[Artikel] Banshee Spitfire – Nytänkare, bakåtsträvare och bushoj

Jag är värsta tönten med tvådelat fram och en 24 som lilla så då blir det c-guide kvar. Jag köper växeln för att ha en på lager eftersom mitt nya svarta är att släppa ner bakhjulet mellan plankorna på spänger. Är det värt att byta växel på cykeln om jag har kvar min c-guide? Eller gör c-guiden samma lika som shadow+?

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är värsta tönten med tvådelat fram och en
> 24 som lilla så då blir det c-guide kvar. Jag
> köper växeln för att ha en på lager eftersom
> mitt nya svarta är att släppa ner bakhjulet
> mellan plankorna på spänger. Är det värt att
> byta växel på cykeln om jag har kvar min
> c-guide? Eller gör c-guiden samma lika som
> shadow+?

Har du kvar c-guiden ser inte jag någon större poäng med att byta direkt. Sen när du kört sönder din nuvarande kan du alltid experimentera.

Nya Deore är som sagt riktigt fin. Känns fantastiskt bra med ett Saint-reglage. Mycket bättre än SLX/XT årsmodell 2011 som jag hade tidigare och X9:orna senast.

Rattnalle skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tänkte bunkra upp med en extra bakväxel
> och
> > det blir då att jag skaffar en med shadow+ (nu
> > har jag skuggan utan plus). Nu kör jag med en
> > c-guide eftersom jag vill skydda kedjestaget.
> > Tjänar jag något på att byta ut bakväxeln
> om
> > jag har kvar c-guiden? Är shadow+
> tillräckligt
> > bra för att man ska kunna köra utan c-guide?
>
> Jag har kört ett par turer med Deore Shadow+

Finns deore med shadow+ alltså, mao med "clutch"?
Funkar den med 9-delat?

leffo skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > jofahjalm skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag tänkte bunkra upp med en extra bakväxel
> > och
> > > det blir då att jag skaffar en med shadow+
> (nu
> > > har jag skuggan utan plus). Nu kör jag med
> en
> > > c-guide eftersom jag vill skydda kedjestaget.
> > > Tjänar jag något på att byta ut bakväxeln
> > om
> > > jag har kvar c-guiden? Är shadow+
> > tillräckligt
> > > bra för att man ska kunna köra utan
> c-guide?
> >
> > Jag har kört ett par turer med Deore Shadow+
>
> Finns deore med shadow+ alltså, mao med
> "clutch"?
> Funkar den med 9-delat?

Sedan i år gör den det. Nej, endast 10-delad.

> > > Jag har kört ett par turer med Deore Shadow+
>
> >
> > Finns deore med shadow+ alltså, mao med
> > "clutch"?
> > Funkar den med 9-delat?
>
> Sedan i år gör den det. Nej, endast 10-delad.

Ok. Synd, men vad är det specifikt som avgör det?

leffo skrev:
> > > > Jag har kört ett par turer med Deore
> Shadow+
> >
> > >
> > > Finns deore med shadow+ alltså, mao med
> > > "clutch"?
> > > Funkar den med 9-delat?
> >
> > Sedan i år gör den det. Nej, endast 10-delad.
>
> Ok. Synd, men vad är det specifikt som avgör
> det?

Utväxlingen på vajern kan man väl säga. Ett 9 och ett 10-delat växelreglage drar olika mycket vajer för att flytta växelföraren lika långt. Indexering stämmer alltså inte. Kör du friktionsreglage är det nog fritt fram :)

Tack för tipsen. Det blev en ståndsmässig SLX eftersom jag behöver kunna cykla när det är ljust utan att skämmas. Jag ångrar redan att jag inte valde deore och köpte en bärs för mellanskillnaden...

Tiodelat Shimano-bakväxel går att köra med niodelat Sram-reglage

Senast ändrad:
Nu har jag börjat härja mer på min Spitfire och därmed börjat bottna den. Jag har höjt trycket lite så att jag har ~ 14 mm sag, men det är rätt svårt att mäta. Tidigare hade jag också skruvat ner HSC för att utnyttja mer av slaget. Nu har jag istället skruvat upp den till vad jag tror är en bit över grundinställningen, men det är inte helt lätt att veta. När jag hoppar till platt så att det blir som 1m dropp så är det på gränsen till att bottna, innan jag höjde trycket och skruva upp HSC klonkade det vid landning. Hur rädd behöver jag vara att bottna dämparen? Tål den lite smällar eller borde jag ha någon form av marginal? Om jag behöver mer maginal, ska jag maxa HSC eller minska mitt sag?

