[Artikel] Försäkringsdjungeln revisited

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Har precis uppdaterat min hemförsäkring och min uppfattning är att länsförsäkringar alltid tar 25% i självrisk när det gäller cykelstölder, oavsett vart den står. Trygghansa, som jag valde, ersatte med grundsjälvrisk om den var inlåst i biutrymme, tex källarförråd. Annars med 25% i självrisk. Lite skillnad alltså...

Då har du blivit felaktigt informerad. Trygg-Hansa och Länsförsäkringar har lika villkor när det gäller stöld.

F.ö. hade Folksam och Länsförsäkringar ungefär samma hemförsäkringsavgift (innan 25% helkundsbonus hos Länsf. räknades bort) medan Trygg Hansa skulle ha mer än dubbelt så mycket. Värt att kolla med flera bolag!

Jag lusläste faktiskt villkoren för Länsförsäkringar häromsistens och reagerade över den ganska konstiga (uppenbarligen efterhandsinsatta) meningen om att just skador vid downhill inte ersätts. Ingen annan sport nämns lika explicit (utom kampsporter, men det brukar vara standard att skador vid sådana inte ersätts). Förmodligen har en downhillolycka någon gång kostat Länsförsäkringar ganska mycket pengar :).

//Kristin

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Undrar hur de definierar downhill? Lift upp?

Om olyckan skett när du rullade så var det DH?

Vid utlandssemesterolycka kan de bli rätt kostsamt, skulle behöva kollas upp faktiskt.

jomper skrev:
> Undrar hur de definierar downhill? Lift upp?

Ungefär som när jag försökte olycksfallsförsäkra mig för skidåkningen, antar jag.

Hur "off pist"(eller hos något bolag "extremskidåkning") definieras avgörs från fall till fall om det behövs.

Försäkringspremier är absolut värt att fundera på. Ett exempel är if:s villkor som i grunden är ganska usla men där det finns en bra tilläggsförsäkring. Har man endast en dyr cykel så är det värt att ta sig en funderare på att välja if med tilläggsförsäkring.

Tyvärr är det inte ovanligt. Svaren i kundtjänst är inte sällan felaktiga när man kommer ner på detaljnivå som det handlar om här. Det krävdes till exempel fyra samtal för mig att reda ut hur Folksam ersätter en stöld i lägenhet.

Omvänt gäller förstås också att det gäller att kunna villkoren när man anmäler en skada så att man får den ersättning man har rätt till.

Senast ändrad:
En viktig detalj är att försäkringarna kan skilja sig mellan vilket län man bor i.
Jag hade tidigare Länsförsäkringar och om jag kommer ihåg rätt så var Västra Götalands län enda platsen i Sverige där cykeln behövde vara låst även fast den förvarades i en låst bostad.

Mattias A skrev:
> En viktig detalj är att försäkringarna kan
> skilja sig mellan vilket län man bor i.
> Jag hade tidigare Länsförsäkringar och om jag
> kommer ihåg rätt så var Västra Götalands län
> enda platsen i Sverige där cykeln behövde vara
> låst även fast den förvarades i en låst
> bostad.

Det gäller bara för Länsförsäkringar. De har nu övergått till i stort sett enhetliga villkor. De undantag som finns är beskrivna i artikeln.

Jag fick för några år sedan lära mig den hårda vägen att länsförsäkringar i västra götaland ersätter cyklar med max 6000 kronor oavsett värde, något som inte gällde i övriga landet. Vet inte om det är ändrat, men jag kommer aldrig i helvete vara kund hos dem igen.

Sernevi skrev:
> Jag fick för några år sedan lära mig den
> hårda vägen att länsförsäkringar i västra
> götaland ersätter cyklar med max 6000 kronor
> oavsett värde, något som inte gällde i övriga
> landet. Vet inte om det är ändrat, men jag
> kommer aldrig i helvete vara kund hos dem igen.

Den stora förändringen på årets lista är att det är ändrat.

