[Artikel] Banshee Spitfire – Nytänkare, bakåtsträvare och bushoj

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Enormt sympatiskt att skicka med extra bussningar
> och växelöron, det borde alla göra!

Det kan dom fan bjuda på när man köper en aluminiumram för nästan femton tusen.

Här finns grundinställningar för CCDB air på Banshee Rune V2. Jag använde samma som utgångspunkt för Spitfire V2.
http://www.canecreek.com/products/suspension/lounge/forum/banshee-rune-v2

För min åkstil och den lite brantare terrängen här i Kanada har jag just nu landat på + 1/4 varv HSC och +5 klick LSC mot grundinställningen och då bottnar jag precis ett hårt åk. Ligger på 130 psi i luftkammaren vilket ger mig ca 29% sag, jag väger runt 74 i mässingen.

Westman skrev:
> +/- väldigt lågt bb med 26 och vanlig
> trailgaffel. Min har 333mm med BOS Deville 140
> (530 AC) och mellanläget på dropoutsen. Jag
> tycker mig inte kunna använda låga/flacka läget
> för stigcykling/AM pga att vevlagret helt enkelt
> blir för lågt i skogen, då hamnar det på 327
> mm.
>
> - geo gjord för 160-gafflar eller 650b (AC 545mm)
> innebär att vanliga 140-150-gafflar har för låg
> AC => Låga/flacka geo-läget oanvändbart med
> korta gafflar pga för lågt vevlager. Zs56
> styrrör begränsar options och det finns inga
> externa koppar för att bygga på AC med för
> låga gafflar, utom angleset, som kostar flis.

Har nu troligen hittat lösningen på detta! Hittat en extern undre kopp med 7.5mm stack height hos tyska mirakelfirman Reset racing.

uebersicht_reset_flatstack_big.jpg

Flatstack #7 är det jag ska köpa (med reducer för 1 1/8" gafflar, ordernr 7796
Den som istället ska köra taperad gaffel kan köpa Flatstack #8, ordernr 7797
http://www.reset-racing.de/index.html

Denna kopp kommer höja fronten 5 mm mot medföljande ZS-lager (vilket i sig ger uppåt ca en halv grad flackare styrvinkel) men framförallt möjliggör det att jag även kan sätta dropoutsen i låga läget när åkningen passar, vilket ger ytterligare en halv grad flackare styrvinkel och sänker bbt med 6mm. Summan borde bli två användbara lägen, där mid ger mig 66.5-67 styrvinkel och ca 335 vevlagerhöjd, ett aggressivt läge för bus i hemmaskogarna. Det låga läget ger mig då en styrvinkel på ca 66-66.5 och vevlagerhöjd på runt 329 mm, alltså ca 1 grad flackare HA än nu och med något lägre, dvs lååååg bb-höjd. Det blir ett bra läge för alperna och mer ren utförsåkning på somrarna!

Har också köpt mig ett par Spank Spike lågprofilspedaler vilket ytterligare ökat markfrigången, så nu tycker jag mina 333mm vevlagerhöjd fungerar bra! (Inte mina på bilden)

Spank-Spike-Pedal-Drive-Side.jpg

Happy puppy!

Senast ändrad:
Jag sitter och försöker beställa en Spitfire men är lite osäker på storleken. Jag är 169 cm med 76 cm innerben. Nu kör jag en 456 Evo i 16" som känns lite för trång. Jag har skickat med en bild på min position på cykeln med en 60 mm styrstam. Borde jag välja M i spitfire? Den känns fortfarande jättelugn med standover, låg och bra, men att lite extra reach skulle vara en fördel.

Geometreier för cyklarna. Jag kör 456 Evon med en 140 mm gaffel.

http://bansheebikes.com/spitfire
http://www.shedfire.com/wp-content/uploads/2012/02/geometry.jpg

evoposition.JPG

Ja, han sa först självklart S, men när jag skicka tabellerna och bilden blev han lite osäker. Det vore schysst med lite mer input. Jag har kollat på nätet en del och det är få som är lika korta som mig, men dom som är ett par cm längre verkar alla köra M. Det ser också ut som det skiljer relativt lite på storlekarna. Jag är lite orolig för att S ska vara för ihoptryckt och ha för kort sadelrör.

Spitfiren är rätt lång i reachen, t.ex. längre än stumpy evo.

