött som fan efter ett par timmar i skogen...Cykelväg mot Nynäshamn skyltad vänster (inringad röd) men slutar tvärt i en gräsnerförsbacke. Tog en bra stund och många svordomar innan jag hittade nån att fråga hur man skulle cykla. Allt utom cykelvägen såg ut att sluta i motorväg och cykelvägen slutade som sagt i gräsmatta (höger om buskarna i bild 2).

1.jpg

2.jpg

Av:
    silverman834
    Här är Härrydavägen i Landvetter nära Göteborg. Vägrenen på vänster sida av vägen är dubbelriktad cykelbana. Den är ofta smal och skräpig/grusig och med väldigt dålig asfalt. Titt som tätt så upphör den vid korsningar och busshållplatser, vilket i praktiken innebär att du plötsligt cyklar på fel sida av vägen!
    cykelbana.JPG

Av:
    HåkanB
    Gustaf Larssons väg (Volvo i Torslanda).
    Skylt.gif

Av:
    Misärpendlaren
    72 skrev:
    > Manskapsvagnen som står parkad på Skeppsbro
    > sedan veckor tillbaka - parkad på cykelbanan
    > givetvis...

Det gör ju inget, den cykelbanan är ju ändu redan full av taxi- och ambassadbilar.

Av:
    MarcusS
    Några till exempel. Cykelbanan längs Bergshamraleden är en riktig rysare. Här kommer även Gunn på en gammal damknirr upp i en aktansvärd hastighet. Längst ner finns en väl dold utfart från en annan cykelbana. Här kommer det smälla ordentligt.
    IMAG0480.jpg

När man är på väg från Kista, vid Helenelunds pendeltågstation tar cykelbanan plötsligt slut. Vad jag vet så får man inte ta med cyklar under rusningstid.

IMAG0475.jpg
    IMAG0476.jpg

Av:
    Stisse
    silverman834 skrev:
    > Här är Härrydavägen i Landvetter nära
    > Göteborg. Vägrenen på vänster sida av vägen
    > är dubbelriktad cykelbana. Den är ofta smal och
    > skräpig/grusig och med väldigt dålig asfalt.
    > Titt som tätt så upphör den vid korsningar och
    > busshållplatser, vilket i praktiken innebär att
    > du plötsligt cyklar på fel sida av vägen!

Ja, den där är alltid full med grus, skruvar, spikar,övriga metalldelar, navkapslar och annat bös. Den sopas typ aldrig. Har fått punkor där och cyklar alltid på bilvägen istället, vilket har lett till en hel del tutningar från Messerschmitt-bilister med kall att upplysa Idiot-cyklisten som inte begriper skyltar : )

// Peter Luihn

I have done this a thousands of times and no ones have been hurt (much).

Av:
    Stisse
    Och den här:
    Cykelbanedumhet 1.jpg
    Korsningen Ånäsvägen/Svangatan i Göteborg.
    Här kommer cyklisterna från höger i bild uppifrån en backe, inga andra vägledande markeringar i gatan än väjningsplikt för bilar från ett håll.
    Nu har man iofs själv kört där ett par gånger under sina pendlarturer till jobbet, så jag vet ju - men jag ser ofta tillbud och stor förvirring mellan andra trafikanter här.

// Peter Luihn

I have done this a thousands of times and no ones have been hurt (much).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-09-01 19:49 av Stisse.

Av:
    Orwar
    Två ställen som jag kommer att tänka på på rak arm där jag cyklade senast i morse:

drottningtorget.jpg
    Vid Drottningtorget i Göteborg. Som cyklist ska man som synes vika in precis efter övergångsstället, vilket varje morgon slutar i att man får sakta ner till stillastående eftersom alla människor som precis kommit ut från centralen står och väntar på grönt ljus där. Det gäller dessutom att få bakomvarande bilar att förstå att man tänker sakta ner och svänga in.

nisse.jpg
    100 meter efter bild ett så hamnar man här, bilden talar egentligen för sig själv. Bättre dold cykelbana får man nog leta efter, som synes är den inte bara asdåligt markerad utan upphör helt på flera ställen. Att försöka cykla här på morgonen leder nästan ofelbart till sura blickar från folk som tror att man cyklar på trottoaren.

Känns som att det finns fler ställen som jag stör mig på dagligen men inte kommer på just nu, men i fortsättningen ska jag stanna och ta en bild.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-09-01 20:37 av Orwar.

