[Artikel] Banshee Spitfire – Nytänkare, bakåtsträvare och bushoj

happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Menar du att "lättare uppför och snabbare
> utför" skulle vara lik "djupare bass och mer
> detaljerad diskant" i hifi sammanhang? ;-)

Nej, jag menar att den klättrar bättre än de flesta 160mm-hojar och är lika bra nerför. Och lite roligare på båda ställena.

> Jag slutade köpa hifi tidningar eftersom jag
> tyckte det var dum att betala för reklam.
> Här på Happy betalar man ingen medlemsavgift och
> dessutom finns det ingen reklamfält som blinkar i
> alla hörn av din skärm. Ändå finns det folk
> som skriver reportage, recension och underhåller
> webbplatsen.
> Så jag tycker att det är ok at det finns lite
> reklam som gömmer sig hit och ditt.
> /E

Det skall finnas reklam på happy, det är våra säljkillars uppgift att hantera. Just nu ligger det lite lågt då det är off season. Det redaktionella materialet är INTE reklam.

AddeN skrev:
> Westman: jag kan mycket väl ha fel, men du
> lovordar och försvarar prylar du recenserar
> nästan slaviskt och debbaterar imot om andra har
> andra åsikter. Hur mycket får du för det?
> Känns ofta lite som Nintendoklubben på 80-talet
> som gav alla spel högsta betyg kategoriskt. Detta
> är en effekt jag märkt sen Happy såldes...
>
> Jag hoppas verkligen att du haft sån tur att alla
> grejer du provat helt enkelt är så jävla bra
> men jag undrar.
>

Nu tycker jag att du har väldigt fel. En stor del av prylarna vi testar ger vi dåligt betyg. När något är bra skriver vi det, när något är dåligt skriver vi det. Ofta är det inte så svart eller vitt heller utan en produkt har både bra och dåliga sidor. Något vi försöker lyfta fram både i omdöme samt sammanfattat under "För och emot/Plus och minus". Kolla igenom årets tester av t ex POC-shortsen, Roses 29-er, Commencals DH-hoj mm för att se vad jag menar. Det är ganska ovanligt att en produkt vi testar är genomdålig, sist det hände var väl med första generationen av Konas Magic Link på CoilAiren: http://happymtb.org/2009/06/05/kona-trollar-med-lankaget/

Jag tycker det är blandat högt och lågt. Mycket av prylarna vi väljer ut att testa är saker som vi tycker ser bra ut på pappret, och därtill är intressanta/nyskapande på något sätt. Om prylarna då levererar och man haft positiva upplevelser på dem blir det överlag positiva betyg. Det är ju inte jätteofta vi testar intetsägande produkter som funnits några år. Sedan är jag entusiastisk och positiv som person och det återspeglas nog i mitt språk, vilket kanske kan tolkas som överdriven positivism ibland.

Spitfiren är helt ärligt den bästa cykel jag cyklat på mycket länge. I år det bästa jag cyklat på tillsamamns med Meridas kolfibercross med skivor. Hade en del kval över att publicera testet då det nästan kändes "för posivivt", men det är faktiskt så jag upplever produkten.

Ang att försvara produkten så har jag oftast väldigt mycket åktid och praktisk erfarenhet av prylarna jag skriver om. Ibland kommer det in någon annan i tråden som själv testat prylarna och då ska man lyssna. Men ganska många är "skrivbordscyklister" som inte själva har testat prylen utan enbart går på rykten. Då tycker jag det är på sin plats att debattera källan lite grann. Jämför t ex beteendet hos NH i den här tråden som själv cyklat på en Specialized Enduro sedan 2001 men ändå har starka åsikter om att länkaget på Spitfiren är dömt att misslyckas. Med risk för att vara elak i onödan: Bara att ha haft samma hoj sedan 2001 och inte bytt lager i den tycker jag är empirisk bevisföring för att man kanske spenderar mer tid vid skrivbordet än på hojen..

Vidare i det här specifika fallet har jag inte skrivit någonstans att bussningarna visst kommer hålla evigheter och att problemen som några på MTBR beskriver inte finns. Jag skriver bara att man ska använda lite källkritik. Precis som du gör mot min artikel. :) T ex kan jag tänka mig att när gubbe 1 skriver att hans länkage glappar blir gubbe 2 orolig och märker att hans också glappar. I själva verket hade gubbe 2 kanske bara behövt fetta in det och allt fungerar som det ska. (Eller så har han också problem) Ergo - Den typen av information tycker jag är vansklig att dra för stora slutsatser av.