Jag hade nog gått på S om jag var som du, speciellt om den ska användas mycket på tighta svenska stigar där inte högfartsstabilitet är högsta prio.

Reach på 407mm är bara 7mm kortare än en Stummpy Evo i medium, Spitty i M är 13mm längre reach än Stumpyn.

Jag är 175cm och upplever min 17" Five med 422mm reach som ganska utsträckt och rymlig (50mm stam, 780mm styre), och jag skulle kunna tänka mig att köra en modell kortare om jag skulle optimera för teknisk svensk skog istället för fjäll och alpterräng.

Tack för inputen. Jag har börjat misstänka att den där geometritabellen för Evon är fel. Jag ska försöka mäta upp min cykel ikväll och se om det blir klarar av det.

Jag försökte just mäta upp reachen och on ones siffror ser ut att stämma hyffsat. Jag lutar åt en M nu. Är det någon som vill göra ett nytt försök till att stoppa mig?

Personligen tycker jag generellt att längre är bättre än kortare, det är dock lite av en smakfråga. Du kan alltid gå ner på 50-stam om du tycker den blir lite för lång. Men det tror jag inte du kommer göra. Du verkar ju vilja ha en längre. Hur mycket längre är S resp M än din nuvarande On-One?

När jag mätte om fick jag evon till 390 i reach, men det är svårt att mäta. Rasmus säger att han kör en M med 50 mm styrstam och han är 178 cm lång. Jag lutar helt klart att ta en S efter detta. Bilden på mig kan vara lite missvisande och Evon har ett riserstyre och en spacer under stammen som som äter reach. Jag kommer heller inte primärt cykla utför med min spitfire, så det kanske är bra för mig att ha en något längre stam när man ska klättra brant och kort i hellas.

Är det någon som kör framväxel på sin 2013/2014 Spitfire med ett 3x vevparti med bash? Jag har ett 3-delat slx vevparti som jag kör 24/32/bash på. Till detta har jag skaffat en X7 low direct mount 2-delad 36t max cage framväxel. Problemet med min setup är att när jag växlar upp skrapar cagen och justerskruven räcker inte för att få bort skrapet. Detta går att lösa genom att fästa något på justerskruven som bygger ut sidan med ca 1 eller 2 mm. Jag är dock inte säker på vad jag ska fästa där för att det ska lira bra. Jag har några M4-muttrar som fäster på justerskruven, vilket leder till att det skrapar på motsatt sida. Detta går att lösa men då skulle jag behöva fila ner dom extremt mycket till tunt gods, sedan orintera dem rätt vilket är extremt pilligt.

Jag antar att jag kan köpa en 3x cage som funkar bättre med kedjelinjen, men vad händer då om jag ställer reglaget till 2x? Kommer den fortfarande kunna växla? Om jag har reglaget inställt på 3x kommer jag kunna växla upp framväxlen på bashen vilket inte heller känns så skönt...

Ja kör tredelat parti å 3xframväxel men med två klingor och bash och har aldrig växlat "upp på bashen". Växlar otroligt sällan fram, typ bara i fjällen...

/T

Min tanke var också att ha en backup framväxel som jag aldrig använder, men sedan visade det sig att man ben inte gillade den planen och det har blivit att jag framväxlar mycket. Jag antar att det blir till att plocka fram filen.

Menar du att du vill justera bort skrapet på stora klingan med ändlägesskruven?

Det låter lite bakvänt tycker jag, jag hade hellre sett till att wirespänningen är rätt för att växeln ska gå skrapfritt på mellanklingan, justerat ändlägesskruven så man inte kan växla "över" bashen och använt den andra ändlägesskruven till att få växeln att gå skrapfritt på lillklingan, om nu det är ett problem

marran skrev:
> Menar du att du vill justera bort skrapet på
> stora klingan med ändlägesskruven?
>
> Det låter lite bakvänt tycker jag, jag hade
> hellre sett till att wirespänningen är rätt
> för att växeln ska gå skrapfritt på
> mellanklingan, justerat ändlägesskruven så man
> inte kan växla "över" bashen och använt den
> andra ändlägesskruven till att få växeln att
> gå skrapfritt på lillklingan, om nu det är ett
> problem

Så gjorde jag.

Jag ska göra en ny översyn och rita en bild i paint som uttrycker mina allra största problem. Jag återkommer...