" Undantag gäller för professionella idrottsutövare vid deltagande i tävling eller organiserad träning."

har du skrivit om trygghansa

menar du
" Undantag gäller för professionella idrottsutövare .och vid deltagande i tävling eller organiserad träning."

jag kunde glömma ersättning för ett zipphjul iaf iomed att jag cyklat i grupp,och sist jag kolla var jag inget proffs...
men jag lyckas iofs aldrig få ut något på någon försäkring. vilket är lite synd när jag kör sönder sportutrustning för tio000talskr/år ....men det var länge länge sen jag hade några förhoppningar på att få ut något på försäkring

Hur funkar det om jag förvarar cykeln inne i bilen på en allmän parkering, det blir bilinbrott och cykeln blir stulen? Är det då hemförsäkringen eller bilförsäkringen som ersätter?

Intressant läsning, bra jobbat.
Det var faktiskt så pass intressant att jag sitter och peppar för att kolla igenom mitt bolags villkår.

hm skrev:
> " Undantag gäller för professionella
> idrottsutövare vid deltagande i tävling eller
> organiserad träning."
>
> har du skrivit om trygghansa
>
> menar du
> " Undantag gäller för professionella
> idrottsutövare .och vid deltagande i tävling
> eller organiserad träning."

Så här står det i Trygg-Hansas villkor:

Försäkringen ersätter
Skada på eller förlust av lös egendom som direkt orsakas av olycka eller haveri med [...]cykel.[...]

Försäkringen ersätter inte
Skada på lös egendom vid deltagande i sport, idrottstävling eller organiserad träning, som professionell idrottsutövare. Med sådan menas att mer än hälften av den förvärvsmässiga inkomsten kommer från den idrott som utövas.

> jag kunde glömma ersättning för ett zipphjul
> iaf iomed att jag cyklat i grupp,och sist jag
> kolla var jag inget proffs...
> men jag lyckas iofs aldrig få ut något på
> någon försäkring. vilket är lite synd när jag
> kör sönder sportutrustning för tio000talskr/år
> ....men det var länge länge sen jag hade några
> förhoppningar på att få ut något på
> försäkring

Jag undrar lite ödmjukt om de inte blåste dig på ersättningen. Vet i ju för sig inte vilka villkor som gällde då.

magnus skrev:
> Hur funkar det om jag förvarar cykeln inne i
> bilen på en allmän parkering, det blir
> bilinbrott och cykeln blir stulen? Är det då
> hemförsäkringen eller bilförsäkringen som
> ersätter?

Jag vet inte om bilförsäkringen täcker, tror inte det. Hemförsäkringen benämner vanligen detta som medförd egendom, i princip samma som om du lämnar i från dig cykeln utomhus. Vissa försäkringsbolag har en övre gräns för hur mycket som ersätts vid bilinbrott, och då är den ofta ganska låg (3000 - 5000 kr).

Försäkringen ersätter inte
Skada på lös egendom vid deltagande i sport,
idrottstävling eller organiserad träning,
som professionell idrottsutövare. Med sådan menas att mer än hälften av den förvärvsmässiga inkomsten kommer från den idrott som utövas.

det var samma villkor då ,fast meningen ovan kan man tolka lite som man vill? beroende på hur stort kommateknet är mellan styckerna ...
men som sagt jag är int bitter eftersom jag tappa tron på försäkringsbolag långt innan detta.

och saker (verktyg) som blivit stulna ur min bil har såklart inte gått på bilförsäkringen heller ;)

Senast ändrad:
Värdesaker som lämnas i bil är vanligen undantaget, det är hemförsäkringen som reglerar lös egendom som förvaras även utanför bostaden. Om t.ex. hjul och dyra cyklar räknas som värdesak tror jag inte framgår av villkoren, däremot kameror, mobiler, kontanter etc..

Det brukar vara noggrannt uppräknat vad som räknas som värdefulla saker, och cyklar och cykeldelar har jag inte sett i någon sådan uppräkning.

oxr skrev:
> Försäkringspremier är absolut värt att fundera
> på. Ett exempel är if:s villkor som i grunden
> är ganska usla men där det finns en bra
> tilläggsförsäkring. Har man endast en dyr cykel
> så är det värt att ta sig en funderare på att
> välja if med tilläggsförsäkring.