Av:
    Snuten
    Ha ha, fantastisk tråd. Trafikplanerarna ser nog främst cykelvägarna som ett nödvändigt ont i Sverige. Respekten för cykeltrafikanterna är minimal. Detta gäller för övrigt särskilt vid vägarbeten.

Det kanske inte är så konstigt att det finns ett pedagogiskt problem när det gäller att få cyklister att förstå att de är trafikanter och därmed också skall bete sig som sådana - de blir ju behandlade som något som katten släpat in.

Av:
    Föredetting
    I princip alla cyklebanor i Gävle, förutom den mot Furuvik, mest tackvare att den inte är så trafikerad.

Av:
    dans
    Jag åkte idag på cykelbanan mellan Norra Bantorget och Centralen, och plötsligt slutade den i en byggarbetsplats, så blev en undanmanöver ut i biltrafiken.
    Som jämförelse cyklade jag i måndags i Melbourne, och på flera ställen, bl a vid ett vägbygge var det så väl skyltat med "Detour Cyclists" att man nästan trodde det var gjort av skyltmakare från düska autobahn.

Av:
    NLC
    En klassiker i dessa sammanhang: http://homepage.ntlworld.com

Av:
    underscore
    cyklagoteborg.png

Extra spännande med snö och is.

Av:
    Luke
    Vasagatan i Stockholm, riktning N Bantorget.
    Ser ni busshållplatsen? Vad tror ni händer när en buss ska svänga in där?
    Jo, du som cyklist blir prejad mot den höga trottoarkanten och har ingenstans att ta vägen.
    Efter några nära-döden-upplevelser på platsen håller jag mig numera mitt i vägbanan när jag passerar.

Vasagatan.jpg

Av:
    silverman834
    Orwar skrev:
    > Vid Drottningtorget i Göteborg.

Haha, jag tänkte just också posta den cykelbanan! Den är ju helt värdelös så jag använder alltid vägen där.

Av:
    Kiske
    Föredetting skrev:
    > I princip alla cyklebanor i Gävle, förutom den
    > mot Furuvik, mest tackvare att den inte är så
    > trafikerad.

Haha, ja Gävle är hemsk när det gäller cykelbanor som börjar/slutar i intet. Bäst gillar jag den nya upp till Andersberg som slutar i en korsning utan möjlighet att ta sig därifrån utan att vända tillbaka.

----------------------------------------------
    "I reject your reality and substitute my own."

Av:
    dabac
    Den här tycker jag är lömsk. Årstafältet, strax efter Årstabergs station:
    Farlig korsning Årsta.jpg

Kommer man norrifrån och ska vidare över fältet, röd pil, har man en inbjudande nedförsbacke och sen en svag stigning efter korsningen. Väldigt lockande att stå på lite alltså. Synd då att det ligger en trekantig plantering med 2 m höga buskar som gör en blind för ev. trafik västerifrån, gul pil, just då det är som mest kritiskt. Jag kontaktade faktiskt kommunen om detta, föreslog att de kanske kunde byta buskarna mot några lägre växter, alt. klippa ner dem hårt. Svaret blev ungefär: "Tack för dit engagemang. Vi har inspekterat platsen och ser inget som motiverar en åtgärd."

Hade det varit hörnet på en villatomt är jag övertygad om att kommunen had gått ut med ett föreläggande om att häcken skulle klippas ned.

(Hmm, var kom den vita ramen ifrån?)

Av:
    Little Stereo
    När man cyklar längs värmdövägen från Stockholm passerar man under vägen i en tunnel straxt efter vikingline, precis där man svänger in i tunneln byter gång och cykelbana sida med varandra vilket dagligen orsakar olyckor, hur tänkte dom då ? :-/ T

Cyklar helst cyclocross

Av:
    John Blaze
    MarcusS skrev:
    > Några till exempel. Cykelbanan längs
    > Bergshamraleden är en riktig rysare. Här kommer
    > även Gunn på en gammal damknirr upp i en
    > aktansvärd hastighet. Längst ner finns en väl
    > dold utfart från en annan cykelbana. Här kommer
    > det smälla ordentligt.

Jag tycker man ser det ganska ofta, planskilda korsningar anlagda med en korsningspunkt "längst ner" där hastigheten är som högst och sikten ofta är skymd. Dessa korsningar anläggs av "trafiksäkerhetsskäl", men många gånger handlar det nog mer om framkomlighet för motortrafiken.

I det här fallet borde det finnas en cykelbana, parallell och i samma nivå som vägen, för cyklister som ska rakt fram.