Jag har ett FC-M660 vevpartiet med bash istället för yttersta klinga. Ramen har 73 mm BB. Ska jag då ha en spacer innanför vevlagret på höger sida? Jag tror jag har funnit mitt misstag...

jofahjalm skrev:
> Jag har ett FC-M660 vevpartiet med bash istället
> för yttersta klinga. Ramen har 73 mm BB. Ska jag
> då ha en spacer innanför vevlagret på höger
> sida? Jag tror jag har funnit mitt misstag...

Japp. En distans på drivsidan vid 73 mm vevlagerhus (utan e-type framväxel) enligt http://bike.shimano.com.sg/media/te...002/SI-6PZFA-002-En_v1_m56577569830647029.pdf

/Johan

Jennie kör low direct mount X0 och 22/32 på sin Spitfire V2. Vi har en en spacer monterad på drivsidan innanför HT2-vevlagret.

jofahjalm skrev:
> Jag har ett FC-M660 vevpartiet med bash istället
> för yttersta klinga. Ramen har 73 mm BB. Ska jag
> då ha en spacer innanför vevlagret på höger
> sida? Jag tror jag har funnit mitt misstag...

Vad var det jag sa ;D
Hoppas det funkar bättre efter modifiering/justering...
// L

Jag får skav mellan bromsslangen och länkaget, samt mellan bakväxelvajern och länkaget. Är detta något ni andra också har? Har ni gjort något åt saken? Nu har jag dragit slangen och vajern på utsidan av länkaget, vilket jag tyckte verkade lämpligast.

jofahjalm skrev:
> Jag får skav mellan bromsslangen och länkaget,
> samt mellan bakväxelvajern och länkaget. Är
> detta något ni andra också har? Har ni gjort
> något åt saken? Nu har jag dragit slangen och
> vajern på utsidan av länkaget, vilket jag tyckte
> verkade lämpligast.

Sätt ett varv eltejp runt slang/vajerhölje samt lite genomskinlig tejp på ramen där den ligger emot nu på utsidan.

Först spetsar man in sig på något dyrt och omständigt, sedan är detta som erbjuds? Fy fan! Eller jag menar tack.

jofahjalm skrev:
> Först spetsar man in sig på något dyrt och
> omständigt, sedan är detta som erbjuds? Fy fan!

Det går säkert att hitta någon dyr, och mindre väl fungerande, nischprodukt i exotiska material om du bara anstränger dig lite. Du kan ju inte vänta dig att få allt gratis. =)

Rasmus såg tråden och mailade mig ett tips. Det är förviss inte dyrt, men lite omständigare och annars en rätt snygg lösning. Man använder en liten slang och ett buntband om kabelguide. Smutt!
strip_and_hose.JPG

Den var inte dum! Det blir att fixa på min Rune ikväll! Att jag inte tänkt på det själv! :D

+1

Undrar varför jag har glömt bort det där. Jag använde det på min Trasa för en herrans massa år sen.

Stalle

Åh vad väl investerade pengar v2:an är. Som en pitbull i cykelform ungefär.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    92.4 KB · Besök: 51
Tack! Jag diggar färgen skarpt, trodde den skulle vara lite mer åt det ljusblåa hållet så det var positivt att den var rätt starkt blå istället.

Jag är så himla impad av ramen efter dagens premiärtur, V1:an var bra men det stämmer verkligen att den här känns mer lättdriven men ändå bättre vid aggressiv åkning. Att lyckas med den kombon är bra jobbat, den är snabb även uppför och på platten:) Det går knappt att se på min kassa mobilbild men en lite kralligare gaffel som Lyriken jag har på känns så bra, det matchar ramen. På min v1:a hade jag en 32mm-gaffel, det störde mig alltid att den kändes lite klen.

Nu gäller det bara att jag skall bestämma mig för att ha singel- eller dubbelklingor och 170mm vevar eller 175...svåra beslut ;) Tycker att den kändes så lättdriven så att det kanske går med 32 tänder fram enbart, jag gillar ju att stå upp vid korta klättringar.

Snygg hoj! Jag tycker du ska ha 170 mm vevar och dubbelt, för det har jag och annars kommer jag känna mig patetiskt svag...