Fakta: I Banshees fall har de inte bestämt slutligt hur de ska hantera de ramar som verkar slitas. Om jag hör något annat meddelar jag det här som sagt. Kanske är det ett stort problem, kanske en storm i ett vattenglas. Tiden får utvisa!

Som liknelse så ser jag varje månad en tråd på forumet som varnar för någon väl etablerad handlare som de flesta inte alls har några problem med, t ex CRC. Men jag och nästan alla andra fortsätter handla av dom för jag vet att en gång på hundra eller en gång på tusen blir det något fel. Sånt är livet och givet att reklamationer osv fungerar som de ska så får man väl acceptera det, eller inte handla där helt enkelt.

> Nu låter detta lite neg, men jag hoppas du tar
> det på rätt sätt och inte som ett personligt
> påhopp. Så konstigt är det inte med regler
> från Freeride som gör att "recentionerna" är
> betalda anonser, händer jämt i tidningsbranchen
> och såklart även i kommersiella
> forum/webtidningar.

Det är ganska allvarliga anklagelser du riktar här, jag tar det inte som ett personligt påhopp men kan skarpt dementera att det är som du säger. Freeride visste inte ens om att vi testade den här cykeln t ex och påverkar inte testresultaten på något sätt.

Jag styr det redaktionella, de styr annons och marknad. Vår koppling sker mest kring utveckling av nya avdelningar/tekniska funktioner som är på gång.

I seriösa journalistiska sammanhang existerar inte redaktionell reklam. Jag arbetar själv med bransch/intressejournalistik och kan säga att vi blir också ofta anklagade för att få betalt för att ge vissa prylar vissa omdömen. Men så vitt jag vet finns det ingen seriös tidsskrift (eller webpublikation för den delen), som tar emot pengar för att publicera ett visst omdöme om en produkt. Det vore att skjuta sig själv i foten.

Sen att det ofta finns människor som inte håller med om det omdöme som en testare ger är uppenbart, och det blir då väldigt lätt att tycka att den personen fått något i utbyte mot att skriva si eller så. Men oftast handlar det om olika preferenser. En produkttestare ser oftast (borde i alla fall) till vilken målgrupp produkten är riktad till och vad man får jämfört med vad man betalar för.

Ett exempel på happy vore att en billig SS med stålram och helstel gaffel kan få ett jättebra betyg om man ser den ur sitt användningsområde, men någon som kör långloppskuppen tycker att det är en säck skit och anser därför att testaren är köpt.

Att köpa tester lönar sig inte heller för tillverkaren, om slutkunden får reda på att en tillverkare måste betala för att få bra betyg är man inte dummare än att man inser att den tillverkaren är medveten om att man inte gör en bra produkt.

Jag tror helt enkelt att Westman är jäkligt nöjd med sitt jobb och verkligen gillar att cykla, får han bra grejer mellan benen blir det således antagligen ett bra betyg och en entusiastisk text. Jag blir likadan.

Luthman Photography skrev:
> I seriösa journalistiska sammanhang existerar
> inte redaktionell reklam. Jag arbetar själv med
> bransch/intressejournalistik och kan säga att vi
> blir också ofta anklagade för att få betalt
> för att ge vissa prylar vissa omdömen. Men så
> vitt jag vet finns det ingen seriös tidsskrift
> (eller webpublikation för den delen), som tar
> emot pengar för att publicera ett visst omdöme
> om en produkt. Det vore att skjuta sig själv i
> foten.

Det är ju i princip definitionen men däremot finns det ju givetvis de som UTGER sig för att vara seriösa och gör dold reklam i redaktionellt material.
Hos bloggare är detta snarare regel än undantag om jag förstått det rätt.

perzzon skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I seriösa journalistiska sammanhang existerar
> > inte redaktionell reklam. Jag arbetar själv
> med
> > bransch/intressejournalistik och kan säga att
> vi
> > blir också ofta anklagade för att få betalt
> > för att ge vissa prylar vissa omdömen. Men
> så
> > vitt jag vet finns det ingen seriös tidsskrift
> > (eller webpublikation för den delen), som tar
> > emot pengar för att publicera ett visst
> omdöme
> > om en produkt. Det vore att skjuta sig själv i
> > foten.
>
> Det är ju i princip definitionen men däremot
> finns det ju givetvis de som UTGER sig för att
> vara seriösa och gör dold reklam i redaktionellt
> material.
> Hos bloggare är detta snarare regel än undantag
> om jag förstått det rätt.

