Nedanstående är min tolkning av försäkringsvillkoren. Jag har inte ställt just denna fråga till Trygg-Hansa men jag har fört liknande resonemang tidigare och är därför ganska säker på min sak.
Kaves skrev:
-------------------------------------------------------
> Läser nu villkoren för trygg hansa, Biutrymme
> för flerfamiljshus täcker inte stöldbegärlig
> egendom, vad menas där?
Stödlbegärlig egendom definieras i stycke C:
Med stöldbegärlig egendom avses
• föremål helt eller delvis av ädel metall, äkta pärlor och ädelstenar
• antikviteter, konstverk, äkta mattor, fick- och armbandsur, pälsar och pälsverk. Med antikviteter
avses föremål som har ett förhöjt marknadsvärde på grund av sin art och ålder,
i regel minst 100 år. Med äkta mattor avses handknutna så kallade orientaliska mattor,
tillverkade i Asien, Nordafrika eller på Balkanhalvön
• apparater för text-, ljud- och bildåtergivning, exempelvis TV, video eller cd-spelare, kommunikationsutrustning,
GPS, optisk utrustning och musikinstrument, samt tillbehör till de
uppräknade föremålen
• cd, dvd, filmer och annan media för text-, bild- och ljudåtergivning
• vapen med tillbehör, ammunition
• alkoholhaltiga drycker
• persondatorer och handdatorer med tillhörande utrustning och tillbehör
• föremål med särskilt samlarvärde.
De särskilda regler som gäller för stöldbegärlig egendom tillämpas så snart egendomens
sammanlagda värde vid skada överstiger 1 000 kronor.
http://www.trygghansa.se/SiteCollec...at Hus_hem_bat/P00296_1205_HemVillkor_WEB.pdf
> Sedan finns särskilt avsnitt för cykel/barnvagn
> där de står att särskild självrisk inte
> tillämpas på utrymme där jag har ensam nyckel
> till, Biutrymme typ källarförråd då?
Villkoren läses utifrån från tre olika stöldscenarier: stöld i bostad, stöld i biutrymme till bostad eller stöld utanför bostad. Under rubriken Stöld utanför bostad står följande:
"Annan plats än bostad, förråds-, bi- och gemensamhetsutrymme. Barnvagn och cykel
ersätts endast enligt avsnitt Stöld av barnvagn och cykel. Gäller för lös egendom i Hem- och Villahemförsäkring."
Om källarförrådet (eller cykelrummet) ligger i samma hus som bostaden utgör det biutrymme. Stöld i biutrymme har särskilda regler vad gäller stöldbegrälig egendom (se ovan), i övrigt gäller ett maximalt ersättningsbelopp om 50000 kronor. Alltså inga särskilda begränsningar för cyklar.
Om källarförrådet ligger i annat hus än bostaden regleras det som stöld utanför bostad.
Följande gäller endast för stöld utanför bostad (Enligt Trygg-Hansas definition):
Om cykeln förvaras i ett låst utrymme som du endast har nyckel till själv finns inget särskilt låskrav.
Om cykeln förvarats i ett låst utrymme som brutits upp med våld gäller att ingen särskild självrisk tillämpas (men om någon annan än du själv har tillgång till utrymmet har du ett låskrav eftersom inget annat är skrivet).