Mer seriöst, jag gillar verkligen att ha en granny och kunna sitta och veva mig upp för grejer. Med de inställningar jag har på min gaffel och dämpare så känns det inte jättebra att ställa sig upp och försöka muskla upp cykeln. Den klättrar däremot extremt bra när man sitter och spinner sig upp.

Jag har tröttnat på de föraktfulla blickarna min framväxel får på snöiga dagar på hammarbybackens parkeringsplast och funderar på att gå 1x nästa gång det är dags för att ersätta drivlinan. Nu kör jag 24/32/bash med 11-36 bak, slx shadowbakväxel och en c-guide. Kedjan sitter fint även utan c-guiden, men jag är lite orolig för mitt kedjestag efter Westmans poster. Jag tror helt klart det blir en 30t narrow-wide fram och att jag kommer ta mig upp för i princip allt jag cyklar med 11-36 bak. Däremot kommer jag bli bra sliten av att köra detta och jag lutar åt att skaffa en oneUp 42t bak. Jag vill också garanterat ha något som skyddar kedjan/framklingan. Funkar det att köra n/w fram, c-guide och vanliga shadowbakväxel (inte +) i det stökigaste stök? Jag funderar annars på att köra en Mrp amg styare/taco + c-guide. Det vore snyggare och jag skulle slippa all den kladd som sitter mellan bashen och storklingan, men jag skulle behöva sälja min stackars kropp bedrövligt många gånger för att ha råd. Ska man sikta på en helyllestyrare med nedre jocke wheel? Det låter som mycket friktion för lite nöje...

Jag kör 32t + 11-36 med mrp xcg på min Bandit, funkar alldeles ypperligt. Har inte tappat kedjan en enda gång sedan jag bytte i våras. Och tacon har räddat klinga/ram mången gång.

Jag tänkte bunkra upp med en extra bakväxel och det blir då att jag skaffar en med shadow+ (nu har jag skuggan utan plus). Nu kör jag med en c-guide eftersom jag vill skydda kedjestaget. Tjänar jag något på att byta ut bakväxeln om jag har kvar c-guiden? Är shadow+ tillräckligt bra för att man ska kunna köra utan c-guide?

Lotta: snygg! Jag kör 175or (och 32t) och enda problemet med det är att jag har en något kort gaffel som ger mig markfrigångsproblem. Kommer snart åtgärdas. :) Med din Lyrik kan du ju lyxa på dig 175or så du får extra hävstång att harva runt singelklingan med utan att vara rädd att du kommer för lågt.

jofahjalm skrev:
> Jag tänkte bunkra upp med en extra bakväxel och
> det blir då att jag skaffar en med shadow+ (nu
> har jag skuggan utan plus). Nu kör jag med en
> c-guide eftersom jag vill skydda kedjestaget.
> Tjänar jag något på att byta ut bakväxeln om
> jag har kvar c-guiden? Är shadow+ tillräckligt
> bra för att man ska kunna köra utan c-guide?

Jag har faktiskt inte provat att ta bort c-guiden sen vi bytte till Type 2-bakväxel på Jennie/Cykelknuts spitty. Spontant skulle jag tippa att svaret är nej med 32t fram då frigången inte är jättestor när du är på de minsta klingorna bak, och det är man väl oftast när det stökar som mest.

jofahjalm skrev:
> Jag tänkte bunkra upp med en extra bakväxel och
> det blir då att jag skaffar en med shadow+ (nu
> har jag skuggan utan plus). Nu kör jag med en
> c-guide eftersom jag vill skydda kedjestaget.
> Tjänar jag något på att byta ut bakväxeln om
> jag har kvar c-guiden? Är shadow+ tillräckligt
> bra för att man ska kunna köra utan c-guide?

Jag har kört ett par turer med Deore Shadow+ helt utan styrare eller framväxel och på en klinga med växlingsramper. Nu är jag ingen trenduro-raket direkt men i lagom takt i rejält brötig terräng har det fungerat utmärkt. Jag hittade kedjan på lillklingan en gång under totalt kanske 6h stigcykling.

Har du en N/W eller för den delen ens en vanlig singelklinga tror jag att det kan fungera bra även utan c-guide. Men du förlorar ju inte direkt något på att behålla den heller. Den väger väl nästan mindre än att skydda kedjestaget på annat sätt med ex. en bit gammal slang?

Tillbaka
Topp