Av:
    zodah
    Little Stereo skrev:
    > När man cyklar längs värmdövägen från
    > Stockholm passerar man under vägen i en tunnel
    > straxt efter vikingline, precis där man svänger
    > in i tunneln byter gång och cykelbana sida med
    > varandra vilket dagligen orsakar olyckor, hur
    > tänkte dom då ? :-/ T

Den är helknäpp och lika knäpp är andra sidan av tunneln där cyklister kommer snabb från båda hållen så de som skall rakt fram (jag för det mesta) får mer eller mindra stanna och sedan passera. visste, det är sunt förnuft men en skylt som varnar för korsning skulle vara på sin plats.

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    Azi
    Är det inte annorlunda markering mitt på gågatan för en cykelbana? Längre bort i samma riktning (vid SF-bokhandeln ungefär) går ena riktningen av cykelbanan mot enkelriktat och är bara delvis markerad. (Om de inte byggt om sedan jag var där senast).

För övrigt glömmer väl alla bilister av linjer för cykelbanor så fort första snön fallit.

underscore skrev:
    > >
    > Extra spännande med snö och is.

Av:
    silverman834
    Sedan så inbjuder ju en del ställen inte direkt cyklister till att följa lagboken helt korrekt...

Första bilden är i gamlestan i Göteborg. Allting tyder på att den omärkta trottoaren som går rakt fram är en kombinerad cykel- och gångväg, men vägmärket förbjuder en att cykla in där. Det är helt uppenbart att det märket enbart ska gälla bilisterna och att man bara glömt att placera den korrekt eller skriva att det inte gäller cyklar.

gamlestan.JPG

Andra bilden är på hisingen utanför Göteborg. Det är meningen att man som cyklist ska köra fram och stanna vid tryckknappen, men hur ska man det laglydigt utan att passera stoppstrecket?

hisingen.JPG

Tredje bilden har samma situation som ovan.

redbergsplatsen.JPG

Av:
    Ari Iivonen
    Rätt bra också! Vet inte var bilden är tagen.
    Cykelbana.jpg

Av:
    Fikasvettot
    cykelbana.jpg

Av:
    Atlas
    Kan ingen ta en bild på Torsgatan mittemot Bonnier? Där Cykelvägen (en hårt belastad och splirrans ny) bara plötsligt halveras i bredd? Och så alla de där brunnslocken som man måste hålla undan för pga att de spårar så förjävligt.

ganska snäll

Av:
    NLC
    Fikasvettot skrev:
    >

Vacker arkitektur!

Av:
    Campa
    Pendlingen kring Palma de Mallorca försvåras avsevärt av denna trafikregulatoriskt förståndshandikappade konstruktion. Vad är cirkulationsplatsens inre fil till för egentligen? VA???

Av:
    Tille
    Här slutar allmän väg.

Av:
    Little Stereo
    zodah skrev:
    Den är helknäpp och lika knäpp är andra sidan
    av tunneln där cyklister kommer snabb från båda
    hållen så de som skall rakt fram (jag för det
    mesta) får mer eller mindra stanna och sedan
    passera. visste, det är sunt förnuft men en
    skylt som varnar för korsning skulle vara på sin
    plats.
    Håller med om att andra sidan av tunneln är lika tokig den, 3 håll måste man ha koll på... :-/ T

Cyklar helst cyclocross

Av:
    tomasojohansson
    Funkar länken såhär?

http://maps.google.se

I så fall, undrar om det inte är den enda i världen son går diagonalt över korsningen, jag vet inte om jag gillar den eller vad man ska säga, klart anorlunda i alla fall!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-09-02 17:15 av tomasojohansson.

Av:
    NLC
    Huvva :-(

Av:
    andersen
    tomasojohansson skrev:
    > Funkar länken såhär?
    >
    > http://maps.google.se
    > 381&spn=0.000001,0.002401&t=h&z=19&vpsrc=6&layer=c
    > &cbll=64.754423,20.946359&panoid=2IWP5r3zSyJ6NGSIj
    > ZlotQ&cbp=12,20.85,,0,3.42
    >
    > I så fall, undrar om det inte är den enda i
    > världen son går diagonalt över korsningen, jag
    > vet inte om jag gillar den eller vad man ska
    > säga, klart anorlunda i alla fall!

Fy fan dessutom gäller det att se upp för tåg.

Av:
    MarcusS
    Här kan man praktisera chicken race. En hyfsad cykelbana kläms ihop till en smal passage brevid stolpen. Det är så pass smalt art ingen sopmaskin har lyckats komma fram iår.

http://m.google.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in