Men tilläggsförsäkring är inget man skaffar för var cykel. Jag har fyra relativt dyra (varav två riktigt dyra) på min tilläggsförsäkring på IF. Första cykeln var dyr men resten bara någon hundring per år. De har ingen värdenedskrivning för ålder heller. Det är återanskaffningsvärdet som styr.

oxr skrev:
> Tyvärr är det inte ovanligt. Svaren i
> kundtjänst är inte sällan felaktiga när man
> kommer ner på detaljnivå som det handlar om
> här. Det krävdes till exempel fyra samtal för
> mig att reda ut hur Folksam ersätter en stöld i
> lägenhet.
>
> Omvänt gäller förstås också att det gäller
> att kunna villkoren när man anmäler en skada så
> att man får den ersättning man har rätt till.

Och då fick du det inte riktigt rätt heller. Jag blev själv lovad 1500 kr i självrisk på min folksamförsäkring, men när jag fick cykeln stulen så visade det sig att försäkringsvillkoren säger 25% av värdet dock lägst 1500kr. Som du säger så är det villkoren som gäller. Men om man är en grinig kund och ligger på som en iller så kan man få rätt, det fick jag. Då var jag student och hade ganska gott om tid att bråka med försäkringsbolag på. Nu är jag i karriären och har barn, skulle aldrig rekomendera någon i min situation att bråka om det. Finns bättre saker att spendera fritiden till, som att cykla till exempel.

MVH
Magnus

Senast ändrad:
Folksams försäkringsvillkor säger 1500 kronor i självrisk i de villkor som gäller från 1/1 2012. Någon annan självrisk går inte att utläsa ur villkoren. Vilka regler som gällde när du fick din cykel stulen vet jag förstås inte.

Hej,

till er som hittat ett undantag för downhill i Länsförsäkringars avtal, vilka län bor ni i?
Jag bor i Östergötland men kan inte hitta något i mina avtal så jag undrar om jag missat något, eller om downhill inte är undantaget i just mitt län.

//Andreas

Spännande att det skiljer så mycket på en marknad med fri konkurens. Självrisken varierar mellan 1500 och 5000 på en normal motionärsracer.
MVH
Magnus

sup3r10r skrev:
> Hej,
>
> till er som hittat ett undantag för downhill i
> Länsförsäkringars avtal, vilka län bor ni i?

Downhillundantaget gäller i följande län:

Stockholm
Göinge-Kristianstad
Kronoberg
Kalmar
Älvsborg
Göteborg
Östgöta
Värmland
Bergslagen
Södermanland
Uppsala
Dalarna
Jämtland
Västerbotten
Västernorrland
Norrbotten

Villkoret gäller från 2012-01-01, se avsnitt F.2.9

Upplysande, men i slutsatserna och rangordningen är situationen medförd egendom och den självrisk som gäller då märkligt underrepresenterad. För mig som använder en hyfsad pendlarcykel (11k inkl tillbehör) och låser den utomhus (oftast i ramen) när jag inte är hemma (då den står i förråd) är detta mer intressant. Att behöva betala en självrisk på 25 % vill jag verkligen undvika. "Vinnarna" TryggHansa och Redo faller bort här.

När jag fick min nya cykel stulen var if smidiga med att ordna ersättning. Som tur var kostade själva cykeln 7995 kr (reapris) och tillbehören såsom skärmar, pakethållare och baklyse ersattes separat. 15k i maxbelopp för grundförsäkringen verkar rimligt i mina ögon. 8k är lite för snålt.

Själv tycker jag tvärtom att det momentet i försäkringen är minst intressant och hur cyklarna täcks när de är inlåsta hemma i garaget är viktigast.

Jag skulle gärna slippa att via min försäkringspremie betala för massa cyklar som stjäls på stan, jag ställer ju aldrig nån av mina där..