Många frågor på en onsdag...

jofahjalm skrev:
> Nu har jag börjat härja mer på min Spitfire och
> därmed börjat bottna den. Jag har höjt trycket
> lite så att jag har ~ 14 mm sag, men det är
> rätt svårt att mäta. Tidigare hade jag också
> skruvat ner HSC för att utnyttja mer av slaget.
> Nu har jag istället skruvat upp den till vad jag
> tror är en bit över grundinställningen, men det
> är inte helt lätt att veta. När jag hoppar till
> platt så att det blir som 1m dropp så är det
> på gränsen till att bottna, innan jag höjde
> trycket och skruva upp HSC klonkade det vid
> landning. Hur rädd behöver jag vara att bottna
> dämparen? Tål den lite smällar eller borde jag
> ha någon form av marginal? Om jag behöver mer
> maginal, ska jag maxa HSC eller minska mitt sag?
>
> Många frågor på en onsdag...

Testa att minska luftvolymen i dämparen med hjälp av en av de
blåa skumringarna som bör följt med. Då får du en mer progresiv
dämpare vilket gör att den inte bottnar lika lätt.

Pelle Hå skrev:
> Någon i Göteborg som har en Spitfire V2 i
> storlek medium som man skulle kunna provköra?

Skicka ett mail till Rasmus, han borde väl veta om han sålt någon sådan hit. Blev det inget av med den andra?

Den andra är försenad så jag spånar på att bygga ist. Inget spikat, utan bara funderingar än så länge. Spitfire ser ju väldigt trevlig ut.

Jag har lustmördat mitt nedre styrlager. Det var också en inte helt försumbar mängd lera inne i styrhuvudet så den nedre packningen gör inte sitt jobb. Jag lyckades i fullkomlig panik hitta ett nytt lager, men det kom inte med någon ny skyddande packning. Vet ni vart man hittar nya lager och packningar som håller? Jag kollade efter att byta ut headsetet mot något bling, men det gör väl ingen skillnad? Alla zerostack headsets ser ut att vara samma grej nedtill?

styrlager.jpg

Sedan till något helt annat. Med era nuvarande dämparinställningar, vad kan ni göra innan ni bottnar. Jag har problem med urbottning när jag droppar runt 1 meter till platt. Är det där man ska nöja sig med en 140 mm-hoj, eller vad ska jag ändra på? Jag har vridigt upp HSC tills det blev dåligt och sedan fått backa lite. Jag tror inte jag vill köra hojjen med mindre sag. Den där volymspacern till dämparen kanske är något att överväga? Eller ska jag sluta vara då osmutt på cykeln?

jofahjalm skrev:
>text
Känns lite som att över en meter till platt, ja det dr0pade man 2004. ;)
Skämt åsido så låter det som att du gjort rätt. Förutsatt att du har rätt lufttryck (rätt sag) så är det att vrida upp HSC tills det blir dåligt, sen backa, om man vill ha max kompression.

Någon mer bevandrad på ram/dämparcombo får gärna uttala sig.
Teknik gör MYCKET för hur mjukt man landar också.

Volymspacer är nog lösningen för din del. Det är bara att labba med volym och tryck tills att du hittar kombon som ger dig rätt sag och tillåter dig att använda hella slaglängd utan att bottna (för hård)

Jag har väldigt liten erfarenhet och vet inte vad jag kan förvänta mig. Är det så att jag inte ska utsätta cykel för hårdare saker än 1 m till dropp till platt? Jag vill inte ha en cykel som går att droppa två meter men som annars är som en hardtail med extra hoppstylta :) Om det är normalt att bottna ur cykeln vid sådana smällar slutar jag här och försöker jobba på tekniken.

Frågan är om i dagsläget du använder hela slaglängd när "bouncar" så hård du kan eller tom när du gör en bunny hop? Gör du det så behöver du minska volymen på din dämpare.
Sen om man köper en cykel med XXX mm fjädring så vill man använda hela längden, annars släpper man runt onödigt vikt och har spenderat pengar i onödan. Bottna då och då är helt ok, alltså! Sen man ska inte bottna för hård och var går gränsen är lite av en smaksak...!