Jo, men även om man utger sig för att vara seriös och inte är det så är man väl inte seriös. Men jag förstår vad du menar.

Bloggar ser jag inte som en seriös form av journalistik. Det finns givetvis undantagsfall, men i de flesta fall är det bara en människa som sitter och tycker och gärna tjänar lite extra pengar på sitt tyckande.

alarix skrev:
> Mer cykelrecensioner! keep up the good work Westman!

+1

Westman skrev:

"Jämför t ex beteendet hos NH i den här tråden som själv cyklat på en Specialized Enduro sedan 2001 men ändå har starka åsikter om att länkaget på Spitfiren är dömt att misslyckas."

Vad vet du om vad jag cyklat på förutom den?

Länkaget på Spitfiren är ju hur bra som helst, däremot dömer jag (och många andra tydligen) ut bussningar som lagring i länkage på cyklar, i alla fall Banshees, på Turner verkar det ju funka.

Och...

"Med risk för att vara elak i onödan: Bara att ha haft samma hoj sedan 2001 och inte bytt lager i den tycker jag är empirisk bevisföring för att man kanske spenderar mer tid vid skrivbordet än på hojen.."

För det första kanske jag äger fler cyklar...
Inte byter jag lager om dom inte är dåliga?

Har haft flera cyklar med plastbussningar av olika slag och ingen lösning har imponerat.

Jag har ju gjort "avbön" och sade dels:

"Men om era Spitty´s funkar helt utan problem så är det ju bara gratulera och rekommendera alla sugna att köpa en sådan cykel."

Och:

"Bussningar i hitech-space-material med smörjnipplar kanske är överlägset, vad vet jag."

Med risk för att vara elak i onödan: Att som redaktör påvisa hur smart och duktig man är genom att racka ner på andra, särskilt i en diskussion som jag jag redan avslutat med att skriva att jag kanske inte har rätt är bara omoget och klantigt.

Att påvisa att jag inte cyklar utan bara sitter bakom ett skrivbord genom att påvisa att EN av mina cyklar råkar vara från 2000 (och helt utan glapp...) är väl empirisk bevisföring om något.

Senast ändrad:
Först ska jag säga att jag inte tvivlat på att Spitfiren är en bra cykel. Länkaget vet jag fungerar grymt och vinklar och konstruktionen verkar grym.

Men frågan är berättigad tycker jag. Och att det är en allvarligt anklagelse tycker jag inte alls, tittar du i tidningsstället på interpress så kan du vara säker på att hälften av hobby/intressetidningarna har på ett eller annat sätt betalda artiklar, direkt eller indirek. Att det skulle kunna vara så här, speciellt efter att en kommersiell aktör tagit över sidan, är knappast märkligt att gissa. Speciellt då testerna tidigare (tex som AM-testet där Coilairen sågades) ofta var lite elakare.

Men som jag skrev kan det vara så att du testat mycket bra grejer, Spitfiren ser bra ut på pappret, och tex Fox PR23 vet jag själv är en grym dämpare osv.

AddeN skrev:
> ...tittar du i tidningsstället på interpress
> så kan du vara säker på att hälften av
> hobby/intressetidningarna har på ett eller annat
> sätt betalda artiklar, direkt eller indirek.

Det här var intressant. Du får gärna utveckla :)

Jag trodde nog inte att det var så men det kanske är blåögt.

/Johan,

Westman:
Jag tycker din rescension och ditt deltagande i tråden är mkt bra. Det känns seriöst och även lojalt med oss konsumenter och inte en säljannons. Det är också intressant med alla andras åsikter som fördjupar artikeln.

Om man jmf denna rescension med t.ex. en i Kadens så är det ju en gigantisk skillnad (det finns ju ingen möjlighet att fortsätta diskussionen i Kadens)

Btw
Det var förstå gången sedan jag köpte min Meta 55 som jag blev sugen på att byta ut den efter att ha artikeln.