Läser nu villkoren för trygg hansa, Biutrymme för flerfamiljshus täcker inte stöldbegärlig egendom, vad menas där?
Sedan finns särskilt avsnitt för cykel/barnvagn där de står att särskild självrisk inte tillämpas på utrymme där jag har ensam nyckel till, Biutrymme typ källarförråd då?

Nedanstående är min tolkning av försäkringsvillkoren. Jag har inte ställt just denna fråga till Trygg-Hansa men jag har fört liknande resonemang tidigare och är därför ganska säker på min sak.

Kaves skrev:
> Läser nu villkoren för trygg hansa, Biutrymme
> för flerfamiljshus täcker inte stöldbegärlig
> egendom, vad menas där?

Stödlbegärlig egendom definieras i stycke C:
Med stöldbegärlig egendom avses
• föremål helt eller delvis av ädel metall, äkta pärlor och ädelstenar
• antikviteter, konstverk, äkta mattor, fick- och armbandsur, pälsar och pälsverk. Med antikviteter
avses föremål som har ett förhöjt marknadsvärde på grund av sin art och ålder,
i regel minst 100 år. Med äkta mattor avses handknutna så kallade orientaliska mattor,
tillverkade i Asien, Nordafrika eller på Balkanhalvön
• apparater för text-, ljud- och bildåtergivning, exempelvis TV, video eller cd-spelare, kommunikationsutrustning,
GPS, optisk utrustning och musikinstrument, samt tillbehör till de
uppräknade föremålen
• cd, dvd, filmer och annan media för text-, bild- och ljudåtergivning
• vapen med tillbehör, ammunition
• alkoholhaltiga drycker
• persondatorer och handdatorer med tillhörande utrustning och tillbehör
• föremål med särskilt samlarvärde.
De särskilda regler som gäller för stöldbegärlig egendom tillämpas så snart egendomens
sammanlagda värde vid skada överstiger 1 000 kronor.
http://www.trygghansa.se/SiteCollec...at Hus_hem_bat/P00296_1205_HemVillkor_WEB.pdf

> Sedan finns särskilt avsnitt för cykel/barnvagn
> där de står att särskild självrisk inte
> tillämpas på utrymme där jag har ensam nyckel
> till, Biutrymme typ källarförråd då?

Villkoren läses utifrån från tre olika stöldscenarier: stöld i bostad, stöld i biutrymme till bostad eller stöld utanför bostad. Under rubriken Stöld utanför bostad står följande:

"Annan plats än bostad, förråds-, bi- och gemensamhetsutrymme. Barnvagn och cykel
ersätts endast enligt avsnitt Stöld av barnvagn och cykel. Gäller för lös egendom i Hem- och Villahemförsäkring."

Om källarförrådet (eller cykelrummet) ligger i samma hus som bostaden utgör det biutrymme. Stöld i biutrymme har särskilda regler vad gäller stöldbegrälig egendom (se ovan), i övrigt gäller ett maximalt ersättningsbelopp om 50000 kronor. Alltså inga särskilda begränsningar för cyklar.

Om källarförrådet ligger i annat hus än bostaden regleras det som stöld utanför bostad.

Följande gäller endast för stöld utanför bostad (Enligt Trygg-Hansas definition):

Om cykeln förvaras i ett låst utrymme som du endast har nyckel till själv finns inget särskilt låskrav.

Om cykeln förvarats i ett låst utrymme som brutits upp med våld gäller att ingen särskild självrisk tillämpas (men om någon annan än du själv har tillgång till utrymmet har du ett låskrav eftersom inget annat är skrivet).

Länsförsäkringar fungerade fin fint för mig i våras. Hade köpt en specialized för 14 500 kr på rea i höstas och hade den stående i ett låst källarförråd (i artikeln benämnt som biutrymme). Lagom till att det var dags för cykelpremiär i våras hade vi inbrott i källaren där de plockade med sig cykeln. Motsvarande modell på cykel skulle gå lös på 16 000 kr om jag skulle köpa en ny. Utan några som helst problem fick jag tillbaka 14 500, alltså 16 000 minus en självrisk på 2 500 (vet inte om det var en höjd självrisk p.g.a. cykel är ett stöldbenäget föremål).