Jag bottnar cykeln genom att hoppa ut från saker och sedan landa platt som en pankaka utan att ta upp smällen med kroppen. T.ex. att jag ska ut från en kant som är 70 cm hög eller något sådant då kör jag mot den i hyffsad vart och helt enkelt bunnyhoppar när jag närmar mig ut för den och landar platt med båda hjulen ungefär samtidigt. Jag gör inte större arbete för att ta smällen med kroppen. Det är med andra ord ungefär så hård en sådan smäll kan bli och en mycket stor påfrestning. Jag skulle ju kunna ta mig ner från högre saker och påfresta hojen mindre genom att t.ex. köra cykeln rakt ut från droppet och sedan trycka ner bakhjulet så fort som möjligt med benen och sedan försöka ta upp mycket av kraften med benen. Det kräver däremot finess som jag ännu inte har. Jag vet liksom inte om jag nu måste börja lära mig cykla ordentligt istället för att bara meka lite mer.

Jag bottnar mina dämpare vid hård stigkörning. Att du bottnar ut vid dropp känns inte alls konstigt. Skulle du däremot inte bottna ur efter dropp låter det som för högt tryck.

Jag är verkligen inte rätt man att svara på den åktekniska biten, men en skaplig helstel cykel bör ju klara ett enmetersdropp då och då, så att du bottnar dämparna lär inte vara något problem. Då har ju accelerationen (G-krafterna) minskat med säkert en faktor tusen jämfört med helstelt, så påfrestningarna på ram och annat borde vara ganska låga.

Det du tar upp med armar och ben i bottningsögonblicket motsvarar – om jag inte tänker fel – hur hård smäll du skulle uppleva med en helstel cykel från ett betydligt mindre dropp. Så tål dina armar och ben det, så tål rimligen cykeln också det eftersom din massa är avsevärt större än cykelns dito:-)

Min 20 år gamla GT droppade jag ca 1,80 med utan fjädring stel gaffel & allt men det var några kilo sen & den var en vanlig cx Zaskar le nu finns det ju ramar som ska hålla att leka med så tror mest det är i skallen om man vågar eller ej för cykeln lär ju hålla :)

Smutt, då lämnar jag cykeln som den är och arbetar på det där med finess. Det är inte dåligt för dämparen att bottna hårt då?

Om mitt styrlager så kom det med en tafflig gummigrej som ligger mellan crown raceet och styrlagret. Den verkar inte fylla någon som helst funktion. Det nya lagret jag köpte var ett pro och kom med nedre kopp, crownrace och styrlager. Där fick man inte med någon tramsig packning. Är det bättre att bara ta bort den där gummipackningen som kom med orginallagret? Den verkar göra mer skada än nytta.

Jag har återigen blivit väldigt sugen på en V1a, varför skulle dom bumpa upp den till 140.. Någon som vill göra sig av med en till bra pris eller känner ett sug efter diverse canon objektiv/kamerahus och kan tänka sig ett byte haha.

Jofa: kör du 28% sag? Jag kan droppa gå en meter till platt utan att bottna. Bottnar dock, eller mycket nära, på en hård AM-tur. Det är inge farligt att använda hela slaget, men du ska ju inte tokbottna hela tiden, då är nåt för mjukt. Vill du inte köra mindre sag får du stoppa i en volymspacer. Och jobba på att ta upp mer av energin med din kropp, dvd böj på benen när du landar.

Jag tror inte du ska ta bort tätningen från ett styrlager som är konstruerat med det.

Senast ändrad:
Tack för svaret. Jag ligger runt 15 mm sag, men jag kan inte mäta tillräckligt noga för att säga så säkert. Jag ligger inte mycket över det. Jag tror jag får lägga krutet på att börja ta upp lite av smällarna med kroppen. Med inställningarna nu så äter det hela slaglängden utan att bottna hårt när jag faller ca 1 meter. Tills nu har jag varit lite rädd för att sträcka ut benen för att sätta ner cykeln tidigt eftersom jag gärna tenderar att landa för mycket på bakhjulet. Det finns massor av hämta i teknik för mig.

Du använder alltså den där gummigrej mellan crownracet och styrlagret på din hoj?

jofahjalm skrev:
> Du använder alltså den där gummigrej mellan
> crownracet och styrlagret på din hoj?

Mitt styrlager har ingen sån gummigrej men lagret håller ändå inte :)

Vid nästa byte ska jag trä på en bit slang som täcker springan.