Bra jobbat

Banshee har nu kommunicerat en trestegsplan för hur de ska hantera de kunder som fått problem med sin ram. Nya axlar, reklamationer av de ramar som slitits och dessutom möjlighet att uppgradera till Spitfire/Rune v2 när de kommer så småningom.

"Hey guys,

There is 3 fronts we are working on.
1] is to get the axle kits out to people. - short term
These consist of a much harder surface wearing substance - Keronite and a UHMW plastic which will work better then steel because steel will rust. Stainless will work but is much harder to find a .5mm shim size.

2] is to warranty the frame and have it sent back to the distributor - mid term
This will require putting in a claim and is for guys that have noticable wear. We will remove the affect frame parts and replace the new axles, washers and in some cases may need to replace the actual frame parts themselves.

3] We will be offering some sort of upgrade for all Rune and Spitfire owners when we have new models and we will be selling these through our dealer network with the plan that Banshee makes no profit on them; we're kicking around numbers under a $1000 since the dealer and distributors still expect something.

Hopefully with fixing the current bikes you guys are riding, AND allowing them to become resalable, while offering a deeply discounted new model with the latest in geo and bike goodness it will help mitigate things.

The first 2 will greatly increase the amount of time between pivot maintenance and get the bikes back to an acceptable level. However we need to appreciate that even if we get our bikes dialed with the new bushing system we need to offer something up for the hassle some riders have experienced.

I have another 100 sets of axle kits coming through shortly.
If you have excessive wear then contact your dealer or Trident to put in a claim.
If you want to take us up on the upgrade when we have new models then please keep your sales receipt on your original frame... registering the frame is not enough as we'll need something showing you are the owner... if you don't have your receipt then contact your dealer as some may still have this information on file.

You also have our direct emails ...keith@bansheebikes.com, jay@bansheebikes.com, and jon@bansheebikes.com as some riders may have special requirements, questions, or just want to sound off.

Fortunately not everyone is having issues, however it may look like it because mtbr.com is a lightning rod. Regardless its our duty to keep you guys happy and not feel like you got screwed over, and we have had a couple hiccups trying to get an acceptable solution online... it took us sometime to figure it out... i'll be honest we still don't know why some guys show wear, some don't, some are in locations that others are not, but i'm confident that the design revisions will solve the problems.

Jay @ banshee "

Det enda jag reagerar på är att de säger att det inte vet vad som orskar felet men att deras ändringar med säkerhet fixar det?
Hur fixar man något när man inte vet vad det är?

Men det blir nog bra.

Nu finns lite info om kommande Spitfire (och Rune) v2 publicerat. Båda med maskinlager istället för bussningar, justerbar geometri och 650b-kompatibilitet..
http://www.bikerumor.com/2012/08/20...newly-revamped-spitfire-and-rune-trail-bikes/

Banshee-Spitfire-600x450.jpg

Banshee-Rune-600x450.jpg

Rune med 65 HA, 340 BBH och 429 CS ser rejält busig ut för långslagig AM, alper och Enduro. Hoppas testa båda så småningom.

Luthman Photography skrev:
> Länkaget ser ju hel omgjort ut? Spittyn ser rätt
> fet ut med de där dämparna på :)

Ja, det är en ny placering av länkagepunkterna jämfört med tidigare variant. Den går att köpa antingen med Fox Float CTD (nästa års RP23) eller Cane Creek Double Barrel. Levereras i Jan 2013.

Prisinfo?

Man kanske borde börja spara till en Rune då...

Edit: eller ja en Spitty med 150mmgaffel vore smutt också. Verkar ju ge en schysst gaffelvinkel...

Senast ändrad:
Ser riktigt nice ut! Kommer antagligen bli en storsäljare med tanke på att just bussningarna är det som gjort att många dragit sig för ett köp.

Intressant att de mäter geon med ac mått på 545mm. Antar de tänker sig att man ska köra med Lyrik, fox 36 el likande.

Westman, ligger det redan en beställning tro? :)

Senast ändrad:
Haakan skrev:
> Ser riktigt nice ut! Kommer antagligen bli en
> storsäljare med tanke på att just bussningarna
> är det som gjort att många dragit sig för ett
> köp.
>
> Intressant att de mäter geon med ac mått på
> 545mm. Antar de tänker sig att man ska köra med
> Lyrik, fox 36 el likande.
>

Ja, reflekterade också över det. Men det blir ju så att man kan köra 150mm + undre kopp alt 160mm gaffel med zero stack. Ex Revelation 150 + 15mm undre kopp blir 545.