Eftersom det skiljer på län kan det vara av intresse att jag bor i Hammarby Sjöstad (Stockholm).

Kan även nämna att skurkarna tog med sig ett flak Lapin Kulta, och det fick jag ingen ersättning för...

svensson.s.t skrev:
> Länsförsäkringar fungerade fin fint för mig i
> våras. Hade köpt en specialized för 14 500 kr
> på rea i höstas och hade den stående i ett
> låst källarförråd (i artikeln benämnt som
> biutrymme). Lagom till att det var dags för
> cykelpremiär i våras hade vi inbrott i källaren
> där de plockade med sig cykeln. Motsvarande
> modell på cykel skulle gå lös på 16 000 kr om
> jag skulle köpa en ny. Utan några som helst
> problem fick jag tillbaka 14 500, alltså 16 000
> minus en självrisk på 2 500 (vet inte om det var
> en höjd självrisk p.g.a. cykel är ett
> stöldbenäget föremål).

Cykel brukar inte definieras som stöldbegärligt föremål. Självrisken får du nog ta och räkna ut en gång till...

> Eftersom det skiljer på län kan det vara av
> intresse att jag bor i Hammarby Sjöstad
> (Stockholm).

Skiljer inte numera, så länge man inte cyklar downhill.

> Kan även nämna att skurkarna tog med sig ett
> flak Lapin Kulta, och det fick jag ingen
> ersättning för...

Brukar definieras som stöldbegärlig egendom.

> Cykel brukar inte definieras som stöldbegärligt
> föremål. Självrisken får du nog ta och räkna
> ut en gång till...

hehe, den där uträkningen såg ju faktiskt inte helt rätt ut =P

> > Kan även nämna att skurkarna tog med sig ett
> > flak Lapin Kulta, och det fick jag ingen
> > ersättning för...
>
> Brukar definieras som stöldbegärlig egendom.

ölen var saknad på kvällen när stölden upptäcktes... blev till att sätta sig i tv-soffan och dränka mina sorger i mjölk istället =P

Finns det någon generell regel för hur försäkringsbolagen räknar värdeminskning? Om de nu gör det.
Låt säga att jag köpte en cykel för 50.000 som blir stulen 5 år senare.

De brukar ha en värdeminskningstabell med i villkoren. Hojen tappar rätt snabbt så det blir rätt snart onödigt att försäkra den.

Tjena!

Jag har hemförsäkring via Folksam och tilläggsförsäkringen "Allrisk".
Mitt intryck är att folksam är fantastiska att ha och göra med. Förutom då att dom inte gärna betalar ut några pengar :-(
Min 1 månad gamla cykel blev stulen från BALKONGEN (andra våningen!) och jag hade det fetaste låset man kan köpa för pengar. Dom drar (naturligtvis) av 1500:- i självrisk, men sen får jag beskedet att dom bara ersätter 70% av cykelns värde. Resterande belopp kan jag få tillbaka om jag köper identisk vara inom 6 månader. Problemet är att jag inte vill köpa identisk vara, och att jag redan hade beställt en ny hoj innan jag fick beskedet från folksam... Trist...

//Ben

Står i artikeln att balkongen inte räknas som i hemmet. Undrar vad som gäller om man bor på sjätte våningen och har inglasad balkong, skulle man missa ersättningen då? Iofs så lär ju tjuvarna vara snälla och bära in cykeln och stjäla den från bostaden om den skulle försvinna.

+1 på båda.

Tobbe Arnesson skrev:
> Tack oxr, bra som vanligt!
>
> Det är tur att jag "gubbrullar" och inte kör DH!
> ;)
>
> Länsförsäkringar
>
> De flesta län har en begränsning som innebär
> att skada som uppstår vid downhillåkning inte
> ersätts.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp