Kul med diskussion! Ska försöka svara på de funderingar som uppstått:
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Kaboom - där satt den. Har sneglat på den där
> en tid nu. Synd bara på låg BB.höjd som
> alltid.är en pina på stig.
>
> Medium borde väl passa till 182cm med normala
> proportioner...
Ja, det tror jag skulle passa bra! (givet att du inte vill ha en längre hoj, då kan du säkert ha large också) Hur lång styrstam brukar du vilja köra med?
marran skrev:
> Rätt utfört borde väl plastbussningar vara
> överlägset i just länkage, som aldrig roterar
> ett helt varv. Fråga valfri Turnerägare. Banshee
> har en annan lösning än Turner, och det har
> varit en del gnäll på MTBR om slitna axlar och
> tom ramar. Är detta något som märkts av
> Westie?
Jag har också sett att en del gnäller på överdrivet slitage av axlar och bussningar. Min analys är att axlarna och bussningarna slits ifall de går torra, och då börjar allting glappa. Låter man det vara så kan jag tänka mig att till slits slits även ramen. Men axlarnas (och framförallt bussningarnas) material är ju mjukare än ramens, så det ska i princip inte hända om man inte är väldigt oaktsam. Huvudaxeln på testcykeln ser något insliten ut (den svarta ytan är lite bortnött i en sektor av uppskattningsvis 45 grader runt axeln i båda ändarna, syns i bilden nedan) efter att jag låtit den gå torr i två-tre veckor för att verkligen sätta grejerna på test.
Men jag tror inte detta är något problem ifall man fettar in axlarna ordentligt. Bussningarna är ju slitdelar, och billiga sådana. Operationen att fetta in ramen går på 10 min om man har adaptern, och denna går ju enkelt att packa med sig på resande fot.
Min erfarenhet av traditionella lösningar med kullager är att förr eller senare rasar dom. Om det sker mitt i semestern på någon liftort är det ganska dåliga odds att få tag i en verkstad med lagerpress och rätt ersättningslager. Det ska väl i och för sig sägas att jag själv har lyckats få ut iaf tre år ur mina ramar med lager.. Men det varierar ju väldigt från konstruktion till konstruktion. Tråkigt, dyrare och mer jobb när det väl händer VS enkelt att fixa, men småpill lite oftare. Så kanske man kan sammanfatta det. Är övertygad om att alla som har en insexnyckel och en gummiklubba klarar av att byta axlara och/eller bussningar på en Spitfire.
marran skrev:
> Äntligen! Bra skrivet och mycket intressant, man
> blir onekligen sugen på att prova. Du kan ju lagt
> en hög timmar på Prophet, kan man få önska en
> direktjämförelse mellan de två hojarna?
>
Tackar, kul att höra!
Propheten är ju en hoj som var lite "före sin tid", åtminstone i FR-geometriläget. Hyfsat lågt bb, låg ramvikt och flack styrvinkel gör att det fortfarande är en bra och busig cykel. Spitfiren är dock mer trampeffektiv och en bättre klättrare än Propheten, jag kommer upp för passager nu där jag hade en tendens att slå över med Propheten tidigare. Jag tror att det delvis beror på att Propheten har väldigt korta kedjestag. De gör den hojen busig och roligare i låg fart än Spitfiren, men Spittyn kommer till liv och är en bättre maskin när det börjar gå fort. Spitfiren är lite svårare att åka manual med (fast det kan jag inte göra många meter ändå..) och att lyfta framänden på, delvis beroende på att den är längre.
Sammantaget tror jag att jag kör lite snabbare på Spitfiren än på Propheten, på samma stigar. Och det är ju roligare så klart. :)
> Spittyn har funnits med ett tag nu och man kan
> notera att några andra tillverkare verkar ha
> hakat på trenden, t.ex. Yeti med ASR5 och
> Specialized med Stumpy Evo, som dock båda har
> kortare kejdestag än Spittyn.
>
> Även Ragley kommer ju nästa år med 10-4 och G6,
> med 140/100mm respektive 160/130mm slaglängd och
> 67 respektive 66 graders gaffevinkel,
> förhoppningsvis även relativt låga vevlager.