> Westman, ligger det redan en beställning tro? :)

Inte än.. :)

Och Westman, nu när du kört ytterligare en tid på din Spitfire, hur håller bussningarna egentligen? Är det konstruktionsfel eller vågar man sig på ett köp av den gamla årsmodellen?

LasseB skrev:
> Och Westman, nu när du kört ytterligare en tid
> på din Spitfire, hur håller bussningarna
> egentligen? Är det konstruktionsfel eller vågar
> man sig på ett köp av den gamla årsmodellen?

Jag ska faktiskt ta isär den för att fetta in, och ev byta slitdelarna, i veckan så får återkomma. Nu har den gått ett drygt år, ett ganska hårt sådant. Två infettningar har det blivit, men jag väntade ju medvetet för länge med den första, vilket slet lite extra på axlar och bussningar, så jag räknar med visst slitage.

Senast ändrad:
Så som jag förstått det efter att pratat med Rasmus på behind bars och vad som sägs på en del amerikanska forum så är det ett mindre antal som har fått problem men det har blivit ett jädra liv. Problemen har dykt upp relativt snart. Det finns de som kört sina Spitfires hårt och länge utan problem. Jag skulle nog hellre köpa en inkörd begagnad utan problem än en ny ram av den gamla modellen. Då är den kvalitetssäkrad mot glapp :).

Senast ändrad:
Nu har jag äntligen hunnit ta isär hojen och göra underhåll. Efter 1,5 år av hårt cyklande året om hade glappet blivit lite större än tidigare gånger, så jag tänkte ta isär alla axlar helt och inspektera bussningar och axlar. Det visade sig att bussningarna fortf var i bra skick, och alla axlar utom huvudaxeln likaså. De bussningar som sitter mellan sadelstag och övre länkarmen (fyra st av något klenare dimension) kändes extra glappa så tippar att det är dags för byte av dom vid nästa underhållstillfälle. Den här gången fettade jag in ordentligt och drog ihop till 5Nm enligt Banshees rekommendation.

Huvudaxeln hade nötts ner något i den ända där "nyckeln" sitter, dvs icke drivsidan. Se bild nedan, man kan se att distributionskanalerna för fettet ser smalare ut där axeln blivit några tiondels millimeter nedslipad.

DSC03838-Kopia.JPG

DSC03839-Kopia.JPG

Så jag bytte helt enkelt till reservaxeln (som följde med ramen), gjorde rent de andra axlarna ch fettade in samtliga axlar ordentligt och skruvade ihop igen med loctite. Banshee rekommenderar 6Nm på huvudaxeln och 5Nm på alla andra.

Nu är hon tight like a tiger igen och redo för hårda tag, allt glapp borta. Blir spännande att se om det är dags för byte av bussningar nästa gång det börjar glappa. Eftersom cykeln gått 1,5 år av ganska hård cykling inkl många liftdagar är jag positivt överaskad av hur länge slitdelarna hållit, särskilt då jag medvetet lät hojen glappa upp "för mycket" första gången.

Kittet med alla axlar och bussningar gick för övrigt loss på 400 kr och ligger och väntar. Noterar att priset är lägre än en sats kullager till en traditionell ram, och om delarna håller två år så innebär de 200 kr/år på slitdelar.

JO, som gammal ägare (feb 2010) till Spitfire så är det bara att hålla med. Om du underhåller din cykel så får du enligt min erfarenhet inga problem. OM du slarvar så får du problem, dvs att skita i att fetta in axlarna när de uppenbarligen glappar. Men det enda som händer nu med de nya axlarna är att du kan åka på att köpa ett nytt kit med axel plus bussning. De har ingen klack som de gamla, de kunde ställa till det, klack syns på Westmans bilder ovan.

Jag körde ganska hårt på mina originalaxlar 2010-03 tom våren 2012. Bytte axel inför semestern, då hade jag slarvat och kört ett halvår på glappande axel :) den och bussningen blev till skit. Köpte nytt och cyklade vidare.

Jag har beställt en V2 för mitt eget bästa.