Nu har jag fått lite spel i styrlagret igen. Senaste köpte jag bara en PRO nedrekopp och tog det lagret och slänge i koppen som kom med ramen. Jag funderar på om jag ska byta ut hela styrlagret med både övre och nedre kopp. Vilket styrlager ska jag då välja? Jag vill bara ha ett styrlager som man aldrig märker av och som håller, finns det? Det är ännu ingen katastrof, men jag kan tänka mig att mitt nuvarande styrlager kommer bli skrot ganska omgående när det väl har börjat bli glapp i det? Är Cane Creek 110 det man ska satsa på? Är det dumsnålt att köpa t.ex. 40-serien?

Nu tittar jag på

http://www.bike24.com/1.php?content...ct=61743;page=2;menu=1000,2,112;mid=180;pgc=0

http://www.bike24.com/1.php?content...ct=61694;page=2;menu=1000,2,112;mid=180;pgc=0

Milkostnaden på min Banshee kommer snart göra att jag behöver börja prostituera mig. Vid intresse, skicka pm...

larsaw skrev:
> Om du nu ändå ska prostituera dig, så
> föreslår jag att du ligger runt lite o spar ihop
> till rejäla grejer (ja' menar, när du ändå
> bemödat dig förnedringen ;)
> http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1
> ;menu=1000,2,112;product=15239
>
> // Larsa

Jag kör med Chris king och det håller bra :).

Är Chris King verkligen värt pengarna? Jag läste nyss att dom inte rekommenderas för hårdkörning. Jag drog iväg ett mail till velotek också för att kolla vad dom ska ha föra att byta ut allt mot Hope.

jofahjalm skrev:
> Är Chris King verkligen värt pengarna? Jag
> läste nyss att dom inte rekommenderas för
> hårdkörning. Jag drog iväg ett mail till
> velotek också för att kolla vad dom ska ha föra
> att byta ut allt mot Hope.

Värt pengarna kanske det inte är men man slipper byta lager då det är rostfria kullager som bara går och går. Mitt förra Chris King lager har jag använt i 10 år utan problem. Hade kört vidare på det om det inte var felstorlek.

Nu behöver jag byta alla lager på det som en gång var min Spitfire. Är detta ett lämpligt verktyg för att få ut de gamla lagren? http://www.wychbearings.co.uk/TMMP2x65.html

Vågar jag sedan försöka knacka in det nya lagren med hylsor? Eller är det någon som har tips om en lämplig press som inte kostar båda mina ben?

jofahjalm skrev:
> Nu behöver jag byta alla lager på det som en
> gång var min Spitfire. Är detta ett lämpligt
> verktyg för att få ut de gamla lagren?
> http://www.wychbearings.co.uk/TMMP2x65.html
>
> Vågar jag sedan försöka knacka in det nya
> lagren med hylsor? Eller är det någon som har
> tips om en lämplig press som inte kostar båda
> mina ben?

Nej sån skall du inte ha utan du skall ha något för att pressa ur lagren. Jag har kört med, http://www.bike-discount.de/en/buy/bearing-press-extraction-tool-bpet-52575/wg_id-1533 på min Rune ihop med rätt kit för de lagren som sitter i ramen.

Tack!

Funkade det bra att använda? Flera av delarna har inte en yta som själva mothållet kommer ligga plant mot när man ska pressa i/ur lagren.

jofahjalm skrev:
> Tack!
>
> Funkade det bra att använda? Flera av delarna har
> inte en yta som själva mothållet kommer ligga
> plant mot när man ska pressa i/ur lagren.

Jo då det funkar bra. Dock har jag några kit så i vissa fall använde jag två kit och pressade ur 2 lager på en gång. Så de lagren närmast vevlagret har jag för mig att jag pressade ut samtidigt.

Jag har en rune så den kanske är olik spitfiren men jag kan inte komma ihåg att ytorna inte var så plana. Det är väl bara när man pressar i dom som det bör vara plant på baksidan och det har jag för mig det var på alla.

Vill du komma billigare undan så köper du kiten och använder muttrar, brickor och gängstång för att pressa ur/i lagren. Bökigare men funkar.

På några av Spitfajrarna i Götet såg jag några brutala, trialmotorcykelliknande, skärmar.

Vad är de för några?

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Ja dom var det. De ser fräsiga ut.
>
> Tack!
>
> STalle

Kör med en sån bakskärm på min rune och är grymt nöjd. Ser ful ut men funkar bra.

Tillbaka
Topp