>
> Bongo: Slaglängdsmässigt ligger ASR5 precis som
> Spittyn med 127mm bak och 140mm fram. Sen om ramen
> håller för hårda tag är ju en annan sak, men
> jag har sett folk köra dem rätt hårt. 575 och
> sb66 är mer traditionella AM-riggar
soderblom skrev:
> Bra artikel! Förvånad över hur lite den gungade
> vid klättring jämfört med andra typer av
> länkage som kan tendera att "sätta sig".
>
> Anser du att den har några direkta konkurrenter
> på marknaden idag? Ser du cyklarna som marran
> nämnde som mer "ömtåliga" än vad Spitfiren
> är?
Spitfiren har ju två utmärkande egenskaper: kortare slaglängd bak än fram, och flack gaffelvinkel. Det finns få konkurrenter som har båda dessa egenskaper, egentligen kan jag på rak arm bara komma på Yeti ASR5 och GT Distortion:
http://www.gtbicycles.com/swe/catalogsearch/result/?q=distortion
GTn har 112 mm slag bak och är byggd för 140-gafflar. Båda de hojarna är också låga och har flacka gaffelvinklar.
Ragley 10-4 ser intressant ut men finns inte att köpa ännu som sagt. Orange gjorde Blood för något år sedan men har tagit bort den ur sortimentet igen. Den var lite mer överbyggd än Spittyn.
Det går ju också att montera en längre gaffel på t ex en Nickel som frågas om ovan, men då ska man komma ihåg att vevlagerhöjden höjs och sadelvinkeln flackas ut. Det ena gör hojen till en sämre utförskamrat, det andra till en sämre klättrare. Så den kompromissen tycker jag sällan blir så lyckad.
Om egenskapen med kortare slaglängd bak tas bort och vi bara tittar på kapabla trailhojar (140-150 mm slag) med gaffelvinkel på 67 eller flackare så finns fler alternativ, t ex Specialized Stumpjumper Evo som nämns ovan. Den har 145mm bak och 150 fram, så håller sig också till dessa principer, även om skillnaden fram/bak förmodligen inte är kännbar.
På din fråga om hållbarhet soderblom så är det vågat för mig att spekulera i. Yeti ASR5 verkar vara något lättare byggd än Spitfiren. Hållbarheten törs jag inte spekulera i, men baserat på vad Yeti själva använder den till (t ex rejsa Enduro i Downieville) så verkar de inte vara rädda för att folk ska köra hårt på den i alla fall.
hagdahl skrev:
> Det där är nog min nästa cykel.
Jag tror den skulle passa som hand i handsken för dig och din åkning faktiskt och vara en fin uppgradering när din Heckler gjort sitt. Du gillar ju dessutom kortare slag bak än fram, så den verkar nästan perfekt.
Efter testet kunde jag inte skiljas från testcykeln utan har köpt loss ramen. Så du får gärna prova den på Falustigarna i vår någon gång om du vill! Är lite sugen på att uppgradera framgaffeln till en BOS Deville 140 också..
Leo skrev:
> Bra test som alltid! Låter ju som gamla
> Transition Preston FR, mindre slag bak och som
> ändå håller för hårda tag. Dock föll det
> återigen på lite lågt BB, synd. Inget man
> attackerar Getryggen med, uppför... ;-)
>
> /Leo
Tackar! Ja, inte alls helt olikt Preston FR i princip. Fast Spitfiren är en mycket lättare ram då Preston ju var klassad som en FR-cykel som skulle tåla rejäla drops och dessutom kom med stålfjäderdämpare bak. De Prestons jag provat har varit jätteroliga för busig utförskörning, men har ofta vägt runt 17 kg. Viktskillnaden ner till 13 för en Spitfire är klart märkbar, så visst har det skett vissa framsteg de senaste åren.
Hehe, helt rätt om BBt. Just getryggen-klättringen skulle inte vara Spitfirens forte då de stora "trappstegen" i sten skulle vara problematiska att komma över. Men ner igen på andra sidan.. Och jag är någonstans lite tacksam att du inte kör på en sån här cykel, tror att du skulle ge andra ännu mer problem att hänga med då. :) I ditt fall tror jag på något med mellanhögt bb, t ex en Santa Cruz Nomad.