Jag har haft min sedan januari 2011 och har tagit isär och fettat in en gång när det blev lite glapp. Den funkar perfekt efter det, det var inget nämnvärt slitage på axlarna, ungefär som jag trodde. Man blir lite nyfiken känner jag på hur de som fått problem har servat sin spitfire, jättebra eller mindre bra. Förstår inte helt hur det kan bli jätteslitet om man servar den när det kommer glapp.

V2:an ser nice ut, fast jag har faktiskt inte någon brådska att byta ut min, är som andra riktigt nöjd med den.

Gött med uppföljning, håller klacken axel i samma läge hela tiden, vad är det som kan gå fel om den får 'snurra' fritt?

42Hz skrev:
> Gött med uppföljning, håller klacken axel i
> samma läge hela tiden, vad är det som kan gå
> fel om den får 'snurra' fritt?

Ja, klacken på axeln passar i ett spår i unre länken, alltså håller den axeln i samma läge hela tiden relativt just undre länken.

Varför konstruktören valt den lösningen vet jag inte, men gör en kvalificerad gissning att det har att göra med att bussningar generellt är optimerade för kortare rotationer (inte hela varv), medans kullager är det för stora rörelser/varv. Och genom att hålla axeln still så blir ju rotationen inte särskilt många grader.

Håller med Lotta om att jag har svårt att se att den här lösningen ska kunna resultera i stora problem, om man bara fettar in axlarna enligt instruktion. Slitdelar är ju just slitdelar och när dom är billiga och kan bytas enkelt känns konstruktionen vettig tycker jag.

Om man inte vill göra detta kan man ju köpa nya varianten med kullager, som kommer i Januari. Den blir också 650b-kompatibel. Slaget ökas också till 140 bak och det kommer gå att uppgradera Fox-bakdämparen till Cane Creek Double Barrel air.

716691d1344857496-2013-spitfire-spitfire-2013-colors.png

Banshee-Spitfire.jpg

Jag kommer fortsätta köra på min nuvarande Spitfire, och återkommer med rapportera om hållbarhet etc.

Westman skrev:
> Kittet med alla axlar och bussningar gick för
> övrigt loss på 400 kr och ligger och väntar.
> Noterar att priset är lägre än en sats kullager
> till en traditionell ram, och om delarna håller
> två år så innebär de 200 kr/år på slitdelar.

Låter som det kostar ungefär samma som kullager. Senast jag köpte lager till min specialized enduro så gick det på 180:- inkl frakt. Fettar man in dessa med jämna mellanrum så håller de flera säsonger. Vet inte vilket som är bäst då jag enbart testat kullager i ledpunkterna.

Det bästa är att hålla efter sin hoj oavsett konstruktion :)

Det som kan gå fel med klack är det som jag ordnade på min hoj, svårt misskött axel/bussning. Bussningen greppade tag i axeln och fick klacken att gnaga på baksvingen. Numera saknar axlarna klack.

Observera att det är en pivot på Rune som har fått mest kritik, inte Spitfire. På Spittyn är det om något endast den nedre bakre pivoten som kan få problem. Det är med andra ord inte så värst stort det här "problemet" :)

Hur köper man enklast en Spitfire som svensk?
Behindbars Distributions hemsida verkar ligga nere...? Skulle hellre köpa från en svensk distributör än att importera själv från USA. Hittar efter en snabbsökning inga återförsäljare inom EU.

Om hans hemsida ligger nere så kan du även nå honom via Behind Bars page på facebook. Men mail är nog bäst!

Banshee håller på att uppgradera sina modeller, ex rune kommer i ny version.
Värt att kolla om Spitfire kommer i en v2.

Westman skrev:
> Haakan skrev:
> -----
> > Ser riktigt nice ut! Kommer antagligen bli en
> > storsäljare med tanke på att just
> bussningarna
> > är det som gjort att många dragit sig för
> ett
> > köp.
> >
> > Intressant att de mäter geon med ac mått på
> > 545mm. Antar de tänker sig att man ska köra
> med
> > Lyrik, fox 36 el likande.
> >
>
> Ja, reflekterade också över det. Men det blir ju
> så att man kan köra 150mm + undre kopp alt 160mm
> gaffel med zero stack. Ex Revelation 150 + 15mm
> undre kopp blir 545.
>

Nybörjare som jag är hänger jag inte med på detta med gaffellängd och geometrin.

Enligt Rasmus verkar det som att de gafflar som säljs med till Spitfiren 2013 är
Float 36 160mm RC2
Float 34 160mm CTD
Float 34 160mm CTD 650B

Då det är svårt att hitta axle to crown måtten frågade jag Fox och fick detta till svar:
“Here are the axle to crown lengths for the forks.

Float 36 160mm FIT RC2 - 514.4mm
Float 34 160mm FIT CTD - 506.9mm
Float 34 160mm FIT CTD 27.5 - 523.4mm
Float 32 150mm FIT CTD - 497.7mm
Float 32 140mm FIT CTD - 487.7mm”

Rasmus citerade Keith från Banshee

“Personally I'd recommend a 160mm fork for the spitfire to really get the most out of it (150mm if more XC focused). A 140mm Marz44 has an axle to crown height of 507mm I believe, which is certainly on the short end for this frame. With the 44 the head angle will be steepened by about 1.5 degrees for each setting (so 67.5-68.5) which means you will loose that slack geometry confidence, and the BB will drop about 10mm. You could slacken the head angle out with an angle set, but that would just drop the BB further. So while it will work, I'd certainly recommend a fork with an a-c in the 520-545mm range.”

Måtten från FOX verkar ju inte stämma med de 545 mm som Banshee pratar om.
Vad är en undre kopp? Något som endast förlänger gaffelns axle to crown mått?

Jag har idag 150 mm slaglängd på gaffeln och hade kunnat tänka mig att gå ner till 140mm så som testet i artikeln var. Fast jag vill samtidigt ha en flack vinkel. En Float 36-160 mm känns spontant lite overkill. Blir ju i alla fall tyngre och förmodligen mer svampigt i långsam knicksig terräng som det ofta är där jag cyklar. Sen kan man ju på något sätt dra ner slaglängden i en gaffel från tex 160 till 150 mm också.

Någon som kan hjälpa till att reda ut min förvirring?

Jag tror inte Fox siffror stämmer. 36:an har haft ac på 545mm sen Dackefejden, iaf 160mm versionen

alkeru skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > Haakan skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ser riktigt nice ut! Kommer antagligen bli en
> > > storsäljare med tanke på att just
> > bussningarna
> > > är det som gjort att många dragit sig för
> > ett
> > > köp.
> > >
> > > Intressant att de mäter geon med ac mått
> på
> > > 545mm. Antar de tänker sig att man ska köra
> > med
> > > Lyrik, fox 36 el likande.
> > >
> >
> > Ja, reflekterade också över det. Men det blir
> ju
> > så att man kan köra 150mm + undre kopp alt
> 160mm
> > gaffel med zero stack. Ex Revelation 150 + 15mm
> > undre kopp blir 545.
> >
>
>
> Nybörjare som jag är hänger jag inte med på
> detta med gaffellängd och geometrin.
>
> Enligt Rasmus verkar det som att de gafflar som
> säljs med till Spitfiren 2013 är
> Float 36 160mm RC2
> Float 34 160mm CTD
> Float 34 160mm CTD 650B
>
> Då det är svårt att hitta axle to crown måtten
> frågade jag Fox och fick detta till svar:
> “Here are the axle to crown lengths for the
> forks.
>
> Float 36 160mm FIT RC2 -
> 514.4mm
> Float 34 160mm FIT CTD -
> 506.9mm
> Float 34 160mm FIT CTD 27.5 -
> 523.4mm
> Float 32 150mm FIT CTD -
> 497.7mm
> Float 32 140mm FIT CTD -
> 487.7mm”
>
>
>

Måtten du fått verkar fel, Fox32 150 har A-C på 520, Fox 36 160 har 545.

> Rasmus citerade Keith från Banshee
>
> “Personally I'd recommend a 160mm fork for the
> spitfire to really get the most out of it (150mm
> if more XC focused). A 140mm Marz44 has an axle to
> crown height of 507mm I believe, which is
> certainly on the short end for this frame. With
> the 44 the head angle will be steepened by about
> 1.5 degrees for each setting (so 67.5-68.5) which
> means you will loose that slack geometry
> confidence, and the BB will drop about 10mm. You
> could slacken the head angle out with an angle
> set, but that would just drop the BB further. So
> while it will work, I'd certainly recommend a fork
> with an a-c in the 520-545mm range.”

Håller med, annars blir vevlagerhöjden alldeles för låg.

>
> Måtten från FOX verkar ju inte stämma med de
> 545 mm som Banshee pratar om.
> Vad är en undre kopp? Något som endast
> förlänger gaffelns axle to crown mått?
>

Det är alltså styrlagrets undre kopp, som kan sticka ut ur ramen och addera inbyggnadshöjd, så kallad stack height, till det totala AC-måttet.

> Jag har idag 150 mm slaglängd på gaffeln och
> hade kunnat tänka mig att gå ner till 140mm så
> som testet i artikeln var. Fast jag vill samtidigt
> ha en flack vinkel. En Float 36-160 mm känns
> spontant lite overkill. Blir ju i alla fall tyngre
> och förmodligen mer svampigt i långsam knicksig
> terräng som det ofta är där jag cyklar. Sen kan
> man ju på något sätt dra ner slaglängden i en
> gaffel från tex 160 till 150 mm också.
>
>
> Någon som kan hjälpa till att reda ut min
> förvirring?

Vad har du för 150-gaffel idag? Troligen kan du behålla den och bara se till att välja styrlager med omsorg!

Westman skrev:
> Vad har du för 150-gaffel idag? Troligen kan du
> behålla den och bara se till att välja styrlager
> med omsorg!

Jag har en Talas 150mm. Från 2010 tror jag med 110-130-150 mm lägen, kommer ej ihåg namnet exakt.

alkeru skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > Vad har du för 150-gaffel idag? Troligen kan
> du
> > behålla den och bara se till att välja
> styrlager
> > med omsorg!
>
>
> Jag har en Talas 150mm. Från 2010 tror jag med
> 110-130-150 mm lägen, kommer ej ihåg namnet
> exakt.

Fox 32 eller 36? Tippar 32 men 36 var 150 mm runt 2008.

Om du har en med 32mm innerben har du A-C på 520 mm. Banshees geo-tabell ärmed AC på 545mm, så för att få samma geo behöver du "förlänga" med 25mm. Det tror jag blir svårt, men du borde kunna hitta något med runt 15mm. Och då får du AC på 535 vilket borde ge ca 10mm lägre vevlagerhöjd och drygt en halv grad brantare geo.

Alternativt så säljer du din 32 150 och skaffar en RS Revelation 150. Den är 10mm högre och med 15 mm undre kopp uppnår du då Banshee geotabell.

Westman skrev:
> Fox 32 eller 36? Tippar 32 men 36 var 150 mm runt
> 2008.
>
> Om du har en med 32mm innerben har du A-C på 520
> mm. Banshees geo-tabell ärmed AC på 545mm, så
> för att få samma geo behöver du "förlänga"
> med 25mm. Det tror jag blir svårt, men du borde
> kunna hitta något med runt 15mm. Och då får du
> AC på 535 vilket borde ge ca 10mm lägre
> vevlagerhöjd och drygt en halv grad brantare
> geo.
>
> Alternativt så säljer du din 32 150 och skaffar
> en RS Revelation 150. Den är 10mm högre och med
> 15 mm undre kopp uppnår du då Banshee geotabell.

Ja det är en 32a jag har.
Vad tror du annars om att ha en 160 mm gaffel tex Float 36-160? Lär ju vara stabilt och boombproof nedför i alla fall. Försvinner den där smidigare karaktären på cykeln som du gillade då tro?

Hela nya Spitfire är ju ett steg mer överbyggd än nuvarande - 140 bak och 160 fram är onekligen mer cykel än 127 bak och 140-150 fram. Har inte provat den nya så jag vet inte om den är lika smidig fortfarande.. länkagekurvan och egenskaperna ser dock liknande ut, och geometrin likaså.

Så har man inget emot lite mer slaglängd så tror jag inte det skadar med en 160-gaffel. Skillnaden 150-160 i slag lär du inte märka så ofta dock, det du märker är snarare geometriskillnaden som en längre front ger, samt den ökade styvheten hos 36-chassit mot 32-chassit - vilket kan vara både fördel och nackdel beroende på vad man är ute efter! Några hekto till vikt på cykeln känns dock inte värt det för skogscykling iaf, då hade jag hellre satsat på en lätt 150-gaffel och ett högt undre styrlager.

Tillbaka
Topp